Školiteľ z USA radí: Ako uspieť na trhu práce po skončení univerzity

Piatok, 07.06.2024 08:00 redakcia
Správy pre študentov

Mladí ľudia, ktorí vstupujú na trh práce po ukončení vysokoškolského štúdia, čelia viacerým výzvam. Ryan Davis, skúsený biznis líder a mentor mladých ľudí z USA, sa s nimi podelil o rady, ako prekonať kariérne výzvy a zvýšiť si šance na zamestnanie po ukončení štúdia.

Hlavnými výzvami pre mladých ľudí, ktorí si po skončení štúdií hľadajú prácu, je na začiatku nájsť si to vhodné zamestnanie, udržať sa v ňom a po určitom čase začať stúpať po kariérnom rebríčku,“ vysvetlil školiteľ Ryan Davis.

Zakladateľ medzinárodného programu školenia a mentoringu mladých ľudí Southwestern LEAD Davis je presvedčený, že mladí ľudia by sa mali zamerať na tri hlavné prvky, aby dosiahli kariérny postup: prístup, stratégiu a dôslednosť. „Zotrvanie v prvom zamestnaní dlhšie ako rok vás odlišuje od ostatných,“ podelil sa o svoje skúsenosti mentor a citoval štúdiu americkej Národnej asociácie vysokých škôl a zamestnávateľov (NACE), podľa ktorej až 55 % mladých ľudí opustí svoje prvé zamestnanie po univerzite za menej ako rok.

Pre mladých ľudí je správny prístup dôležitejší ako znalosti v odbore

Davis poukázal na to, že keď človek začína svoju kariéru ako mladý, nemal by sa nevyhnutne považovať za pripraveného odborníka a mal by byť otvorený ďalšiemu vzdelávaniu sa.

 „Snaha stať sa okamžite vedúcim pracovníkom je ambiciózna, ale zároveň by si mal človek zachovať otvorenú myseľ a ochotu učiť sa,“ dodal. Lektor sa odvolal aj na štúdiu uskutočnenú medzi veľkými americkými spoločnosťami, ktorá potvrdila, že zamestnávatelia uprednostňujú kandidátov, ktorí preukazujú správny prístup vrátane schopnosti riešiť problémy, mentálneho rastu a chuti učiť sa. Pre mladého profesionála nemusia byť znalosti v odbore vždy prvoradé.

Na rozvoj pozitívneho postoja Davis odporúča venovať pozornosť tomu, čo sami sebe hovoríme, a napríklad sa radšej pýtať „Ako to môžem urobiť?“ namiesto „Dokážem to?“. Myslenie orientované na riešenie a pozitívne sebavedomie významne ovplyvňujú sebadôveru, ktorá zasa vplýva na dôslednosť.

Kľúčové slová sú self-leadership a mentoring

Aby ste mohli stúpať po kariérnom rebríčku, je nevyhnutné premyslieť si stratégiu kariérneho postupu. Davis nabáda k stanoveniu konkrétnych a vysokých cieľov, ale uznáva, že pri ich dosahovaní je rozhodujúca dôslednosť.

Je dôležité naučiť sa trénovať samého seba, aby sme prekonali náročné momenty,“ vysvetľuje mentor. „Ak v športe existuje tréner, ktorý zo svojho zverenca vytiahne to najlepšie, sústredí ho a tlačí ho v ťažkých životných chvíľach, musíte byť takýmto trénerom pre samých seba aj vy,“ uzavrel. Self-leadership, alebo schopnosť viesť samého seba, podľa jeho slov znamená motivovať sa, ujasniť si ciele a dôsledne pracovať na ich dosiahnutí. Nepodceňuje však ani prítomnosť mentora. „Pri vstupe do novej firmy sa oplatí zistiť, ako investuje do školenia nových zamestnancov a či je tam niekto, kto aktívne učí nováčikov,“ radí Davis.

Začnite strategicky networkovať už na univerzite

Školiteľ odporúča začať budovať sieť dobrých kontaktov už na začiatku: „Oplatí sa nadviazať kontakty s ľuďmi, ktorí nie sú ako vy.“ Keď ste študent, môžete napríklad začať so zamestnancami a pedagógmi školy, čo vám neskôr môže otvoriť dvere k významným projektom. Davis je presvedčený, že bez ohľadu na to, či mladý človek vstupujúci na trh práce plánuje kariéru vo veľkej korporácii, alebo si založí vlastný podnik, rôzne podnikateľské zručnosti sú prospešné, pretože učia zodpovednosti a sebariadeniu.

Takýmto podnikateľským zručnostiam sa priučia aj absolventi letného programu Southwestern Advantage zameranom na predaj vzdelávacích pomôcok americkým domácnostiam. Vybraní študenti si tu rozvíjajú svoje obchodné, marketingové a podnikateľské zručnosti, väčšina z nich z týchto cenných skúseností profituje aj v budúcnosti a stávajú sa z nich úspešní podnikatelia.

Komentáre

TIP: Zaregistruj sa a vystupuj pod vlastným Zones ID.

K dispozícii nie sú žiadne komentáre.


Odporúčame

Vygenerované za 0.013 s.