Dramatická tvorba
Autor: andrejF59 (21)
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 24.04.2018
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 874 slov
Počet zobrazení: 3 824
Počet zobrazení: 3 824
Tlačení: 246
Uložení: 245
Uložení: 245
Dramatická tvorba
Dramatický text -
Monológ, replika, pásmo rozprávača (poznámky k situácii, k charakteru postáv)
Veselohra– druh komédie
- Postavy vedia o svojej smiešnosti – vtipkári
- Situácie sú často náhodne, málo pravdepodobné
- Zveličenie – nadsázka
- Postavy z ľudu – spev, tanec
Ján Palárik
- Dramatik obdobia prechodu od romantizmu k realizmu
- Tvorba po revolúcii 1848 – matičné obdobie
Zmierenie alebo dobrodružstvo pri obžinkoch
- 1862
- Kompozícia: 3 dejstvá
- Jeho cieľom bolo poukázať na potrebu tolerancie a zmierenie medzi oboma národmi. Odsudzuje odrodilstvo, ale zároveň hovorí, že si treba vážiť aj príslušníkov iných národov.
- Ústrednou témouje boj proti odrodilstvu, oslava vlastenectva a úcta k rodnému jazyku. Využíva v nej dvojitú zámenu postáv, z čoho vzniká množstvo humorných situácií a komických zápletiek.
- Postavy:
- Eliza Hrabovská – Krásna, milá k svojim poddaným, stará sa o ich vzdelanie, vlastenka
- Miluša Oriešková – dcéra učiteľa, vzdelaná, má dobrý vplyv na grófku
- Barón Ľudovít Kostrovický, zememerač Ing. Rohon – študovali v Pešti, maďaróni
- Dvojitá zámena postáv
- V závere je zmierenie, výzva k tolerancii, povie to Milušin otec: „Sláva Slovákom i Maďarom statočným.“
- Cez postavu učiteľa vyjadruje autor svoje názory
- Slovné hračky, maď., nem., franc. slová, frazeologizmy
- V kaštieli mladej grófky Elisy (Eržiky) Hrabovskej sa chystajú na dožinkovú slávnosť. Grófka je sirota, jej tútorom je bárón Kostrovický starší, s ktorého synom je už od detstva zasnúbená (podľa šľachtických obyčajov). Spoločníčkou mladej grófky je Miluška, dcéra vlasteneckého učiteľa Oriešku. Orieška vychoval svoju dcéru v národnom duchu, ale i k tolerancii k Uhorsku. Miluška je vzdelaná, bystrá a sebavedomá. Usiluje sa o to, aby si šľachta všímala postavenie ľudu a aby mu pomáhala. Grófka pod jej vplyvom hovorí po slovensky a hlási sa k slovenskému pôvodu.
Grófka Elisa sa dozvedá, že na panstvo príde mladý barón Kostrovický, ktorý má byť jej budúcim manželom. Miluške sa nepáči, že grófka si vezme muža, o ktorého charaktere nevie nič. Dohodnú sa, že ho podrobia skúške: počas dožinkových slávnosti sa grófka bude vydávať za učiteľovu dcéru a Miluška privíta hostí v úloho frófky Hrabovskej.
Mladý barón Ľudovít Konstrovicky prichádza na vidiek s priateľom, zememeračom Rohonom. Je úprimný, priateľský, ale je aj zhýčkaný peštianskym prostredím. Hlási sa k maďarskému národu, hoci jeho rod má slovenský pôvod. Aj Rohon je pôvodom Slovák, ale štúdium a prostredie ho pomaďarčili. S barónom sa rozprávajú po maďarsky. Barón prichádza na vidiek nie veľmi nadšený, ani jemu sa nepozdáva, že podľa zvyklostí rodu si má zobrať dievča, ktoré už dávno nevidel a ktoré dobre nepozná. On a Rohon dostanú taký istý nápad ako slečny a zamenia si úlohy.
V kaštieli ich víta nepravá grófka, Miluška. Víta ich oduševnenou, plamennou slovenskou rečou, v ktorej im vyčíta, že sú odrodilci, ktorí sa hanbia za svoj pôvod a nestarajú sa o ľud. „Grófka“ vzbudí sympatie u Rohona, ale barón začína ľutovať, že si ju musí vziať za ženu. Jemu sa páči dievča, ktoré považuje za grófkinu spoločníčku a učiteľovu dcéru Milušku. Dokonca je ochotný riskovať i nerovné manželstvo a požiada Oriešku o ruku jeho „dcéry“. Zememerač Rohon (nepravý barón) sa pod vplyvom Milušky (nepravej grófky) rýchlo mení a znovu sa hrdo hlási k svojmu slovenskému pôvodu.
Na konci hry sa všetko vysvetlí, dochádza k zmiereniu, všetci sú spokojní a šťastní. Na dožinkovej slávnosti je prítomný i starý pán barón Kostrovicky, ktorý mladému páru požehná. Hra sa končí zvolaním Sláva Slovákom i Maďarom statočným!
Jozef Gregor Tajovský
- Predstaviteľ realizmu (2. Vlna – kritický realizmus)
- „tupiteľ národa“ – ak si človek môže za svoju biedu sám, netreba ho ľutovať (satira, karikatúra)
- Dedinské prostredie, zobrazuje rôzne sociálne vrstvy, tradície
- Dôraz kladie na charaktery postáv
Statky – zmätky
- Dráma, činohra
- Kompozícia: expozícia, kolízia, kríza, peripetia, rozuzlenie
- Téma: zobrazenie života na dedine, medziľudských vzťahov, ktoré ovplyvňuje túžba po majetku
- Idea: kritika honby za majetkom, ktorá spôsobuje zmätky vo vzťahoch
- Postavy: Palčíkovci – bezdetní gazdovia
- Ľavkovci – Ďurko – spoločenský, nezodpovedný, prelietavý, má frajerku Betu
- Kamenskovci – Zuzka – tichá, poslušná, pracovitá
- Dej: Ľavkovci sa snažia oženiť syna Ďura a vyberajú mu nevestu. Chcú mu nájsť nejakú z bohatej rodiny, aby netrel biedu. Preto sa im zapáči návrh Palčíkovcov, aby oženili Ďura so Zuzkou Kamenskou. Tí sa podľa plánov Palčíkovcov mali o nich postarať v starobe a po ich smrti dostanú ich majetok. Slovo dalo slovo a konala sa svadba Ďurka a Zuzky, aj keď nebola z lásky. Potom sa presťahovali sa k Palčíkovcom, no po pol roku Ďurko, známy svojím temperamentom a záľubou posedieť si v krčme začal zahýbať Zuzke s Betou. S Betou chodil pred svadbou a teraz sa k nej znova vrátil. Keď to Zuzka zistila, chcela od Ďura odísť, no Kata aj Žofa ju prehovárali, aby ostala, že časom sa všetko na dobré obráti. Palčíkovci neboli spokojní s Ďurovou ani Zuzkinou robotou a preto im nechceli nič odkázať. Ďuro neprestal chodiť za Betou, preto ho Zuzka, i keď bola tehotná, opustila a vrátila sa do rodičovského domu. Ďuro sa znovu oženil, tento raz s Betou. Tá prišla do domu Palčíkovcov za vidinou veľkého bohatstva, no tá sa jej rozplynula pred očami, keď im Palčík odmietol odkázať majetok. Preto rozhorčená opustila Ďura a toho zase Palčík vyhodil zo svojho domu. Zuzke sa narodil syn, ktorého nazvala Ondrej. Na Vianoce sa všetci chceli udobriť s Kamenskými a chodili k nim, aby sa ospravedlnili. Ľavkovci sa ospravedlňovali za Ďura, Palčíkovci zase hovorili, že nemohli tušiť ako to skončí a vynahradiť citovú ujmu chceli tým, že jej synovi odkážu po smrti svoj majetok. Nakoniec prišiel Ďuro, aby si pozrel svojho syna. Prosil Zuzku, aby sa k nemu vrátila aspoň kvôli ich dieťaťu, no Zuzka, poučená predchádzajúcimi skúsenosťami, odmietla...
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Slovenská dramatická tvorba | Maturita | 347 slov | |
30. Slovenská dramatická tvorba po roku 1945 | Maturita | 2 371 slov | |
Dramatická literatúra pojmy | Referát | 633 slov | |
Dramatická tvorba po roku 1945 | Referát | 1 835 slov | |
Dramatická tvorba v medzivojnovom období | Referát | 751 slov | |
Dramatická tvorba po 1945 | Referát | 1 342 slov | |
Dramatická tvorba v 19. storočí (Ján Chalupka, Ján Palárik, J. G. Tajovský) | Referát | 1 120 slov | |
Slovenská dramatická tvorba po roku 1945 | Maturita | 1 107 slov | |
Slovenská dramatická tvorba po r. 1918 | Maturita | 562 slov | |
Dramatická literatúra – všeobecné poznatky | Ostatné | 1 475 slov | |
22. Dramatická tvorba v slovenskej literatúre 19. storočia | Maturita | 1 399 slov | |
Dramatická tvorba ako výraz konfliktov súčasného človeka – Bukovčan, Králik, Karvaš | Maturita | 380 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#dramaticka poviedka #dvojita zamena postav #dramatická tvorba #Karikatúra 1. svetovej vojnyVypracované témy zo slovenského jazyka literatúry 2017
Diskusia: Dramatická tvorba
Pridať nový komentárVygenerované za 0.023 s.