Publicistický štýl
Autor: lenka
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 26.05.2009
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 313 slov
Počet zobrazení: 12 584
Počet zobrazení: 12 584
Tlačení: 974
Uložení: 958
Uložení: 958
Hlavné znaky:
1. Písomnosť – najdôležitejšia časť je titulok = musí upútať
2. Verejnosť – autor sa prispôsobuje všeobecnej vzdelanostnej úrovni čitateľa, využíva odborné termíny, hovorí o problematike odboru. Sloveso je v 3. Osobe množ.č.
3. Informatívnosť – používajú sa ukazovacie zámená, menej slovies, priraďovacie súvetia
4. Variabilnosť – nie všetko v novinách je publicistický útvar
5. Aktualizovanosť
publicistické žánre:
- spravodajské - správa (oznámenie), komuniké (oficiálne štátnopolitické vyhlásenie), rezolúcia (vyhlásenie v závere rokovaní, zjazdov a pod.), riport (krátka spravodajská reportáž), referát, interview, inzerát, reklama
- analytické (vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace) - úvodník, komentár, recenzia, kritika, diskusia; glosa, entrefilet (poznámky na aktuálnu tému, často vtipné až ironické)
- beletristické (rozprávajúce a opisné, využívajú prostriedky umeleckej lit.) - fejtón, besednica,
Spravodajské:
SPRÁVA je najstručnejšie konštatovanie udalosti, nesmie však vynechať žiaden dôležitý fakt
- dôležitý je titulok – musí obsiahnuť celú správu
ROZŠÍRENÁ SPRÁVA má nadtitulok, titulok, mesto z ktorého je správa vysielaná
- titulok priláka pozornosť, nadtitulok podáva stručnú informáciu
INTERVIEW spravodajský útvať –vplyv administratívneho štýlu
- má dialogickú formu, predstavuje nejakú osobnosť, skladá sa z nadtitulku, titulku, stručnej charakteristiky, informácií z odpovedí na otázky
Analytické:
ÚVODNÍK patrí medzi analytické útvary
- patrí mu najdôležitejšie miesto v novinách a hovorí o probléme dňa – prvá strana
- je to novinárska úvaha v 3. Os. Mn. Č.
– KOMENTÁR analytický útvar s vplyvom
- využíva výkladové prvky
- je výklad, vo všetkom niečo vidí, kombinuje, naznačuje
GLOSA z gréčtiny – poznámka
- patrí medzi belestritický útvar a majú nejaké udalosti
- je vtipne podaný, iskrivý komentár na nejakú udalosť
- má ironickú pointu = nikdy to nie je dobromyselné pousmiatie sa nad nedostatkom
Beletristické:
REPORTÁŽ využíva prvky rozprávania a prvky opisného slohového postupu
- využíva výrazové prostriedky umeleckého štýlu
- približuje atmosféru podujatia, opisuje prostredie, ľudí
RIPORT novinár je aktívnym účastníkom
- podal udalosť ako očitý svedok, snaží sa informovať čitateľa
FEJTÓN je to duchaplné rozprávanie o aktívnom probléme, často zobrazuje jedinečnú, naoko drobnú príhodu, ktorá s použitím humoru charakterizuje našu súčasnosť
- využíva slovesá v 1. osobe jedn. č. a priamu reč.
1. Písomnosť – najdôležitejšia časť je titulok = musí upútať
2. Verejnosť – autor sa prispôsobuje všeobecnej vzdelanostnej úrovni čitateľa, využíva odborné termíny, hovorí o problematike odboru. Sloveso je v 3. Osobe množ.č.
3. Informatívnosť – používajú sa ukazovacie zámená, menej slovies, priraďovacie súvetia
4. Variabilnosť – nie všetko v novinách je publicistický útvar
5. Aktualizovanosť
publicistické žánre:
- spravodajské - správa (oznámenie), komuniké (oficiálne štátnopolitické vyhlásenie), rezolúcia (vyhlásenie v závere rokovaní, zjazdov a pod.), riport (krátka spravodajská reportáž), referát, interview, inzerát, reklama
- analytické (vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace) - úvodník, komentár, recenzia, kritika, diskusia; glosa, entrefilet (poznámky na aktuálnu tému, často vtipné až ironické)
- beletristické (rozprávajúce a opisné, využívajú prostriedky umeleckej lit.) - fejtón, besednica,
Spravodajské:
SPRÁVA je najstručnejšie konštatovanie udalosti, nesmie však vynechať žiaden dôležitý fakt
- dôležitý je titulok – musí obsiahnuť celú správu
- titulok priláka pozornosť, nadtitulok podáva stručnú informáciu
INTERVIEW spravodajský útvať –vplyv administratívneho štýlu
- má dialogickú formu, predstavuje nejakú osobnosť, skladá sa z nadtitulku, titulku, stručnej charakteristiky, informácií z odpovedí na otázky
Analytické:
ÚVODNÍK patrí medzi analytické útvary
- patrí mu najdôležitejšie miesto v novinách a hovorí o probléme dňa – prvá strana
- je to novinárska úvaha v 3. Os. Mn. Č.
– KOMENTÁR analytický útvar s vplyvom
- využíva výkladové prvky
- je výklad, vo všetkom niečo vidí, kombinuje, naznačuje
GLOSA z gréčtiny – poznámka
- patrí medzi belestritický útvar a majú nejaké udalosti
- je vtipne podaný, iskrivý komentár na nejakú udalosť
- má ironickú pointu = nikdy to nie je dobromyselné pousmiatie sa nad nedostatkom
Beletristické:
REPORTÁŽ využíva prvky rozprávania a prvky opisného slohového postupu
- využíva výrazové prostriedky umeleckého štýlu
- približuje atmosféru podujatia, opisuje prostredie, ľudí
RIPORT novinár je aktívnym účastníkom
- podal udalosť ako očitý svedok, snaží sa informovať čitateľa
FEJTÓN je to duchaplné rozprávanie o aktívnom probléme, často zobrazuje jedinečnú, naoko drobnú príhodu, ktorá s použitím humoru charakterizuje našu súčasnosť
- využíva slovesá v 1. osobe jedn. č. a priamu reč.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov |
|
Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka | Referát | 342 slov |
|
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk | Referát | 236 slov |
|
Publicistický štýl | Ostatné | 328 slov |
|
Publicistický štýl a jeho žánre | Ostatné | 1 063 slov |
|
Štylistika – publicistický štýl | Ostatné | 525 slov |
|
Publicistický štýl | Maturita | 622 slov |
|
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 263 slov |
|
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov |
|
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 761 slov |
|
Publicistický štýl sloh | Referát | 928 slov |
|
Publicistický štýl | Referát | 233 slov |
|
Publicistický štýl – žánre | Učebné poznámky | 253 slov |
|
Publicistický štýl | Referát | 835 slov |
|
Publicistický štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 329 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#rozšírená správa- vzor #Glosa príklad #reportáž sloh o meste #kratka sprava oznamenie priklad #publicistický štýl #interview pre 5 ročník #Úvodník vzor #vzor - správa slovensky jazyk #GLOSA #reportaz-priklad #reportáž sloh #spravodajský útvar #komentar priklad #KOMENTAR #reportáž+sloh+o+meste #rozsirena sprava #publicistický štýl znaky #Ťaháky interview #reportáž vzor #reportazDiskusia: Publicistický štýl
Pridať nový komentárVygenerované za 0.017 s.