Primárna ponuka v cestovnom ruchu
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 489
Uložení: 150
Primárna ponuka v cestovnom ruchu
Je motívom účasti na CR. Z hľadiska geografie CR býva označovaná aj ako
„lokalizačné predpoklady“ pre rozvoj aktivít CR. Tvoria ju predovšetkým
prírodné podmienky a antropogénna ponuka /vytvorená človekom/.
Do antropogénnej ponuky patria kultúrno-historické podmienky a kultúrne podujatia.
Prírodné podmienky primárnej ponuky:
a/ geomorfologické pomery – povrch, reliéf – vrcholy, doliny, jaskyne, vodopády,... b/ klimatické podmienky – teplotné pomery, vodné a snehové zrážky, slnečný svit a i.
c/ hydrologické podmienky – podzemné a povrchové vody /rieky, vodné plochy, čistota vody, liečivé pramene, chemické zloženie a pod.
d/ biogeografické podmienky – flóra a fauna; najmä les, botanické záhrady, zoo-záhrady, teráriá, delfináriá, rybolovné pásma a pod.
Kultúrno-historické podmienky primárnej ponuky:
a/ architektonické svetské pamiatky – hrady, zámky, kaštiele, technické diela, sakrálne pamiatky /kostoly, kláštory, kaplnky/;
b/ umelecko-výtvarné diela – sochy, súsošia, pomníky, obrazy, nábytok, zbrane, nástroje;
c/ folklór: hmotný – odevy, obydlia, umelecká výroba; duchovný – piesne, zvyky, tradície; d/ archeologické náleziská – voľná príroda i muzeálne zbierky;
e/ miesta bojov – miesta svetových a národných dejín, rodiská a pôsobiská národných dejateľov atď.;
f/ kultúrno-osvetové zariadenia – divadlá, galérie, skanzeny, múzeá, pamätné objekty;
Organizované podujatia primárnej ponuky:
a/ kultúrne podujatia – folklórne a hudobné festivaly, vedecké sympóziá, kongresy a pod.; b/ športové udalosti medzinárodného a národného významu – MS, OH, športové súťaže; c/ politicko-spoločenské udalosti – politické výročia, oslavy a pod.;
d/ obchodné udalosti – výstavy, veľtrhy, salóny a pod.
Sekundárna ponuka v cestovnom ruchu
Je prostriedkom na priblíženie a využitie primárnej ponuky. Býva označovaná aj ako
„realizačné predpoklady“ územia, ktoré nie sú cieľom účasti na CR, ale bez ich realizácie by nebolo možné cestovný ruch realizovať.
Objekty sekundárnej ponuky cestovného ruchu tvorí:
Supraštruktúra cestovného ruchu
- Ubytovacie zariadenia
- Stravovacie zariadenia
Infraštruktúra cestovného ruchu
- Cestovné kancelárie
- Turistické informačné kancelárie /TIK/
- Kongresové sály, kongresové centrá
- Zmenárne
- Hraničné priechody, colnice, colné pobočky
Všeobecná infraštruktúra
- Miestna infraštruktúra – obchodná sieť, kaderníctva, foto-kino, očná optika, .......
- Dopravná infraštruktúra – taxislužba, požičovne áut, parkoviská, čerpacie stanice,...
- Zdravotnícka infraštruktúra – nemocnica, poliklinika, lekáreň, zdravotné stredisko,...
- Polícia a záchranná služba – štátna a obecná polícia, horská služba, vodná záchranná služba,
- Ostatná infraštruktúra – pošta, banka, bankomaty, poisťovne a iné.
- Športovo-rekreačné zariadenia – ihriská, kúpaliská, sauny, fitnescentrum,....
- Dopravné zariadenia – MHD, železničná, vodná, letecká doprava a
Úspech ponuky na trhu CR možno dosiahnuť len vtedy, ak pôjde o diferencovanú ponuku produktu s ohľadom na potreby a očakávania konkrétnej cieľovej skupiny návštevníkov.
Z hľadiska ponuky na medzinárodnom trhu CR je dôležité, aby štát ponúkal len také produkty, ktoré majú celoštátny až medzinárodný význam. Štát sa má špecializovať
v ponuke tak, aby získal absolútnu alebo relatívnu konkurenčnú výhodu.
Absolútnu konkurenčnú výhodu má ten štát, ktorý ponúka ojedinelé produkty, ktoré sú nenahraditeľné a nenapodobiteľné, ako napr. pyramídy v Egypte, grécke antické pamiatky, obrazáreň v Louvre a pod.
Relatívnu konkurenčnú výhodu má ten štát, ktorý ponúka porovnateľné produkty, ale lepšej kvality s nižšími nákladmi a ich dosiahnutie je výhodnejšie z hľadiska dopravnej dostupnosti, cenovej výhodnosti a pod.