Faktory podnikateľskej činnosti
Faktory podnikateľskej činnosti
4.1 Charakteristika podnikového transformačného procesu
(PTP)
Podnikový transformačný proces – činnosti zamerané na premenu vstupov na výstupy.
Vstupy
– predstavujú všetko, čo je potrebné na výrobu statku alebo poskytnutie služby (materiál, stroje, zamestnanci, informácie).
Výstupy – predstavujú vyrobený statok alebo poskytnutú službu.
PTP – má tri základné
fázy:
1. Obstarávanie vstupov,
2. Vytváranie podnikových výkonov,
3. Odbyt – predaj statkov alebo služieb
Obstarávanie vstupov uskutočňujeme na trhu výrobných faktorov (trh VF). Trh VF sa člení na trh práce, trh pôdy a prírodných zdrojov a trh
kapitálu. Z toho vyplýva, že podnik ako základná hospodárska jednotka si musí na trhu VF zaobstarať jednotlivé vstupy – prácu (trh
práce), t. z. pracovnú silu, kapitál – na trhu kapitálu a pôdu a prírodné zdroje na (trh pôdy a prírodných zdrojov). Všetky tieto
vstupy smerujú do výroby, kde sa premieňajú – transformujú na výstupy (hotové výrobky a služby) – odtiaľ názov podnikový
transformačný proces. Hotové výrobky a služby sa predávajú na trhu statkov a služieb.
Príklad:
Výroba
kokakoly začína úpravou vody, pri ktoré sa vylučujú všetky nečistoty. Potom sa zmieša s cukrom. K rozpustenému cukru sa pridáva
nápojový koncentrát a vzniká sirup. Sirup je základnou surovinou na výrobu osviežujúceho nápoja. Upravená voda a sirup sa sýti oxidom
uhličitým. Na miešanie nápoja musia byť vytvorené vhodné podmienky (nízka teplota a vysoký tlak), aby sa do neho dostalo zodpovedajúce
množstvo bubliniek. Hotový nápoj sa plní na bežiacom páse do sklenených a plastových fliaš. Naplnené a uzatvorené fľaše, označené
etiketou s nápisom Coca-cola, putujú k baliacemu stroju, kde sa ukladajú do prepraviek, prípadne sa obalia fóliami. Zabalené nápoje sa
dodávajú do skladov, odkiaľ sa rozvážajú do obchodov, reštaurácií a pod.
Cieľom podniku je dosiahnuť pri
premene vstupov na výstupy čo najvyšší zisk, t. z. maximalizovať zisk. Preto musí prebiehať transformačný proces efektívne.
Podnik môže dosiahnuť efektívnosť viacerými spôsobmi:
1. Maximalizáciou výstupov – s určenými vstupmi
chce dosiahnuť maximálne výstupy (obuvník má 10 m kože, má z nej vyrobiť čo najviac párov topánok určenej veľkosti a kvality).
2.
Minimalizáciou vstupov – určené výstupy chce zabezpečiť s minimálnymi vstupmi (obuvník má vyrobiť 10 párov topánok.
Pri ich výrobe má spotrebovať čo najmenej kože).
3. Optimalizáciou vstupov a výstupov – dosiahnutý výstup má byť
primeraný vloženým vstupom (cieľom obuvníka je, aby pri porovnaní ceny vstupov na výrobu topánok a získaných peňazí z ich predaja bol
dosiahnutý čo najlepší výsledok).
Zones.sk – Zóny pre každého študenta