Staroslovienska literatúra – stredoveká (5. storočie n.l. – 15. storočie n.l.)
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 876
Uložení: 111
Staroslovienska literatúra – stredoveká (5. storočie n.l. – 15. storočie n.l.)
Spoločenské pomery
- došlo k rozpadu otrokárskej spoločnosti a k vzniku feudálnej spoločnosti
- boli tu tri hlavné skupiny v spoločnosti:
- poddaní
- feudáli
- cirkev (duchovní) – osobitná skupina; bola na takej úrovni, že ovplyvňovala aj feudálov, aj
panovníkov; išlo im v dielach o to, aby ľudia verili v Boha, a tým pádom aby sa nebúrili,
pracovali, boli pokorní za odmenu v posmrtnom živote
Literárne žánre
- písali sa najmä legendy – príbehy o živote svätých, náboženské piesne, kázne,
- mystéria – náboženské divadelné hry,
- exemplá – krátke rozprávania zo života, o vlastnostiach ľudí - vsúvali sa do kázni
- náboženské kroniky, breviáre – náboženské knihy pre kňazov s piesňami
Heslo stredovekej literatúry :
- Modli sa a pracuj – Ora et labora
Znaky Tvorby:
- imitácia – napodobňovanie svätých kníh
- topika – časté opakovanie zapoužívaných zvratov
- transcendentálnosť – nadprirodzené ponímanie sveta
- mystika – sila hlbokého citového zážitku, citový vzťah k Bohu
- alegória – skrytý zmysel
- symbolika – čísla náboženského charakteru
- idealizácia postáv – ľudia, ktorí konali zázraky – svetci
- rétorika – náboženské texty pre rečnícky štýl
- ornamentálnosť – ozdobnosť
- synkretizmus – prelínanie druhov a štýlov
Staroslovienska literatúra
- je zárodkom dnešnej literatúry, je to slovenská stredoveká literatúra al.literatúra Veľkomoravského obdobia
- obdobie: 800-1000 n.l., obdobie panovníkov Mojmíra, Pribinu a Svätopluka
Spoločenské pomery na Veľkej Morave
- kniežatá Mojmír a Rastislav bojovali proti vplyvu Franskej ríši, ktorú upevňovali franskí kňazi predpísanou náboženskou liturgiou – latinčina bola hlavným výchovno-vzdelávacím jazykom
- preto Rastislav požiadal Byzantského cisára Michala III. o vierozvestcov - zvestovateľov viery
- Rastislav požiadal Konštantína a Metoda → bratov zo Solúna (v Grécku), tam sa hovorilo staroslovienčinou
- bratia prišli na územie Veľkej Moravy v roku 863
- boli to učenci a vzdelanci → prišli so symbolom kresťanstva → dvojramenný kríž → jedno rameno označovalo vzdelanie a druhé, väčšie rameno, symbolizovalo kresťanstvo
- vzdelávali jazykom, ktorému ľudia rozumeli, 5.júla – sviatok Cyrila a Metoda
Význam Konštantína a Metoda
- šírili kresťanstvo (preklad Biblie), boli katolíci
- Konštantín zostavil prvé slovanské písmo → slovanskú abecedu → hlaholika - mala asi 34 znakov, tvorili ju veľké písmená gréckej abecedy a Konštantín ju pripravoval 3 mesiace ešte pred príchodom na Veľkú Moravu
- položili základ staroslovienskej literatúry → písali vlastnú, ale aj prekladovú tvorbu → tým pádom založili starosloviensky jazyk, ktorému ľudia rozumeli, zakladali nižšie a vyššie školy pre všetky spoločenské vrstvy
- organizovali cirkev → dali jej štruktúru
- na území Veľkej Moravy pôsobili 3,5 roka, kedy opäť odchádzajú do Byzancie za Michalom III., aby ich vysvätil a uznal slovanský jazyk
- franskí kňazi sa obávali o svoje pozície a dehonestovali preto slovanský jazyk tvrdiac, že v jazyku,
ktorý nie je oficiálne uznaný, nesmú byť odohraté služby Božie
- franskí kňazi (tojjazyčníci) sa snažili o posilnenie troch jazykov: latinský, grécky, hebrejský
- cestou sa bratia zastavili v Ríme na pozvanie pápeža Hadriána II., kde v kláštore po 51 dňoch Konštantín (Cyril) zomiera
- Hadrián potvrdil jazyk a vymenoval Metoda za arcibiskupa
- po Metodovom návrate na V.Moravu sa k moci dostal Svätopluk (zradil Rastislava a paktoval s Franskou ríšou)
- Metod kritizoval Svätopluka a Svätopluk sa zapredal franskej ríši, práve tým jazykom → akoby vymenil to staroslovienske za získanie územie pre seba
- Metoda uväznil v Bavorsku a po dvoch rokoch na žiadosť pápeža bol prepustený
- opäť v Ríme obhajoval svoje učenie a potvrdil starosloviensky jazyk
- po Metodovej smrti pápež Štefan V. zakázal slovanskú bohoslužbu a Metodovi žiaci boli vyhnaní z územia Veľkej Moravy, uchýlili sa do Bulharska a Macedónie
- títo žiaci založili cyriliku, ktorá položila základ dnešnej azbuky → tvorili ju malé písmená gréckej abecedy
Tvorba Konštantínova
Proglas 1.SLOVANSKÁ BÁSEŇ
- Predslov k svätému evanjeliu (Nový zákon),
- hovorí o potrebe národných jazykov, ktorým budeme rozumieť, o dôležitosti Božieho slova, pojednáva tiež o vzdelaní a o šírení kresťanstva v národnom jazyku
,,Chcem radšej iba pätoro slov povedať, rozumom prostým chcem tých päť slov vyrieknuť, aby aj bratia všetko porozumeli, než nezrozumiteľných slov riecť tisíce. “
- oslavuje slovanský preklad písma a vyzdvihuje domáci jazyk ako základ vzdelanosti
Preklad modlitieb - Pražské zlomky
- Kyjevské listy
Tvorba Metodova
- Preklad Starého zákona
- Spovedný poriadok
Spoločná tvorba
– Preklad Nového zákona
Tvorba Metodových žiakov
Kliment – Moravsko-panónske legendy (o živote Konštantína a Metoda)
- život Konštantína je filozofickejší
- od narodenia až po smrť, opisuje detstvo, štúdium, múdrosť,...
- popisuje jeho predmoravskú činnosť a obhajobu jazyka
- venuje sa účinkovaniu Konštantína na Veľkej Morave, bojoval proti trojjazyčníkom, keď skôr filozofický národ nemal svoj jazyk, dal sa ľahko podmaniť a nie je potom národom
- → hlavná myšlienka textu: „Či neprichádza dážď od Boha na všetkých rovnako? Či slnce tak isto nesvieti na všetkých? A tak vy, nehanbíte sa tri jazyky len uznávajúc a prikazujúc, aby všetky ostatné národy boli slepé a hluché?“ → bojuje za slovanský jazyk, kt. by ľudia rozumeli;
- život Metoda – faktografický, historický, epickejší, príbehovejší; zaoberá sa jeho činnosťou na Veľkej Morave a jeho prenasledovaniu, a vymenuvanie za arcibiskupa
mních Chrabr – O písmenách
- Život Naumov
Členenie jazykov
Zadanie: Zaraďte slovanské jazyky do skupiny indoeurópskych jazykov a vysvetlite ako sa členia slovanské jazyky. Uveďte slovotvorný základ podčiarknutých slov a spôsoby ich tvorenia.
Jazyk
- Je systém znakov, ktorý sa využíva ako nástroj myslenia a dorozumievania (komunikáciu).
- Pre jednotlivé skupiny príbuzných jazykov jestvoval predpokladaný pôvodný jazyk – prajazyk (praslovančina)
- Pre slovenčinu bol prajazykom indoeurópsky prajazyk – praindoeurópčina.
Indoeurópsky jazyky
Indoiránske, baltské, slovanské, germánske, italské, keltské
Členenie slovanských jazykov
- Západoslovanské – slovenčina
- čeština
- dolná lužičtina
- horná lužičtina
- poľština
- Východoslovanské – bieloruština
- ruština
- ukrajinčina
- Južnoslovanské – bulharčina
- macedónčina
- srbčina
- chorvátčina
- slovinčina
Tvorenie slov
- odvodzovaním – predponami (u-piecť, pred-písať)
- príponami (vod-ný, zem-ský)
- bezpríponovo ( bežať-beh, dýchať-dych)
- skladaním - napr. zeme-guľa
- skracovaním – str., atd., USA
- spájaním – základná škola
Uvedené slová v ukážke:
Rozum
Porozumieť
Nezrozumiteľný
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Staroslovienska literatúra | Maturita | 26 slov | |
Staroslovienska literatúra charakteristika | Maturita | 843 slov | |
2. Staroslovienska literatúra | Maturita | 446 slov | |
Staroslovienska kultúra, vzdelanosť a literatúra | Referát | 598 slov | |
Staroslovienska literatúra | Ostatné | 699 slov | |
Staroslovienska literatúra | Učebné poznámky | 608 slov | |
Staroslovienská literatúra | Ťahák | 462 slov | |
Staroslovienska literatúra a kultúra (800-1000) | Maturita | 412 slov | |
Staroslovienska literatúra charakteristika | Referát | 433 slov | |
Stredoveká a staroslovienska literatúra | Maturita | 1 265 slov | |
Staroslovienska literatúra | Učebné poznámky | 386 slov | |
Staroslovienska literatúra | Maturita | 28 slov | |
Staroslovienska literatúra a jej ohlas v slovenskej národnej literatúre | Maturita | 643 slov | |
Staroslovienska literatúra – Proglas, Moravsko-Panónske legendy | Maturita | 536 slov | |
Veľkomoravské obdobie – Staroslovienska literatúra | Maturita | 696 slov |