Romantizmus

Približte podľa vlastného výberu tvorbu 2 predstaviteľov SK romantizmu (Ľ.Štúr, J.Kráľ, S.Chalupka, A.Sládkovič, J.Botto) Analyzujte ukážku z hľadiska princípov romantizmu. Sformulujte ideu básne Mor ho! Alebo Orol vták. Nájdite 2 príklady na prirovnanie. Vysvetlite, čo symbolizuje vták -orol

Ľudovít Štúr: vedúci predstaviteľ tejto generácie, kt. preberala iniciatívu na SK. Spisovateľ, politik, poslanec v Uhorskom sneme za miesto Zvolen, jazykovedec, novinár (vydával politické noviny, vodca štúrovského hnutia)

1843: uzákonil spisovnú slovenčinu na základe stredoslovenského nárečia

Diela: Náuka reči slovenskej (slovenčina ňou bola podložená –jazykovednou príručkou)

Nárečia slovenskuô alebo potreba písania v tomto nárečí

Slovenské národné noviny s lit. prílohou Orol tatranský

O národných povestiach a piesňiach plemien slovanských (rozoberá ľud. piesne –považoval ich za základ romant. Poézie)


Samo Chalupka: bol revolučne naladený, najstarší, hlboké vlastenecké cítenie a nadšenie pre boj za národnú slobodu, využíva témy z minulosti, napísal 35 básní, ako prvý začal používať Štúrovu spisovnú slovenčinu

využíva témy z minulosti: 1.protiturecká tématika: Turčin Poničan, Boj pri Jelšave

2.Jánošíkovská tématika: Likavský väzeň,Kráľohoľská

3.Historická tématika: Mor ho!

Branko „Pravde žil som, krivdu bil som, verne národ svoj, ľúbil som.“ (motto jeho života)

Mor ho!: Idea boja za slobodu národa

-opis krásnej slovenskej prírody od Tatier k Dunaju. Tábor silných Rimanov sa usídlil pod hradom. Slovanský ľud sa prišiel cisárovi prihovoriť s darmi ich práce so zárukou mieru. Približuje mu život súkromného Slováka, kt. si bráni svoju zem pred vrahmi a nepodľahne nikdy nátlaku. Cár však splanie hnevom a odmietne dary, lebo jeho cieľom je podmaniť SK zem a zotročiť ľud. SK družina proti urážlivým slovám vytasí meče a vrhnú sa na cársku stráž. Volili si radšej smrť ako otročinu –veľká bitka skončí pobitím Slovákov. Cár len neveriacky pozerá na svoju pobitú družinu pri krvavom pobreží Dunaja, až sa hanbil za svoje víťazstvo

Janko Kráľ: najrevolúčnejší -patrí do štúrovskej školy, písal lyrické básne a balady, spája živú ľudovú reč

-položil základy SK modernej reflexívnej a revolučnej lyriky (spojením osobného zážitku a osudu národa)

-zúčastnil sa revolúcie 1848-1849 –revolúcia skončila porážkou, neuznali štúrovské požiadavky

-za revolučnej činnosti bol uväznený v Šahách –napísal tu báseň Šahy

Najvýznamnejšia balada: Zakliata panna vo Váhu a divný Janko –realistická, romantická báseň

Má tri časti: 1.časť: autobiografická, charakteristika divného Janka, ide o autobiografické črty

2.časť: povera o zakliatej panne, gradácia deja

3.časť: J sa vrhá do Váhu, zomiera. Zvestovanie pastierika že J je mŕtvy. Zomrel, lebo si mešec na tabak neprevrátil naopak

Janko: samotár, hrdý, smelý, jemu jedno či bude žiť, alebo umrie, hlavne slobodne. Chce vykonať hrdinský čin. Básnik sa vyjadruje pomocou alegórie. Zakliata panna predstavuje neslobodnú SK, kt. chce on vykúpiť

Ďalšie balady: Bezbožné dievky, Kríž a čiapka, Pán v tŕní, Jarná pieseň

Subjektívna a reflexívna lyrika: Duna Bratislavská (zachovaná v útržkoch -kritizuje tých, kt. bránia národ. rozvoju), Orol vták (častý symbol poézie JK, lebo túži po slobode takej, akú má orol -prejavuje sa tu, že JK sa svojimi radikálnymi názormi cítil osamotený. Vykresľuje tu mládenca opúšťajúceho matku a rodný kraj, aby v šírom svete bojoval kým nezahynie)
Alegória -inotaj

Ján Botto: najmladší štúrovský básnik

Najvýznamnejšie dielo: Smrť Jánošikova –má 9 spevov, úvod je alegorický (inotaj-nie priamo ale zakryto -hôrni chlapci -Štúrovci) -svoje verše posiela do SK lesov medzi hôrnych chlapcov, kt. chránia myšlienku slobody. Pomocou veršov sa básnik dostáva k Jánošíkovi a chlapcom
1.Spev: opis Jánošíkovej skupiny. Na konci je zlapanie Jánošíka a smútok

2.Spev: zlapanie Jánošíka a žiaľ (zrada -Gajdošíka)

3.Spev: Jánošík je vo väzení a v podobe milej prichádza za ním duša ľudu

4.Spev: najpochmúrnejší Jánošík sníva sen o mladosti

5.Spev: svitá nový deň –najhodnotnejší (Jánošíková smrť) „Zomrieť, tak výrok – dobre, ja chodil po zboji: ale kto viacej zbíjal, ja, či kati moji?! Ja chodil po zboji, po tom šírom poli, aby som zabudol o ťažkej nevoli...“

6.Spev: Jánošíka vedú k šibenici, kňaz ho vyzýva k modlitbe

7.Spev: Jánošikova poprava (lúči sa s rodným krajom)
8.Spev: Slovensko ako zakliata krajina (smútok)
9.Spev: alegória –opisuje Jánošikovu svadbu s kráľovnou víl (symbol slobody) po jeho smrti

Ďalšie diela: Žltá ľalia (porušenie manželskej vernosti)

Margita a Besná (macocha žiarli na nevlastnú dcéru, kt. zhodí a ona zomrie)

Andrej Sládkovič: najväčší štúrovský básnik, vl. menom Andrej Braxatoris. Patrí do SK literatúry. Študoval v Banskej Štiavnice, učil deti bohatých mešťanov, u sa zoznámil s Máriou (Marínou), kt. ho inšpirovala k vrcholnému dielu Marína (lyrika). Študoval aj v Halle ( univerzita v Nemecku). Po návrate pôsobil ako vychovávateľ evanjelický farár, naposledy v Radvani –tu zomrel

Príležitostné basne: Svetomartiniáda, Nehaňte ľud môj, Marína

Marína: spev o láske, kráse a mladosti. Táto skladba má 29110-veršových slôh, plná metafor, poetizmov, perzonifikácii (zosobnenie), je opojený krásou: láska sa postupne prelína k láske ku vlasti. „Vlasť drahú ľúbiť v peknej Maríne, Marínu drahú v peknej otčine a obe v jednom obímať“. Druhá časť je reflexívna (úvahová). Opisuje mladosť. Záver tragický -smútok a bolesť sa prekoná, ak nezabudne na lásku

Detvan: skladba má 250 sloh, lyricko-epická skladba, lyrika -city, epika -dej, rozprávanie, dráma -div. scéna, dej, javisko

Dej: sa odohráva v časoch panovania kráľa Matiáša v 15st.. Hl. hrdinovia sú Martin a Elena -sú to zidealizované postavy, cieľom autora bolo zobraziť hodnoty SK ľudu, kt. sú zárukou lepšej budúcnosti národa. Úvahy o kráse SK prírody a o vlastnostiach ľudu

1.Spev Martin: oslava podpolianskej prírody

2.Spev Družina: príde medzi priateľov (Valachov) a tu sa Martin dozvie že sokol, kt. zabil patrí kráľovi -zabil ho preto, že videl, ako sokol zabil bezbranného zajaca a on nemá rád nespravodlivosť

3.Spev Slatinský jarmok: prichádza kráľ Matej Korvín a Martin smelo predstúpi, aby sa mu ospravedlnil, lebo zabil zbojníka, kráľovi sa páči jeho statočnosť a odmení ho

4.Spev Vohľady: preoblečený kráľ sa zalieča Elene, lebo je očarený jej krásou, ona ho ale odmieta

  1. Spev Palačky: obraz verbovania v dedine do čierneho pluku kráľa. Martin sa dá zverbovať pod podmienkou, že si ponechá kroj, valašku a vrkoče

Anafora: opakovanie slov na začiatku riadku

Umelecké prostriedky: kontrasty, rečnícke otázky, opis

Princípy romantizmu:

  1. historizácia deja -námety čerpané z histórie
    2. útek do prírody -dej a postavy sú umiestňované do prostredia prírody
    3. nový hrdina -je v rozpore so skutočnosťou, túži po slobode a láske. Autor sa často stotožňuje so zbojníkom, tulákom, vyhnancom
    4. idealizácia postáv -dokonalé postavy
    5. subjektívny postoj autora ku skutočnosti -vlastný pohľad/názor
    6. fantázia, obrazotvornosť
    7. kontrasty - najmô ich harmónia /súlad/.

Idea básne Mor ho! –boj za slobodu národa

Idea básne Orol –vták –túžba po slobode slov. národa

Prirovnanie: spočíva v porovnávaní dvoch vecí alebo javov na základe podobnosti alebo spoločných znakov, najčastejšie pomocou spojok ako, sťa, než, ani.

-má vlastnosti metafory, ale na rozdiel od nej majú slová priamy význam.

2.Výrazne prečítajte časť zvoleného textu a následne identifikujte 3 pravidlá spisovnej výslovnosti, kt. ste uplatnili (napr. pravidlo o znelostnej asimilácii, pravidlo o rytmickom krátení a pod.)

3 pravidlá spisovnej výslovnosti: (napr. pravidlo o znelostnej asimilácii (spodobovaní hlásky), pravidlo o rytmickom krátení a pod.): pravidlom o rytmickom krátení: v slovenčine nesmú nasledovať bezprostredne po sebe dve dlhé slabiky.

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/literatura/24887-romantizmus/