Publicistický štýl
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 397
Uložení: 213
PUBLICISTICKÝ ŠTÝL
Sféra komunikácie : masmediálna komunikácia
- masové komunikačné prostriedky- tlač, rozhlas, televízia, internet
Komunikanti : redaktor, moderátor- verejnosť
Funkcia : - prinášať informácie o aktuálnych udalostiach
- poučáť, ovplyvnovať, presviedčať a získavať verejnosť pre určitý názor
ZNAKY PUBLICISTICKEHO ŚTÝLU
Písomnosť/ústnosť - ide takmer vždy o vopred písomne pripravené texty, ktoré môžu byť aj ústne prednesené (napr. správy v televízii). Médiá rozdeľujeme na:
- Printové médiá – tlačené – charakterizuje ich písomnosť.
- Elektronické médiá – rozhlas a televízia – charakterizuje ich ústnosť.
Monologickosť– písomnosť/ústnosť (bez priamej prítomnosti poslucháča) spôsobuje, že v publicistickom štýle chýba spätná väzba, uplatnenie mimojazykových prostriedkov (mimika, gestikulácia,...). Zásluhou elektronických médií sa táto vlastnosť oslabuje, objavuje sa dialóg, napr. v diskusných fórach na internete, v niektorých žurnalistických žánroch, ako je anketa, čitateľský ohlas,...
Verejnosť – útvary publicistického štýlu sú určené širokej verejnosti, majú tzv. všeobecného adresáta. Musia preto počítať s jeho rôznou vzdelanosťou, vyspelosťou,... a uvedenému faktu prispôsobovať náročnosť používaných slov, zložitosť viet,...
Informačnosť – hlavným cieľom publicistického štýlu je informovať o spoločenskom a politickom dianí.
Variabilnosť – útvary publicistického štýlu výrazne vynikajú variabilnosťou, ktorá sa prejavuje vo výbere tém, v spôsobe ich spracovania, v kompozičnej pestrosti, v pestrosti útvarov,...
Aktualizovanosť – obsah jednotlivých žánrov publicistického štýlu musí predovšetkým čitateľa /poslucháča zaujať, musí byť presvedčivý,...Publicistický štýl informuje hlavne o aktuálnych udalostiach (voľby, festivaly, kultúrne podujatia,...)
Objektívnosť/faktografickosť – publicistický štýl sa zameriava na fakty, preto výrazne pracuje s vlastnými menami, konkrétnymi podstatnými menami, presnými číslami, teda s číslovkami,...
Koncíznosť (zomknutosť) - na obmedzenom priestore treba sprostredkovať pomerne veľké množstvo faktov a informácií.
DRUHY PUBLICISTICKÝCH ÚTVAROV
SPRAVODAJSKÉ | ANALYTICKÉ | BELETRISTICKÉ |
Správa Interview Riport Komuniké Rezolúcia Referát Inzerát Reklama Plagát | Úvodník Komentár Recenzia Posudok Kritika Diskusia Glosa Entrefilet Pamflet Karikatúra Polemika | Reportáž Fejtón Črta Causerie Stĺpček Besednica |
SPRAVODAJSKÉ ÚTVARY:
Ich cieľom je objektívne, vecne, pohotovo a zrozumiteľne informovať.
- sú výrazne ovplyvnené administratívnym a informačným slohovým postupom.
- sú bohaté na exaktné (presné) údaje.
- sú adresné, aktualizované.
- typograficky nie sú členené.
SPRÁVA:
- prináša informáciu o niečom, čo sa už udialo, čo je už minulosťou.
- odpovedá na otázky: kto?, čo?, kedy?, kde?, prečo?, ako?,...
- v správe sa vždy postupuje od najdôležitejších údajov, faktov k menej dôležitým.
- málo sa v nej vysvetľuje, je zameraná na fakty bez interpretácie, vysvetľovania.
- rozsah správ je rôzny.
DRUHY TLAČE
- Podľa obsahu: univerzálne, spoločensko-politické, pánske, ženské, pre deti, literárne, programové, vedecké, náboženské, ekonomické, športové, rodinné, pre mládež, inzertné...
- Podľa periodicity: denníky, týždenníky, mesačníky, občasníky (bulletin)...
Verejnoprávne inštitúcie - slúžia všetkým občanom; financované zo štátneho rozpočtu a cez koncesionárske poplatky (Rozhlas a televízia Slovenska, Tlačová agentúra Slovenskej republiky)
Bulvárna publicistika - prináša informácie s určitou dávkou senzácie; zameriava sa na súkromie známych osôb
Titulok – je dôležitou súčasťou publicistických žánrov. Poskytuje čitateľovi prvú informáciu, upútava jeho pozornosť a zachytáva celý obsah článku, niekedy naznačuje názor autora alebo celej redakcie na prezentovaný jav. Okrem titulku sa v novinách stretneme aj s podtitulkom a nadtitulkom.
Perex - na šírku písaná alebo inak zvýraznená časť správy, ktorá dopĺňa základnú informáciu obsiahnutú v titulku
... doplnený miestom, tlačovou agentúrou, skratkou mena redaktora
Tiráž - obsahuje technické a vydavateľské údaje; obyčajne písané drobným písmom v rámčeku
Tlač býva kvôli prehľadnosti často tematicky rozdelená do rubrík: spravodajstvo, ekonomika, zahraničie, kultúra, politiky, názory a polemika, inzercia, šport...
NOVINÁRSKA ETIKA - ETICKÝ KÓDEX SLOVENSKÉHO SYNDIKÁTU NOVINÁROV
Zásady, ktorými by sa mal riadiť každý novinár.
Napr.: Novinár urobí všetko potrebné, aby verejnosti podával informácie pravdivé, overené a odborne fundované. Pravdivosť informácií predpokladá, že fakty ako ich základ, sa podávajú čo najobjektívnejšie, v ich pravom kontexte, bez skresľovania a zamlčovania súvislostí a s primeraným uplatnením tvorivých schopností novinára. Ak sa jednotlivosti prípadu nedajú overiť, treba to uviesť. Novinár môže slobodne vyjadrovať osobné alebo skupinové názory, ak tým neporušuje občianske práva inej osoby alebo skupiny osôb a ak neohrozuje spoločenskú mravnosť. Zároveň sa sám musí podriaďovať požiadavke slobodnej výmeny názorov a voľného toku informácií.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka | Referát | 342 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk | Referát | 236 slov | |
Publicistický štýl | Ostatné | 328 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre | Ostatné | 1 063 slov | |
Štylistika – publicistický štýl | Ostatné | 525 slov | |
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 263 slov | |
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov | |
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 761 slov | |
Publicistický štýl sloh | Referát | 928 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 233 slov | |
Publicistický štýl – žánre | Učebné poznámky | 253 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 835 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 313 slov | |
Publicistický štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 329 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#bulvarna publicistika