Prvá svetová vojna – slovenskí spisovatelia

Približte tvorbu dvoch SK spisovateľov, ktorí vo svojej tvorbe reagovali na udalosti I. svetovej vojny (B.Slančíková-Timrava, P.O.Hviezdoslav, M.Urban)- Analýzou ukážky porovnajte umelecké spracovanie danej témy

Božena Slančíkova-Timrava: dievčens. škola, spoločníčka, učiteľka, so súrodencami vydávali vl. časopis Halúzka

-vrchol kritického realizmu, autobiografia –slušnosť za národ

-písala novely a poviedky zo života vidieckej inteligencie, odsudzovala lásku budovanú na majetkových záujmoch, dedinu opisuje reálne, postavy sú charakter. pri mene, poviedky majú monografický char., chudobný myšlienkový svet dedinčanov –cítili sa cudzincami v spol., nevyužití a nepochopení

Diela:Ťapkákovci, Skon Paľa Rožku

Hrdinovia: témou diela je 1. sv. vojna a postoj ľudí k nej

-názov je myslený ironicky, hrdinami nie sú páni, kt. majú plné ústa rečí o hrdinstve a vlastenectve, ale ľud svojím odporom k vojne. Notár Laci Baláň povzbudzuje ľudí do vojny, ale keď dostane predvolanie, vymýšľa si choroby, nájde si kamaráta, kt. mu pomôže oslobodiť sa, a on sa znovu stáva hrdinom. Podnotár Širický sa do vlasteneckých rečí nezapája, ale uvedomuje si, že vojna nič dobré ľuďom neprináša, berie životy, oberá o majetok -je predvolaný, ide, a zahynie pri záchrane nepriateľského vojaka. Je predstaviteľom inteligencie, pozná zlo, ale nemá dosť síl postaviť sa proti tomu. V dedine sú aj ľudia, kt. sa vojna osobne nedotýka, ale keď počujú správy z vojny, sú zhrození. U Matvejov stále vyhráva gramofón. Stará Matvejová hovorí, že vojna je boží trest za rozkoše ľudí -to jej ľudia zazlievajú. Ďuro išiel na vojnu, tam padol. Zuza sa potešila, že vojna oddelila Ď od Anky, ako ona ju kedysi oddelila od Ď. A je vdova, jej muž zomrel pred 2 rokmi, ostali jej 2 deti. Jej švagor Jano, hoci je slabý, musí narukovať, A má veľa roboty, lebo aj slúžka odišla, tú držala len láska k J. A má nádej, že ak J padne, budú dediť jej deti. Katka Stoličková mala muža pijana, posielal ju do hrobu, bil, bola rada, že odišiel, vrátil sa a bol ešte horší. Lízin otec bol notár, žil po pansky, ušiel do Ameriky, preto matka nedovolila L ľúbiť Š. Keď išiel Š do vojny, nedovolila sa im rozlúčiť, z rozlúčky spravila oslavu hrdinu. O 3r. už nikto nespomína na vojnu, veľa ľudí padlo, veľa je nezvestných. Každú rodinu, aj pánske, postihlo nešťastie vojny

  1. O. H.: narodil sa vo Vyšnom Kubíne, jeho rodičia boli chudobní zemani, veľký SK básnik, predstaviteľ kritického realizmu v poézii, prekladateľ, advokátsky osnovník, meno Hviezdoslav mu vymyslel Vajanský

- jeho tvorba je rozsiahla, vplýva na ňu príroda, opisuje život ľudu, kritizuje spoločnosť

-písal reflexívnu poéziu, epické verše, veľké lyrické skladby, drámu veršovanú, preklady

-pre svoju tvorbu vytvoril vl. štýl, formu, má komplikovaný, ťažký jazyk, používa inverziu, zamieňanie slovosledu

Najznámejšie skladby: Básnické prviesenky Jozefa Zbranského, Prviesenky, Sonety; Letorosty I-III (Čierny rok); Žalmy a hymny; Prechádzky jarom; Prechádzky letom; Krvavé sonety; Dozvuky; Ežo Vlkolinský; Gábor Vlkolinský; Hájnikova žena; Herodes a Herodias, Rozhovory s Bohom

Krvavé sonety: zbierka má protivojnový charakter, spev o krvi tečúcej vo vojne

-básnika bolí, že ľudstvo tak hlboko mravne kleslo, že zradilo ideál ľudskosti, národ bojuje proti národu, tečie krv, hrmia delá, telá ľudí padajú ako obilie v žatve

-hovorí, že smrť Krista bola zbytočná, keď sa bratia vraždia navzájom, ľudstvo hlása vieru a prikázania, ale sa ich nedrží, načo ľudia stvorili umenie, kultúru, vedu, keď to hodia za hlavu, správajú sa ako divé zvery

-čo je príčinou úpadku ľudstva -sebectvo, lakomosť -hovorí, že zem je dosť veľká pre všetkých, ďalšia príčina je nadutosť, panovačnosť, kt. vedie k vraždeniu a zbrojeniu, ľudia nedodržujú desatoro

-pýta sa, či toto peklo bude trvať naveky, či bude mier, pokoj, prestane nenávisť a ľudia budú bezpeční, či bude právo platiť rovnako pre všetkých, či bude dosť jedla, či nebude treba zbraní a pút, praje si, aby boli ľudia šťastní, aby sa navzájom vážili -aby sa už nekúpali v krvi, ale vo vode, prestanú byť pyšní, sebeckosť sa premení na milosrdenstvo

 -ak toto ľudia nedosiahnu, bude zle

-posledný sonet -aby sa zahladili jazvy zeme, autor prosí mier aby prišiel, autor už nechce vidieť siroty a vdovy plakať nad hrobmi otcov a synov

Jozef Miloslav Urban: jedným z iniciátorom spis. SK v Hlbokom v r. 1843, novinár, vydával SK pohľady

-1.kniha, kt. vyšla v spis. SK bol 2.ročník almanachu Nitra, začal písať ako stredoškolák -novela Za vyšným mlynom, román Unanimistický, ďalšie: Olejkár, Gottšalk, Od Silvestra do 3 kráľov

Živý bič: unanimistický, sociálno psychologický román -je vrcholom tvorby

Unanima: jedna duša -ľud je ako hrdina, reaguje ako jedna duša

-uplatnil v ňom prvky expresionalizmu, snaží sa zobraziť udalosti pomocou silných citov, témou je 1. sv. vojna, osudy obyvateľov dediny Ráztoky, kt. boli od hrôz vojny vzdialené, ľudia poznali len dôsledky vojny

-kľudný život v dedine narušil príchod Ondreja Koreňa, kt. sa vracal domov z vojny ako mrzák- uťali mu ruku, na tvári mal jazvu ako po údere bičom. Vojna tne do živého tela è živý bič.

-vystupujú tu symboly: bič, ruky stratené: chýbajú mužské ruky -sú na vojne, pracujú len ženské ruky

ruky prosiace: za dekanom Mrvom prišli prosiť za zvon, aby ho neodniesli pretaviť na delá, on im radí, aby im ho dali, lebo zvon je len kus chladného kovu, oni majú srdcia, srdce kovu je chladné

ruky pomstiace: ruky dedinčanov, kt. sa pomstia Áronovej krčme, vylúpia ju a vypália, lebo si mysleli, že on môže za všetko, sú to aj ruky Adama Hlavaja, kt. chce pomstiť smrť svojej ženy

ruky, kt. narazili na bodáky: Iľčíčkine ruky, kt. prišla na policajnú stanicu, aby jej vrátili syna

Dej: z vojny sa vracia OK, prvá ho stretne I, zistí, že je mrzák -jej synovi Štefanovi príde povolávací rozkaz, Š sa nechcelo ísť na vojnu, chcel utiecť, matka sa oň bojí, posiela ho na vojnu. I bola pracovitá, Š neznášal na vojne nespravodlivosť a drezúru -zabil svojho veliteľa, kt. prenasledoval vojakov (Panča -zabil ho rýľom, keď kopali jamu

 -je to živelný protest) -autor často vyjadruje rôzne formy protestov

-vojna ťažko poznamenala aj osud Evy Hlavajovej, chce muža vymôcť z vojny, sľubuje jej to notár Okolický, chodí za ním, zneužíva ju, čaká dieťa -O nedostal jej muža z vojny, vedel o tom len O poskok, kt. mu bol zaviazaný za finančnú pomoc, jeho dom bol v dražbe. EH dedina odsudzuje, pochopenie nachádza u Mrvu, porodila chlapca, M nebol vtedy doma, keď mali chlapca krstiť, sľúbil jej, že to zariadi, ale kaplán nechcel dieťa krstiť, E sa v zúfalstve utopila, jej detí sa ujali ľudia z dediny, bábätko zomrelo na chorobu, dedina sa kriticky pozerá na snúbenicu OK, kt. ho teraz nechce, zabáva sa s policajtmi a vojakmi

-z vojny zbehol Adam Halavaj, skrýval sa u E brata Turčíka, dozvedel sa o osude svojej ženy, ale nevedel prečo

-Kúrňava, kt. O sľúbil pomoc, vyzradil, kde sa skrýva A. Zavreli ho, potom mal výčitky svedomia a pomohol mu utiecť, povedal, kto zapríčinil E smrť. Ľudia protestujú proti svojmu nešťastiu, neuvedomujú si, že príčinou nie je Áron, ale vojna, keď mu vyrabujú a podpália obchod. V závere diela doženie ľud O na miesto, kde zahynula E

2.Definujte znaky úvahy ako slohového postupu, porovnajte s výkladom

Úvaha: má osobné ladenie, žáner stredného až menšieho rozsahu, v kt. autor rozvádza postoj k rôznym aktuálnym spol. javom

-v úvahe sa už nič nového neodkrýva a nevysvetľuje, ale sa veci posudzujú z nového, osobného zorného uhla

-nepatrí vyslovene do jedného štýlu (môže patriť do oblasti náučného publicistického alebo umeleckého štýlu)

-v úvahe je voči adresátovi zvyčajne bezohľadný, píše akoby pre seba; z článku cítiť sklon k dialogickému prejavu

Výklad: je písaný didaktickým štýlom, postoj autora je objektívny ( 3.os., j.č., alebo 1.os. mn.č. )

-prevažuje: analýza, syntéza (skladanie, zlučovanie), komparácia (porovnávanie), konkretizácia (presné pojmy), aplikácia (preniesť niečo na niečo), generalizácia (zovšeobecnenie), vedecké argumentovanie (dokazovanie), citácie (presné citáty), logické vyjadrovanie, členenie výkladu 

-úvod: načrtnutie do problematiky, uvedenie do nej, jadro: rozoberá problematiku, nachádza sa tu vysvetlenie, záver: generalizácia- zovšeobecnenie problematiky 

Pri vysvetľovaní, tvorení výkladu sa používajú základné postupy logického myslenia:

1.indukcia: z konkrétnych príkladov vyvodzujeme všeobecný záver 
2.dedukcia: zo zovšeobecnenia odvodzujeme jednotlivé prípady (odvodzovanie ) 
3.argumentácia: autor vedecky alebo voľne cituje, prípadne parafrázuje

-má zložitú konštrukciu: bohato sa využívajú interpunkčné znamienka na členenie textu v priestore

-pre výkladový postup majú význam podraďovacie spojky, napr.: keby, keďže, zatiaľ čo, kým, ak, len čo ...

-podstatou výkladu je rozvádzať vysvetľovať, objasňovať, znakom výkladovosti je vysoký index opakovania výrazu

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/literatura/24896-prva-svetova-vojna-slovenski-spisovatelia/