Lyrická poézia – čistá lyrika, Krasko – Topole
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 8 370
Uložení: 496
Lyrická poézia – čistá lyrika, Krasko – Topole
Lyrická poézia
Lyrika – jeden zo základných literárnych druhov (popri epike a dráme). Vyjadruje neobjektívne autorove pocity, myšlienky, nálady. Chýba dej. Je v prvom rade básnickým druhom. Vytvorila si svoje žánre: óda, žalm, sonet.
- Spoločesnká (občianska, politická) lyrika – zaraďujú sa básne, v ktorých sú básnické umelecké názory, moje pocity, nálady, myšlienky vyvolané spoločenskými náladami. Medzi jednotlivými tematickými okruhmi lyriky nie sú hranice. Básnik často prechádza v jeden básni k všeobecným ľudským problémom. Prírodná lyrika teda môže prerásť spoločenskú. Napr. P.O.Hviezdoslav – Za jari zavše vídať.
- Intímna lyrika – diela, v ktorých básnici vyslovili pocity, nálady, myšlienky vyvolané neobjektívnymi potrebami. Najčastejšími obsahovými prvkami intímnej lyriku sú láska, radosť, smútok..v okruhu intímnej lyriky sa často vyčleňujú ešte nižšie okruhy: ľúbostnú a rodinnú lyriku.
- Prírodná lyrika – básne, ktoré z tematického hľadiska zaraďujeme do okruhu prírodnej lyriky, vznikli pred silným vplyvom pôsobenia prírody (Prechádzky letom)
Voľný verš – je verš modernej poézia. Vznikol ako protiklad prísne rytmicky organizovaného verša, nemožno v ňom preto ani hľadať tradičné rytmické prvky (rovnoslabičnosť, rým). Od tradičného verša sa voľný ver odlíšil, že celkom upustil od rovnoslabičnosti a teda i rovnakého počtu stôp vo veršoch. Rôzny slabičný rozmer veršov býva často prvým rozpoznávacím znakom voľného verša. Básnici upúšťajú od interpunkcie, každý verš pritom začínajú veľkým písmenom alebo malým písmenom. (Krasko, Štefan Žáry, Ján Smrek)
Čistá lyrika – využívajú sa prvky lyriky - metafora
Ivan Krasko – Topole
Využíva symboliku – topole sú jeho bolesť, prirovnáva vysoké ošarpané, holé topole k svojmu životu, uvedomuje si, že je bez šťastia a radosti. Topole však hrdo stoja v mraze rovnako ako on sa chce podať osudu, snaží sa nájsť východisko, ešte nerezignoval. Ale napriek tomu má pocit, že sa uberá do prázdnoty. Vyjadruje to pojem ničota, prázdnota – kt. použil. Keď vidí ako odlieta ošarpatný havran do noci, uvedomuje si, že už nemôže vrátiť čas, myslí si, že je starý na nový začiatok – tu už úplne rezignuje.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Lyrická poézia, sylabotonický veršový systém, daktyl, trochej, Ivan Krasko – Otcova roľa | Ostatné | 415 slov | |
Sylabotonický veršový systém | Maturita | 444 slov | |
Sylabotonický verš | Maturita | 217 slov | |
Lyrika, sylabotonický systém, metonymia | Učebné poznámky | 304 slov | |
Lyrická poézia | Referát | 1 773 slov | |
Lyrická poézia – metrika, štylizácia | Ostatné | 658 slov | |
Súčasná lyrická poézia | Referát | 844 slov | |
Lyrická báseň, Metafora, Analýza Válkových dotykov a tvorby M. Rúfusa | Ostatné | 794 slov | |
Lyrická poézia 20. storočia (Rúfus, Válek) | Maturita | 551 slov | |
Lyrická báseň, Metafora, Analýza Válkových Dotykov a tvorby M. Rúfusa a J. Urbana, POP-poézia | Ostatné | 1 527 slov | |
Lyrická poézia, čistá lyrika (Krasko, Kostra) | Referát | 1 696 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#ivan krasko topole umelecké prostriedky #topole #ivan krasko topole umelecké prostriedky epiteton #Lyrická poézia- čistá lyrika #ivan krasko topole