Prebytok, Nedostatok, Rovnovažný stav na trhu
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 059
Uložení: 101
Prebytok, Nedostatok, Rovnovažný stav na trhu
Cena je peňažné vyjadrenie hodnoty produktov a služieb, vyjadrená v peniazoch danej meny a určená výrobcom ku konečnému spotrebiteľovi.
- Interné faktory stanovenia cien
- Ciele marketingu
- Prežitie- tento cieľ sa uplatňuje, keď podnik má ťažkosti. V tomto prípade mu nejde o nič iné iba o to, aby nezanikol
- Maximalizácia bežného zisku- podnik uprednostňuje aktuálny efekt pred dlhodobou prosperitou. To znamená, že chce zvýšiť tržby z predaja bicyklov a nechce sa púšťať do predaja prílb
- Maximalizácia trhového podielu- snaha podniku získať dopredu vytyčený trhový podiel znižovaním cien. To znamená, že podnik vzhľadom na to, že si chce získať zákazníkov
- Vodcovstvo v oblasti kvality produktov- podnik sa snaží poskytovať čo najkvalitnejšie produkty a služby.
- Zisk- je kladný rozdiel medzi celkovými výnosmi a celkovými nákladmi
Stratégiu maximalizácie zisku môžeme uskutočniť dvojakým spôsobom
- Stratégia vysokých cien- spočiatku výrobcovia predávajú daný výrobok za 10 eur, neskôr 2. výrobca zníži cenu výrobku o 20 centov a tým pádom odlaká zákazníkov od 1. výrobcu
- Stratégia minimálnych nákladov- táto stratégia môže znamenať zastaranie technického vybavenia
- Návratnosť investícii- Tento marketingový cieľ sa využíva v akciovej spoločnosti, kde akcioniari veria, že vložený kapitál im prinesie čo najvyšší zisk.
- Objem predaja- vychádza z predpokladu, že zvýšenie výroby spôsobí nižšie výrobné náklady a tým sa dosiahne vyšší zisk.
- Trhový podiel- je percentuálne vyjadrenie objemu predaja v porovnaní s najvyšším konkurentom, napr. Jednota v Žiline sa porovnáva s Jednotou v Bratislave.
- Stabilizácia pozície podniku - Táto stratégia sa využíva, keď podnik neprežíva príliš najlepšie časy napr. je príliš zadlžený.
- Stratégia marketingového mixu- rozhodnuté o cene musí byť koordinované s rozhodnutiami o produkte, propagácii a distribúcii, t.j. rozhodnutie o cene nemôže byť v rozpore s rozhodnutím o produkte
Produkty vo fáze uvedenia na trh majú zväčša najvyššiu cenu, potom sa v životnom cykle produktu ich cena postupne znižuje.
Z hľadiska predaja rozlišujeme tieto typy produktov
- Komplementárne produkty- sú to produkty, ktoré sa dopĺňajú napr. produkt kolesa na bicykli sa dopĺňa s produktom brzdy na bicykli
- Substitučné produkty- sú to produkty, ktoré sa vyznačujú podobným alebo rovnakým charakterom a nahrádzajú existujúci produkt vynález produktu mobilu nahradil produkt telefónu.
- Náklady- Podnik s najnižšími nákladmi môže stanoviť nižšie ceny, čo môže spôsobiť vysoký zisk. Tieto ceny sa zvyšujú aj kvôli inflácii. Niekedy podnik môže stanoviť cenu pod úroveň podnikových nákladov, čo z dlhodobého hľadiska môže znamenať hrozbu.
- Organizácia cenotvorby- definuje kto je zodpovedný za určovanie cien v podniku.
- Externé faktory stanovenia cien
Trh a dopyt-
Cena a dopyt
Náklady vymedzujú dolnú hranicu ceny, pokým trh a dopyt vymedzuje hornú hranicu ceny. Zníženie ceny spôsobí zvýšenie dopytu a naopak zvýšenie ceny spôsobí spravidla zníženie dopyt, platí tam tzv. zákon klesajúceho dopytu
Cenová pružnosť- vyjadruje percentuálne ako sa zmení dopyt pri určitej zmene ceny
Medzi cenové pružnosti patria:
- Jednotková pružnosť dopytu- pri 1 % zmene ceny sa dopyt zmení o 1 %.
- Nepružný dopyt- pri 1 % zmene ceny sa dopyt zmení o menej ako 1 %.
- Pružný dopyt- pri 1 % zmene ceny sa dopyt zmení o viac ako 1 %.
Medzi ďalšie pružnosti dopytu patria:
- Dôchodková pružnosť- vyjadruje ako sa zmení dopyt pri zmene dôchodkov
- Rovnovažná pružnosť- je taká pružnosť dopytu, aby cena produktov a služieb pre daný podnik bola zisková, to znamená, že na jednej strane nemôžu byť ani vysoké ceny produktov a služieb, lebo tým pádom si podnik odlaká svojich zákazníkov, ale na druhej strane by nemali byť nízke, lebo podnik riskuje, že nebude mať dostatočné tržby z predaja tovarov a služieb.
- Totálna pružnosť- podnik by mal mať takú pružnosť cien, akú majú jeho najväčší konkurenti.
Cena a ponuka
Ponuka predstavuje množstvo tovarov a služieb, ktoré sú ochotní predať predávajúci za určitú cenu.
Nákladová krivka- vyjadruje vzťah medzi nákladmi a množstvom vyrobených výrobkov
Prebytok na trhu – vzniká za situácie, keď ponuka je vyššia ako dopyt.
Nedostatok na trhu- vzniká za situácie, keď dopyt je vyšší ako ponuka.
Rovnovážny stav na trhu- vzniká za situácie, keď dopyt sa rovná ponuke, tento stav v trhovej ekonomike nenastáva.
V súvislosti s cenou v trhovej ekonomike poznáme dva druhy konkurencie a t:
- Cenová konkurencia- je to súperenie podnikov prostredníctvom manipulovania ceny
- Necenová konkurencia- je to súperenie podnikov prostredníctvom necenových faktorov a to napríklad zlepšením štýlu, kvality, značky produktov a služieb
Ostatné faktory vonkajšieho prostredia
Ekonomické faktory- tam patria inflácia, recesia a úrokové sadzby
Požiadavky sprostredkovateľov- tam patria primeraný zisk, motivácia
Štátna správa- tam patria napríklad nariadenia tykajúce sa regulácie cien
Cenové stratégie
- Určovanie cien nových produktov
- Určovanie cien inovovaných produktov
- vysoko výnosové ceny- tieto ceny možno stanoviť iba za určitých podmienok
- prienikové ceny- sledujú zisk trhového podielu, znižovanie cien a znižovanie cien
- Cenotvorba limitujúceho produktu- postavenie na trhu sa určuje prostredníctvom ceny a kvality produktov a služieb
- Stratégie tvorby cien pre produktový mix- hľadá sa súbor cien, ktorý bude maximalizovať zisk na celý produktový mix
- Stratégie cenových úprav
Medzi stratégie cenových úprav patria:
- Cenová diferenciácia- zohľadnenie rozdielov medzi zákazníkmi, produktom a miestom. To znamená, že iná cena bude za chlieb ako za maslo
- Psychologicky orientované ceny- sú to ceny produktov a služieb, ktoré končia 9-kou napr. chlieb za 0,99 eura.
- Akčné ceny- dočasné nižšie oceňovanie produktov
Chyby pri určovaní cien
- Príliš nákladová orientácia tvorby cien- podnik príliš prihliada pri tvorbe cien na výšku nákladov v podniku
- Neprejavovanie sezónnosti cien- podnik nie je schopný prispôsobiť ceny podľa sezóny
- Neprejavovanie zmien na trhu- podnik nie je schopný reagovať na správanie konkurentov z hľadiska tvorby cien
- Nemožnosť reakcie na ostatné prvky marketingového mixu-
- Nedostatočná diferenciácia ceny produktov- podnik nie je dostatočne schopný reagovať na rozdielnosť kvality svojich produktov
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Štátny rozpočet | Referát | 695 slov |