Trh a trhový mechanizmus, trh a jeho systém

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: queen (15)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 27.10.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 433 slov
Počet zobrazení: 891
Tlačení: 41
Uložení: 46

Trh a trhový mechanizmus, trh a jeho systém

Trh – miesto, kde sa stretáva ponuka s dopytom za účelom výmeny za cenu

  • Poskytuje informácie kupujúcim o cenách, výrobkoch a predávajúcim o zákazníkoch a o konkurencií
  • Subjekty:
    • domácnosti – predávajú pracovnú silu alebo svoje produkty
    • podniky – predávajú svoje produkty a prácu, kupujú produkty a pracovnú silu
    • štát – trh upravuje pomocou zákonov

Typy trhov:

  1. Podľa územného hľadiska – miestny, národný, medzinárodný, svetový
  2. Podľa vecného hľadiska - Trh statkov a služieb
    • Trh výrobných faktorov – trh práce, trh pôdy a prírodných zdrojov, trh kapitálu
    • Finančný trh – peňažný, kapitálový, devízový, trh drahých kameňov, poistný trh

Trhový mechanizmus

  • Predstavuje vzájomné vzťahy medzi predávajúcimi a kupujúcimi. Tvoria ho:
    1. Proces tvorby dopytu
    2. Proces tvorby ponuky
    3. Proces tvorby ceny

Dopyt – množstvo tovarov, ktoré je kupujúci ochotný kúpiť za určitú cenu. Vyjadruje vzťah medzi cenou a požadovaným množstvom

E – equlibrum – rovnováha – také množstvo tovarov, ktoré predávajúci je ochotný vyrobiť a kupujúci kupovať

Výšku dopytu ovplyvňuje:

  • Výška príjmov spotrebiteľa
  • Preferencie spotrebiteľov a reklama
  • Ceny substitučných tovarov

Ponuka – predstavuje schopnosť a ochotu predávajúcich predať určité množstvo tovaru za určitú cenu

  • Vyjadruje vzťah medzi cenou a ponúkaným množstvom

Výšku ponuky ovplyvňuje:

  • Ceny nakupovaných výrobných faktorov
  • Ceny alternatívnych výrobkov
  • Počet výrobcov na trhu

Cena – suma, za ktorú sa predávajú a kupujú statky a služby – je nositeľom hodnôt

Funkcie:

  • Poskytuje a prenáša info o potrebách
  • Vedie výrobcov k používaniu výhodnejších metód
  • Vedie spotrebiteľov k čo najlepšiemu využívaniu zdrojov
  • Rozdeľuje dôchodky

Trhová rovnováha – nastáva, keď sa ponúkané množstvo tovaru rovná požadovanému množstvu

Rovnovážna cena – je taká, za ktorú sa vymieňajú tovary, ak je na trhu rovnováha

Trhová nerovnováha – nastáva, keď sa ponúkané množstvo nerovná požadovanému množstvu

Trhová cena – vyjadruje aktuálny vzťah ponúkaného a požadovaného množstva

Trhová rovnováha Trhová nerovnováha

Konkurencia – môže sa prejavovať na strane dopytu ale hlavne na strane ponuky – na trhu je prebytok tovarov a výrobcovia súperia o zákazníkov

Členenie konkurencie

  • Priama konkurencia – ponúka na trhu rovnaké výrobky ako my
  • Nepriama konkurencia – predáva substitučné výrobky – môže nahradiť naše výrobky
  • Totálna konkurencia – konkurencia úplne rozdielnych výrobkov
  • Dokonalá konkurencia – ponúka rovnaké výrobky, má rovnako veľký trh, rovnaké informácie; neexistuje
  • Nedokonalá konkurencia – nie sú splnené podmienky dokonalej konkurencie
  • Čistá konkurencia – približuje sa k dokonalej, extrémne prostredie, veľký počet individuálnych výrobcov, ktorí ponúkajú veľké množstvo produktov

Typy konkurencie:

Na strane výroby:

  • Monopol – trh jedného výrobku, ktorý môžu vyrábať viacerí výrobcovia
  • Oligopol – vyvinul sa z monopolu, trh niekoľkých predávajúcich
  • Duopol – jeden alebo niekoľko málo výrobcov vyrábajú jeden alebo niekoľko málo výrobkov

Na strane spotrebiteľa:

  • Monopson – veľmi veľa kupujúcich chce kúpiť 1 výrobok
  • Oligopson – veľa kupujúcich chce kúpiť niekoľko výrobkov
  • Duopson – jeden alebo niekoľko málo kupujúcich chcú kúpiť 1 alebo niekoľko málo výrobkov
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Maturujem z ekonomiky – Vypracované maturitné témy z ekonomiky



Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.023 s.
Zavrieť reklamu