Zóny pre každého študenta

Epos, Časomerný veršový systém, Analýza Homérových a Hollého eposov

Epos

Eposy vznikal! vo viazanej forme, text bol naratívny,rozsahom väčší žáner s komplikovanou štruktúrou pozostávajúcou z viacerých časti. Uplatňuje sa v ňom istá básnická štruktúra, aj presne normovaný rytmus. Je obrazom istej celostnosti, v ktorej sa prelínajú prvky reality a fantastiky, jeho postavy vynikajú nadprirodzenými vlastnosťami.

ČASOMERNÝ VERŠOVÝ SYSTÉM

Je veršový systém založený na striedaní krátkych a dlhých slabík, obyčajne bez rýmov. Dominoval v období klasicizmu v tvorbe J.Hollého a J. Kolléra. Hoci má grécky pôvod, v slovenskej poézii sa udomácnil prostredníctvom latinčiny.

Slovenčina má isté predpoklady na časomieru, lebo v porovnaní s inými jazykmi rozlišuje dlhé a krátke slabiky. Základnou časovou jednotkou je v časomiere móra, ktorá zodpovedá jednej krátkej slabike. Dlhá slabika sa vyslovuje v trvaní dvoch mór.

HOMÉR (asi 9. storočie pred n.i.)- grécka literatúra

Básnik, ktorého meno je spájané s pravdepodobným autorstvom najstarších zachovaných európskych slovesných pamiatok.

Ilias (Illon - Trója) - epos; sú tu zobrazené ľudské vzťahy a city ako oddanosť, strach, radosť, hnev; človek, príroda a bohovia tvoria jednotu, človek je spätý s prírodou, bohovia sú obdarení mladosťou a nesmrteľnosťou, ale majú ľudské vlastnosti. Zabávajú sa a nenávidia. Zúčastňujú sa krvavých bojov po boku svojich chránencov. Človek je celkom

podriadený ich vôli a bezmocný voči ich rozhodnutiam OBSAH:

Opisuje posledných 51 dní vojnového stretnutia Grékov a Trójanov s početnými retrospektívami. Vojnu medzi Trójou a Spartou vyvolal syn trójskeho kráľa Priama Paris, ktorý uniesol krásnu Helenu, manželku spartského kráľa Menelaa.

Ústredným motívom je Achillov hnev, pretože veliteľ Agamemnón mu odňal oblUbenú zajatkyňu, Achilles prestal bojovať a prevahu nadobudli obrancovia Tróje pod vedením bojovníka Hektora. Achilles požičal svoju výzbroj priateľovi Patroklovi, ktorého nepriatelia považovali za samotného Achilla a dali sa na útek. Hektor ho ale spoznal a Patrokla zabil.

Achilles pomstil jeho smrť tým, že zabil veľa Trójanov i Hektora, ktorého obnaženú mstvolu vláčil priviazanú k vozu okolo Patroklovej mohyly deväť dní. Až po zásahu bohov vydal Hektorovu mstvolu kráľovi Priamovi. Dielo končí obrazom pohrebu Hektora.

Odysea -epos; rozpráva o. desaťročnom blúdení itackého kráľa Odysea a jeho návrate do rodnej zeme; tento epos je prvým dobrodružným dielom európskej literatúry a jeho motívy v nespočetných obmenách sprevádzajú dobrodružnú prózu dodnes; oslavuje šikovnosť Odysea a vernosť ieho ženy Penelopy, ktorá sa stala symbolom vernosti; slovom odysea sa označuje nekonečne dlhá púť

OBSAH:

Na ceste domov po skončení Trójskej vojny kráľa Odysea prenasleduje hnev mora - Poseidona. Odyseus na ceste domov prežije rôzne dobrodružstvá. Navštívi krajinu blažených Lotofágov, krajinu ľudožrútov, krajinu kráľa vetra,

unikne nástrahám jednookého obra Polyféna a unikne sirénam. Po 20 rokoch sa vráti do rodnej Itaky, kde ho čaká jeho verná manželka Penelopa.

JÁN HOLLÝ (1785-1849) - klasicizmus

Narodil sa v Borskom Mikuláši pri Šaštíne, gymnázium študoval v Skalici a v Bratislave, teológiu v Trnave. Najdlhšie pôsobil ako katolícky kňaz v Maduniciach pri Piešťanoch. Tu mal výborné podmienky pre básnickú tvorbu, Najčastejšie písaval v prírode v hájiku Mlíč pod storočným dubom.

V roku 1843 vypukol požiar a on utrpel ťažké popáleniny, kvôli ktorým sa mu veľmi zhorší! zrak. Nechal sa penzionovať a odišiel k svojmu spolužiakovi na Dobrú Vodu, Tam ho v júli 1843 navštívil Štúr, Hurban a Hodža, ktorí ho žiadali o odobrenie spisovného jazyka.

Svätopluk - hrdinský epos v 12 spevoch; čerpá z námetu Veľkej Moravy; pred každým spevom je stručný obsah ,Hollý dodržiava postup antických autorov); epos začína propozíciou, pokračuje invokáciou a inmediazres; napísané v časomiere, využitý hexameter; využitá bernolákovčina, veľa zložitých slov; zobrazil boj dvoch svetov: germánskeho a veľkomoravského, opísal konflikty medzi bohmi a ľuďmi, rozviedol obraz zrady, nenávistí a pomsty

  1. spev
  1. spev
  1. spev
  1. spev
  1. spev

,,Zemrime v čil radšej než by sme jak otroci Nemcom slúžili.“

  1. spev
  1. spev
  1. spev
  1. spev
  1. spev
Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/literatura/25111-epos-casomerny-versovy-system-analyza-homerovych-a-holleho-eposov/