Odbytová politika podniku – komunikačná a distribučná politika

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: kajka
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 28.11.2024
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 557 slov
Počet zobrazení: 4 327
Tlačení: 210
Uložení: 202

Odbytová politika podniku – komunikačná a distribučná politika

Komunikačná politika podniku

  • zameriava sa na informovanie zákazníkov a ovplyvňovanie ich správania
  • jej cieľom je informovať, vyzdvihovať úžitky, prijímať podnety,...
  • základné formy komunikácie (komunikačný mix):
    1. reklama – cieľavedomé komunikačné pôsobenie na potenciálnych zákazníkov
      • A – pozornosť, I – záujem, D – túžba, A – podnet ku kúpe, S – uspokojenie
      • výhody reklamy:
        • osloví široký okruh zákazníkov
        • môže používať rôzne prostriedky (hudba, farby,...)
      • nevýhody reklamy:
        • je neosobná a jednosmerná (nedá sa zistiť koľkých oslovila)
      • poslanie reklamy vyjadrujú 4P – poinformovať, pripomenúť, presvedčiť, potvrdiť správnosť nákupu
      • ciele reklamy:
        1. ekonomické – zvýšenie objemu predaja
        2. komunikačné – sprostredkovanie informácie, vyvolanie určitej predstavy
      • pri reklame je dôležité určiť:
        1. objekt reklamy
          • objektom reklamy môžu byť výrobky, služby, organizácie, miesta a iné produkty
        2. cieľovú skupinu
          • reklama je určená tým osobám, ktoré by mohli byť potenciálnymi kupujúcimi
          • príjemnom reklamy môže byť konečný spotrebiteľ alebo podnik
          • na individuálnych zákazníkov je zameraná individuálna reklama a na široký okruh zákazníkov je zameraná hromadná reklama
        3. partnera – zadávateľa
          • partnerom reklamy je firma, ktorá zadáva reklamu
        4. reklamné prostriedky a médiá
          • pri výbere metód a prostriedkov reklamy sa vychádza z troch základných požiadaviek – pravdivosť, účinnosť, hospodárnosť
          • reklamné prostriedky – inzeráty, plagáty, reklamné nápisy, reklamné pútače, televízne a rozhlasové šoty, reklamné filmy, reklamné fotografie, reklamné listy, prospekty, letáky, katalógy,...
          • reklamné nosiče – denná a týždenná tlač, špeciálne inzertné noviny, Zlaté stránky, internet, steny na plagáty, dopravné prostriedky, reklamné tabule, bilboardy, výklady, televízia, rozhlas, kiná, divadlá, podujatia, pošta, prílohy novín a časopisov,...
  • druhy reklamy:
    1. podľa sledovaných cieľov na trhu
      • uvádzacia reklama
      • udržiavacia reklama
      • rozširovacia reklama
    2. podľa objektu reklamy
      • reklama výrobku
      • reklama činností podniku
      • reklama podniku ako celku
    3. podľa spôsobu pôsobenia na adresáta
      • priama reklama
      • nepriama reklama
    4. podpora predaja
      • krátkodobé podnety, ktoré zvýšia nákup a predaj
      • ochutnávky, kupóny, zľavy, vernostné karty, vzorky,...
    5. práca s verejnosťou
      • zvýšenie dôvery, imidžu a značky podniku
      • deň otvorených dverí, správy v tlači, príspevky na charitu, sponzorstvo športových a kultúrnych podujatí,...
    6. osobný predaj
      • dvojstranná komunikácia medzi predávajúcim a kupujúcim
      • najdrahšia metóda, ktorá sa zameriava na predvádzanie produktov a na osobný kontakt
      • obchodné návštevy zákazníkov v domácnostiach, výstavy,...

Distribučná politika podniku

  • zaoberá sa pohybom produktov od predávajúceho ku kupujúcemu
  • podnik pri nej rieši 2 základné úlohy:
    1. prevod vlastníckych vzťahov z predávajúceho na kupujúceho
    2. fyzické premiestnenie tovaru
  • základné úlohy fyzického premiestnenia:
    1. doprava – druh použitej dopravy
    2. vybavovanie objednávok – pripravia sa potrebné doklady, napr. dodací list, faktúra,...
    3. skladovanie – vo vlastných alebo cudzích skladoch
    4. stanovenie výšky zásob – optimálna výška
  • distribučné cesty:
    • spôsob ako sa dostanú produkty od výrobcu k spotrebiteľovi
    • každá distribučná cesta má 2 etapy:
      1. expedičná – od vyexpedovania až po odovzdanie prepravcovi
      2. prepravná – od prepravcu k spotrebiteľovi
    • má tieto stránky:
      • fyzická – premiestnenie
      • právna – prevod vlastníctva
      • finančná – platba za dodávku
      • komunikačná – informácie o tovare
    • distribučné cesty:
      1. priame – výrobca ® spotrebiteľ
        • pri priamych cestách sú náklady vyššie
        • priamou distribúciou je vhodné prepravovať kusové výrobky, zariadenia investičného charakteru a výrobky, ktoré sa dodávajú vo väčších množstvách malému počtu odberateľov
      2. nepriame – sprostredkovateľ (veľkoobchod, maloobchod) ® spotrebiteľ
        • nepriamou distribúciou je vhodné dodávať výrobky vhodné na skladovanie vo väčších množstvách pre väčší počet odberateľov rozmiestnených na rôznych miestach, odevy a televízory
        • je možné ich využiť aj na dodávanie produktov, kde nie je potrebná technická pomoc výrobcu a odborné informácie o produkte
  • moderné distribučné kanály:
    • prostredníctvom odbytového kanála prichádza tovar od výrobcov k spotrebiteľom
    • distribučné cesty možno charakterizovať podľa počtu úrovni, čiže kanálov
    • každý sprostredkovateľ predstavuje jednu úroveň = odbytový kanál
    • počet odbytových kanálov (stupňov sprostredkovateľov) tvorí dĺžku odbytovej cesty
    • poznáme 4 marketingové kanály (odbytové cesty):
      1. priamy odbytový kanál (priamy marketing)

výrobca ® spotrebiteľ

  1. odbytová cesta 1. úrovne

výrobca ® maloobchod ® spotrebiteľ

  1. odbytová cesta 2. úrovne

výrobca ® veľkoobchod ® maloobchod ® spotrebiteľ

  1. odbytová cesta 3. úrovne

výrobca ® veľkoobchod ® maloobchod ® obchodný zástupca ® spotrebiteľ

  • distribučné orgány:
    • osoby alebo organizácie, ktoré vykonávajú premiestňovanie
    • delíme ich:
      1. tradičné distribučné orgány
        1. pri priamom predaji – veľtrhy
        2. pri nepriamom predaji – veľkoobchod, maloobchod
      2. nové distribučné orgány – internet, TV shopping
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Odbytová politika podniku – komunikačná a distribučná politika

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.041 s.
Zavrieť reklamu