Román ako literárny útvar
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 345
Uložení: 115
Charakterizujte román ako literárny útvar. Približte románovú tvorbu aspoň 2 autorov v rámci literárneho vývinu SK literatúry (J.I.Bajza, M.Kukučín, J.Cíger-Hronský, D.Tatarka). Analyzujte text, nájdite v ukážke lyrické prvky a posúďte ich
Román: veľká epická forma, zobrazuje široký okruh života, v dlhšom časovom rozpätí. Využíva všetky zobrazovacie postupy: lyrický, epický (dej) a dramatický (dialógy). Epický postup je základný, lyrický postup sa uplatňuje pri zobrazovaní vnútorných pocitov, postáv a pri rôznych opisoch a úvahách. Dramatický sa využíva pri zobrazovaní priameho rozhovoru medzi postavami. V románe je dôležitá kategória rozprávača. (1, 2, 3 osoba). V románoch obvykle vystupuje množstvo postáv, výnimkou bývajú psychologické romány, v kt. sa autor ponára do duše jednej postavy. Časť zobrazovaných udalostí tvorí hlavná dejová línia, iné tvoria vedľajšie dejové línie. Vyostrené vzťahy medzi ľuďmi spisovateľ zobrazuje ako konflikty. Spojením viacerých románov do jedného celku vznikajú trilógie alebo dilógie. Rozsiahle románové zobrazenie nazývame epopeja (Vojna a mier). Najzávažnejším prozaickým žánrom sa stal v l9.st., v období realizmu
Vývin románu:
18.st.: začiatky románu (Jozef Ignác Bajza: René mládenca príhody a skúsenosti)
19.st.: rozvoj SK románu -Vajanský: Suchá ratolesť, Letiace tiene, Kukučín: Dom v stráni
20.st.: v SK lit. dominujú romány
Medzivojnové obdobie- Hronský: Jozef Mak, Jesenský: Demokrati, Urban: Živý bič, Ondrejov: Zbojnícka mladosť
súčasná SK lit- Bednár: Sklený vrch, Jašík: Nám. svätej Alžbety, Jaroš: Tisícročná včela...
Začiatky románu
J.I.Bajza (osvietenectvo): 1.neúspešný pokus o spisovný jazyk, začal písať podľa vl. pravopisných pravidiel
- zakladateľ novodobej SK krásnej prózy
1.SK román -René mláďenca príhodi a skúsenosťi: René -znovuzrodený, dobrodružný 2-zväzkový román, satirický obraz spoločenských pomerov z konca 18. stor.
-1.časť podáva dobrodružstvá Reného z Benátok do Tripolisu -hľadá svoju sestru -dobrodružná časť
-2.časť so sprievodom sa vyberie spoznávať cudzie krajiny, aj SK, podáva pravdivé stanovisko -zameriava sa na život na dedine, kritizuje poverčivosť, žobráctvo, alkoholizmus, bitky, žobr. mníchov, márnotratnosť šľachty ....
Rozvoj románu-Realizmus: najväčšie uplatnenie románu v období realizmu, v matičnom období. Autori začali reálne vnímať dobu, využívajú opisný realizmus, kt. priamo ukazuje na spoločenské problémy doby (zemianstvo je pomaďarčené, mravne a majetkovo upadá, inteligencia je slabo zastúpená a sčasti pomaďarčená, SK ľud je nevzdelaný, ale udržiava tradície), venovali sa kritike spoločenských pomerov a vrstiev
Martin Kukučín: vl. menom Matej Bencúr, patrí do prvej vývinovej fázy, v jeho poviedkach –jednoduchý ľud, zemianska tématika, rozsiahla lit. tvorba, písal črty, poviedky, novely, romány, majster realistickej poviedky, uviedol do lit. tvorby ľudové postavy
Napísal: Z teplého hniezda, Veľko lyžicou, Do školy, Mladé letá, Bacúchovie dvor, Dojmy z Francúzska, Prechádzky po Patagónii, Rysavá jalovica, Neprebudený, Keď báčik z Chochoľova umrie, Dies Irae
Dom v stráni: najvýznamnejším autorom románu v realizme
- v centre románového príbehu stoja 2 rodiny - rodina starého „težaka /sedliak/ Mateho Beraca spod Grabovika a rodina statkárky "šory" Anzuly. Vzťahy oboch rodín sa komplikujú láskou mladého statkára Nika Dubčica k težakovej dcére Katici. Mate Berac je rozumný a rozvážny sedliak, preto ho láska dcéry Katice trápi. V románe má Katicina láska svoje prebúdzanie, vyvrcholenie i postupný zánik. Cez ľúbostný príbeh nám spisovateľ odhaľuje rozpad rodového patriarchálneho života sedliactva stelesneného v type Mateho Beraca a jeho rodiny (symbolizuje ho Mateho smrť v závere románu) i splývaním statkárstva s podnikateľskou buržoáziou, kt. životaschopnosť zachytáva v obraze vypočítavého, rozumove založeného Zandomeho
Kompozícia: 4 časti
1.Vzplanutie lásky medzi Nikom a Katicou
2.Katicino úsilie vymaniť sa z vlastného sociálneho prostredia a Nikova snaha priblížiť sa k težactvu
3.Nikov rozchod s Katicou a úsilie šory Anzuly a obchodníka Zandomeho o jeho urýchlenie
4.Smrť M. Beraca - ako symbolický epilóg románu
Hl. postava: Mate Berac - jeho životnou filozofiou bolo zachovávanie tradícií, pevné rozhodnutie neprotiviť sa pravde a rozumu, lebo "stálosti nemôže mať, čo nie je prirodzené". Je predstaviteľom patriarchálneho sedliactva, je silno spútý a zrastený s pôdou, verí jej, je jeho "matkou". Smrť Mateho je symbolickou predzvesťou zániku patriarchálneho sedliactva i konca Nikovej lásky ku Katici, ktorá stroskotala na sociálnej nerovnosti
Expresívny román –medzivojnové obdobie
Jozef Cíger Hronský:najvýznamnejší predstaviteľ medzivojnovej prózy
Zbierky: U nás, Domov, Medové srdce, Zajkové príbehy, Smelý zajko, Smelý zajko v Afrike, Budkáčik a Dubkáčik, Sokoliar Tomáš
Jozef Mak: Tvoril v duchu expresionizmu
Jozef Mak -odohráva sa na SK dedine, na Horehroní v 20. až 30.-tych rokoch. Podáva obraz SK biedy. Narodil sa ako nemanželské dieťa vdove po Jánovi Makovi. Ľudia Makovku vysmievali, že sa prespala. Malého Jožka nemal kto pokrstiť. Až po 3 dňoch sa ľahkomyseľná suseda Hana Melušová rozhodla ísť J za krstnú mater. J mal nevlastného brata Jana, kt. mal veľmi rád i napriek tomu, že ho mlátil. Mal ho rád preto, lebo mu rozprával o strigách, o mátohách, o žene čo mala 2 srdcia, i za to, že bol obor a že ho nosieval na chrbte. Keď Jano vyrástol, chodil do vrchov stínať horu. Keď sa v nedeľu vracal z hory do dediny, opil sa a doma J vyčítal. Preto J odišiel k bačovi Kubandovi pomáhať okolo oviec. Počas služby sa v dedine chytil požiar, zhorela aj chalupami Maková. HM, si po požiari postavila novú chalupu a J mať pojala do nej. J zanechal službu u Kubandu -platil málo a vybral sa do hory stínať lesy. Zaľúbil sa do Maruše, chcel sa s ňou oženiť a s ťažkosťami postavil dom na Janovom pozemku. Prišla vojna a J musel ísť na front. Dlho blúdil po svete a chvíľu bol i zatvorený pre svoje názory. Keď sa vracal domov, dozvedel sa, že matka mu zomrela, M si vzala jeho brata Jana a bývajú v J chalupe. J sa vrátil domov a s Janom sa dohodol, že pol chalupy bude jeho a pol Janova. Ťažko sa žilo J vedľa M, všetko potichu pretrpel. Dozvedel sa, že M si Jana vzala z donútenia, no ľúbila J. Vo svete mu bolo dobre, no zľakol sa, že na starobu nebude nikam patriť, že zostane sám, zabudol na lásku k M a vzal si za ženu Julu Petriskovú. Raz J postavili pred úd za politizovanie počas služby u práporu a na 5m ho dali do väzenia. Keď sa vracal, čakala ho Jula s dieťatkom zabaleným v plachtičke. Jula J veľmi milovala, postupne Jula strácala u J istotu, lebo sa dozvedela od Hiriačka, že J chodí za M. M bola sklamaná zo života, z beznádeje svojej skutočnej lásky, utopila sa. Neskôr sa vzťah medzi Julou a J zmenil, J začal Julu milovať, narodilo sa im druhé dieťa, no Jula po pôrode zomrela. Román končí slovami: "Trp Jozef Mak. Človek-milión, nuž vydržíš všetko, keďže nie je pravda, že najtvrdší je kameň, najmocnejšia je oceľ, ale pravda je, že najviac vydrží na svete obyčajný Jozef Mak."
Súčasná literatúra
Dominik Tatarka: patrí k najvýz. osobnostiam literatúry v 19st., predstaviteľ samizdatovej literatúry, spočiatku písal novely, redaktor v Pravde, scenárista, SS profesor, Charta 77
Démon súhlasu: román napísaný v r.1956 -koniec obdobia kultu osobnosti. Rozprávanie hl. hrdinu, Bartolomeja Boleráza, socialistického básnika, kt. zahynul pri havárii vrtuľníka spolu s významným funkcionárom Valizlosťom Matajom. B rozpráva po smrti, pretože cíti potrebu vysvetliť skutočné udalosti. Knihu tvoria zväčša B úvahy nad slobodou, charakterom ľudí postihnutých Démonom súhlasu. B a V leteli vrtuľníkom na zasadanie, kde mali odsúhlasiť vyznamenania trom autorom. B uvažuje o tom, že sú iba figúrkami, kt. majú zdvihnúť ruky. V s ním v súkromí súhlasí, ale na zhromaždení hovorí opak, tak ako aj iní B priatelia. B otvorene povie, čo si myslí a ostatní sa postavia proti nemu. V sa mu to pokúša v súkromí vysvetliť a B si všíma, že je úplne rozpoltená osobnosť -raz funkcionár, kt. so všetkým zásadne súhlasí, no keď zíde z tribúny, je z neho obyčajný, inteligentný človek. Na druhý deň sa situácia obráti, z B je zrazu hrdina, pretože prvý odhalil škodlivosť kultu osobnosti, ostatní sa horlivo priznávajú k tomu, že vždy so všetkým súhlasili ako figúrky. V sa dostáva na index a teraz ho naopak B (napriek víchrici) berie do vrtuľníka aby sa zachránil. Obaja zahynú. Nech si myslím, čo si myslím, nech sa vyjadrujem, ako najúprimnejšie viem, nemôžem mať predsa pravdu proti všetkým ostatným priateľom dohromady. Proti autorite, proti jej jednote, proti jej akcieschopnosti nemôže mať nikto pravdu
Farská republika: 1.úspešný román, zobrazuje obdobie klerofašistickej SK republiky, dej prvých rokoch vojny, hl. postava Tomáš Menkina (autobiograf. črty), autor vychádzal z vl. zážitkov, T odráža zmýšľanie mladej študujúcej generácie, kt. vojnu a fašizmus odsudzuje, ale zostáva pasívna, lebo nič preto neurobí
2.Urobte morfologický rozbor podčiarknutej vety v texte a približte základné gramatické kategórie (menné, slovesné) –Inovať prišla za bieleho dňa
MENNÉ KATEGÓRIE (určujeme u pod. mien, príd.mien, zámená, číslovky):
rod: m, ž, s, /číslo: jedn., množn., pád: N, G, D, A, L, I
SLOVESNÉ KATEGÓRIE:
Osoba (1.,2.,3), Číslo jedn., množn., Čas min., prít., budúci, Spôsob oznamovací, rozkazovací, podmieňovací
,Rod činný, trpný, vid dokonavý, nedokonavý
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Svetový realistický román | Ostatné | 1 327 slov | |
Román zo zameraním na individuálneho hrdinu v medzivojnovom období | Maturita | 845 slov | |
Román a jeho žánrové varianty | Ostatné | 2 620 slov | |
Román – charakteristika, druhy experimentovanie v románe (Joyce, Dostojevskij, Puškin, Dreiser) | Ostatné | 834 slov | |
Román – charakteristika, druhy (Joyce, Dostojevskij, Puškin, Dreiser) | Referát | 1 889 slov | |
Román | Ostatné | 1 056 slov | |
Sociálny román, Sociálny a charakterový typ postavy, Analýza diel Dom v strání a Otec Gorlot | Ostatné | 1 343 slov | |
Slovenský román v priebehu storočí | Učebné poznámky | 1 422 slov | |
Román a jeho druhy | Maturita | 1 232 slov | |
Román zo zameraním na ženskú postavu | Maturita | 563 slov | |
Čo je Román? | Ostatné | 43 slov | |
Román | Maturita | 859 slov | |
Román a jeho druhy | Referát | 1 212 slov | |
Román zo štylistického a kompozičného hľadiska | Referát | 2 831 slov | |
Román | Referát | 312 slov |