Slovenská dráma po roku 1945

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 065 slov
Počet zobrazení: 1 719
Tlačení: 96
Uložení: 101

Slovenská dráma po roku 1945

  • dráma bola ovplyvnená slovenskou medzivojnovou drámou (Stodola, Barč – Ivan, Zvon), ale súčasne pohotovo reagovala na nedávnu spoločenskú skúsenosť (protifašistický odboj, SNP, vojna)
  • spočiatku išlo o dokumentárne zobrazenie skúsenosti, neskôr o mravné reflexie o človeku v hraničnej situácii – sledujú ohrozenú existenciu a katastrofu človečenstva (v 60. rokoch) – sústreďujú sa na rozhodovanie medzi povinnosťou a túžbou, násilím a humanizmom, dobrom a zlom
  • na javiská sa dostávali aj hry, ktoré sa zaoberali aj sociálno – spoločenskou minulosťou a prítomnosťou
  • hry sa tvorili aj na spoločenskú objednávku
  • roky – obdobie socialistického realizmu – prevláda schematizmus
    - komédie, veselohry – mnohé bezkonfliktové, bez umeleckej hodnoty, schematické
  • roky – snaha o uvoľnenie a experiment (Lasica, Satinský)
    - vznikajú individuálne prístupy niektorých autorov, ktoré metaforicky pristupovali proti systému
  • roky – návrat k schematizmu a socialistickému realizmu
    - Lasica, Satinský boli umlčani, ak sa objavuje experiment, nie je užitočný
    - vzniká naivný sarkazmus
  • roky – divadelná scéna začala hrávať aj zakázaných autorov

- vznik divadiel a malých javiskových foriem – Modré divadlo, Divadlo u Rolanda, GunaGu,
Radošínske naivné divadlo, Študentské divadielko,...

  • Súčasnosť – veľmi pestrá divadelná scéna (SND, Astorka, L+S, Nová scéna, Radošínske naivné divadlo,
    Divadlo A. Bagara v NR, Martinské národné divadlo, Košické štátne divadlo, Divadlo J. G.
    Tajovského v ZV

Dej drámy:

  • expozícia – úvod
  • kolízia – zápletka
  • kríza – vyvrcholenie
  • peripetia – nečakaný zvrat
  • rozuzlenie (v tragédii katastrofa)

Znaky:

  • veršovaná, alebo próza, dejovosť, prítomný čas, hovorovosť, dialogickosť, dianie

Dramatické žánre:

  • tragédia - najstarší dramatický žáne, kde hl. znakom je boj jedincov s nepriateľmi, ktorí nemajú šancu, odsúdení na zánik, na smrť
  • komédia - dramatický žáner, ktorý rieši konflikt medzi postavami humorne, satiricky, má šťastné rozuzlenie, jej cieľom je rozosmiatie divákov, postavy sú zo skromných pomerov, rieši reálne problémy
  • Veselohra - novodobá komédia, ktorá sa zakladá na humore, na rozdiel od komédie postavy vedia o svojej smiešnosti
  • Fraška - druh komédie, kde prevláda situačná komika a nad sádzka, slovné hračky, vtipy, nadávky
  • Groteska – preexponovanosť na základe značne zveličených kontrastov
  • gag – založený na nečakanom zvrate vyplývajúcom zo situácie
  • kabaret – zábavné humoristicko-satirické divadlo zložené z malých foriem
  • bábková hra – namiesto živých postáv bábky (maňuška-na ruke,marioneta-na nitkách,javajka-na paličke)

Hudobné žánre:

  • opera, opereta, muzikál, pantomíma

MEDZIVOJNOVÁ DRÁMA

Historické udalosti1918 – vzostup dramatickej tvorby

1919 – v BA vznik SND

1924 – Východoslovenské divadlo v KE

1941 – Slovenské ľudové divadlo v NR, neskôr v ZV

- v LM je stáala ochotnícka scéna

 Ivan Stodola

  • obdobie slovenskej medzivojnovej drámy, Je popredný dramatik slovenskej poprevratovej literatúry
  • Narodil sa v Liptovskom Mikuláši, kde neskôr pôsobil ako lekár. Medicínu vyštudoval v Budapešti a Berlíne. Dostal titul Národný umelec. Posledné roky svojho života žil v Piešťanoch, kde aj zomrel, ale pochovaný je v Bratislave
  • Písal satirické diela na spoločenský systém, politiku, spoločenské vrstvy

Náš pán minister – snaha preniknúť do vyšších vrstiev

Mravce a svrčkovia – výsmech spoločnosti, mravce (pracovité), svrčkovia (leniví)

Bačova žena

  • Eva a Ondrej boli manželia. Ondrej Muranica pracoval v Amerike ako baník. Stalo sa tam nešťastie a baníkov zasypalo.
  • Eva dostala oznam o nešťastí a myslí si, že Ondrej je mŕtvy, a tak sa po rokoch vydala za baču Miša.
  • Ondrejova matka jej to nemohla odpustiť, tvrdila, že stále žije, Ondrej ale nezomrel, domov sa vracia ako boháč. Ondrej ho chce podplatiť Miša, chce mu dať 15 000 dolárov a prácu v Amerike. Mišo nesúhlasí a keďže sa Eva k nemu odmieta vrátiť, Ondrej jej chce vziať syna.
  • Eva sa musela rozhodnúť, ľúbila oboch, nechcela prísť o syna, nechcela len peniaze, obetovala sa kvôli deťom, zabila sa => spor medzi dvoma mužmi rieši samovraždou kvôli materinskej láske

Jožko Púčik a jeho kariéra

  • Dej sa odohráva v spolku Humanitas. Hlavnou postavou je Jožko Púčik, ktorý tu pracuje ako úradník.
  • Jožko mal ťažký život. Z malého platu spláca dlžobu svojho švagra a stará sa o 2 sestrine deti
  • Kanceláriu spolku vedie Rohatý. Rohatý vyhodil z domu ženu i deti preto, že sa nedočkal majetku, ktorý mala žena priviesť venom. Vedel, že sa Jožkovi páči slečna Vierka. Chcel aby mu pomohol. V spolku sa peniaze ukladajú do pokladnice. Rohatý z nich vyplatil 3000,-Sk žene a deťom. Chcel, aby Jožko zobral všetko na seba.
  • Do kancelárie prišla predsedníčka. Dala Jožkovi 40 000,-Sk aby ich uschoval, dal ich strážiť Rohatému
  • Predsedníčka sa pýtala na 3000,-Sk. Rohatý to zvalil na Jožka. Potom si pýtala 40 000,-Sk. Boli odrazu preč.
  • Všetky dôkazy boli proti Jožkovi, a tak ho zatkli. Do väzenia ho prišla pozrieť sestra. Jožko videl, že jeho sestre sa dobre darí, a tak vinu a krádež zobral na seba. Zatiaľ Vierka a sluha uvažovali, kto mohol tú krádež spáchať.
  • Podozrievali Rohatého. Keď Rohatý zistil, že by sa mu mohla vina dokázať, podstrčil peniaze do izby predsedníčky. Polícia ich u nej našla. Rohatý jej navrhol, aby to vyhlásila za omyl.
  • Jožka prepustili z väzenia. V spolku Humanitas už nemali o neho záujem, a tak Jožko aj s Vierkou prijali prácu v inom spolku. Spolok sídlil v kaštieli. Vierke a Jožkovi sa tak splnil sen. Bola to jedinečná príležitosť urobiť kariéru.

Július Barč – Ivan

- Tohto autora zaraďujem do slovenskej medzivojnovej drámy.

- Znalosť maďarčiny, francúzštiny a nemčiny mu pomohla rozšíriť si literárny obzor.

- Po štúdiách na teologickej fakulte v BA pôsobil ako kňaz na východnom Slovensku.

- Od roku 1942 až do konca smrti žil v Turčianskom svätom Martine.

Matka

  • Hlavnou postavou je matka a jej 2 znepriatelení synovia Jano a Paľo.
  • Dej sa odohráva v baníckom prostredí v období, keď sa Paľo po 4 rokoch vracia z Ameriky domov
  • Matka ho doma prijala, ale Jano nie. Bol veľký sebec a egoista – ako jeho otec, ktorého medzitým, kým bol v Amerike, zasypalo v bani. Paľo vždy trpel, lebo bol ústupčivejší.
  • Keď rozprával o práci v Amerike, Jano sa mu len posmieval. Rozčuľoval sa, či bude robiť na všetkých len sám.
  • Paľo chce odísť, ale matka hovorí, že nik nie je v dome pánom a ak odíde Paľo, pôjde aj Jano. Jano sa hnevá na brata pre Katu Tomkovie, ktorú mal Paľo rád.
  • Vracia sa k nej, pracuje u Tomkov ako paholok a plánujú sa s Katou vziať. Príde matku pozvať na svadbu.
  • Tu dochádza ku konfliktu. Pohádajú sa a Jano chce zabiť Paľa. Matka aby zabránila scéne, zhasne svetlo a namiesto Paľa zabíja Jano ju. Paľo chce vinu vziať na seba, ale Jano odmieta.
  • Tragédia vrcholí, keď sa Jano ide priznať žandárom. Matka riskovala život, aby našli bratia k sebe cestu. Stratili to najdrahšie, čo mali – ju.

SLOVENSKÁ DRÁMA PO 1945

Štefan Králik

POSLEDNÁ PREKÁŽKA

  • divadelná hra o lekárskej etike, ktorá vyhráva nad životným zámerom
  • lekár Lorenz má dilemu, či operovať a zachrániť svojho soka v láske, alebo zvýšiť riziko jeho smrti a uistiť si vzťah s Helenou (ona však jeho nechcela)
  • analyzuje všetky + a -, nakoniec vyhráva lekárska etika a zachráni mu život

Svätá BARBORA

- hovorí o tragických udalostiach baníkov v Handlovej, analyzuje ich problémy, nešťastia zapríčinené majiteľmi baní

Peter Karvaš

- všestranný literárny talent, bol žid => ovplyvnená jeho tvorba počas vojny bol v koncentračnom tábore, zakázaný autor

POLNOČNÁ OMŠA

  • téma protifašistická, protivojnová, hl. postavy sú rodina Kubišovcov a jej správanie počas vojny
  • syn Marián – príslušník Gestapa, žije doma, je zástanca čistej rasy, priatelí sa s nemeckým dôstojníkom Brecherom, ktorý u Kubišovcov býva, sympatizuje s ním
  • syn Juraj – partizán, ale rodičia predstierajú že je na vojne, bojuje za práva ľudu, má rozdielny postoj ako Marián
  • rodičia oboch milujú , nevedia, ktorého si vybrať => dilema rodiny, keby vyhrali nemci, mohli sa očistiť vďaka Mariánovi, ak bude fašizmus potlačený, mohol by im pomôcť Jurko
  • Polnočná omša – symbol zrady a smrti, kedy sa mal Jurko stretnúť v kostole s priateľmi, ale práve tam ho chytili
  • Dcéra Angela prijíma Brechera, ktorému podlahla, pomocou nej získava informácie o Jurkovi, ktorý sa u nich skrýva
  • Angela si myslela, že je šťastne zaľúbená, prezradila úkryt, hra končí popravou Jurka
  • Rodičia sa od neho dištancujú, aby neboli popravení aj oni => poukazuje na vzťahy a správanie sa v rodinách
  • Mesto je oslobodené od Rusov, Nemci odchádzajú, takže im nevyšla ani druhá možnosť

VEĽKÁ PAROCHŇA

- naznačuje problém združovania ľudí, rasizmu, nerovnosti medzi ľuďmi

- holohlaví sa diferencujú od ostatných, vládu vlasatých vymieňa vláda holohlavých, nastolujú si moc, aj keď by mali byť všetci rovní

ABSOLÚTNY ZÁKAZ

  • problém zákazu proletariátu, zákazu vychádzať von po 7mej => vyjadruje nezmyselnosť zákazov
  • autor zakázal pozerať sa von z okna, ktorým poukazuje na všetky zákazy vtedajšej doby
  • symbol zákazu vidieť pravdu, strach nás núti nevidieť pravdu

Ivan Bukovčan

  • známy filmový scenárista, novinár, publicista

PŠTROSÍ VEČIEROK (1967)

  • námet stretnutia absolventov strednej školy po 25 rokoch, je o stratených ideáloch, v centre pozornosti je ich ľahostajnosť k osudu profesora, v 50. rokoch nespravodlivo obvineného => nie sme schopní zodpovedať sa za svoje činy, neriešime to => ako keď pštros vopchá hlavu do piesku, ani po 25 rokoch sa k tej téme nevracajú

KÝM KOHÚT NEZASPIEVA(1969)

  • téma 2. sv. vojny, SNP, kde hl. postavy porušili zákaz vychádzania von po 7mej, zato sa dostali do väzenia
  • dej sa odohráva v malom mestečku počas 1 novembrovej noci v pivnici jedného domu
  • vystupuje tu 10 postáv, ľudí, ktorí sa stali rukojemníkmi fašistov, dôvodom je vražda nemeckého vojaka
  • zobrazuje konanie ľudí v krajnej(hraničnej) situácii, pod tlakom, ľudia sa majú rozhodnúť pre jedného, ktorý obetuje svoj život(smrť za smrť), tu sa ukáže pravá tvár ľudí, každý totiž chce zachrániť seba(konajú inštinktívne)
  • nech zomrie tulák, človek voľný, nikomu nebude chýbať, nemal domov, ale mal názor, nič o sebe nepovedal
  • mladý človek Ondrej, ktorý má celý život pred sebou, ale je znechutený spoločnosťou v ktorej sa nachádza, chce umrieť, pretože nechce vidieť, čo ho v budúcnosti čaká
  • učiteľ, ktorý presviedčal, aby šli na popravu všetci, aby sa neponižovali, ale sám by to nedokázal,
  • starec, ktorý už má život za sebou, ale má ešte cieľ, ktorý chce splniť, preto zomrieť ešte nemôže, akceptovali to
  • holič, charakterovo najslabší, mal najväčší strach, bol sebecký, najviac chcel žiť, nakoniec zabil tuláka, a ráno sa sám obetoval, pretože už nemal chu žiť, pretože vedel, že v tejto komunite prehral

ZAŽEŇ VLKA

  • emigrácia rodín kvôli problémom, mnohé rodiny odchádzali nechávali majetky štátu, tak niektorí bohatli
  • príbeh dvoch bratov, mladší emigroval, starší ostal s matkou, musel znášať problémy, nemal prácu
  • keď sa mladší vrátil domov, spôsobil im problémy, pretože emigranti ktorí sa vrátili, museli ísť do väzenia
  • rodina ho nútila priznať sa, ale sa bránil, nakoniec spáchal samovraždu => symbol zažeň vlka

OSVALD ZAHRADNÍK

SÓLO PRE BICIE(HODINY)

  • konfrontuje svet penzistov so svetom mladých, penzisti spomínajú na svoju mladosť, zážitky, každá postava má vlastné názory, sú svojskí
  • sú obklopení hodinami, žiadne hodiny nemôžu ísť rovnako, preto sa nedá zladiť ani konanie miliónov osôb, nemožno dosiahnuť, aby konali a mysleli rovnako
  • končí to odhalením kufra jednej starej pani, ktorá tam nosí svadobné šaty, hoci nikdy nebola vydatá, túži po synovi, ktorého nemá, tragicky umiera, keď s ním „telefonuje“, od dojatia dostane infarkt

SONATÍNA PRE PÁVA

  • vytvára obraz medziľudských vzťahov, ktoré sú zložité pod vplyvom ľahostajnosti, nezáujmu
  • osamelému dôchodcovi sa podarí prilákať bývalého väzňa, majú dve susedy, ktoré sa autor snaží spojiť dokopy
  • dopĺňa ich Milica, ktorá prichádza kvôli vozíku, pretože je ochrnutá, skamaráti sa s nimi, necíti sa pri nich handikapovaná, autor vykresľuje charaktery postáv v konkrétnych situáciách

DIVADLO MALÝCH JAVISKOVÝCH FORIEM

  1. Satinský, M. Lasica

- predstavitelia absurdnej drámy, zaslúžili sa o vznik slovenského moderného kabaretu = divadla malých javiskových foriem

- majú vlastné divadlo L+S, účinkovali v divadle na Korze, dnešná Astorka

- 1970 – zakázané účinkovanie v SR, neskôr aj v ČR, boli samozdatoví autori

- účinkovali v reláciách Ktosi je za dverami, Niekto je za dverami, Nikto nie je za dverami

- tvorba založená na sarkazme, irónii, absurdite, situačnej komike, nečakaných zvratoch,poukazovali na problémy nepriamo,

Tvorba: Náš priateľ René (paródia René mládenca, príhodi a skúsenosti), Hamlet, Soaré

VETY

- veta je základná syntaktická jednotka s uceleným významom, gramaticky usporiadaná a intonačne uzavretá

  1. Podľa modálnosti
    1. Oznamovacia
    2. Opytovacia
    3. Rozkazovacia
  2. podľa členitosti
    1. jednočlenné
  1. podmetová slovesná (nedá sa určiť podmet)
  2. prísudková menná (nie je prísudok)
  1.  
    1. dvojčlenné
  1. úplná (vyjadrený podmet)
  2. neúplná (nevyjadrený podmet)
  1. podľa zloženia
    1. jednoduchá veta
  1. holá
  2. rozvitá
  • viacnásobný vetný člen
  1.  
    1. súvetie
  1. jednoduché
    • priraďovacie (zlučovacie, stupňovacie, odporovacie, vylučovacie)
    • podraďovacie (podmetová, predmetová, prísudková, prívlastková, prísl. určenia)
  2. zložené

Pri jednoduchých vetách určujeme:

  1. holá, rozvitá, viacnásobný vetný člen
  2. koľko má vetných členov (jednočlenná, dvojčlenná)
  3. menná, slovesná, slovesno-menná
  4. podľa intonácie hlasu – oznamovacia, opytovacia, rozkazovacia, želacia = modálna stránka vety

Súvetie

Priraďovacie súvetie

Typ súvetia

Spájacie prostriedky

1. zlučovacie

a, i, ani, aj, a najmä, i – i, aj – aj, najprv – potom, jednak – jednak, vše – vše

2. stupňovacie

ba, ba aj, nielen – ale i (ale aj), nielen – ba aj, ba dokonca

3. odporovacie

ale, no, lež, a, avšak, ale predsa, jednako, lenže

4. vylučovacie

alebo, buď, či, buď – buď, buď – alebo, či – či, alebo – alebo

Podraďovacie súvetie

Typ vedľajšej vety

Spájacie prostriedky

1. predmetová veta

že, aby, kto, čo, aký

2. prívlastková veta

aký, ktorý, čo kde, ako, že, aby, či, keď

3. príslovková veta

a) miesto

b) čas

c) spôsob

d) príčina

kde, kam, kade, odkiaľ, kade – tade, pokiaľ

keď, pokým, zatiaľ, len keď, sotva, vždy – keď

ako, akoby, ako keby, ako čo, ako že, čím – kým

lebo, keď, pretože, preto, preto – lebo, zato – že

4. prísudková veta

aký, ako, že, aby

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.033 s.
Zavrieť reklamu