Osvietenstvo a slovenský klasicizmus
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 19 489
Uložení: 963
Osvietenstvo a slovenský klasicizmus
Osvietenstvo
– v 18. st. nastáva v Európe rozvoj prírodných viet, vzdelania a začína sa rozvíjať nový myšlienkový a umelecký prúd osvietenstvo (Francúzsko a Anglicko)
– osvietenci vychádzali z filozofie racionalizmu (osvietený rozum)
– svet vysvetľovali rozumom, vystupovali proti cirkevným poverám a presvedčeniam
– pravdu možno odhaliť rozumovým poznaním alebo skúsenosťami.
– vystupovali proti feudálom
– zdôrazňovali, že ľudia sú si od prírody rovní, preto sa im nemá despoticky vládnuť, ale osvietene
– podporovali záujmy buržoázie
Charakter osvietenského umenia: Vzájomná súhra rozumu a citu
Literatúra: Pod vplyvom osvietenstva vznikali výchovné a poučné diela
Denis Diderot - vodca encyklopedistov a dal podnet k vydaniu diela Encyklopédia – zhrnutie súdobých vedomostí, poznatky z rôznych odborov, filozofie, remesiel
Daniel Defoe – dobrodružný román Robinson Crusoe
Jonathan Swift – dobrodružný román Guliverove cesty
Osvietenská próza v tomto období vychádzajú ľudovýchovné, populárno-náučné diela (snaha povzniesť vzdelanostnú úroveň ľudu). Predstavitelia:
Jozef Ignác Bajza – bol katolícky kňaz. Napísal prvý slovenský román René mláděnca príhody a skúsenosťi je to cestopisno-výchovný dvojzväzkový román. V 1. zväzku René odchádza z Talianska hľadať svoju sestru Fatimu, ktorú uniesli piráti. Po mnohých dobrodružstvách sa vracia domov s učiteľom Van Stiphoutom, sestrou, matkou a Hadixou. V 2. zväzku René opúšťa domov – Taliansko a cestuje, až kým nedôjde na Slovensko, kde si všíma život ľudu. Kritizuje cirkev a schvaľuje reformy Jozefa ll., a preto mu túto časť románu cirkev zhabala priamo v tlači. Román je neukončený.
Slovenské dvojnásobné epigramata, jednako – konco – hlasné a zvuko – mírne – Bajza sa viac-menej obmedzuje na pranierovanie ľudských slabostí.
Juraj Fándly – katolícky kňaz, autor 1. diela v bernolákovčine
Dúverná zmlúva medzi mňíchom a diáblom -schvaľoval zrušenie reholí, ktoré sa nezaoberali školskou alebo sociálnou činnosťou (žobravé rády, bohaté kláštory) = vyvolal pobúrenie cirkevných predstavených. zhovárajú sa v ňom diabol Titinullus (autor – farár) s mníchom Atanáziom.
populárno – náučné brožúry Pilňí domajší a poľní hospodár
Zelinkár
Slovenskí včelár
Ovčár
Slovenský klasicizmus (1820 -1840)
do popredia sa dostáva idea slovanstva a všeslovanskej vzájomnosti => zdôrazňovali spolupatričnosť slovanských národov, oporu videli v dávnej minulosti (Veľkomoravská a Cyrilo-metodská tradícia).
Ján Kollár – vyštudoval teológiu v Jene, kde videl úsilie nemeckej mládeže, aby sa zjednotili všetky nemecké krajiny. Z toho vznikla myšlienka slovanskej vzájomnosti.
Básne Jána Kollára – ospevuje tu svoju Mínu (Frederika Schmidtová), na ktorú 16 rokov čakal (kvôli jej matke) aby si ju zobral za ženu. Do tejto zbierky patrí aj báseň Vlastenec – odsudzuje plané vlastenectvo, vyšla po jeho smrti. Táto zbierka sa stala súčasťou skladby Slávy dcéra.
Slávy dcéra – má predspev a 5 spevov:
1. Sála – spomína na krásne chvíle lásky v Jene a lúči sa s Mínou
2. Labe, Rén, Vltava – putuje po slovanských krajoch, smúti na sociálnymi pomermi, kritizuje utláčanie, volá po činoch, žiali za Mínou.
3. Dunaj – svoje dojmy zo stretnutia s rodnou krajinou,. vidí biedu, utrpenie. Zjavuje sa mu mŕtva Mína, túži zomrieť.
4. Léthe – Mína sa mení na vílu a sprevádza ho po slovanskom nebi, oslavuje slovanských dejateľov.
5. Acheron – zobrazuje slovanské peklo. Postupne prichádza k záveru, že bez lásky k druhému nemôžeš ľúbiť ani vlasť, city splývajú.
Do neba umiestnili slov. dejateľov a do pekla odrodilcov. Skladba sa končí odkazom Míny pre všetkých živých, aby milovali svoj národ.
Předspěv – je žalospevom nad slovanskou minulosťou, nad utrpením Slovanov, nad ponemčovaním slovanských kmeňov a kritizuje odrodilcov. Vyjadruje túžbu po slobode.
ZD: Celá skladba má znaky klasicizmu – píše časomierou, využíva klasicistické žánre (sonet), ale tým, že sa autor otvorene priznáva k citom lásky, predznamenáva nástup romantizmu.
prvky klasicizmu – prvky z mytológie, mená, motívy, prvky racionalizmu vo vlasten. úvahách
prvky romantizmu – otvorene priznanie k láske, historické námety a obrazy prírody
Ján Hollý – katolícky kňaz. Prijíma bernolákovčinu ako spisovný jazyk.
epos Svätopluk – hrdinský klasicistický epos, v časomerných 12 spevoch. Autor opisuje Svätopluka, ktorý vydal svojho strýka Rastislava do rúk Nemcom, ale nakoniec i jeho v Bavorsku uväznili. Na dvore kráľa Karolmana (syn Ľudovíta Nemca) rozpráva báj o pôvode Slovanov, ich pracovitosti, mierumilovnosti a pohostinnosti. Svätopluk sa dostáva na čelo nemeckých vojsk, má za Nemcov vyjednávať, aby sa Slovania vzdali dobrovoľne, ale v rozhodujúcej chvíli prejde na stranu Slovanov, porazí Britwalda na devínskom bojisku, zvíťazí.
ZD: opísal konflikty medzi bohmi a ľuďmi, rozviedol obrazy zrady, nenávisti a pomsty. Využitím slávnej minulosti chcel autor pozdvihnúť národné povedomie Slovákov. Ú stredný motív – idea slobody aj za cenu obetí, idea humanity pohostinnosti.
Znaky klasicistického eposu (podľa vzoru antických eposov)
– propozícia (krátke naznačenie deja)
– invokácia (vzývanie múzy, bohyne, vyššej moci)
– dedikácia (venovanie – bol venovaný prof. Palkovičovi)
– členenie eposu na spevy, ale na začiatku každého eposu podáva stručný obsah
epos Cirillo-Metodiada – opisuje príchod C a M, ich život a účinkovanie
epos Sláv – opisuje boj Tatrancov (vedie ich Sláv) s lúpežnými Čudmi
21 idylických básní Selanky – opisuje bezstarostný život pastierov, roľníkov, vyzdvihuje ich pracovitosť, mierumilovnosť, všíma si krásu slovenskej prírody.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Osvietenstvo (Fándly, Bajza, Bernolák) + znaky | Maturita | 552 slov | |
Osvietenstvo v slovenskej literatúre | Maturita | 2 308 slov | |
Osvietenstvo v slovenskej literatúre | Ostatné | 1 638 slov | |
Osvietenstvo | Ostatné | 1 102 slov | |
Osvietenstvo – Hollý, Kollár | Ostatné | 556 slov | |
Osvietenstvo | Učebné poznámky | 480 slov | |
Snaha slov. inteligencie v osvietenstve | Ťahák | 1 363 slov | |
Klasicizmus a osvietenstvo v slovenskej literatúre | Maturita | 36 slov | |
Klasicizmus a osvietenstvo v európskej literatúre | Ostatné | 1 374 slov | |
Osvietenstvo a klasicizmus, jeho vplyv na slovenskú literatúru | Referát | 1 863 slov | |
Osvietenstvo, klasicizmus v slovenskej literatúre | Maturita | 1 339 slov | |
Klasicizmus a osvietenstvo v európskych literatúrach | Maturita | 1 502 slov | |
Klasicizmus a osvietenstvo | Ostatné | 944 slov | |
Osvietenstvo a osvietenský absolutizmus | Maturita | 2 162 slov | |
Osvietenstvo a klasicizmus | Referát | 634 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#slovensky klasicizmus #zivot rolnikov v davnej minulosti #klasicizmus #klasicisticky epos #osvietenstvo #slovenský klasicisti #slovensky osvietenci #slovenský klasicizmus predstavitelia #klasicizmus a osvietenstvo #osvietenstvo klasicizmus #znaky klasicizmus #klasicisticky epos znaky #idea slovanstva, osvietenstva #osvietenstvo a klasicizmus v slovenskej literatúre #rene mladenca prihody skúsenosti ignác bajza #SLOVENSKE OSVIETENSTVO #znaky eposu #slovensky klasicizmus osvietenstvo #Jozef ignac bajza #guliverove cesty