Charakterizujte rozprávanie ako slohový postup a útvar, jeho kompozičné postupy, typické prvky, pásma rozprávača a postáv.
Rozprávací slohový postup je zo všetkých slohových postupov najvyvinutejší a typovo najbohatší. Je založený na dejovej línii, ktorá sa odohráva v čase a v priestore.
Patrí
medzi zovreté slohové postupy, pretože ho zovierajú tieto faktory:
– Dejovosť
–
Príbehovosť
– Časová línia
Základný útvar rozprávacieho slohového postupu je rozprávanie. Väčšinou však hovoríme o komplexnom rozprávaní – výskyt aj iných slohových postupov, napríklad opisného.
Umelecké rozprávanie sa člení na pásmo rozprávača a pásmo
postáv.
Druhy rozprávačov v rozprávaní:
– autorský –
vševediaci, rozvíja príbeh, opisuje, komentuje, uvádza reč postáva, zobrazuje prostredie. Pozerá na všetky postavy s nadhľadom,
vidí svoje postavy zvonka aj zvnútra, vyostruje konflikty medzi postavami.
Rozprávanie je v 3. os. sg., napr.: Balzac – Otec Goriot: „Grófka najprv zbledla, vidiac netrpezlivosť svojho muža, ktorý prekutával oheň, hodil kutáč do kozuba, ako keby si popálil ruky a vstal.“
– personálny – subjektívny, tiež vševediaci, ale zvyčajne sa sústreďuje len na jednu postavu, ktorá sa vyvíja v priebehu deja.
Rozprávanie je v 3. os. sg. = on-rozprávanie alebo er-rozprávanie, napr.: Jozef Cíger Hronský – Jozef Mak.
– priamy – úlohu rozprávača prevezme jedna z postáv diela. Často prerozpráva príbeh v 1. os. sg., akoby ho on sám zažil = ja-rozprávanie alebo ich-rozprávanie.
V tomto rozprávaní sonduje vnútro postavy – teda seba, dej je spomaľovaný opismi a úvahami, napríklad: Remarque – Na západe nič nového.
– oko kamery – zachytáva vonkajšie znaky, črty, činy postáv; o vnútornom svete postáv vieme len z ich konania.
Chýba tu vnútorný monológ, v ktorom sa prejavuje psychika postavy, nevieme, čo sa deje v duši postavy, čo si o udalosti myslí, postava si v duchu nič nehovorí, napríklad: Le Clézio – Ariadna.
Pásmo postáv – prostriedok, ktorým autor dramatizuje
rozprávanie:
1. replika – prehovor jednej postavy
2. monológ
– súvislý, neprerušený prejav 1 postavy
3. vnútorný monológ – myslený,
nevypovedaný prehovor 1 postavy
4. dialóg – rozhovor najmenej 2 postáv; striedajú sa repliky, zapisujú
sa priamou rečou
- rozvíja príbeh, stupňuje konflikt, charakterizuje
postavy
symetrický – striedajú sa repliky – priama
reč
asymetrický – prerušovaný autorskou rečou alebo vnútornou rečou postáv
- realizuje sa ako – nevlastná
priama reč
– polopriama reč
• nevlastná priama reč
- reč postavy včlenená do pásma rozprávača
-
na vyjadrenie vnútornej reči postáv
- nebýva osobitne vyčlenená úvodzovkami
- najčastejšie 1.os. sg.
a) neuvedená ( Odložila list do kabelky. Tak som teda znova bezprizorná. Čo som urobila?
Chcela som spravodlivosť! )
b) uvedená ( „Vyhľadáva škriepku,“ pomyslel si Lukan. )
• polopriama reč
- súčasť pásma rozprávača
- tvorí prechod medzi
autorskou rečou a nevlastnou priamou rečou
- je referovaním o myšlienkach postavy
- je v 3. os. sg.
- ( Kľako načúval
a musel sa usmiať. Lukan žije. Čo mu tak na ňom záleží? Sú krajania.)
– nepriama reč
- súčasť pásma
rozprávača
- prostredníctvom nej sa reprodukuje prehovor niektorej postavy
- uvádzacie vety – vravel, šepkal (že)
- minulý
čas – 3.os. sg.
Druhy rozprávania:
1. Klasické
rozprávanie
· Úvod – expozícia – opis prostredia, údaj o čase, zoznámenie sa s postavami
· Zrod zápletky – kolízia
– zauzľovanie deja
· Vyvrcholenie deja – kríza
· Obrat v deji – peripetia – dramatický zvrat, ku ktorému dôjde práve vo
chvíli, keď sa už zdá, že všetko sa vyrieši
Rozuzlenie
2. Rozprávanie in medias res –
z lat. uprostred veci – nemá úvod, dej sa začína „akčne“, rovno uprostred deja, napríklad: Kalinčiak: Reštavrácia: „Hej, na
moj hriešnu dušu, bude!“ „Hej, na moj hriešnu dušu nebude!“
3. Retrospektívne rozprávanie – dej
sa odvíja od konca príbehu.
4. Epické rozprávanie – je charakteristické pokojným plynutím deja, má
málo dialógov, prevláda oznamovacia veta, má veľa súvetí.
5. Dramatické rozprávanie –
charakterizujú ho prudké zvraty deja, veľa dialógov veľa zvolaní, oslovení, nedokončených viet, krátke vety, menej súvetí, veľa slovies,
prekvapujúca pointa.
6. Priame rozprávanie = ich-rozprávania, ja-rozprávania. Rozprávač v 1. os. sg.
Rozpráva príbeh, akoby ho sám zažil.
– krátke vety,
opakovanie
– nedokončené vety
– historický prézent
Kompozícia útvarov: prevažuje trojčlenná kompozičná štruktúra – úvod, jadro, záver.
Základné útvary: jednoduché rozprávanie v hovorovom štýle, fejtón v publicistickom štýle, román, poviedka, novela, báj, dráma, epos, balada.