Manažment

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: kajka
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 13.10.2017
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 772 slov
Počet zobrazení: 3 424
Tlačení: 200
Uložení: 195

MANAŽMENT

Podstata manažmentu

  • manažment je teória zaoberajúca sa riadením podniku
  • dnes má 2 podoby:
    1. ako proces riadenia
    2. ako riadiaci aparát

Základné teórie manažmentu

  1. americký manažment
    • založený na vnútornej súťaživosti, individuálnej zodpovednosti, autoritatívnom rozhodovaní vedúcich zamestnancov, nezasahovaní štátu do riadenia a krátkodobom zamestnaní
    • hlavným cieľom podniku je maximalizácia zisku
  2. japonský manažment
    • založený na harmónii v kolektíve, odovzdávaní skúseností a poznatkov, celoživotnom zamestnaní, kolektívnom rozhodovaní, mzdovom systéme založenom na veku
    • hlavným cieľom podniku je vysoká kvalita výrobkov a služieb a znižovanie nákladov
  3. európsky manažment
    • spoločné črty s americkým manažmentom
    • snaží sa zachovať európske tradičné prvky, napríklad sociálne cítenie a sociálne istoty

Manažérske funkcie

  • základné činnosti, ktoré vykonávajú manažéri v procese manažmentu
  • základné manažérske funkcie:
    1. plánovanie
      • stanovenie cieľov, ktoré chce podnik dosiahnuť a stanovenie zdrojov, postupov a prostriedkov, ako tieto ciele dosiahnuť
      • hlavné ciele podniku:
        • dosahovanie zisku
        • prežitie (platobná schopnosť)
        • efektívnosť
        • presadenie a postavenie na trhu
      • ciele môžu byť:
        • krátkodobé – do 1 roka
        • strednodobé – 1-5 rokov
        • dlhodobé – nad 5 rokov
  1. organizovanie
    • kombinovanie faktorov tak, aby sa dosiahol želateľný výsledok (zamedzuje chaosu)
    • vytvára v riadiacom procese:
      1. hierarchické vzťahy
      2. organizáciu – organizované subjekty vedia čo robiť a kedy
      3. synergické efekty – celok je viac ako jednotlivé časti
      4. stabilitu
  1. vedenie + regulovanie
    • regulovanie – odstraňovanie odchýlok od plánu
    • vedenie ľudí – spôsob práce s ľuďmi, aby sa dosiahol želateľný výsledok
  2. kontrola
    • ide o sledovanie a hodnotenie javov, ktoré majú nastať alebo už nastali
    • druhy kontroly:
      • predbežná
      • priebežná
      • výsledná
    • funkcie kontroly:
      • poznávacia – získavanie informácií
      • ovplyvňovacia – pôsobí na ďalšiu činnosť
      • výchovná – preventívny charakter
    • typy kontroly:
      1. podľa rozsahu
        1. čiastočná
        2. úplná
      2. podľa vzťahu k podniku
        1. interná
        2. externá

Podstata rozhodovanie

  • výber najvhodnejšieho riešenia z viacerých možností (variantov)
  • znaky rozhodovania:
    • možnosť výberu
    • výber riešenia je vedomý, cieľavedomý a premyslený
    • rozhodovanie musí byť podľa určitých kritérií
  • po rozhodnutí nasleduje realizácia
  • druhy rozhodovacích procesov:
    1. rozhodovanie v podmienkach istoty
      • sú splnení 3 základné podmienky:
        • manažér pozná stav okolia (napr. na trhu)
        • manažér má možnosť poznať účinky
        • manažér má možnosť výberu
  1. rozhodovanie v podmienkach rizika
    • niektoré podmienky nie sú známe, preto sa rozhoduje na základe pravdepodobnosti požadovaného výsledku
  2. rozhodovanie v podmienkach neurčitosti
    • manažér nemá informácie, nepozná podmienky a preto postupuje dvomi spôsobmi:
      • stanoví si pravdepodobnosť a postupuje ako v podmienkach rizika
      • vyžiada si posudky expertov

Podnikateľský plán

  • nástroj riadenia podniku pri zabezpečovaní jeho zámerov a cieľov jeho rozvoja
  • stanovuje konkrétne ciele na určité časové obdobie a zahŕňa všetky aktivity a opatrenia podniku zamerané na dosiahnutie týchto cieľov
  • slúži ako podklad, ktorý podnik predkladá banke v rámci požadovania úveru ako dôkaz schopnosti a pripravenosti podnikateľských zámerov a svojej budúcej podnikateľskej aktivity
  • zložky podnikateľského plánu:
    1. prehľad – základná charakteristika o predmete podnikania, t. j. informácie o výrobkoch a službách, ktoré podnik chce realizovať na trhu, ako aj očakávané prínosy z realizácie tohto zámeru a možné riziká podnikania
    2. charakteristika podniku – obsahuje informácie o podniku z hľadiska vývoja až po zhodnotenie jeho súčasného postavenia na trhu, opisuje umiestnenie a organizačné usporiadanie podniku a definuje právnu formu podnikania
    3. ciele podniku – stanovené ciele by mali vychádzať z dlhodobej stratégie rozvoja podniku a vyjadrovať jasne a zrozumiteľne:
      • objem výroby alebo služieb, ktoré chce podnik zabezpečiť na trhu
      • prednosti, ktoré chce dosiahnuť v porovnaní s konkurenciou
      • prednosti z pohľadu zákazníka
      • ďalší vývoj
      • možné ťažkosti a tiež patenty alebo ochranné značky
    4. trhy a konkurencia – táto časť je zameraná na analýzu trhu a konkurencie a poskytuje informácie o vývoji daného trhu doma i v zahraničí, a to z pohľadu súčasného stavu, ako aj predpokladaného vývoja
    5. marketingový plán – poskytuje detailnejšie informácie o trhu a možnostiach umiestniť na tomto trhu produkciu, marketingová analýza by mala byť zameraná na prieskum trhu, cieľové trhy, zákazníkov, odbytové kanály, organizáciu trhu, reklamu , cenu výrobkov a služieb
    6. výrobný plán – opis výrobného plánu podniku, ako aj spôsob jeho zabezpečenia, a to nie len z vecného hľadiska, ale aj z hľadiska riadenia výroby
    7. organizácia a manažment – úspech podnikateľského zámeru vo veľkej miere determinuje ľudský činiteľ, kvalita riadenia, organizácia podniku, ako aj štýl riadiacej práce
    8. finančný plán – prehľad o finančnom zabezpečení podnikateľského zámeru, ako aj očakávané výsledky z jeho realizácie
    9. dodatky a prílohy – obsahuje doplňujúce informácie, napr. prospechy, opis výrobkov a služieb, schéma organizačnej štruktúry, údaje o manažérskom tíme, ostatné dôležité údaje a informácie

Štýly vedenia ľudí

  1. autoritatívny štýl – manažér trvá na svojich rozhodnutiach a príkazoch za všetkých okolností, svoje názory presadzuje aj proti mienke a názorom svojich podriadených, uznáva iba prísny organizačný postup, hierarchiu funkcií postup zhora, podriadenie na základe moci
  2. participatívny štýl – aktívna účasť všetkých pracovníkov na riadení a rozhodovaní, medzi manažérom a pracovníkmi prevláda atmosféra vzájomnej dôvery na základe vymedzenej kompetencie, čo podnecuje aktivitu a iniciatívu pracovníkov, ktorí sa zapájajú do rozhodovania podľa ich odbornosti
  3. demokratický štýl – vedúci pracovník sa pri rozhodovaní radí s podriadenými, vie vypočuť ich mienku a názory, podriadení majú priestor na uplatnenie svojich názorov a iniciatívy, vedenie je založené na dobrovoľnej podriadenosti a sebadisciplíne podriadených
  4. liberálny štýl – vedúci pracovník má nízku autoritu, je chaotický, neuplatňuje moc a zodpovednosť presúva na iných, je zvyčajne tolerantný k chybám a nedostatkom podriadených, „lezefér“ štýl

Vlastnosti top manažéra

  • iniciatívnosť
  • samostatnosť
  • rozvážnosť
  • systematickosť
  • rozhodnosť
  • zodpovednosť
  • disciplinovanosť
  • sebakontrola
  • vytrvalosť
  • optimizmus
  • pozitivizmus
  • fantázia
  • zásadovosť
  • emocionálnosť
  • citová vyrovnanosť

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.029 s.
Zavrieť reklamu