![Zóny pre každého študenta Zóny pre každého študenta](graphics/zones_logo_2x.png)
Marketing
Marketing
M a r k e t i n g – názov pochádza z anglic. slova the market, čo v slovenčine znamená trh, koncovka – ing vyjadruje dej (činnosť).
Pojem marketing teda môžeme voľne preložiť ako „činnosť na trhu“ .
Marketing je úsilie a snaha zameraná na vytvorenie, rozšírenie a udržanie sa na trhu.
Často sa pojem marketing stotožňuje s pojmom predaj alebo odbyt.
O d b y t - je cesta výrobku od výrobcu k spotrebiteľovi (kupujúcemu).
Odbytom sa zaoberá teória odbytu, ktorú označujeme pojmom odbytová logistika.
Cieľom odbytu je : dodať tovar na správne miesto, v správnom čase, v správnom množstve, v správnej kvalite a správnemu zákazníkovi.
Marketing rieši problémy s odbytom, vychádza z trhu a na trh sa vracia. Stal sa filozofiou, ktorá preniká všetkými činnosťamipodnikuod organizácie výroby až po zabezpečenie odbytu.
Dnes sa dostal takmer do všetkých oblastí a funguje napr. vo výrobných podnikoch, v maloobchode, v hoteloch, v cestovných kanceláriách, bankách, v poisťovniach, v športe, doprave, v neziskových organizáciách – v školách, zdravotníctve, múzeách, atď.
Množstvo tovarov na trhu, spôsobuje, že podniky hľadajú cesty, ako dosiahnuť, aby sa práve ich výrobky predávali, aby úspešne obstáli v boji s konkurenciou.
Marketing je tým dôležitejší, čím viac je trh nasýtený tovarom.Marketing závisí od dobrých nápadov a ich uskutočňovania, prekvapujúce marketingové nápady dobývajú trh.
VZNIK A VÝVOJ MARKETINGU |
Marketing ako teoretická disciplína vzniká začiatkom 20. storočia
Jeho vznik sa spája s nástupom priemyselnej revolúcie v USA, kedy výroba prudko rástla, trh tovarov nadobudol veľký rozmer a predaj stagnoval. Vznik marketingu sa teda spája s nevyhnutnosťou riešiť problémy s odbytom.
USA sa pokladá za kolísku marketingu. Marketing ako vyučovací predmet sa začal na niektorých univerzitách v USA prednášať už v roku 1902. Bola to reakcia na potreby trhu. V r. 1911 bola vydaná prvá kniha marketingu.
V Európe sa marketing presadzuje po 2. svetovej vojne v r. 1950 a neprijímal sa jednoznačne. Postupne sa presadil v západnej Európe, Japonsku, ako aj v iných krajinách.
Za priekopníka marketingu v Európe sa považuje T o m á š B a ť a .
Presadzoval marketingové aktivity v bývalej ČSR v 20-tych a 30. rokoch 20. storočia.
Od Baťu pochádza heslo „Náš zákazník, náš pán“, to znamená orientácia na zákazníka.
Predvojnové Československo malo významné postavenie v rozvoji marketingu ako vyspelá európska krajina. Rozvoj marketingu sa narušil druhou svetovou vojnou a na našom území komunistickým prevratom v roku 1948.
Vývojové etapy marketingu:
- etapa – primitívny marketing (1850 – 1920) – spája sa s nástupom priemyselnej revolúcie v USA, výroba rástla, predaj viazol, to vyvolalo potrebu hľadať príčiny – jednoduchý prieskum trhu
- etapa – masový marketing (1920 – 1940) – rast konkurencie, informácie z prieskumu trhu sa spracovávajú dôkladnejšie, hromadne (masovo) sa zavádza marketing v podnikoch
- etapa – diferencovaný marketing (1950 – 1960) – k spotrebiteľom sa pristupuje rozdielne
- etapa – integrovaný marketing (1960 – 1980) – zjednotenie viacerých odborov, metód,..do celku
- etapa – medzinárodný marketing (od r. 1980) –rast svetového obchodu, nadnáro. spoločností,...
- etapa – marketing budúcnosti (cielený marketing)–vytváranie nových úžitkových hodnôt výrobkov, nových funkcií, vlastností výrobkov
MARKETINGOVÁ FILOZOFIA |
Marketingovú filozofiu musíme chápať ako podnikovú filozofiu.
Na základe prijatej filozofie si podnik stanoví cieľ.
Marketingová filozofia je uznanie a prijatie obchodnej činnosti zameranej na uskutočnenie konečných cieľov podľa želaní zákazníka.
Zákazník je stredom, okolo ktorého sa točí obchod tak, aby vyhovel čo najlepšie záujmom všetkých zúčastnených.
Koncepcia – je spôsob chápania, vypracovaná sústava názorov na určitý jav.
Existuje päť alternatívnych koncepcií, pomocou ktorých môžu podniky usmerňovať a realizovať marketingovú filozofiu:
- Výrobná koncepcia – vychádza z predpokladu, že spotrebitelia budú uprednostňovať produkty, ktoré sú na trhu k dispozícii a môžu si ch dovoliť; podnik sa musí sústrediť na zvyšovanie efektívnosti výroby a distribúcie. Patrí medzi najstaršie koncepcie ( filozofia H. Forda spočívala v zdokonalení modelu automobilu tak, aby sa znížili náklady pri jeho výrobu a mohlo si ho dovoliť kúpiť čo najviac ľudí, to sa mu podarilo, vyrobil auto pre obyčajných ľudí, farmárov,... a po svete predal asi 15 miliónov áut)
- Výrobková koncepcia – vychádza z toho, že zákazníci dávajú prednosť výrobkom s vyššou kvalitou, výkonnosťou a lepším vyhotovení.
- Koncepcia predaja – je založená na tom, že spotrebitelia nebudú nakupovať dostatočné množstvo produktov, pokiaľ podnik nevyvinie väčšie úsilie, musí zákazníka prilákať a presvedčiť o užitočnosti produktu
- Marketingová koncepcia – je založená na poznaní potrieb zákazníkov a od schopnosti ponúknuť uspokojenie týchto potrieb efektívnejšie než konkurencia
- Koncepcia spoločného marketingu – je najnovšou koncepciou, podnik by mal poznať potreby zákazníkov, uspokojiť ich účinnejšie než konkurencia a to tak, že zvýši blahobyt zákazníkov i celej spoločnosti. Vychádza z troch hľadísk: želanie zákazníkov, firemný zisk a záujmy spoločnosti. Táto koncepcia tiež určuje zásady správania sa na trhu a je spojená so sociálne etickým marketingom (uspokojovať potreby kupujúcich v súlade so záujmami spoločnosti, nepredávať výrobky ohrozujúce zdravie, podporovať výskum v zdravotníctve a ochranu životného prostredia).