Ján Smrek – Triumf

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.01.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 749 slov
Počet zobrazení: 2 843
Tlačení: 137
Uložení: 150

Pokúste sa o umelecký prednes básne Jána Smera –Triumf. Aké životné pocity vyjadruje autor v tejto básni? Vyhľadajte tie verše a slová, kt. podľa vás najvýstižnejšie vyjadrujú životné pocity básnika –vitalistu

Ján Smrek: vl. menom Ján Čietek, skoro osirel, vychovávali ho na fare v Modre. Počas 1.sv. vojny bol na fronte, kde prekonal maláriu, študoval teológiu -nedokončil, venoval sa publikovaniu a básnickej tvorbe, redigoval Národné noviny, SK hlas, písal o láske, o radosti zo života o kráse, preto je predstaviteľom vitalizmu, vitae = život

Dnes milujem svoj deň: báseň, noc symbolizuje autorovo ťažké detstvo a minulosť plnú smútku a sklamania, na kt. chce zabudnúť. Deň je symbolom nového života básnika, kedy mení svoj názor na svet a stáva sa optimistom

-na rozhraní týchto etáp si kladie otázku, či už nastal vhodný čas, aby zmenil svoj život, a či bude mať dostatok síl, aby boj so svojím nepriateľom vyšiel víťazne

Cválajúce dni: bás.zb, prihlásil sa k filozofii Henryho Bergsona -vitalizmus: hlása lásku k životu, životný elán a aktivitu

-vyjadril tu pocity mladej generácie, kt. prirovnáva k neosedlaným žrebcom /diví, neskazení/, tých mladých, čo chcú zmeniť svet je však veľmi málo a viac je takých, kt. sa len nečinne prizerajú. Mládež prirovnáva život k milovanej žene, ale i medzi aktívnymi sa nájdu i takí čo nestihnú držať krok s ostatnými, ale napriek tomu sa nevzdávajú. Nevedia či sa im podarí zmeniť svet, ale teší ich, že sa to aspoň pokúsili

Božské uzly: básnická zb., báseň: Balada čerešňových kvetov

-príbeh 2 mladých ľudí, kt. sa stretávajú v čerešňovom háji a tu ich pokúša Boh plodnosti Faun

-ich láska sa mení na pudovú, dievča ostane tehotné, nie je známe kto je lyrický subjekt, ale v závere sa autor prizná, že to on zviedol dievča v háji. Tak ako kvitne čerešňa, tak sa rozvíja i láska, lenže keď čerešňa odkvitne vznikne plod a výsledkom ľudskej lásky je nový život

Básnik a žena: sú to úvahy o poézii, láske, živote ale aj o bolesti. Lásku k žene vyjadruje formou dialógu. Dialóg so ženou využíva vtedy, keď chce sám seba presvedčiť o správnosti vl. cesty, vl. uvažovania. Zb. je vymyslený ľúbostný príbeh básnika a ženy, ženy v príbehu konkrétnej, ale básnik vyjadruje lásku k žene vôbec. S ňou uvažuje o láske, šťastí, živote. 5 častí:V zasneženom parku, Pokračovanie jarné, Letná noc na vode, Padajúce listy, Po 10r.

TRIUMF: Kto sa zrodil, aby prachom zeme brodil, nech! V mojej duši veselosť a smiech!

Krídla mám a kto mi zabráni nezľaknúť sa výšky poľany, štítu hory, na nej večný sneh?

Viem ja dobre, že môj jasný zrak prenikne i hmlou! Človek som, nie stroskotanec, vrak, celý svet je mojou nádejou!

Ó, ten svet! milenka je moja, vonný kvet, vždy mi prekvapenia prináša, ducha môjho sebou unáša, mladosť jeho večná živí ma, objímať ho môžem očima, môžem podmaniť ho, poddať sa mu, zapáliť ho fakľou svojho plamu, nájsť v ňom hĺbku, nájsť i výšavu, bojovať v ňom o smrť, o slávu, byť v ňom géniom, keď osud velí, byť i červíkom, keď sám to chcem, môžem oblietnuť ho celý-celý, môžem ľahnúť v čiernu jeho zem. V svojom šťastí, opojení milujem, čo sa mi neprotiví: mestá, rieky, ženy, všetky sveta divy, všetky krásy, svoje plemeno i cudzie rasy.Ó, plemeno moje plavovlasé, nemáš dravčích zubov, pazúrov! a preds' žilo si i budeš zase a ja v tebe, hoci nové vetry zavejú — lebo máme v sebe žitia silu, šťastia nádeju!

2.Pomenujte 3 prozaické vlastnosti, ktoré ste pri prednese uplatnili. Ktorá z uvedených možností je správna? Smrek v básni Triumf požil a) tradičný verš a tradičnú strofu b) uvoľnený verš a uvoľnenú strofu

Prozaické vlastnosti reči: sú zvukovými prostriedkami reči, pomocou kt. môžeme jednotlivé slová a vety, zdôrazňovať, tvoriť rôzne typy viet, správne sa vyjadrovať a robiť tak našu reč príťažlivou a ľubozvučnou
Časová modulácia reči:
Kvantita: (dĺžka) dlhá samohláska alebo dvojhláska trvá dvojnásobok trvania krátkej samohlásky
Prestávka: rozdeľuje súvislú reč na úseky -takty, čím vzniká frázovanie: logická (významová), fyziologická (na nádych)
Tempo: (rýchlosť) závisí od obsahu a funkcie prejavu. Pomôže zdôrazniť, vyzdvihnúť dôležité časti prejavu
Rytmus: (striedanie prízvučných a neprízvučných slabík)
Silová modulácia reči:
Intenzita hlasu: (sila) spolu s tempom vytvára dynamiku rečového prejavu
Prízvuk: vetný (dôraz) na určitom slove vo vete, slovný na slabike slova
Dôraz: intonačne vyzdvihnutie významovo najdôležitejšieho slova vo svete, býva na začiatku vety

Empfáza: je citový, expresívny dôraz na slabike, ktorá sa súčasne nápadne predlžuje (Ja ťadobre poznám).

Tónová modulácia:
Melódia: stúpanie a klesanie výšky hlasu vo vete, tónové vlnenie
klesavú: v oznam. vetách a doplňovacích otázkach, v rozkazovacej, žiadacej, želacej vete. (Urobím to. Kto príde?)
stúpavo: klesavá al. klesavo-stúpavá -vetné úseky vnútri súvetia alebo rozvitej vety. Zoznámili sme sa a viac sme sa nevideli
stúpavú: v zisťovacích otázkach (Čo robíš?)

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#triumf basen #Tradičný verš


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.039 s.
Zavrieť reklamu