Pavol Országh Hviezdoslav – diela
Pavol Országh Hviezdoslav – diela
PAVOL ORSZÁG HVIEZDOSLAV
- narodil sa 2.2. 1849 vo Vyšnom
Kubíne
- študoval na gymnáziu v Maďarsku, právo v Prešove, doktor filozofie z Karlovej univerzity v Prahe
- 20 rokov pôsobil
v Námestove, pôsobil ako advokát v Dolnom Kubíne, Martine, Senici a na Orave
- jeho tvorbu rozdeľujeme
na
- všetka jeho tvorba je
veršovaná/viazaná
PREKLADY
- bol prvým prekladateľom na Slovensku, ktorý preložil Shakespeara –
preložil Hamleta (ako jeden z prvých v Európe)
- vedel po rusky = prekladal Puškina
- + Goetheho a Schillera
- vedel po
maďarsky = prekladal Petöfyho
- ovplyvnil Hviezdoslava = začal písať po
maďarsky
DRÁMA
- Herodes a Herodias = biblický príbeh krutovlády Herodesy
a Herodiady
LYRIKA
- veľká časť jeho tvorby
- píše lyrické cykly (zbierky)
- bola BÁSNICKÉ
PRVIESENKY JOZEFA ZBRANSKÉHO
- cykly :
- SONETY – 21 sonetov (2 štvor-veršové a 2
troj-veršové)
- LETOROSTY
- ŽALMY A HYMNY
- PRECHÁDZKY JAROM
- PRECHÁDZKY LETOM
- STESKY (stesk znamená po česky
smútok)
- DOZVUKY
- KRVAVÉ SONETY
SONETY
- postavenie človeka samého vo
vesmíre
- dielo : MÔJ OBZOR NEZNÁ HRANÍC – vyjadruje jeho neohraničenú predstavivosť
- jambický verš = 1. slovo vo verši je
jednoslabičné
LETOROSTY
- lyrický cyklus
- 3 časti : letorosty I, letorosty II a letorosty
III
- prechádza od spoločenského k veľmi intímnemu/osobnému
- cyklus – estetický program jeho tvorby
- cyklus –
intímny, súvisí s rodinnými otázkami
+ „čierny rok“ = básne sú poznačené osobnými smútkami (smrť matky, otca
a brata)
básne : ROĽNÍK (venovaná otcovi) a PRIADKA (venovaná matke)
- pri živote ho drží práca
(advokát)
- cyklus – sociálna kritika
PRECHÁDZKY JAROM/LETOM
- prírodná lyrika (Hornooravská
príroda)
- obraz slovenského ľudu
- sociálne problémy
STESKY
- ako starší muž
- niečo bilancuje,
sumarizuje = či jeho tvorba mala vôbec zmysel
- trpí pocitmi osamelosti
ŽALMY A HYMNY
- žalmy = náboženské texty
elegického (smutného) charakteru
- hymny = oslavné, ale patetické, pochmúrne
DOZVUKY
- ako starnúci básnik sa vracia
ku sonetom Þ zmysel človeka vo vesmíre
- dospel k životnému poznaniu a zároveň sa lúči so životom
po 1. svetovej
vojne
KRVAVÉ SONETY (4-4-6) 32x
- bol nominovaný na Nobelovu cenu
- jedno z prvých diel, ktoré sa vyjadrilo otvorene
o prvej svetovej vojne
- reakcia na poníženie ľudskej dôstojnosti, pošliapanie ľudských práv
motívy :
- spev
o krvi – porovnáva krv v dievčenskej tvári keď sa začervená s krvou, ktorá vybúrila hnev Þ ktorá búri, zúri, ohňom
páli
- otázka : kde má človek hľadať útočisko
- obraz vojny
„A národ oboril sa na národ
s úmyslom
vraždy, s besom skaziteľa.
Kres spráskal pušiek, zahrmeli delá
zem stene, piští vzduch, rvú vlny vôd.
- obžaloba
ľudstva a kresťanstva
- úpadok morálky
„Ľudstvo! Tak si vzdialené nebolo nikdy
vzdialené od príkazu
Krista.“
„Kresťanstvo tvoje lož je, faloš, mam.
K oltárom lezieš, však modlu na srdci v službe háraš
o pokore
a bázni iba táraš.“
- opovŕha kresťanstvom
- hľadanie vinníka – plná básnických otázok
„Kto
zapríčinil tento úpadok? Zosurovenie, zdivočenie mravov?
Ký upír to a mlok (chladnokrvný živočích),
z pŕs sajúci mu žitia
mok?
odpovedá : „Panovačnosť nadutá, sebectvo, pýcha.“
- úvaha o mieri = sonet
- pýta sa ako bude svet po vojne, či
bude svet naozaj bezpečný, nebude treba zbraní
- pýta sa sám seba či budú mať všetci ľudia rovnaké práva, či si všetci budú
rovní
- alebo či tí čo vyhrali budú krutí a mocenskí
- slovanstvo a slováci
- privolávanie
mieru
- ustupuje od vojnových tém, krvavých piesní
- privoláva mier s „olivovou ratolesťou“ (symbol
života)
- používa čechizmy, slová ruského pôvodu, zastaralé slová
- vytvára vlastné slová =
novotvary
- ždám – rusizmus – čakať
- skracuje slová (ký, preds)
EPIKA
- krátka (epické básne zo života
obyčajného ľudu) a dlhá (3 základné diela)
- krátka = biblické texty
- dlhá – 3 rozsiahle epické skladby s jednoduchým
dejom
EŽO VLKOLÍNSKY
GÁBOR VLKOLÍNSKY
Þ čisto epické básnické skladby, eposy
HÁJNIKOVA ŽENA (lyrickoepická
básnická skladba)
- v rovnováhe je epická aj lyrická zložka
- básnická skladba – pozdrav = lyrický
- 15 kapitol –
dramatický a idylickým (zároveň idealistickým) koncom
- lyrika
- rozsiahle opisy prírody (hornooravskej)
- začína sa
pozdravom prírode
- príroda predznamenáva dej
- na konci rozlúčenie sa s prírodou = zbohom
- epika
- má dej,
ale má aj dramatické prvky
- EKOKRPKA
- základný kompozičný prvok je kontrast – medzi svetom kaštieľov (šľachta) a svetom
chalúp (obyčajný ľud), kontrast môžeme vnímať vo viacerých rovinách :
- MRAVNÁ – ako to vidí Hviezdoslav : šľachta je
dekadentná, zhýralá, nemravná; ľud je idealizovaný, žijúci v harmónii, pokoji
- SITUAČNÁ – dôležitú úlohu hrá príroda,
predznamenáva dej, v kontraste : pokojná a burácajúca
- šľachtu reprezentuje Artuš Viláni – mladý „švihák“, zo
šľachtického rodu, pôžitkársky spôsob života, ženy, pitky, poľovačky, morálne veľmi nízko
- ľudová vrstva : mladý pár
Hájnikov – Hanka Čajková a Mišo Čajka
- 3 stupne Artuša Vilániho :
- stretne Hanku v kostole, začne sa o ňu snažiť, ona
oňho nemá záujem
- v lese ju zámerne stretáva, Artuš dá Mišovi za úlohu zorganizovať poľovačku → Mišo má veľa
práce
- Artuš prichádza ku Hanke domov, je veľmi dotieravý, „atakuje“ ju → Hanka ho zabije dýkou; Mišo zoberie vinu na seba → je
uväznený, Hanka to zvláda veľmi ťažko – pomiatla sa, priznala sa → Mišo je oslobodený a Hanka nebola trestaná lebo bláznivá (ale aj
preto, že starý Artuš Viláni kedysi prijal pomoc od Mišovho otca) + Hanka vysvetlí starému Artušovi aké boli okolnosti smrti jeho syna → on
pomôže Mišovi dostať sa z väzenia, Hanka s Mišom idú spolu domov, Hanka sa vylieči = „happyend“
Zones.sk – Zóny pre každého študenta