Dôchodkový systém je spôsob postarania sa štátu o svojich dôchodcov. Je to súbor metód prostredníctvom ktorých štát zabezpečuje príjem svojmu ekonomicky neaktívnemu obyvateľstvu.
Nie, v Európskej únii neexistuje žiaden dôchodkový Centrálny systém, tým pádom každá európska krajina disponuje vlastným dôchodkovým systémom.
Medzi zásady, ktoré prijala Európska komisia v roku 2010 ohľadom dôchodkových systémov patrí:
Ľudia by mali dostávať také dôchodky, ktoré im zabezpečia primeranú životnú úroveň a existenciu v spoločnosti.
Dôchodkový systém by mal byť dlhodobo finančne udržateľný pre verejný rozpočet.
Dôchodkový systém by mal byť schopný pružne reagovať na zmeny v spoločnosti a vývoj trhu práce v danej krajine.
Najlepšie dôchodkové systémy Európy sú v Dánsku a Holandsku.
V Holandsku sú vyplácané dôchodky z penzijných fondov. Holandský penzijný systém sa skladá z dvoch pilierov a to z paušálneho verejného rozpočtu a zamestnaneckého rozpočtu. Odchod do dôchodku v Holandsku je pevne stanovený na 65 rokov.
Holandsko má 1.pilier solidárny, zatiaľ čo Slovensko má aj napriek malým zmenám 1.pilier zásluhový.
Získanie holandskej dôChodCovskej dávky nemusí byť také jednoduché , aby Holanďan mohol získať dôchodok v plnej výške, tak musí v Holandsku žiť najmenej 50 rokov.
Za každý rok života v Holandsku má poberateľ nárok na 2 % zo základnej penzijnej dávky
V Dánsku sú vyplácané dôchodky z daní. Dane v Dánsku sú jedny z najvyšších v Európskej únii.
Najväčšia reforma v rámci dôchodkového systému bola uskutočnená po roku 2003.
Najväčšia zmena dôchodkového systému po roku 2003 bola, že dôchodkový systém sa zmenil na systém skladajúci sa z troch pilierov.
Pred reformou dôchodkového systému na Slovensku bol vytvorený fond, kde prispievalo ekonomicky aktívne obyvateľstvo súčasným dôchodcom .Pôvodný dôchodkový systém bol založený na priebežnom princípe. Tento model by už nemohol byť účinný, lebo pôrodnosť klesá a počet dôchodcov rastie.
Medzi hlavné nedostatky starého systému patrili:
Dôchodkový systém na Slovensku po reforme sa skladal z troch pilierov.
Piliere dôchodkového systému na Slovensku sú povinné dôchodkové poistenie, starobné dôchodkové poistenie a dobrovoľné doplnkové dôchodkové poistenie.
Tento pilier vznikol 1.januára 2004.
Povinné dôchodkové poistenie je dávkovo definované a priebežne financované poistenie spravované Sociálnou poisťovňou. Sú to prostriedky vybrané z odvodov ekonomicky aktívnych obyvateľov.
Z tohto poistenia sa vyplácajú aj pozostalostné a invalidné dôchodky.
Tento pilier vznikol 1.januára 2005
Starobné dôchodkové poistenie je príspevkovo definované poistenie financované prostredníctvom kapitalizácie, ktoré spravujú dôchodkové správcovské spoločnosti
Tie vložené prostriedky sporiteľov investujú na finančných trhoch a tak ich zhodnocujú
Každý občan má osobný dôchodkový účet vo vybranej správcovskej spoločnosti, na ktorý mu zamestnávateľ odvádza časť odvodov.
Dobrovoľné doplnkové dôchodkové poistenie je príspevkovo definované financované prostredníctvom kapitalizácie, ktoré spravujú doplnkové dôchodkové spoločnosti.
Príspevky do tretieho piliera sú dobrovoľné a dôchodkové zabezpečenie v treťom pilieri je daňovo zvýhodňované.
Prvú skupinu tvoria štáty, v ktorých silné postavenie má štát, to znamená, že v týchto krajinách má dominantné postavenie prvý pilier. Takými štátmi sú Taliansko, Nemecko a Rakúsko. Druhú skupinu tvoria štáty, v ktorých silné postavenie má druhý pilier. Takými štátmi sú Holandsko, Veľká Británia a Švajčiarsko.
Ministerstvo sociálnych veci a rodiny zaviedlo do slovenského dôchodkového systému po 1.júli 2015 pojem minimálny dôchodok.
Dôchodkové správcovské spoločnosti vznikli s účelom zabezpečiť 2. pilier .
Zakladateľmi dôchodkových správcovských spoločnosti mohli byť iba renomované finančné inštitúcie ako banky a poisťovne.
Hlavnou náplňou dôchodkových správcovských spoločnosti je správa a investovanie na osobných dôchodkových účtoch svojich sporiteľov.
Dôchodková správcovská spoločnosť je povinná vytvoriť 3 fondy a každý klient má právo vybrať si jeden z fondov.
Príjem sú peniaze, ktoré subjekt dostane z obchodných transakcii. Príjem môže byť dlhodobý, opakovaný zárobok jedinca alebo domácnosti plynúci z najmä trvalého pracovného pomeru.
Príjem domácnosti závisí od nasledujúcich faktorov:
Dôchodok je pravidelný príjem osôb, ktoré nemôžu hradiť náklady na živobytie z pracovného pomeru. Je to situácia toho, kto taký príjem poberá.
Dôchodok je stav zamestnanca po ukončení aktívnej činnosti dosiahnutím dôchodkového veku alebo zo zdravotných dôvodov.
Dôchodok je vlastne súhrn príjmov, ktoré domácnosť získa za určité obdobie spravidla jeden rok.
Dôchodok je z ekonomického hľadiska synonymum pre termín príjem. Dôchodok môže byť synonymum aj pre penziu.
Medzi druhy dôchodkov patria osobný dôchodok, disponibilný dôchodok a kúpny fond obyvateľstva.
Osobný dôchodok je hrubý príjem obyvateľstva.
Disponibilný dôchodok je súhrn príjmov domácnosti za ponúkané výrobné faktory a transferové platby.
Kúpny fond obyvateľstva je súhrn peňažných príjmov znížených o netovarové výdavky akými sú dane, splátky úverov, vklady a netovarové výdavky.
Medzi typy činiteľov ovplyvňujúcich dôchodok patria trhové a netrhové činitele.
Pod trhovými činiteľmi rozumieme konkrétny dopyt a ponuku výrobných faktorov.
Medzi netrhové činitele patria vrodené a získané schopnosti, subjektívnu výkonnosť, vek, pohlavie, kvalifikáCia, šťastie a tvorivosť.
Mzda je dôchodok domácnosti
Renta je dôchodkom vlastníka pôdy
Zisk je dôchodkom vlastníka kapitálu.
Hrubý národný dôchodok je súhrn všetkých výrobkov a služieb vyrobených kdekoľvek na svete s použitím výrobných faktorov.
Prvotné dôchodky sú opakom druhotných dôchodkov, druhotné dôchodky sú vlastne transfery. Prvotné dôchodky sa skladajú z výrobných faktorov ( práca, pôda, kapitál) a z daní z produkcie.
Medzi typy dôchodkov domácnosti patria:
Národný dôchodok môže mať nasledujúce podoby:
Spotrebné subjekty sú domácnosti, podniky, vláda ( štát) a ostatné ( svet).
Hrubý národný dôchodok a hrubý národný produkt sú v podstate dva rovnaké pojmy, odlišujú sa v týchto dvoch aspektoch:
Rozdiel medzi hrubým domácim produktom a hrubým národným produktom tvoria prvotné dôchodky.
Druhy hrubého národného dôchodku sú nasledujúce:
Medzi základné spôsoby financovania dôchodkových systémov patria Pay-as-you-go, kapitálové resp. fondové financovanie.
Pay-as-you-go je priebežné financovanie, ktoré je Charakteristické tým, že príspevky plynúce od aktívnych účastníkov sa okamžite rozdelia a vyplatia oprávneným požívateľom dávok podľa ich okamžitých nárokov.
Medzi hlavné Charakteristiky spôsobu Pay-as-you-go patria:
Medzi hlavné výhody spôsobu Pay-as-you-go patria:
Medzi hlavné nevýhody spôsobu Pay-as-you-go patria:
Kapitálové resp. fondové financovanie vychádza zo súkromného sporenia a akumuluje prostriedky v priebehu sporenia. Je generačne spravodlivé, pretože podporuje vytváranie dostatočných úspor.
Typickým reprezentantom fondového financovania sú penzijné fondy.
Medzi hlavné Charakteristiky kapitálového resp. fondového financovania patria:
Medzi hlavné výhody kapitálového resp. fondového financovania patria:
Medzi hlavné nevýhody kapitálového resp. fondového financovania patria:
Medzi možné riešenia zvyšujúceho sa počtu dôchodcov patria:
Toto riešenie by situáciu ešte zhoršilo. Väčšina vlád preferuje zvyšovanie štátneho dlhu, čo oddiaľuje riešenie problému na ďalšie generácie.
Toto riešenie už urobila väčšina štátov
Toto riešenie sa politický dá len veľmi ťažko presadiť
Každý si sporí na svoj dôchodok sám a ukladá úspory na osobný účet.
Medzi hlavné stratégie nápravy nevyhovujúceho dôchodkového zabezpečenia patria:
Pri tejto stratégii nie sú viditeľné žiadne zmeny
Pri tejto stratégii sa jednalo o zavedenie poistného pre zamestnancov, predĺženie veku odchodu do dôchodku, predlžovanie doby potrebnej pre vznik nároku na dôchodok.
Zistilo sa však, že použitie tejto stratégie problém prehlbujú a riešenie problému odďaľujú.
Pre túto stratégiu je Charakteristické zavedenie dvojzložkového dôchodku., ktorý sa skladá zo základného povinného dôchodku a povinného doplnkového dôchodku.
Tento model je často použitý ako prvý pilier dôchodkového systému.
Táto stratégia sa usiluje o redukciu priebežne financovaného zdroja starobného dôchodku
Medzi možné zmeny dôchodkového systému patria:
Pri tomto riešení štát má stále veľký vplyv na fungovanie penzijného fondu a zamestnanci platia svoje príspevky vo firemných fondoch.
Toto riešenie je opakom riešenia prechodu na povinné súkromné poistenie. Pri tomto riešení ide o garanciu minimálneho príjmu a dobrovoľného pripoistenia.
Tento model vytvára maximálny tlak na štátny rozpočet. Cieľom tohto modelu je zabezpečiť dôchodcom také dôchodky, ktoré by pokryli ich potreby.
Tento model sa snaží zachovávať predchádzajúci model, ale odmieta však súkromné pripoistenie.
Do sociálneho poistenia patrí dôchodkové poistenie , sociálna podpora a sociálna pomoc
Do dôchodkového poistenia patrí výplata dôchodkov
Do sociálnej podpory patrí materská dovolenka, starostlivosť o zdravotne postihnutú osobu
Do sociálnej pomoci patrí riešenie situácii sociálnej a hmotnej núdze.
Zo starobného poistenia sa vypláca starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, vdovský a vdovecký dôchodok, sirotský dôchodok.
Z invalidného poistenia sa vypláca invalidný dôchodok, vdovský a vdovecký dôchodok a sirotský dôchodok.
Poistencom je fyzická osoba, ktorá je dôchodkovo poistená.
Sporiteľom je fyzická osoba, ktorá je zapojená do dôchodkového sporenia prostredníctvom zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení s niektorou dôchodkovou správcovskou spoločnosťou.
Obdobie dôchodkového poistenia je obdobie, ktoré podmieňuje vzniku nároku na dôchodok ako aj jeho výšku.
Dôchodková jednotka je podiel na majetku v dôchodkovom fonde dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
Celoživotný dôchodok alebo inak povedané doživotná anuita je poistný produkt, ktorým sa životná poisťovňa zaväzuje účastníkovi 2.piliera vyplácať dôchodok do konca jeho života.
Dočasný dôchodok je poistný produkt, ktorým sa životná poisťovňa zaväzuje účastníkovi 2.piliera vyplácať dôchodok po dobu 5, 7 alebo 10 rokov v stanovenej výške.
Všeobecný vymeriavací základ je 12-násobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky za ten-ktorý kalendárny rok.
Osobný vymeriavací základ je súčet vymeriavacích základov sporiteľa za kalendárny rok.
Priemerný osobný mzdový bod určuje podiel súčtu osobných mzdových bodov za kalendárne roky rozhodujúceho obdobia.
Dôchodcovská inflácia je percento medziročného rastu spotrebiteľských Cien za domácnosti dôchodcov vždy za prvý polrok daného roka.