Európska klasicistická literatúra
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 701
Uložení: 155
EURÓPSKA KLASICISTICKÁ LITERATÚRA
(2. polovica 17. – koniec 18. storočia/začiatok 19. storočia)
Francúzsko
- pokrok vedy, vzrastá záujem o tajomstvá vesmírnych zákonov a prírodných dianí
- na európskom území nedochádza k rozsiahlym vojnám, ale skôr len k miestnym stretom
- myslitelia vystupovali proti vplyvu šľachty a cirkvi na kráľovskú moc (vzor videli v parlamentnom zriadení – Anglicko)
- cirkev sa stáva terčom kritiky
- Amerika vyhlasuje nezávislosť (1776), volanie francúzskych radikálov po reformách vrcholí revolúciou (1789)
Klasicizmus (lat. classicus – vynikajúci, modelový; neskôr vo význame vzťahujúci sa k antike)
- umelecký smer, ktorý vznikol a vyvrcholil vo Francúzsku v 17. storočí v dobe rozkvetu absolutistickej monarchie (za vlády „kráľa Slnka“ Ľudovíta XIV.)
- vznikol a vyvrcholil vo Francúzsku v dobe rozkvetu absolutistickej monarchie
- usiloval sa o tvorbu zodpovedajúcu klasickým estetickým normám, odvodzovaným z antických vzorov, so zameraním na spoločenské a mravné problémy – ideálom umenia bola antika
- vrátil sa k abstraktne ponímaným ideálom pravdy, harmónie a krásy
- napodobňovanie prírody
- uprednostňovanie rozumu pred citom, štátny záujem pred osobným
- bráni a zdôvodňuje súdobý spoločenský poriadok, schvaľuje vládnuce vrstvy
- súvisí s racionalizmom a oproti baroku hlása striedmosť, rozumnosť a disciplínu
- vznik literárnych salónov, v ktorých sa diskutovalo o umení, analyzovali sa a hodnotili literárne diela – určovali literárny vkus a utvárali verejnú mienku
- vznikali literárne akadémie
Racionalizmus (lat. ratio - rozum) je myšlienkový smer považujúci rozum za jediný rozhodujúci zdroj poznania
- zakladateľom je francúzsky filozof René Descartes, ktorý sa snažil pomocou dedukcie a na základe známej vety „Myslím, teda som!“ (Cogito ergo sum.) vybudovať racionalistickú filozofiu.
Celé umenie (vrátane literatúry) zväzovali prísne pravidlá. Dokonca i záhradnú architektúru – vo francúzskych záhradách boli stromy a kry zostrihávané do geometrických tvarov.
Hudba
- rytmika, piesňová melodika
- Wofgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven
Architektúra
- empírový sloh (vznikol vo Francúzsku) sa šíril po celej Európe (najmä v Taliansku), aj v USA
- v klasicistickom štýle postavené jadro Petrohradu (Sankt Peterburg)
|
Krásne mohlo byť iba to, čo bolo pravdivé a mravné!!!
Literatúra
- delila sa podľa pevne stanovených teoretických zásad i praktických pravidiel na žánre:
- a) vysoké:
óda, hymnus, elégia,
epos, tragédia – spracúvali vznešené (historické, nadčasové) námety, hrdinami boli príslušníci vysokých vrstiev, vládcovia, veľmoži, vojvodcovia
- b) nízke:
pieseň, román, bájka,
satira, epigram, komédia – volili si námety zo života nižších vrstiev a zo súčasnosti; vystupovali v nich neurodzené postavy (úžerník, sluha, dohadzovačka...)
- nepripúšťalo sa prelínanie nízkych a vysokých literárnych žánrov !!! ČISTOTA ŽÁNROV
- preferovala veršované žánre
Požiadavky na literárne dielo sformuloval vo svojom diele Básnické umenie teoretik klasicizmu Nicolas Boileau.
- nastal búrlivý rozvoj drámy, vývoj poézie bol omnoho skromnejší
Klasicistická poézia – rozum a úvaha prevládajú nad citom, opisná, úvahová a satirická báseň, veľkolepá óda
Klasicistická dráma
– slovo autora bolo vyložené na literárny piedestál a herectvo bolo považované iba za reprodukčné umenie
– prednes bol štylizovaný, nadnesený, patetický
– herec na seba neupozorňoval ani prehnaným pohybom (ruku nedvíhal vyššie ako je rameno)
– s ohľadom na slušnosť na javisku netiekla ani pomyselná krv
– prevládajú monológy alebo dialógy s dlhými replikami zúčastnených postáv
– dodržiavala Aristotelovu zásadu troch jednôt – jednota miesta, času, deja (hra sa mala odohrať na jednom mieste, v priebehu 24 hodín a mala mať len jeden jednoduchý dej – nevznikali teda vedľajšie motívy)
– typy postáv (nie individuality, ale charaktery: skupáň, pokrytec)
– pôsobili aj ženy – herečky; často sa vyskytovali postavy rezonérov, ktorí dej komentovali a posúvali ďalej
Klasicistická tragédia
PIERRE CORNEILLE: Cid – veršovaná tragédia
JEAN RACINE: Faidra – psychologická tragédia
Klasicistická komédia
- vychádzala z antickej komédia a nadväzovala na ľudové a poloľudové hry
MOLIÈRE: Tartuffe, Mizantrop, Zdravý nemocný, Lakomec
MOLIÈRE (1622-1673)
- vlastným menom Jean-Baptiste Poquelin
- získal právnické vzdelanie, pôsobil ako herec i riaditeľ divadla
- viackrát mu zakázali účinkovať, ale mal aj možnosť organizovať predstavenia pre kráľovskú rodinu Ľudovíta XIV.
- zomrel počas predstavenia drámy Zdravý nemocný, v ktorom hral hlavnú úlohu
- napísal vyše 30 hier, z ktorých 16 je aj v slovenskom preklade
Lakomec
- žáner: neveršovaná charakterová komédia
- kompozícia: 5 dejstiev
- využíva ostrú satiru, slovný a situačný humor; spracúva antický námet (Titus Maccius Plautus: Komédia o hrnci)
- autor využíva hyperbolizáciu vlastností postáv a zároveň aj princíp zámeny postáv
- miesto deja: dom Harpagona v priebehu jedného dňa (zachováva jednotu miesta, času a deja)
- autor zaplnil komédiu osobitnými postavičkami sluhov, ktorí sú verne na strane svojho pána a svojím konaním práve oni posúvajú dej dopredu (napr. Šidlo)
- postavy:
Harpagon (skupáň) – 50-ročný vdovec
Kleant – Harpagonov syn, hrá hazardné hry, miluje Marianu
Eliza – Harpagonova dcéra – krásna, nesmelá, milujúca Valéra
Valér – šľachtic z Neapola, ktorý má záujem o Elizu (Harpagonovu dcéru), do Harpagonovho domu vnikne ako sluha a rozohráva hru, aby prešli Harpagonovi cez rozum
Mariana – mladé dievča, ktoré si chce vziať za ženu Harpagon, ona však miluje Kleanta
pán Anzelm – bohatý starší pán, za ktorého chce Harpagon vydať svoju dcéru Elizu, no napokon sa tak nestane, pretože Anzelm spoznáva vo Valérovi a v Mariane svoje stratené deti
Frozína – parížska dohadzovačka, snaží sa pomôcť mladým ľuďom v láske
Šidlo – Kleantov sluha, ukradne truhličku Harpagonovi
- prítomná vášeň v dvoch podobách:
- vášnivá láska k majetku a skupánstvo (Harpagon a jeho truhlička s peniazmi)
- vášeň lásky zaľúbených párov a prekážky v ich láske zo strany Harpagona
Zápletka nie je dôležitá, v popredí na lakomca zo všetkých strán. Konflikt nastáva pri stretoch záujmov detí a skúpeho otca. Rozuzlenie je nečakané, prekvapujúce (Anzelm je stratený otec Valéra; Mariana je Valérova sestra a Anzelmova dcéra).
V dome Harpagona sa žije ťažko, deti sa nemôžu priznať k svojim láskam, sluhovia sú viac hladní ako sýti a starnúci otec pomýšľa na svadbu. Nielen na svoju – má premyslené, ako sa výhodnými sobášmi zbaví detí a príde k majetku. Synovi vyhliadol výhodnú „partiu“ – má si vziať bohatú vdovu. Dcéry by sa zbavil tak, že by ju vydal za postaršieho pána Anzelma, ktorý by si ju vzal aj bez vena. Plány Harpagona prekazí strata milovanej truhličky s peniazmi. So šťastím svojich detí prestane kalkulovať až vtedy, keď dostane prísľub, že sa k nemu jeho peniaze vrátia.
Opakom vznešenej klasicistickej tragédie bola talianska komédia – commedia dell´arte.
- hry nemali pevnú stavbu, herci improvizovali podľa stručného obsahu
- je to typ improvizovanej komédie s ustálenými postavami (harlekýn, pierot, kolombína)
JEAN DE LA FONTAINE: Bájky – 12-zväzkové dielo
- najúspešnejší klasicistický básnik
- bájky komponoval ako malé drámy, v ktorých mohol vďaka alegorickosti tohto útvaru podať obraz francúzskej spoločnosti v 17. storočí
OSVIETENSTVO - bolo kultúrne hnutie, filozofický smer, životný postoj a dejinné obdobie s cieľom nahradiť názory opierajúce sa o náboženskú a politickú autoritu názormi, ktoré sú výsledkom činnosti ľudského rozumu a zároveň obstoja pred jeho kritikou.
- ako myšlienkové hnutie vzniklo koncom 17. storočia v Nizozemsku a Anglicku a vyvrcholilo v 18. storočí vo Francúzsku v dielach francúzskych spisovateľov: Denisa Diderota, Voltaira, Motesquieua.
- v mene rozumu a vedy sa usilovalo o prekonanie náboženskej ideológie a absolutizmu
- vzájomná súhra „rozumu a citu“
- zdôrazňovanie myšlienky rovnosti ľudí (presadzovanie „osvieteného“ vládnutia)
- presadzovalo právo jednotlivca na slobodu myslenia a presvedčenia
- kládlo dôraz na vzdelanie; fungovanie vesmíru vysvetľovalo na základe fyzikálnych zákonov
- encyklopedické, osvetovo-výchovné a filozofické diela
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Európska klasicistická literatúra (2.pol. 17.storočia – 18. storočie) | Maturita | 257 slov | |
Klasicistická literatúra (17. – 18. Stor.) | Referát | 1 713 slov | |
Slovenská klasicistická literatúra | Maturita | 3 183 slov | |
Slovenská klasicistická literatúra | Referát | 642 slov | |
Slovenská klasicistická literatúra | Referát | 1 384 slov | |
Klasicistická literatúra a osvietenstvo | Referát | 412 slov | |
Slovenská osvietenská klasicistická literatúra (1780 – 1830) | Maturita | 398 slov | |
Slovenská klasicistická a osvietenská literatúra (1780 – 1840) | Ostatné | 783 slov | |
Slovenská klasicistická literatúra – Ján Kollár a Ján Hollý | Maturita | 40 slov |