Slovenská próza v medzivojnovom období

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: sp-prace (16)
Typ práce: Referát
Dátum: 19.07.2018
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 328 slov
Počet zobrazení: 6 310
Tlačení: 342
Uložení: 278

Slovenská próza v medzivojnovom období

1. Charakterizujte vývinové tendencie slovenskej prózy v medzivojnovom období.

  • Medzivojnová próza sa rozvíjala v rokoch 1918 – 1945
  • Prelínajú sa v nej rôzne smery
  • U staršej generácie pretrvávajú realistické diela (realizmus 1905 - 1918):

1. vlna realizmu

  • Martink Kukučín, P. O. Hviezdoslav, Svetozár Hurban Vajanský, Terézia Vansová, Elena Maróthy-Šoltésová

2. vlna realizmu

  • Jozef Gregor Tajovský, Božena Slančíková-Timrava, Ladislav Nádaši Jége

3. vlna realizmu

  • autori nadväzujúci na priame rozvíjanie realistických tendencií
    • vojnové zážitky a spomienky
      • Ladislav Nádaší Jége
      • Mária Gregorová
      • Janko Jesenský (Demokrati)
  • Sociálno-psychologický realizmus
    • Jozef Cíger-Hronský (Jozef Mak)
    • Milo Urban (Živý bič)
  • Socialistický realizmus
  • Nová tvorivé metóda, po 2. vojne jediná režimom schválená
    • Maxim Gorkij s dielom Matka (ruský autor)
    • Peter Jilemnický
    • Fraňo Kráľü Mladšia generácia
  • sa snaží o experimenty, odmieta príbehovosť
  • Jozef Cíger-Hronský (Jozef Mak, Sedem sŕdc)
  • Ján Hrušovský (Jánošík)
  • Martin Rázus (Maroško)

Mladá generácia

  • venovali sa avantgarde
  • v ich tvorbe sú typické experimenty

§ Gejza Vámoš

  • Odlomená Haluz – román zo židovského prostredia
  • Editino očko – poviedka, Edite vypichnú očko
  • Ivan Horváth (experimentálna tvorba)
  • Ján Hrušovský (Muž s protézou)
  • Delenie prózy z hľadiska spracovanej témy:
    • historická próza – Ladislav Nádaši Jége: Adam Šangala
  • psychologický román
  • Jozef Cíger-Hronský: Jozef Mak
  • Milo Urban: Živý bič
  • ornamentálna próza – zobrazovala prírodu, krásu, tiché prostredie, ale s nádychom smútku a melanchólie
  • socialistický realizmus
  • Zachytával problémy kolektivizácie, socializmu
  • Peter Jilemnický: Pole neorané
  • Fraňo Kráľ: Čenkove deti
  • lyrizovaná próza (próza naturizmu)
  • Margita Figuli: Tri gaštanové kone
  • František Švantner: Nevesta hôr
  • Dobroslav Chrobák: Drak sa vracia
  • Ľudo Ondrejov (s prvým dielom svojej trilógie – Zbojnícka mladosť)
  • V tomto období nastáva vrchol sociálno-kritického realizmu (vychádzal z expresionizmu)
  • Lyrizovaná próza (próza naturizmu)
    • vystupuje ako vlastný prúd v rokoch 20. Storočia
    • prejavuje sa silná lyrizácia (opisy prírody a úvahy postáv prevažujú)
    • vznik je podmienený mnohými faktormi (hlavne únikom z reality do čistého horského prostredia)
  • hnacím motorom je chýbajúca sila rozumu a protest voči nej (rozum zlyhal pri svetovej vojne)
  • snaží sa vniesť pocitové vnímanie do literatúry
  • lyrizované sú všetky zložky literárneho diela, aj postavy
  • príroda sa personifikuje (vstupuje do deja ako jedna z postáv, prejavuje sa v osudovosti = fatality)
  • jadrom je próza naturizmu, v ktorej vznikajú rozprávkové príbehy

o 20. roky

  • Rozoberá širšiu tematiku
  • Príbeh sa odohráva v prostredí mesta, smeruje k dedinskému a vrchárskemu prostrediu (aj exotické miesta)

o 30. roky

  • diela opisujú dedinské a vrchárske prostredie

o 40. roky (lyrizovaná próza vrcholí)

  • len dedinská tematika

Lyrizačné tendencie:

  • Ornamentálna próza
  • Je vzburou proti konvenciám (inšpiruje sa expresionizmom)
  • Prevláda pesimizmu a dôraz sa kladie na vnútro človeka, ktorý sa stavia proti krutej realite
  • Typickým znakom je voľné radenie myšlienok
  • Postavy majú nešťastné osudy
  • Využíva množstvo ozdobných prostriedkov (ornamentov)
    • Tido Jozef Gašpar
    • Gejza Vámoš
    • Ján Hrušovský
    • Ivan Horváth

o Lyricky tvarovaná próza

  • prechodné obdobie medzi ornamentálnou prózou a naturizmu
  • Inšpiruje sa expresionizmom a naturalizmom
  • Hlavná postava žije pasívne, prijíma skutočnosť ako prichádza (dôraz sa kladie na zmyslové poznanie)

· Ján Bodenek

  • Jozef Horák
  • Jozef Cíger-Hronský
  • vrcholom tvorby je próza naturizmu

2. Uveďte základné znaky prózy naturizmu.

  • Próza naturizmu (predstavitelia na 5)
    • Rozvíja sa v 40. rokoch 20. Storočia
    • Predstavuje svojráznu formu expresionizmu
    • Bola ovplyvnená folkórom, ornamentálnou prózou aj tvorbou Jozef Cígera- Hronského
  • Rozoberajú sa témy lásky, priateľstva, cti, úcty, prírody, domova, detstva
  • Príbehy sú mýtické, pôsobia až rozprávkovo (žánre):
§ Baladická rozprávka
  • Novela
  • Poviedka
  • Ojedinele sa písali romány
  • čas diel je prírodno-biologický (vyskytuje sa striedanie ročných období, dní)
  • Príbehy sa odohrávajú v dedinskom prostredí alebo prostredí hôr, na samotách, lazoch
  • Do protikladu sa dostávajú dva svety:
    • Dedina a jej intrigy, ohovárania
    • Vrchy, hory, samota a kopce, čisté, nedotknuté
o Znaky:
  • Príroda je personifikovaná (vstupuje do deja)
    • kôň, ktorý zabije Zápoľského v diele Tri gaštanové kone
    • kríž sformovaný z konárov, v novele Drak sa vracia, rovnako aj pes (ktorý sa Draka nebál) a voly (ktoré so Šimonom sprevádzali)
  • hlavnou postavou je vždy nemajetný muž (tulák, sirota, vyvrheľ, človek žijúci mimo spoločnosti)
  • postava bojuje aj proti prírode a živlom
  • aj keď hrdina vyniká svojimi schopnosťami, uťahuje sa do vlastných myšlienok
  • v dielach sa často vyskytujú metafory a množstvo personifikácii
  • autori sa odkláňajú od sociálnej problematiky (unikajú z reálneho sveta)
  • do popredia sa dostáva záhadnosť, tajuplnosť, tichosť, všetko neznáme

3. Zamerajte sa na spôsob zachytenia postáv v diele Dobroslava Chrobáka Drak sa vracia.

  • Diela je novelou (stredný rozsah, dynamické opisy situácií, ale aj statické opisy prírody, postavy sa charakterovo nemenia, neočakávaný záver)
  • Postavy v diele sú lyrizované, sú viac utiahnuté vo vlastných myšlienkach, konajú (alebo sú pasívne), menej hovoria (Drak nerozpráva skoro vôbec, len jednoslovné vety)
  • Hlavnými postavami sú:

o Šimon Jariabek

  • Vnímavý, veľa rozmýšľa
  • Je odhodlaný konať, ale vždy sa pred niečím zastaví a premýšľa, či to má urobiť alebo nemá (výnimkou je situácia, keď sa pustil do Poliakov,

o ktorých si myslel, že im Drak predáva voly)

  • Utiahnutý, má rád Evu, ale ich vzťah nenapreduje
  • Ochotný sa postarať o ňu aj o dieťa, ktoré nie je jeho (= miluje ju), ale ona je ako začarovaná
  • Veľa sa toho od Draka naučil
  • tichosťou a spôsobmi mu Šimon pripisuje nadľudské vlastnosti
  • v závere ho obviňuje, že chce predať čriedu volov Poliakom
  • podpáli mu dom, koná pudovo, živelne, keď je presvedčený, že Drak je proti nemu
  • nakoniec zistí, že črieda je v poriadku, s Drakom sa udobria, s Evou sa viac zbližujú

o Eva Jariabeková (Šimonova žena)

  • Krásavica, mladá, odvážna žena
  • Je do Draka zaľúbená, má s ním dieťa
  • Dedinčania vravia, že jej Drak počaroval (čarovne zaspatá ako šípková Ruženka)
  • Môže šťastne žiť so Šimonom, ale ona stále vyčkáva Draka
  • Milá, ale pasívna, myslí na svoj spoločný život s Drakom, ktorému je už koniec
  • V úvode spomína ako sa s ním spoznala, ako bola ešte úplne mladá
  • Prebudí sa až keď uvidí, že Drak si našiel iné dievča
  • Zostáva so Šimonom
  • V závere sa dozvedáme, že ona je rozprávačom príbehu svojmu vnukovi

o Drak (Lepiš Madlušovie, Čierny Macek)

  • Adoptoval si ho hrnčiar, starý Madlušovie, ktorý nakoniec zomrel neznámou smrťou (dedinčania ho našli mŕtveho v priekope, za vinu to dávali Drakovi)
  • Má tmavú pleť, je vysoký, chudý a má šikovné ruky (venuje sa hrnčiarstvu)
  • Na tvári má ružovú jazvu a chodí s páskou cez oko
  • Tajomný, záhadný, až priam nadprirodzený
  • v časti, kde si dedinčania splietli hrnčiarsku hlinu s múkou, v čase hladomoru, pôsobí ako strigôň
  • ľudia okamžite obvinia Draka, že im počaroval a premenil múku na hlinu
  • rovnako si myslia, že počaroval Eve
  • všetci sa ho obávajú, vidia ho ako symbol niečoho zlého, ale pritom je len iný
  • veľa nerozpráva, viac pracuje, preto sa ani neobhajuje (na klebety v§bec nedbá)
  • v skutočnosti je milý a spravodlivý, poriadny chlap, ľudia sa ho boja len kvôli povesti
  • počas Drakovej a Šimonovej cesty za čriedou volov sa im zjavujú znamenia
  • Drak často odchádza preč, takmer nerozpráva
  • z konárov sa v lese vytvorí rebrový kríž
  • Drak skrotí ovčiarskych psov tým, že im ponúkne kúsok chleba
  • Šimon nakoniec zistí, že od začiatku Drakovi krivdil, ten mu odpúšťa, keď sa poberá preč so svojou dievčinou

4. Objasnite prvky lyrizácie v ukážkach č. 2 a č. 3.

Vrátil sa teda.

Vedela odprvoti, že sa raz vráti, a čakala, že sa vráti práve v takýto večer, keď jej prsia budú navreté túhou a jej ústa rozpuknú sa milosťouAko ho volali? Drak, Čierny Macek, Lepiš MadlušovieA aké mená mu dávala ona? Ozaj, ako by ho oslovila, keby zrazu vyvstal pred ňou: vysoký, čierny, vychudnutý, s očami, ktoré vraj vedia porobiť.

Znaky z ukážky:

  • metafory (prsia navreté túhou, ústa rozpuknú sa milosťou)
  • záhadný človek, má množstvo mien (Drak, Čierny Macek, Lepiš Madlušovie) – a ktoré je pravé? (oči, ktoré si vedia porobiť, prečo? = záhadnosť)

o Otázky – typické utiahnutie postáv do vlastných myšlienok

. . .

„Zbojník, oklamal nás, začaroval múku na hlinu.“

„Zabijeme ho, strigôňa.“

No jedného rána ho našli pastieri v tej istej jame, kde našiel smrť starý Lepiš.

  • Znaky z ukážky:
    • prezývky, znova tajuplnosť
    • nazýva ho strigôňom, pre nadprirodzené schopnosti (začaroval hlinu na múku)
    • Našli ho tam, kde starého Lepiša (zariadila to príroda)

. . .

Drak skúma každé hniezdo jednotlivo a pod tie, ktoré sú plné, pribíja úzke doštičky.

Pekné zamestnanie pre chlapa!

Celkom zreteľne vidno lastovičie mláďa a jeho rozpleštený zobáčik so žltými fľakmi v kútikoch. Pritkýna si ho k ústam a dáva mu slinu spomedzi našpúlených perí.

Znaky z ukážky:

  • Zvolanie, vtiahnutie postavy do vlastných myšlienok
  • Opis súčasti prírody (lastovičie mláďa)
  • záhadné chovanie Draka, dáva mláďaťu slinu spomedzi perí (kto by to robil?)

Ešte pár krokov a pri náhodnom zdvihnutí hlavy ukáže sa trhlinou v hmle, v neuveriteľnej výške kamenný oltár, obliaty plným slnečným svetlom. Vznáša sa nad mrakmi ako zázračný nebeský koráb, zdá sa ti, pláva, tichučko plynie pomedzi zdrapy chmár a vrhá späť do tmavolesklých hladkých brál celé stohy zlatožltých slnečných lúčov. Hľa, Drak dvíha k nemu pravicu, ukazuje naň vystretým ukazovákom a vraví:

„Kriváň.“

  • Znaky z ukážky:
    • Prvý odsek je opis prírody, autor mu prikladá veľkú dôležitosť (vykresľuje celkovú atmosféru)
    • znaky naprirodzenosti v metafore (vznáša sa ako zázračný nebeský koráb)

o meno Drak je samotným prvkom lyrizácie postavy, značí, že ide

o postavu, ktorá sa vymyká z davu, preto sa zdá byť nadprirodzená

  • množstvo metafor (pláva, tichučko plynie pomedzi zdrapy chmár a vrhá späť...)
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované témy zo slovenského jazyka literatúry 2019



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.039 s.
Zavrieť reklamu