Romantizmus vs. Realizmus, Matica slovenská
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 079
Uložení: 74
Porovnajte romantizmus a realizmus zo zameraním sa na témy, žánre a literárnych hrdinov. Priblížte históriu a súčasnosť Matice slovenskej. Predstavte tvorbu ľubovoľného predstaviteľa literatúry matičného obdobia (J.Palárik, J.Záborský). Pomocou ukážky dokumentujte názory spisovateľa na problematiku odrodilstva
Romantizmus (1830/36 – 1850) | Realizmus (1880 – 1918) 1.vlna realizmu(1880-1900) tzv. opisny realizmus 2. vlna (1900-1918) tzv. kriticky realizmus |
Hl. lit. druh je lyrika (duma -úvaha, ponášky na ľud. pieseň, balady) | Hl. lit. druh je Epika. Žánre: Próza: kresba, črta, poviedka, novela Poézia; veľké lyrické cykly, lyricko-epické skladby Dráma: nerozvíja sa (takmer) |
Návrat k slovanským žánrom (ľudová slovesnosť) -odklon od antických vzorov | Žánre ľudovej slovesnosti neboli až takým vzorom lebo sa rozvíja najme próza (ale hájnikova žena je poézia) |
Propagácia štúrovskej slovenčiny | Hovorový jazyk |
Využíva sa sylabicky veršový systém (založený na rovnakom počte slabík v každom verši a vychádza z ľudovej slovesnosti) | Sylabotonický veršový systém (rovnaký počet slabík vo veršoch a rovnaké umiestnenie prízvukov) |
Hrdina je ľudový, stelesnenie ideálneho slováka podľa ideálu štúrovcov (Martin v Detvanovi) alebo je to zidealizovaná historická postava (Jánošík u Botta) | Obyčajný reálny človek, väčšinou dedinský človek (Hanka a Mišo v Hájnikovej žene) |
Individualizmus bol v SK romantizme potlačený snahou o národné uvedomenie sa. Úlohu hrdinu prebral zidealizovaný ľud alebo zástupca ľudu (Martin, Jánošík), heroizácia postáv | Typizácia charakterov a prostredia (zobrazenie typického zástupca ľudu Hanka a Mišo Čajkovi (čestný, priamy, pracovitý) a zástupca šľachty Artuš Villani (egoistický, zhýralý) v Hájnikovej žene) |
Próza- námety hlavne z minulosti na podporu národnej hrdosti alebo z prítomnosti zo života ľudu | Súčasné problémy(materiálne bohatstvo, podnikateľská činnosť, manželstvo, alkoholizmus, dedina) |
Poézia- vychádza z tradícii ústnej ľudovej slovesnosti. Jánošikovská, protiturecká a národná minulosť | Súčasné problémy(materiálne bohatstvo, podnikateľská činnosť, manželstvo, alkoholizmus, dedina |
Autori sú málo subjektívni (okrem Kráľa a Sládkoviča) prevažuje idealisticky postoj (zobrazovanie skutočnosti a postáv na základe ideálnych predstáv o nich (Martin, Jánošík)) | Prevažuje racionálny postoj autorov a zobrazovanie na základe pozorovania reality (Hanka,Mišo). Autori sa venujú reálnym konfliktom (každodenným) a zobrazujú aj psychológiu postav |
Matica Slovenská: je najstaršia kultúrna ustanovizeň Slovákov, bola založená 4.8.1863, sídli v Martine
-svoje aktivity vyvíja prostredníctvom odborných pracovísk
-úlohou MS je rozvíjať a upevňovať SK vlastenectvo, prebúdzať a umocňovať národné povedomie Slovákov a krajanov žijúcich v zahraničí
-zhromažďovať, ochraňovať, uchovávať národné kultúrne dedičstvo
-pestovať v mládeži túžbu po poznaní národných dejín
História: 6.-7.6.1861 v Martine sa konalo zhromaždenie v prijatom Memorande národa SK
-na tomto zhromaždení sa vyslovila požiadavka založiť kultúrnu inštitúciu
4.8.1863: konalo sa 1.valné zhromaždenie MS, predseda -zvolený Štefan Moyzes, podpredseda Karol Kuzmány
1875: zatvorenie, uhorská vláda zakázala činnosť MS, zhabala jej všetok majetok
-pokusy o obnovenie činnosti boli neúspešné
1919: obnovenie činnosti
1922: začala opäť vydávať časopis Slovenské pohľady, neskôr časopis Slniečo
1941: vznikol spolok Slovenská národná knižnica
1990: MS sa zapojila do politického a spoločenského života, predsedom sa stal J.Markuš
2010: zvolili nového predsedu -Ing. Marián Tkáč
Jonáš Záborský: chudobná zemanská rodina, štúdium na evanjelickom gymnáziu, evanjelický kaplán, štúdium na Univerzite v Halle- spor s Ľ.Štúrom, vyhorela mu fara v Rankovciach -finanč. i duševná kríza, prestup ku katolíckej viere -nádej na lepšie podmienky, redaktor SK novín, biedna fara v Župčanoch, nepochopený štúrovcami, svojimi farníkmi, život v biede a roztrpčení
Literárna tvorba: rozsiahla, písal poéziu, polemický, kritický a satirický char., uprednostňoval racionálnosť a reálny pohľad na sociálne problémy dedin. človeka, neidealizoval skutočnosť. Snaha o realistický a kritický obraz národ. života jeho doby
Poézia: bájky -Vrabce a kohút, Tulipán, ódy -oslavná bás., epigramy -krátka satirická bás., eposy -veršovaný príbeh, opisuje hrdin. skutky -Homér Ilias/, v básn. tvorbe využíval estetiku klasicizmu -kritika, výsmech u štúrovcov zb. Žehry
Próza: poviedková tvorba -reakcia na javy v porevolučnom období, prvky autobiografie
Panslavistický farár,Dva dni v Chujave /vl. skúsenosti z pôsobenia na fare v Župčanoch/
Deň škaredý: satira na zemianstvo a byrokraciu, soc. kritika , zaostalosť, bieda, alkoholizmus dedinského ľudu, zdieranie daňami, zabudnutie v krčme, ,,opustenie sa“ ľudu
Deň pekný: nekompaktná dejová línia, didakticko- moralizujúca poviedka, zdôrazňuje sa obsah na úkor formy, autobiograf. prvky, porovnávacia charakter. starý učiteľ-nový učiteľ Semenák, utopický char. -vízia novej dediny, dej o niekoľko rokov neskôr, Chujava radostná, usmiata, spokojná. Nový učiteľ a farár sa starajú o výchovu, o kultúru, založili škôlku, svojpomocné pokladnice -Záborského návod na zmenu situácie na SK dedine
Dráma: vyše 30 hier, historické drámy- dejiny Uhorska, Srbska, Ruska, veselohry, frašky, hra Najdúch 5dejstvová, dej o nemanželskom dieťaťi mladého statkára Kobozyho a dedinského dievčaťa Maňuše Rojkovičovej, špekulácie okolo výhodnej ženby, a predvolebného boja o miesto slúžneho medzi K a liberálnejším Jablonkyaom
-veselohra je ostrou satirou na SK zemianstvo a jeho mravný úpadok
Literárny text: Najdúch: frazeologizmy, lexika –maďarčina, nemčina, pokrytectvo zemianstva
Jan Palárik: pochádzal z Kysúc, z roľníckej rodiny, vyštudoval teológiu, katolícky kňaz, založil časopis Cyril a Metod -kritika cirkvi za spojenectvo s vládnucou triedou -cirkevné väzenie a preloženie na faru do Pešti, teoretické vedomosti o dramatickom umení, bojoval za uplatnenie spisovnej slovenčiny a o dorozumeniu s pokrokovými príslušníkmi maďarskej buržoázie, bol zástancom idey znášanlivého spolunažívania Slovákov s Maďarmi
Literárna tvorba: považoval dramatickú tvorbu za vrchol SK umenia, div. hry písal v zrelom veku po dôkladnej teoretickej príprave. Jeho hry boli populárne a dodnes sú súčasťou repertoáru divadiel
Prehľad literárnych diel: napísal 3 veselohry
Inkognito: kocúrkovské pomery -zaostalosť, malomeštiactvo, odrodilstvo, SK postavy zámerne idealizoval
Drotár: veľkomestské prostredie, panský život v rodine SK priemyselníka rozumného, najmorálnejším je drotár, kt. predstavuje SK ľud
Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch: veselohra, myšlienku súžitia SK a maďar. národa v Uhorsku
-využíva dvojitú zámenu postáv: 1.grófka Eliza Hrabovská si vymení úlohu so spoločníčkou Milušou, 2.barón Kostrovický so zememeračom Rohonom, so zámerom, aby barón lepšie spoznal rodinou mu určenú manželku, a grófka zase, aby mohla zvážiť svoje rozhodnutie o budúcom manželovi
-vznik mnohých komických zápletiek, situačnej komiky, odhalenie v kontraste ľudských kvalít SK inteligencie spojenej s ľudom a predstaviteľov šľachty
Téma: život na grófkinom zámku. Spolužitie Slovákov s Maďarmi
Idea: Vzájomná úcta a porozumenie medzi SK a maďarským národom
2. Charakt. diskusný príspevok ako slohový útvar. Uveďte jeho rámcové časti a zaraďte, k akému štýlu patrí
Diskusný príspevok: žáner rečníckeho štýlu. Hybridný žáner, ovplyvnený napr. aj náučným štýlom. Patrí medzi náučné replikové útvary rečníckeho štýlu -replikový sa nazýva preto, lebo v diskusii sa strieda viac diskutujúcich a odpovedajú na to, čo zaznelo v referáte alebo v niektorom inom diskusnom príspevku.
Diskusia: súčasť, resp. časť programu schôdze, zasadania, pracovného stretnutia, pracovného seminára atď
-súhrn všetkých diskusných príspevkov k bodom prerokovaným na schôdzi. D vždy vedie človek poverený vedením schôdze, dáva diskutujúcim slovo, dbá na to, aby diskusia prebiehala kultivovane.
-DP vyjadrenie názoru jednotlivca na niečo, alebo doplnením toho, čo odznelo.
-v DP sa môže vyskytovať úvaha, výklad, prerozprávanie zážitku, kt. autor využije ako argument, či opis udalostí
-na obsah DP neexistujú presné požiadavky -závisí od diskusie, od faktu, kvôli čomu daná diskusia vznikla
-dôležité je, aby sme diskutovali k téme, aby sme neodbočovali, aby sme nehovorili rozsiahlo, dlho
-DP sa využívajú v pracovnej komunikácii (na schôdzach, zasadnutiach, triednickej hodine v škole, na vyučovacej hodine, na rôznych konferenciách...)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Romantizmus vs. Realizmus | Ostatné | 698 slov |
|
Historický vývoj romantizmu a realizmu v literatúre | Maturita | 357 slov |
|
Matica slovenská – literatúra matičného obdobia | Učebné poznámky | 944 slov |
|
Úlohy Matice slovenskej | Ostatné | 192 slov |
|
Slovenský romantizmus | Referát | 2 175 slov |
|
7. Romantizmus v európskej literatúre | Maturita | 1 226 slov |
|
Romantizmus v európskej literatúre | Referát | 991 slov |
|
Svetový romantizmus | Maturita | 1 763 slov |
|
Svetový romantizmus prehľad | Maturita | 2 216 slov |
|
Romantizmus v slovenskej literatúre - Motív vzbury | Referát | 1 830 slov |
|
Romantizmus vo svetovej literatúre | Referát | 1 928 slov |
|
Romantizmus na Slovensku prehľad | Maturita | 5 192 slov |
|
Slovenský romantizmus | Maturita | 1 392 slov |
|
Svetový romantizmus | Maturita | 2 565 slov |
|
Romantizmus – hlavné znaky | Referát | 2 496 slov |