Rétorika ako veda a praktická činnosť
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 170
Uložení: 201
Chápanie rétoriky ako vedy a praktickej činnosti
Rétorika čiže rečníctvo – je náuka o rečníckom štýle =náuka o vlastnostiach hovoreného prejavu, o umení hovoriť: logicky, zaujímavo, presvedčivo a pútavo. Jej počiatky siahajú do obdobia starovekého Grécka a Ríma.
Súčasné chápanie pojmu rétorika je dvojaké:
- Rétorika ako VEDA – skúma ústneverejné jazykové prejavy. Hlavným predmetomrétorického výskumu je rečnícka komunikácia, ktorú môžeme charakterizovaťako obojsmerný proces a činnosť medzi rečníkom a publikom(je dôležité, aby rečník na svoje publikum pôsobil dôveryhodne, čo si vyžaduje schopnosť vycítiť potreby, náladu a očakávania publika: inak by mala vyzerať odborná prednáška pre odborníkov na vedeckej konferencii a inak prednáška pre žiakov ZŠ).
- Rétorika ako PRAKTICKÁ ČINNOSŤ – je umenie tvoriť a predniesť ústny prejav. Dôležitá je aj úcta k publiku, rečník musí rešpektovať isté zásady:
- Prejav by mal byť pripravený, štylisticky a jazykovo premyslený
- Rečník by mal pôsobiť isto, sústredene a mal by dať najavo, že vie, o čom hovorí
- Spôsob prednesu – využitie verbálnej i neverbálnej komunikácie, správna intonácia, držanie tela, oblečenie, kultivované vystupovanie a reč
Prejavy neúcty k publiku: krik, nepriateľskosť, nedbanlivé držanie tela, ruky vo vreckách, podopreté lakte, nevhodné oblečenie, dvíhanie ukazováka, snaha mať vždy pravdu, čítanie textu, málo zrakového kontaktu s publikom, ošúchané rečnícke frázy, veľa cudzích slov...
Rečník má možnosť sledovať reakcie publika – spätná väzba:
- prejavy spokojnosti – potlesk, súhlasné pokývanie hlavou
- prejavy nespokojnosti- šomranie alebo nudy – zívanie, vyrušovanie..
!!! Utvorte krátky reklamný prejav na ľubovoľnú tému. !!!
Reklamný prejav = je príležitostný žáner rečníckeho štýlu, informačný prejav, ktorého hlavnou funkciou je presviedčacia a propagačná funkcia, teda snaha ovplyvniť názory, prípadne konanie prijímateľov. Autori využívajú argumentáciu, aby presvedčili poslucháčov. V reči sa na nich obracajú (časté oslovenia), zaraďujú sa medzi poslucháčov(1.os. pl), navrhujú riešenia ich problémov, vyzývajú ich k spolupráci alebo k činu.
Reklama = verejné odporúčanie napr. tovarov a služieb. Dlhšia reklama využíva slovnú prezentáciu vlastností odporúčaného predmetu, ako aj psychologicky pôsobivé výrazové prostriedky.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Rétorika a rečnícky štýl | Referát | 364 slov | |
Rétorika | Referát | 329 slov | |
Rétorika | Ostatné | 329 slov | |
Rétorika – znaky a žánre | Ostatné | 563 slov | |
Význam, druhy a hlavné zásady prednesurečníckych útvarov | Referát | 300 slov | |
Rétorika – rečnícky štýl | Referát | 487 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Rétorika komunikácia