Zóny pre každého študenta

Hospodárska politika štátu

Hospodárska politika štátu

- hospodárska politika: všetky opatrenia štátu, ktoré uskutočňuje v národnom hospodárstve a ktorými sleduje hlavné ciele. Hospodársku politiku štát zabezpečuje pomocou výkonného orgánu- vlády.

- Hlavné ciele sú:

- štát využíva na regulovanie 4 základné nástroje hospodárskej politiky:

  1. dôchodkovú politiku- prerozdeľuje dôchodky, ovplyvňuje vývoj príjmov
  2. zahraničnoobchodnú a menovú politiku- reguluje medzinárodný obchod, pohyb kapitálu.
  3. fiškálnu politiku- množstvo peňazí v obehu sa reguluje prostredníctvom štátneho rozpočtu. Štátny rozpočet je centralizovaný peňažný fond, ktorý má formu bilancie (porovnania), kde ľavú stranu tvoria príjmy a pravú stranu výdavky štátu. Hlavným zdrojom príjmov sú priame dane, nepriame dane (DPH a spotrebné dane), clá a ostatné poplatky. Pokiaľ ide o výdavky štátneho rozpočtu, tak najväčšiu časť tvoria výdavky na zabezpečenie obrany štátu, štátnej správy, zdravotníctva, školstva... Ak chce štát znížiť množstvo peňazí v obehu (znížiť podnikateľskú aktivitu), zvýši dane (a naopak).
  4. monetárnu politiku- reguluje množstvo peňazí v obehu. Na to využíva:
  5. Priame (administratívne) nástroje:
    1. regulácia investičnej činnosti- obchodné banky môžu v určitých prípadoch poskytovať podnikateľským subjektom úver len v tom prípade, keď sa za nich zaručí štát.
    2. regulácia spotrebného úveru- poskytovanie spotrebných úverov (väčšinou krátkodobé) môže regulovať štát tým, že stanový maximálnu dobu splatnosti úveru.
  6. nepriame (ekonomické) nástroje- tieto nástroje uplatňuje štát prostredníctvom:
    1. diskontná sadzba- NBS stanový najnižší úrok napr. 10%- komerčným bankám. Tie ponúkajú ľuďom úrok, aký si sami stanovia, ale nemôžu ísť pod hranicu, ktorú stanovila NBS (12% 15%...9% nie). Keď NBS stanoví nižší úrok- ľudia sa neboja požičať si peniaze- ľahko dostupné peniaze. Keď NBS stanový vysoký úrok- ľudia si nepožičiavajú peniaze- ťažko dostupné peniaze.
    2. minimálne bankové rezervy- NBS stanoví komerčným bankám minimálnu hodnotu bankovej rezervy- zo zvyšných peňazí, ktoré banky majú poskytujú úvery. Keď národná banka zdvihne MBR úroky narastú, ale úroky ktoré platia banky budú malé. Keď NBS zníži MBR- úroky klesnú a zvýšia sa úroky vyplácané bankou.

- integrácia krajín: medzinárodná ekonomická integrácia je výsledkom medzinárodnej deľby práce; je to proces zbližovania národných ekonomík, prehlbovanie ich vzájomnej závislosti.

- môže mať tieto formy:

  1. pásmo voľného obchodu- zrušenie ciel (clo) medzi krajinami (alebo zrušenie dovozných kvót; kvóta- určenie množstva výrobkov, ktoré je možné doviezť z inej krajiny, aby sa predávali aj domáce výrobky).
  2. colná únia- krajiny zrušia hranice (clá) medzi sebou, ale dohodnú sa na spoločnej cenovej politike voči ostatným krajinám.
  3. hospodárska únia- je to niečo podobné ako „colná únia“, ale jedná sa o spoločnú hospodársku politiku voči ostatným krajinám.
  4. menová únia- najvyššia forma- rôzne krajiny prechádzajú na spoločnú menu (u nás- EÚ).

- medzinárodné integračné zoskupenia:

- História EÚ: EÚ oficiálne vznikla 18. apríla 1951 podpísaním zmluvy, ktorou bolo založené Európske spoločenstvo pre uhlie a oceľ.

Európska únia ako taká vznikla podpísaním Mastrichtskej zmluvy, 7. februára 1992 a účinnosť nadobudla 1.1 1993

- EÚ: Európska únia je jedinečné hospodárske a politické spoločenstvo 27 demokratických krajín Európy. Cieľ: Mier, prosperita a sloboda pre 495 miliónov občanov v spravodlivejšom a bezpečnejšom svete. Doterajšie výsledky: Voľné cezhraničné cestovanie a obchod, euro (jednotná európska mena), bezpečnejšie potraviny a zdravšie životné prostredie, lepšia životná úroveň v chudobnejších oblastiach, spoločné opatrenia v oblasti zločinu a terorizmu, lacnejšie telefonické hovory a cestovanie lietadlom, veľké množstvo príležitostí študovať v zahraničí ... a ešte oveľa viac.

- orgány EÚ:

Rada má šesť hlavných povinností:

  1. schvaľovanie európskych právnych predpisov – v mnohých oblastiach politiky spoločne s Európskym parlamentom
  2. koordinovanie hlavných hospodárskych politík členských štátov
  3. uzatvárať medzinárodné dohody EÚ s inými krajinami alebo medzinárodnými organizáciami
  4. schvaľovanie rozpočtu EÚ spolu s Európskym parlamentom
  5. Vypracúvať spoločnú zahraničnú a bezpečnostnú politiku EÚ
  6. koordinovanie spolupráce medzi vnútroštátnymi súdmi a policajnými zložkami v trestných veciach

Európska komisia má štyri hlavné úlohy:

  1. predkladať návrhy právnych predpisov Parlamentu a Rade;
  2. riadiť a implementovať politiky a rozpočet EÚ;
  3. presadzovať európske právo (spoločne s Európskym súdnym dvorom);
  4. zastupovať Európsku úniu na medzinárodnej scéne, napríklad pri rokovaniach o dohodách medzi EÚ a inými krajinami.

- výhody a nevýhody integrácie krajín: - výhod a nevýhody vstupu do EÚ:

+ rast objemu vzájomného obchodu

+ voľný pohyb tovarov

+ voľný pohyb pracovnej sily

+ rozvoj spolupráce v strategických oblastiach (doprava, životné prostredie)

+ nenávratné prostriedky v európskych fondov

+ spoločná mena

+ zvýšenie medzinárodného kreditu krajiny (SR)

+ zvýšenie konkurencie

- zvýšenie konkurencie

- povinnosť prispôsobiť sa európskym normám

- odliv kvalifikovanej pracovnej sily

- zníženie príjmov štátneho rozpočtu (odbúrali sa clá)

- povinnosť prispievať do európskych fondov

- rast nezamestnanosti

- podmienky pre vstup Slovenska do Európskej menovej únie:

Maastrichtské kritériá: Ide o päť kritérií, ktoré určujú, či je krajina EÚ pripravená prijať euro. Týkajú sa týchto oblastí:

Cenová stabilita:

Miera inflácie by nemala prekročiť priemernú mieru, ktorá existovala v troch krajinách EÚ s najnižšou mierou inflácie v uplynulom roku, o viac ako 1,5 percentuálneho bodu;

Rozpočtový deficit:

Výraz, ktorý znamená rozdiel medzi vládnymi príjmami a výdavkami v neprospech príjmov. Všeobecne musí byť nižší ako 3 % hrubého domáceho produktu;

Verejný dlh:

zadlženosť krajiny by nemala presiahnuť 60% HDP, avšak aj krajiny s vyššou úrovňou zadlženia môžu prijať euro, ak sa táto úroveň stabilne znižuje;

Úrokové sadzby:

Dlhodobé úrokové sadzby by nemali byť nad mierou, ktorá existovala v troch krajinách EÚ s najnižšou infláciou v uplynulom roku, viac ako o 2 percentuálne body;

Stabilita výmenného kurzu:

Výmenný kurz národnej meny by mal počas dvoch rokov zostať v rozmedzí určitých vopred stanovených hraníc fluktuácie.

- výhody Eura: - hospodárska stabilita, cenová stabilita, zjednodušený systém pohybu kapitálu a z toho vyplývajúce jednoduchšie obchodovanie a investovanie v rámci EMU: to môže znamenať prílev zahraničného kapitálu. Pre občana je výhodou to, že už nie je potrebné si pri cestovaní v rámci Európy nakupovať zahraničnú menu a vyhne sa tak problémom s kurzovou nestabilitou.

- nevýhody Eura: najviac sa spomína strata významného ekonomického nástroja nástroja národných vlád na možnosti stimulácie výkonnosti národného hospodárstva. Odteraz budú môcť vlády na tento účel používať len fiškálne opatrenia (teda rozpočtové).

- strata národnej identity.

- zahranično-obchodná politika:

- zahraničný obchod je časť obehu tovarov, ktorá prekračuje hranice daného štátu a spája jeho národné hospodárstvo so svetovým hospodárstvom.

- zahraničný obchod- týka sa len jednej krajiny alebo skupiny krajín k ostatným krajinám

- medzinárodný obchod- zahŕňa zahraničný obchod niekoľkých krajín

- svetový obchod- súhrn zahraničných obchodov všetkých krajín, zapojených do medzinárodnej deľby práce

- význam zahraničného obchodu pre národné hospodárstvo:

- nevýhody zahraničného obchodu:

- formy zahraničného obchodu:

- dôvody reexportu:

obchodno-politické prekážky: medzi štátom, v ktorom sa tovar kúpi a štátom kam, sa predáva, môžu byť obchodno-politické prekážky (vysoké clá, množstevné obmedzenia, zákaz dovozu...)

ekonomické dôvody: pri nákupe tovaru vo veľkom množstve zaplatí reexportér nižšiu cenu a následne tovar predáva do iných krajín za vyššiu cenu

kompletizácia vývozu reexportéra: reexportér využíva dovezený tovar na kompletizáciu svojich výrobkov a tým rozširuje svoju ponuku

- subjekty zahraničného obchodu:

- Podľa Obchodného zákonníka môže vykonávať zahranično-obchodné operácie fyzická alebo právnická osoba (slovenská alebo zahraničná). Zahraničnou osobou sa rozumie fyzická osoba alebo právnická osoba so sídlom mimo územia SR.

- obchodná bilancia: zachytáva hodnotu vývozu a dovozu tovarov za určité obdobie, spravidla za jeden rok. Nezachytáva platby za tovar.

- platobná bilancia: zachytáva peňažné príjmy zo zahraničia a peňažné výdavky do zahraničia, ktoré prechádzajú cez hranice štátu.

- saldo:

- v obchodnej bilancii: je to rozdiel medzi hodnotou vývozu a dovozu

- v platobnej bilancii: je to rozdiel medzi peňažnými príjmami zo zahraničia a peňažnými výdavkami do zahraničia

- aktívne saldo: vývoz > dovoz ( príjmy > ako výdavky)

- pasívne saldo: vývoz < dovoz ( príjmy < ako výdavky)

- vyrovnaná bilancia (saldo): vývoz = dovoz ( príjmy = výdavky)

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/ekonomia/22331-hospodarska-politika-statu/