Slovenská próza v medzivojnovom období
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 6 356
Uložení: 281
Slovenská próza v medzivojnovom období
1. Charakterizujte vývinové tendencie slovenskej prózy v medzivojnovom období.
- Medzivojnová próza sa rozvíjala v rokoch 1918 – 1945
- Prelínajú sa v nej rôzne smery
- U staršej generácie pretrvávajú realistické diela (realizmus 1905 - 1918):
1. vlna realizmu
- Martink Kukučín, P. O. Hviezdoslav, Svetozár Hurban Vajanský, Terézia Vansová, Elena Maróthy-Šoltésová
2. vlna realizmu
- Jozef Gregor Tajovský, Božena Slančíková-Timrava, Ladislav Nádaši Jége
3. vlna realizmu
- autori nadväzujúci na priame rozvíjanie realistických tendencií
- vojnové zážitky a spomienky
- Ladislav Nádaší Jége
- Mária Gregorová
- Janko Jesenský (Demokrati)
- vojnové zážitky a spomienky
- Sociálno-psychologický realizmus
- Jozef Cíger-Hronský (Jozef Mak)
- Milo Urban (Živý bič)
- Socialistický realizmus
- Nová tvorivé metóda, po 2. vojne jediná režimom schválená
- Maxim Gorkij s dielom Matka (ruský autor)
- Peter Jilemnický
- Fraňo Kráľü Mladšia generácia
- sa snaží o experimenty, odmieta príbehovosť
- Jozef Cíger-Hronský (Jozef Mak, Sedem sŕdc)
- Ján Hrušovský (Jánošík)
- Martin Rázus (Maroško)
Mladá generácia
- venovali sa avantgarde
- v ich tvorbe sú typické experimenty
§ Gejza Vámoš
- Odlomená Haluz – román zo židovského prostredia
- Editino očko – poviedka, Edite vypichnú očko
- Ivan Horváth (experimentálna tvorba)
- Ján Hrušovský (Muž s protézou)
- Delenie prózy z hľadiska spracovanej témy:
- historická próza – Ladislav Nádaši Jége: Adam Šangala
- psychologický román
- Jozef Cíger-Hronský: Jozef Mak
- Milo Urban: Živý bič
- ornamentálna próza – zobrazovala prírodu, krásu, tiché prostredie, ale s nádychom smútku a melanchólie
- socialistický realizmus
- Zachytával problémy kolektivizácie, socializmu
- Peter Jilemnický: Pole neorané
- Fraňo Kráľ: Čenkove deti
- lyrizovaná próza (próza naturizmu)
- Margita Figuli: Tri gaštanové kone
- František Švantner: Nevesta hôr
- Dobroslav Chrobák: Drak sa vracia
- Ľudo Ondrejov (s prvým dielom svojej trilógie – Zbojnícka mladosť)
- V tomto období nastáva vrchol sociálno-kritického realizmu (vychádzal z expresionizmu)
- Lyrizovaná próza (próza naturizmu)
- vystupuje ako vlastný prúd v rokoch 20. Storočia
- prejavuje sa silná lyrizácia (opisy prírody a úvahy postáv prevažujú)
- vznik je podmienený mnohými faktormi (hlavne únikom z reality do čistého horského prostredia)
- hnacím motorom je chýbajúca sila rozumu a protest voči nej (rozum zlyhal pri svetovej vojne)
- snaží sa vniesť pocitové vnímanie do literatúry
- lyrizované sú všetky zložky literárneho diela, aj postavy
- príroda sa personifikuje (vstupuje do deja ako jedna z postáv, prejavuje sa v osudovosti = fatality)
- jadrom je próza naturizmu, v ktorej vznikajú rozprávkové príbehy
o 20. roky
- Rozoberá širšiu tematiku
- Príbeh sa odohráva v prostredí mesta, smeruje k dedinskému a vrchárskemu prostrediu (aj exotické miesta)
o 30. roky
- diela opisujú dedinské a vrchárske prostredie
o 40. roky (lyrizovaná próza vrcholí)
- len dedinská tematika
Lyrizačné tendencie:
- Ornamentálna próza
- Je vzburou proti konvenciám (inšpiruje sa expresionizmom)
- Prevláda pesimizmu a dôraz sa kladie na vnútro človeka, ktorý sa stavia proti krutej realite
- Typickým znakom je voľné radenie myšlienok
- Postavy majú nešťastné osudy
- Využíva množstvo ozdobných prostriedkov (ornamentov)
- Tido Jozef Gašpar
- Gejza Vámoš
- Ján Hrušovský
- Ivan Horváth
o Lyricky tvarovaná próza
- prechodné obdobie medzi ornamentálnou prózou a naturizmu
- Inšpiruje sa expresionizmom a naturalizmom
- Hlavná postava žije pasívne, prijíma skutočnosť ako prichádza (dôraz sa kladie na zmyslové poznanie)
· Ján Bodenek
- Jozef Horák
- Jozef Cíger-Hronský
- vrcholom tvorby je próza naturizmu
2. Uveďte základné znaky prózy naturizmu.
- Próza naturizmu (predstavitelia na 5)
- Rozvíja sa v 40. rokoch 20. Storočia
- Predstavuje svojráznu formu expresionizmu
- Bola ovplyvnená folkórom, ornamentálnou prózou aj tvorbou Jozef Cígera- Hronského
- Rozoberajú sa témy lásky, priateľstva, cti, úcty, prírody, domova, detstva
- Príbehy sú mýtické, pôsobia až rozprávkovo (žánre):
§ Baladická rozprávka
- Novela
- Poviedka
- Ojedinele sa písali romány
- čas diel je prírodno-biologický (vyskytuje sa striedanie ročných období, dní)
- Príbehy sa odohrávajú v dedinskom prostredí alebo prostredí hôr, na samotách, lazoch
- Do protikladu sa dostávajú dva svety:
- Dedina a jej intrigy, ohovárania
- Vrchy, hory, samota a kopce, čisté, nedotknuté
o Znaky:
- Príroda je personifikovaná (vstupuje do deja)
- kôň, ktorý zabije Zápoľského v diele Tri gaštanové kone
- kríž sformovaný z konárov, v novele Drak sa vracia, rovnako aj pes (ktorý sa Draka nebál) a voly (ktoré so Šimonom sprevádzali)
- hlavnou postavou je vždy nemajetný muž (tulák, sirota, vyvrheľ, človek žijúci mimo spoločnosti)
- postava bojuje aj proti prírode a živlom
- aj keď hrdina vyniká svojimi schopnosťami, uťahuje sa do vlastných myšlienok
- v dielach sa často vyskytujú metafory a množstvo personifikácii
- autori sa odkláňajú od sociálnej problematiky (unikajú z reálneho sveta)
- do popredia sa dostáva záhadnosť, tajuplnosť, tichosť, všetko neznáme
3. Zamerajte sa na spôsob zachytenia postáv v diele Dobroslava Chrobáka Drak sa vracia.
- Diela je novelou (stredný rozsah, dynamické opisy situácií, ale aj statické opisy prírody, postavy sa charakterovo nemenia, neočakávaný záver)
- Postavy v diele sú lyrizované, sú viac utiahnuté vo vlastných myšlienkach, konajú (alebo sú pasívne), menej hovoria (Drak nerozpráva skoro vôbec, len jednoslovné vety)
- Hlavnými postavami sú:
o Šimon Jariabek
- Vnímavý, veľa rozmýšľa
- Je odhodlaný konať, ale vždy sa pred niečím zastaví a premýšľa, či to má urobiť alebo nemá (výnimkou je situácia, keď sa pustil do Poliakov,
o ktorých si myslel, že im Drak predáva voly)
- Utiahnutý, má rád Evu, ale ich vzťah nenapreduje
- Ochotný sa postarať o ňu aj o dieťa, ktoré nie je jeho (= miluje ju), ale ona je ako začarovaná
- Veľa sa toho od Draka naučil
- tichosťou a spôsobmi mu Šimon pripisuje nadľudské vlastnosti
- v závere ho obviňuje, že chce predať čriedu volov Poliakom
- podpáli mu dom, koná pudovo, živelne, keď je presvedčený, že Drak je proti nemu
- nakoniec zistí, že črieda je v poriadku, s Drakom sa udobria, s Evou sa viac zbližujú
o Eva Jariabeková (Šimonova žena)
- Krásavica, mladá, odvážna žena
- Je do Draka zaľúbená, má s ním dieťa
- Dedinčania vravia, že jej Drak počaroval (čarovne zaspatá ako šípková Ruženka)
- Môže šťastne žiť so Šimonom, ale ona stále vyčkáva Draka
- Milá, ale pasívna, myslí na svoj spoločný život s Drakom, ktorému je už koniec
- V úvode spomína ako sa s ním spoznala, ako bola ešte úplne mladá
- Prebudí sa až keď uvidí, že Drak si našiel iné dievča
- Zostáva so Šimonom
- V závere sa dozvedáme, že ona je rozprávačom príbehu svojmu vnukovi
o Drak (Lepiš Madlušovie, Čierny Macek)
- Adoptoval si ho hrnčiar, starý Madlušovie, ktorý nakoniec zomrel neznámou smrťou (dedinčania ho našli mŕtveho v priekope, za vinu to dávali Drakovi)
- Má tmavú pleť, je vysoký, chudý a má šikovné ruky (venuje sa hrnčiarstvu)
- Na tvári má ružovú jazvu a chodí s páskou cez oko
- Tajomný, záhadný, až priam nadprirodzený
- v časti, kde si dedinčania splietli hrnčiarsku hlinu s múkou, v čase hladomoru, pôsobí ako strigôň
- ľudia okamžite obvinia Draka, že im počaroval a premenil múku na hlinu
- rovnako si myslia, že počaroval Eve
- všetci sa ho obávajú, vidia ho ako symbol niečoho zlého, ale pritom je len iný
- veľa nerozpráva, viac pracuje, preto sa ani neobhajuje (na klebety v§bec nedbá)
- v skutočnosti je milý a spravodlivý, poriadny chlap, ľudia sa ho boja len kvôli povesti
- počas Drakovej a Šimonovej cesty za čriedou volov sa im zjavujú znamenia
- Drak často odchádza preč, takmer nerozpráva
- z konárov sa v lese vytvorí rebrový kríž
- Drak skrotí ovčiarskych psov tým, že im ponúkne kúsok chleba
- Šimon nakoniec zistí, že od začiatku Drakovi krivdil, ten mu odpúšťa, keď sa poberá preč so svojou dievčinou
4. Objasnite prvky lyrizácie v ukážkach č. 2 a č. 3.
Vrátil sa teda.
Vedela odprvoti, že sa raz vráti, a čakala, že sa vráti práve v takýto večer, keď jej prsia budú navreté túhou a jej ústa rozpuknú sa milosťou. Ako ho volali? Drak, Čierny Macek, Lepiš Madlušovie. A aké mená mu dávala ona? Ozaj, ako by ho oslovila, keby zrazu vyvstal pred ňou: vysoký, čierny, vychudnutý, s očami, ktoré vraj vedia porobiť.
Znaky z ukážky:
- metafory (prsia navreté túhou, ústa rozpuknú sa milosťou)
- záhadný človek, má množstvo mien (Drak, Čierny Macek, Lepiš Madlušovie) – a ktoré je pravé? (oči, ktoré si vedia porobiť, prečo? = záhadnosť)
o Otázky – typické utiahnutie postáv do vlastných myšlienok
. . .
„Zbojník, oklamal nás, začaroval múku na hlinu.“
„Zabijeme ho, strigôňa.“
No jedného rána ho našli pastieri v tej istej jame, kde našiel smrť starý Lepiš.
- Znaky z ukážky:
- prezývky, znova tajuplnosť
- nazýva ho strigôňom, pre nadprirodzené schopnosti (začaroval hlinu na múku)
- Našli ho tam, kde starého Lepiša (zariadila to príroda)
. . .
Drak skúma každé hniezdo jednotlivo a pod tie, ktoré sú plné, pribíja úzke doštičky.
Pekné zamestnanie pre chlapa!
Celkom zreteľne vidno lastovičie mláďa a jeho rozpleštený zobáčik so žltými fľakmi v kútikoch. Pritkýna si ho k ústam a dáva mu slinu spomedzi našpúlených perí.
Znaky z ukážky:
- Zvolanie, vtiahnutie postavy do vlastných myšlienok
- Opis súčasti prírody (lastovičie mláďa)
- záhadné chovanie Draka, dáva mláďaťu slinu spomedzi perí (kto by to robil?)
Ešte pár krokov a pri náhodnom zdvihnutí hlavy ukáže sa trhlinou v hmle, v neuveriteľnej výške kamenný oltár, obliaty plným slnečným svetlom. Vznáša sa nad mrakmi ako zázračný nebeský koráb, zdá sa ti, pláva, tichučko plynie pomedzi zdrapy chmár a vrhá späť do tmavolesklých hladkých brál celé stohy zlatožltých slnečných lúčov. Hľa, Drak dvíha k nemu pravicu, ukazuje naň vystretým ukazovákom a vraví:
„Kriváň.“
- Znaky z ukážky:
- Prvý odsek je opis prírody, autor mu prikladá veľkú dôležitosť (vykresľuje celkovú atmosféru)
- znaky naprirodzenosti v metafore (vznáša sa ako zázračný nebeský koráb)
o meno Drak je samotným prvkom lyrizácie postavy, značí, že ide
o postavu, ktorá sa vymyká z davu, preto sa zdá byť nadprirodzená
- množstvo metafor (pláva, tichučko plynie pomedzi zdrapy chmár a vrhá späť...)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Slovenská próza po roku 1945 | Maturita | 33 slov | |
Súčasná slovenská próza | Učebné poznámky | 990 slov | |
18. Slovenská medzivojnová próza | Maturita | 1 465 slov | |
Slovenská medzivojnová próza | Maturita | 2 432 slov | |
Slovenská próza po roku 1945 | Maturita | 1 591 slov | |
Súčasná slovenská próza prehľad | Maturita | 2 482 slov | |
Próza 20. storočia | Referát | 1 738 slov | |
Slovenská próza po roku 1945 | Ťahák | 1 389 slov | |
Slovenská medzivojnová próza | Ťahák | 1 353 slov | |
Slovenská próza po 1945 (maturitná téma) | Referát | 1 241 slov | |
SLOVENSKÁ PRÓZA 1945 – 90. roky 20. storočia | Ostatné | 10 702 slov | |
Slovenská próza 21. storočia | Ostatné | 1 040 slov | |
Slovenská próza po roku 1945 | Ostatné | 4 014 slov | |
Súčasná slovenská próza | Referát | 439 slov | |
Svetová próza po roku 1945 | Maturita | 33 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#martin razus:marosko kde sa odohrava dej #zbojnícka mladosť - hlavná myšlienka #1.Charakterizuj čo je poézia a čo je próza? #tajovsky maco mliec metafory #próza #PROZA PRE DETI #gejza vamos odlomena haluz obsah #Gejza Vamoš editino očko #ivan krasko prši,prši... #Martin rázus maroško #marosko tema a hlavna myslienka #Charakterizuje medzi vojnovú prózu #gejza vamoš #Próza v slovenskej literatúre v medzivojnovom #gejza vámoš editino očko postavy #adam sangala ladislav nádaši-jégé #Čo je proza #ludo ondrejov zbojnicka mladost znaky trilogie #martin+razus marosko+kde+sa+odohrava+dej #slovenska proza