Ideál človeka v epoche baroka
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 910
Uložení: 181
4a. Ideál človeka v epoche baroka
(H. Gavlovič, J. A. Komenský)
Barok(16. – 18. storočie)
Barok - nazýva sa aj perla nepravidelnej formy. Šíril sa z Talianska a Španielska.
Príčiny vzniku: turecké vpády, 30-ročná vojna (1618 – 1648) a živelné pohromy (epidémia moru a chorela), náboženské nepokoje (medzi katolíkmi a evanjelikmi), proti habsburské povstanie.
Heslo baroka - memento mori! = pamätaj na smrť
Barokové presvedčenie - vanita vanitatum omnia vanitas = márnosť nad márnosť, všetko je márnosť
Nanovo vzrástla dôležitosť kresťanskej viery. Umelci sa obracali do večnosti k nadpozemským hodnotám.
Ideál baroka - radostný posmrtný život - život rajský
Hrdina - šlachtic, mešťan, prostý človek ale najmä vzdelanec
Miesta, ktoré mali vyvolať ilúziu posmrtného života boli kostoly a chrámy, ktoré boli stavané na návršiach, aby boli bližšie k Bohu.
Hlavné znaky:
- dekoratívnosť, ozdobnosť
- pompéznosť, nádhera
- patetickosť, nadnesenosť
- protiklady - antitéza (smrť - život)
Ján Amos Komenský - „učiteľ národov“.
Český pedagóg, filozof, teológ, spisovateľ a jazykovedec. Jeho myšlienky tvoria základ dnešnej pedagogiky.
Narodil sa v Nimnici a pochovaný je vo Švédsku v Naardene. Bol biskupom Jednoty bratskej (evanjelik), učiteľ, ako predstaviteľ evanjelickej cirkvi, musel svoju vlasť opustiť. Usadil sa v poľskom meste Lešno, kde sa venoval literárnej činnosti a zariadil obrovskú knižnicu. Po požiari Poľsko opustil, dostal sa do Švédska, kde reformoval školstvo a písal učebnice. Založil aj školu v Uhorsku v meste Sárošpaták (Blatný Potok). Život dožil v Holandsku.
Škola - hlásal, že školská dochádzka musí byť povinná pre každé dieťa
- - revolučné pojmy: „opakovanie je matkou múdrosti“ a „škola hrou“
Pedagogické zásady:
- názornosť, primeranosť, postup od známeho k neznámemu, od jednoduchšieho k zložitejšiemu
- učiť vedomostiam a zručnostiam, ovládanie cudzích jazykov, dôraz na telesnú výchovu
- škola pre všetkých bez ohľadu na majetok, pohlavie
- škola - dielňa ľudskosti
- dôležitosť disciplíny
- 45 min. hodiny
- pomôcky na hodinách
Tvorba:
- náboženský spis Labyrint světa a ráj srdce
Kritizuje vrchnosť, odsudzuje ľudskú hlúposť, chamtivosť a sebectvo. Autor tu vystupuje v úlohe pútnika po svete a stretáva sa z biedou a nespravodlivosťou. Utiahne sa do svojho „vlastného vnútra“, nachádza v ňom pokoj a vyrovnanosť.
- pedagogické dielo Veľkádidaktika (Didactica magna)
V tomto diele sú stanovené pravidlá pedagogiky a didaktiky. Výchovu rozdelil do 4 stupňov po 6 rokov:
- stupeň: 0-6 rokov - materská reč, výchova v rodine
- stupeň: 6-12 rokov - škola v materinskom jazyku
- stupeň: 12-18 rokov - gymnázium - škola latinská
- stupeň: 18-24 rokov - akadémia / univerzita + 2 roky cestovania po svete
- učebnica latinčiny Brána jazykov otvorená
- spis Informatorium školy matěrské - písaný po česky o predškolskej výchove dieťaťa v rodine pre rodičov a učiteľov
- obrázková učebnica jazykov Orbis pictus(Svet v obrazoch)
Pansofia: Komenského nová filozofia - všeobecný prehľad - „niečo o všetkom, všetko o niečom“ - vševeda
Hugolín Galovič - spisovateľ, františkánsky mních, písal didakticko-reflexívnu (mravoučnú)poéziu, prišiel o oboch rodičov, neskôr ochorel na pľúca preto často podnikal prechádzky do prírody, chodil sa liečiť zinčicou a čerstvým vzduchom na salaše a pre svoje práce čerpal námety aj zo života ľudí žijúcich v prírode.
- zbierka Valašská škola mravův stodola
Cieľ: vyškoliť čitateľa v životnej múdrosti a skúsenosti pastierov, 3 okruhy:
- vzťah jednotlivca k Bohu
- vzťah jednotlivca k blížnemu
- vzťah jednotlivca k spoločnosti
V týchto 3 okruhoch dáva čitateľovi rady a ponaučenia, ktoré ho majú doviesť k zbožnému a cnostnému životu. Oslovuje ľudí bez rozdielu na majetok a spoločenské postavenie. Za pravé šťastie považuje božiu milosť a nie pozemské pominuteľné hodnoty, ako napr. telesná krása, materiálne statky...Odsudzuje poverčivosť a vieru v sny. Nabáda k slúženiu Bohu.
Gavlovič je veľmi vzdelaný autor a berie ohľad na čitateľa. V jednotlivých básňach vystríha pred opilstvom. Vychováva k slušnosti (ako sa správať pri jedle, pre návštevách...). Sympatizuje s chudobnými. Poukazuje na pracovitosť sedliakov. Netají nechuť voči pánom, ktorý sú podľa neho príčinou biedy. Nesúhlasí s vojnami. Nabáda k láske k vlasti. Poburuje ho nadchýnanie sa cudzím a podceňovanie domáceho. Vyjadruje úctu k práci. Vystríha pred nadutosťou a pred mocou peňazí.
Forma básní:
Sú 12-veršové (4+4+4). Hlavná myšlienka je už naznačená v názve básne. Básnická skladba obsahuje 1200 básní a je písaná slovatizovanou češtinou.
- ukážka Veľmi je hlúpy, kto vlast svú tupí
Už v názve je hlavná myšlienka. Forma: 4 verše v 3 strofách. Združený rým. Silabický veršový systém.
Aj keď náš domov nie je dokonalý, máme k nemu vzťah. Vrátime sa domov. Za blázna považuje toho, kto zosmiešňuje svoju vlasť a vidí len dokonalosť v cudzej a odsudzuje toho, kto nebráni česť svojho domova, kto potupuje svoju vlasť, akoby potupoval seba samého. Nemali by sme do vlasti natískať cudzie mravy, hodnoty, tradície ale vážiť si tie naše.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Špecifiká slovenského baroka | Referát | 624 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#hugolin galovic