Romantizmus vs. Realizmus, Matica slovenská

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.01.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 075 slov
Počet zobrazení: 1 079
Tlačení: 83
Uložení: 74

Porovnajte romantizmus a realizmus zo zameraním sa na témy, žánre a literárnych hrdinov. Priblížte históriu a súčasnosť Matice slovenskej. Predstavte tvorbu ľubovoľného predstaviteľa literatúry matičného obdobia (J.Palárik, J.Záborský). Pomocou ukážky dokumentujte názory spisovateľa na problematiku odrodilstva

Romantizmus (1830/36 – 1850)

Realizmus (1880 – 1918)

1.vlna realizmu(1880-1900) tzv. opisny realizmus

2. vlna (1900-1918) tzv. kriticky realizmus

Hl. lit. druh je lyrika (duma -úvaha, ponášky na ľud. pieseň, balady)

Hl. lit. druh je Epika.

Žánre: Próza: kresba, črta, poviedka, novela

Poézia; veľké lyrické cykly, lyricko-epické skladby

Dráma: nerozvíja sa (takmer)

Návrat k slovanským žánrom (ľudová slovesnosť)

-odklon od antických vzorov

Žánre ľudovej slovesnosti neboli až takým vzorom lebo sa rozvíja najme próza (ale hájnikova žena je poézia)

Propagácia štúrovskej slovenčiny

Hovorový jazyk

Využíva sa sylabicky veršový systém (založený na rovnakom počte slabík v každom verši a vychádza z ľudovej slovesnosti)

Sylabotonický veršový systém (rovnaký počet slabík vo veršoch a rovnaké umiestnenie prízvukov)

Hrdina je ľudový, stelesnenie ideálneho slováka podľa ideálu štúrovcov (Martin v Detvanovi) alebo je to zidealizovaná historická postava (Jánošík u Botta)

Obyčajný reálny človek, väčšinou dedinský človek (Hanka a Mišo v Hájnikovej žene)

Individualizmus bol v SK romantizme potlačený snahou o národné uvedomenie sa. Úlohu hrdinu prebral zidealizovaný ľud alebo zástupca ľudu (Martin, Jánošík), heroizácia postáv

Typizácia charakterov a prostredia

(zobrazenie typického zástupca ľudu Hanka a Mišo Čajkovi (čestný, priamy, pracovitý) a zástupca šľachty Artuš Villani (egoistický, zhýralý) v Hájnikovej žene)

Próza- námety hlavne z minulosti na podporu národnej hrdosti alebo z prítomnosti zo života ľudu

Súčasné problémy(materiálne bohatstvo, podnikateľská činnosť, manželstvo, alkoholizmus, dedina)

Poézia- vychádza z tradícii ústnej ľudovej slovesnosti. Jánošikovská, protiturecká a národná minulosť

Súčasné problémy(materiálne bohatstvo, podnikateľská činnosť, manželstvo, alkoholizmus, dedina

Autori sú málo subjektívni (okrem Kráľa a Sládkoviča) prevažuje idealisticky postoj (zobrazovanie skutočnosti a postáv na základe ideálnych predstáv o nich (Martin, Jánošík))

 Prevažuje racionálny postoj autorov a zobrazovanie na základe pozorovania reality (Hanka,Mišo). Autori sa venujú reálnym konfliktom (každodenným) a zobrazujú aj psychológiu postav

Matica Slovenská: je najstaršia kultúrna ustanovizeň Slovákov, bola založená 4.8.1863, sídli v Martine

-svoje aktivity vyvíja prostredníctvom odborných pracovísk

-úlohou MS je rozvíjať a upevňovať SK vlastenectvo, prebúdzať a umocňovať národné povedomie Slovákov a krajanov žijúcich v zahraničí

-zhromažďovať, ochraňovať, uchovávať národné kultúrne dedičstvo

-pestovať v mládeži túžbu po poznaní národných dejín

História: 6.-7.6.1861 v Martine sa konalo zhromaždenie v prijatom Memorande národa SK

-na tomto zhromaždení sa vyslovila požiadavka založiť kultúrnu inštitúciu

4.8.1863: konalo sa 1.valné zhromaždenie MS, predseda -zvolený Štefan Moyzes, podpredseda Karol Kuzmány

1875: zatvorenie, uhorská vláda zakázala činnosť MS, zhabala jej všetok majetok

-pokusy o obnovenie činnosti boli neúspešné

1919: obnovenie činnosti

1922: začala opäť vydávať časopis Slovenské pohľady, neskôr časopis Slniečo

1941: vznikol spolok Slovenská národná knižnica

1990: MS sa zapojila do politického a spoločenského života, predsedom sa stal J.Markuš

2010: zvolili nového predsedu -Ing. Marián Tkáč

Jonáš Záborský: chudobná zemanská rodina, štúdium na evanjelickom gymnáziu, evanjelický kaplán, štúdium na Univerzite v Halle- spor s Ľ.Štúrom, vyhorela mu fara v Rankovciach -finanč. i duševná kríza, prestup ku katolíckej viere -nádej na lepšie podmienky, redaktor SK novín, biedna fara v Župčanoch, nepochopený štúrovcami, svojimi farníkmi, život v biede a roztrpčení

Literárna tvorba: rozsiahla, písal poéziu, polemický, kritický a satirický char., uprednostňoval racionálnosť a reálny pohľad na sociálne problémy dedin. človeka, neidealizoval skutočnosť. Snaha o realistický a kritický obraz národ. života jeho doby

Poézia: bájky -Vrabce a kohút, Tulipán, ódy -oslavná bás., epigramy -krátka satirická bás., eposy -veršovaný príbeh, opisuje hrdin. skutky -Homér Ilias/, v básn. tvorbe využíval estetiku klasicizmu -kritika, výsmech u štúrovcov zb. Žehry

Próza: poviedková tvorba -reakcia na javy v porevolučnom období, prvky autobiografie

Panslavistický farár,Dva dni v Chujave /vl. skúsenosti z pôsobenia na fare v Župčanoch/

Deň škaredý: satira na zemianstvo a byrokraciu, soc. kritika , zaostalosť, bieda, alkoholizmus dedinského ľudu, zdieranie daňami, zabudnutie v krčme, ,,opustenie sa“ ľudu

Deň pekný: nekompaktná dejová línia, didakticko- moralizujúca poviedka, zdôrazňuje sa obsah na úkor formy, autobiograf. prvky, porovnávacia charakter. starý učiteľ-nový učiteľ Semenák, utopický char. -vízia novej dediny, dej o niekoľko rokov neskôr, Chujava radostná, usmiata, spokojná. Nový učiteľ a farár sa starajú o výchovu, o kultúru, založili škôlku, svojpomocné pokladnice -Záborského návod na zmenu situácie na SK dedine

Dráma: vyše 30 hier, historické drámy- dejiny Uhorska, Srbska, Ruska, veselohry, frašky, hra Najdúch 5dejstvová, dej o nemanželskom dieťaťi mladého statkára Kobozyho a dedinského dievčaťa Maňuše Rojkovičovej, špekulácie okolo výhodnej ženby, a predvolebného boja o miesto slúžneho medzi K a liberálnejším Jablonkyaom

-veselohra je ostrou satirou na SK zemianstvo a jeho mravný úpadok

Literárny text: Najdúch: frazeologizmy, lexika –maďarčina, nemčina, pokrytectvo zemianstva

Jan Palárik: pochádzal z Kysúc, z roľníckej rodiny, vyštudoval teológiu, katolícky kňaz, založil časopis Cyril a Metod -kritika cirkvi za spojenectvo s vládnucou triedou -cirkevné väzenie a preloženie na faru do Pešti, teoretické vedomosti o dramatickom umení, bojoval za uplatnenie spisovnej slovenčiny a o dorozumeniu s pokrokovými príslušníkmi maďarskej buržoázie, bol zástancom idey znášanlivého spolunažívania Slovákov s Maďarmi

Literárna tvorba: považoval dramatickú tvorbu za vrchol SK umenia, div. hry písal v zrelom veku po dôkladnej teoretickej príprave. Jeho hry boli populárne a dodnes sú súčasťou repertoáru divadiel

Prehľad literárnych diel: napísal 3 veselohry

Inkognito: kocúrkovské pomery -zaostalosť, malomeštiactvo, odrodilstvo, SK postavy zámerne idealizoval

Drotár: veľkomestské prostredie, panský život v rodine SK priemyselníka rozumného, najmorálnejším je drotár, kt. predstavuje SK ľud

Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch: veselohra, myšlienku súžitia SK a maďar. národa v Uhorsku

-využíva dvojitú zámenu postáv: 1.grófka Eliza Hrabovská si vymení úlohu so spoločníčkou Milušou, 2.barón Kostrovický so zememeračom Rohonom, so zámerom, aby barón lepšie spoznal rodinou mu určenú manželku, a grófka zase, aby mohla zvážiť svoje rozhodnutie o budúcom manželovi

-vznik mnohých komických zápletiek, situačnej komiky, odhalenie v kontraste ľudských kvalít SK inteligencie spojenej s ľudom a predstaviteľov šľachty

Téma: život na grófkinom zámku. Spolužitie Slovákov s Maďarmi
Idea: Vzájomná úcta a porozumenie medzi SK a maďarským národom 

2. Charakt. diskusný príspevok ako slohový útvar. Uveďte jeho rámcové časti a zaraďte, k akému štýlu patrí

Diskusný príspevok: žáner rečníckeho štýlu. Hybridný žáner, ovplyvnený napr. aj náučným štýlom. Patrí medzi náučné replikové útvary rečníckeho štýlu -replikový sa nazýva preto, lebo v diskusii sa strieda viac diskutujúcich a odpovedajú na to, čo zaznelo v referáte alebo v niektorom inom diskusnom príspevku.

 Diskusia: súčasť, resp. časť programu schôdze, zasadania, pracovného stretnutia, pracovného seminára atď

-súhrn všetkých diskusných príspevkov k bodom prerokovaným na schôdzi. D vždy vedie človek poverený vedením schôdze, dáva diskutujúcim slovo, dbá na to, aby diskusia prebiehala kultivovane.

 -DP vyjadrenie názoru jednotlivca na niečo, alebo doplnením toho, čo odznelo.

-v DP sa môže vyskytovať úvaha, výklad, prerozprávanie zážitku, kt. autor využije ako argument, či opis udalostí

-na obsah DP neexistujú presné požiadavky -závisí od diskusie, od faktu, kvôli čomu daná diskusia vznikla

-dôležité je, aby sme diskutovali k téme, aby sme neodbočovali, aby sme nehovorili rozsiahlo, dlho

-DP sa využívajú v pracovnej komunikácii (na schôdzach, zasadnutiach, triednickej hodine v škole, na vyučovacej hodine, na rôznych konferenciách...)

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.030 s.
Zavrieť reklamu