Kľúčové osobnosti slovenského života

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.01.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 251 slov
Počet zobrazení: 910
Tlačení: 79
Uložení: 70

Vystinite úlohu 2 kľúčových osobností SK literárneho a kultúrneho života v dejinnom priereze. Zhodnoťte ich prínos (Konštantín a Metod, Ľ.Štúr, P.O.Hviezdoslav, I.Mňačko). Na potvrdenie svojho stanoviska využite ukážku. Sformujte požiadavku Ľ.Štúra

Konštantín a Metód: vládca VM Rastislav požiadal byzantského cisára Michala III. o pomoc. V r.863 mu poslal misiu vedenú solúnskymi bratmi K a M. Pred príchodom na VM zostavil K hlaholiku (1.slovanské písmo z malých písmen gréckej abecedy). 867- odchádzajú do Ríma k pápežovi Hadriánovi II obhajovať slovanskú bohoslužbu. Počas cesty sa zastavili v Benátkach, kde sa dostali do konfliktu s trojjazyčníkmi (kňazi, kt. tvrdili, že liturgia sa smie rozširovať len v 3 jazykoch: latinsky, hebrejsky, grécky). Odmietali prijať staroslovienčinu ako 4. liturgický jazyk -pápež schválil liturgiu, jazyk, preklady, vymenoval Metoda za arcibiskupa. Vystavil bulu -povolenie pápeža hlásať liturgiu v staroslovienčine. Cestou s5 K ochorel, vstúpil do gréckeho kláštora, prijal meno Cyril a zomrel r.869

-zostavenie 1.slovanského písma hlaholiky, 1.slovanský spisovný jazyk staroslovienčina, šírili osvetu, vzdelanie, vychovávali kňazov, rástol význam cirkev, architektúry (sakrálne stavby), základy vzdelanosti lit.:

pôvodná: vznikla na bulharskom a VM území: Moravsko-panónske legendy (život sv. Konštantína-Kliment) a

Metoda (Gorazd), Proglas (1.slov.báseň, predslov k sv. evanjeliu , právo prijať Božie slovo v rodnom jazyku), prekladová: vznikla pred príchodom K a M na VM -Misál (omšová kniha), Breviár (modlitebná kniha pre kňazov), Žaltár (zbierka žalmov), Evanjeliá (nový zákon), spevník, Súdny zákonník pre svetských ľudí, časť starého zákona

Ľudovít Štúr: vedúci predstaviteľ štúr. generácie, kt. preberala iniciatívu na SK. Spisovateľ, politik, poslanec v Uhorskom sneme za miesto Zvolen, jazykovedec, novinár (vydával politické noviny, vodca štúrovského hnutia)

1843: uzákonil spisovnú slovenčinu na základe stredoslovenského nárečia

Diela: Náuka reči slovenskej (slovenčina ňou bola podložená –jazykovednou príručkou)

Nárečia slovenskuô alebo potreba písania v tomto nárečí

Slovenské národné noviny s lit. prílohou Orol tatranský

O národných povestiach a piesňiach plemien slovanských -rozoberá ľud. piesne -považoval ich za základ rom. poézie

Požiadavky: Žiadosti SK národa (požívanie slovenčiny v školách a úradoch, autonómiu SK v rámci Uhorska) 

Memorandum SK národa obsahuje: Štátoprávna požiadavka -žiadajú autonómiu SK v rámci Uhorska, Požiadavka na vytvorenie SK školstva, Slovenčina má byť úradným jazykom, Vytvorenie SK kultúry
Požiadavky neboli splnené, dovolili založiť len 3 SK gymnáziá (v Revúcej, v Martine a v Kláštore pod Znievom).

P.O.Hviezdoslav: narodil sa vo Vyšnom Kubíne, jeho rodičia boli chudobní zemani, veľký SK básnik, predstaviteľ kritického realizmu v poézii, prekladateľ, advokátsky osnovník, meno Hviezdoslav mu vymyslel Vajanský

-krása prírody vplývala na jeho tvorbu, opisuje život ľudu, kritizuje spoločnosť, jeho tvorba je rozsiahla

-písal reflexívnu poéziu, epické verše, veľké lyrické skladby, drámu veršovanú

-pre svoju tvorbu vytvoril vl. štýl, formu. Často používa inverziu, zamieňanie slovosledu

Diela: Prviesenky, Sonety, Žalmy a Hymny, Rozhovory s Bohom, Letorostý (Čierny rok), Krvavé sonety, Ežo a Gábor Vlkolínsky, Herodes a Herodias, Letorosty I - III; Prechádzky jarom; Prechádzky letom; Dozvuky

Hájnikova žena: tragický príbeh hájnika Miša Čajku a jeho ženy Hanky, zasadený do hornooravskej prírody. Opisuje chvíle šťastia i drásavé pocity Čajkovcov, najmä H, stojacej tvárou v tvár smrti zhýralého šľachtica Artuša Villániho, chcejúceho zhanobiť jej ženskú česť. Zobrazuje rozpor medzi šľachtou a ľudom. Autor stojí na strane ľudu. HŽ ovplýva bohatosťou básnických obrazov, jedinečným využívaním jazykových prostriedkov, bohatstvom veršových foriem. Kompozičná stavba je skromnejšia, dobre premyslená. Hl. postavy deja sú M, H a šľachtic AV. Každá z týchto postáv má iné charakter. vlastnosti i osobitný vnútorný svet. Práve cez rozdielnosť charakter. čŕt postáv a ich spoločensk. postavenia prekresľuje básnik psychologické pozadie tragického konfliktu i jeho dobovú podmienenosť. Lyricko-epická skladba svedčila o zrelom realistickom umení básnika

DEJ: M sa stal horárom a oženil sa s H. Presťahovali sa do horárne a žili šťastne. Prvý príchod grófa do horárne a jeho kurizovanie H. Na poľovačke gróf urazil M a chce sa v noci stretnúť s H, kt. ho však zabije. Vinu, kt. ležala na H, zoberie M na seba a je postavený pred súd. Všetko svedčí proti nemu. Zachráni ho príchod H, kt. sa ku všetkému priznala. Tým ich súd zbavil viny. Neskôr M zachráni otcovi grófa V život a poprosil ho o odpustenie. Ten mu všetko odpúšťa. Všetko nakoniec dobre dopadne a M a H sa narodí syn

Ladislav Mňačko: zúčastnil sa partizánskych bojov, s ťažko ranenou chrbticou ho niesli na nosidlách k lekárom, bol novinár, publicista, písal beletrizované reportáže

Diela:Oneskorené reportáže -poviedky z vtedajšej súčasnosti o sebectve, kariérizme, ľuďoch, kt. proti tomuto bojujú

Smrť sa volá Engelchen: román o fašizme, o ilegálnom partizánskom boji proti fašizmu, osudy ľudí na konci 2.sv. vojny na SK-moravskom pomedzí vo Vizovických vrchoch

-spracovanie udalosťi z prechodu frontu na SK-moravskom pohraničí, keď bola vypálená dedina Ploština za pomoc partizánom. Román je obrazom života v partizánskej skupine, hrdinstva či zrady a spolupráce s Nemcami

-autobiografický hrdina vyslovuje na nemocničnom lôžku sebe a iným pravdu o násilnom zániku moravskej obce Ploština, základný motív je motív viny

-Hl. postavami sú Voloďa, kt. sa odlišuje od ostatných partizánov a židovka Marta, kt. naoko pracuje pre Nemcov ako spoločníčka na jednu noc, ale v skutočnosti pracuje v rozviedke pre partizánov. Patrí medzi najtragickejšie postavy svetovej literatúry

-V sa stáva komisárom partizánskej jednotky a zaľúbi sa do M, kt. prináša partizánom dôležité správy a plní tak veľmi nebezpečnú úlohu. M bola svedkom masakry v Ploštine, keď Nemci prenasledujú partizánov, chlapov z dediny za živa upálili. V poslednom boji V zranili, ukrývajú ho v pivnici

-román sa vyznačuje dejovým dynamizmom, živými dialógmi, psychologickou kresbou postáv na malom priestore

Ako chutí moc: autor dokazuje tézu, že moc ľudí kazí, knihu rozpráva fotograf Frank. Ukazuje cestu svojho spolužiaka štátnika, soka v láske, účastníka SNP, funkcionára. Celý život sa mu darilo, úspechy ho vyniesli do vysokej štátnej funkcie a zároveň ho obrali o cit, vnukli do neho vedomie moci, sily, že sa ho ľudia boja, prispôsobujú sa mu. F prebral milú Margitku, oženil sa s ňou, ale rozviedli sa a tým stratil aj ju aj syna Martina. S novou mladou ženou sa mu tiež nedarí. Na dobre zorganizovanom pohrebe F pozoruje ľudí a je mu ich ľúto, vidí na ich tvárach ľútosť a ľahostajnosť, lebo na neho každý hneď zabudne

2. Sformulujte diskusný príspevok na tému: Mladí ľudia a knihy, s ktorým máte vystúpiť v literárnom krúžku. Nezabudnite na oslovenie , nadviazanie, vlastný názor a poďakovanie. Päť viet výrazne predneste

Milí poslucháči,

veľa, najmä starších ľudí, často kritizuje mládež, že len ťažko poznajú význam slova kniha. Sú však mladí ľudia naozaj takí, že ich zaujíma iba zábava a na knihy už úplne zabudli? Alebo si len nevedia nájsť čas? Ja si myslím, že odpoveď na túto otázku je veľmi individuálna. Nemôžeme predsa celú mládež hodiť do jedného vreca a tvrdiť, že nečíta knihy. No určite však prevažujú tí, kt. si na ne nevedia nájsť čas alebo im nemôžu prísť akosi na chuť.

Ale keď sa vám raz dostane do rúk kniha, kt. vás skutočne zaujme, určite sa od nej neodlepíte, aj keby ste neviem ako knihy nenávideli.

Je to už raz tak. Kniha vás strhne do svojho príbehu ako silný prúd rieky a stane sa vášňou, kt. sa nedá ovládnuť. A potom si poviete: ,, Čo ak sú aj ostatné knihy takéto dobré?"

Knihy nás veľa naučia a obohatia náš život, preto by im mali najmä mladí ľudia venovať viac pozornosti. Každý, kto nečíta knihy, sa raz možno stane ich milovníkom. Ale len pokiaľ nájde takú, kt. ho bude naozaj zaujímať. Presne tak, ako som našla tie svoje aj ja. A to, že my mladí nemáme čas na knihy, sú len banálne výhovorky.

Možno knihy vo veľkom nahradili aj filmy. Mnohí z mladých si radšej pozrú film, akoby mali oveľa viac hodín stráviť čítaním knihy. Nemali by sme však toľko času venovať pozeraniu filmov, pretože tie nám nikdy nedajú to, čo nám dávajú knihy.

Ako sa vraví: ,, Nemilovať knihy znamená nemilovať múdrosť. Nemilovať múdrosť však znamená stávať sa hlupákom."

A myslím si, že nikto z nás sa hlupákom stať nechce.

Ďakujem za pozornosť

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu