Literáne smery v slovenskej literatúre
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 083
Uložení: 91
Literáne smery v slovenskej literatúre
Staroslovienska literatúra
- Knieža Rastislav (846-870) žiada byzantského cisára Michala III. o vierozvestcov – obmedzenie moci franských kňazov, šírenie v jazyku zrozumiteľnom obyvateľom VM
- 863 – Michal III. posiela bratov zo Solúna (dnes Thessaloniké) Konštantína a Metoda (ich matka mala slovanský pôvod).
- Staroslovienčina sa stáva prvým spisovným jazykomSlovanov, vyvinula sa z praslovančiny
- Hlaholika – prvé písmo Slovanov, zložil ho Konštantín na základe malých písmen gréckej abecedy
- dvojkríž – symbol náboženstva Byzantskej ríše, ktorá ich vyslala (východný obrad, dodnes existuje ako symbol pravoslávneho náboženstva v Rusku)
- Proglas – prvé pôvodné dielo v staroslovienčine, báseň, ktorú Konštantín uverejňuje ako veršovaný úvod k prekladu Evanjelií – zdôvodňuje najmä potrebu vlastného jazyka v slove aj písme.
- Konštantín a Metod zakladajú učilište pre budúcich staroslovienskych kňazov, prekladajú Evanjeliá, Misál (omšová kniha s modlitbami), Breviár (kňazská modlitebná kniha), Zakon sudnyj ludjem (občiansky zákonník
- 867 v Benátkach K. a M. pred trojjazyčníkmi obhajujú staroslovienčinu ako 4. náboženský a obradný jazyk (oproti latinčine, hebrejčine a gréčtine).
- 868 pápež Hadrián II. oficiálne schvaľuje bohoslužobné obrady v staroslovienčine (aj preklady bohoslužobných kníh do staroslovienčiny)
- Metod a traja ich žiaci (Goraz, Kliment, Naum) sú v Ríme vysvätení za kňazov
- ! Staroslovienčina, latinčina, hebrejčina a gréčtina v tej dobe jediné jazyky, v ktorých bolo možno viesť omše a čítať Bibliu!!!
- Konštantín v Ríme vstupuje do kláštora, prijíma rehoľné meno Cyril a v r. 869 umiera, Metod sa vracia na územie Veľkej Moravy
- 870 Metod vymenovaný za arcibiskupa Veľkej Moravy, Veľká Morava sa stáva prvým slovanským arcibiskupstvom a je podriadená priamo Rímu
- 880 – pápež Ján VIII. potvrdil starosloviensky jazyk ako bohoslužobný
- 885 – Metod umiera, nástupcom sa stáva Gorazd
Ľudová slovesnosť
Ľudová lyrika – ľudové piesne (vojenské, ľúbostné, pracovné, uspávanky, zbojnícke)
Láska, bože láska
Vstávaj hore, vstávaj, na baňu klopajú
Ľudová epika – veršovaná: historické piesne, ľudové balady
Ten turecký mýtnik
Rabovali Turci
Povedzte mojej materi
Neveršovaná: rozprávky, povesti
Zakliata hora
Popolvár najväčší na svete
Zlatá podkova, zlaté pero, zlatý vlas
Povesti o kráľovi Matejovi, o Jurajovi Jánošíkovi
Ľudová dráma – dramatické výstupy, obrady, bábkové hry
Malé formy ľudovej slovesnosti: príslovia, porekadlá, pranostiky
Medardova kvapka 40 dní kvapká
Kto druhému jamu kope, sám do nej spadne
Znaky rozprávkovosti
- Dobro a spravodlivosť víťazí nad zlom
- Postavy buď dobré alebo zlé
- Magické čísla (3,7,9,12)
- Predmety majú čarovnú moc (lietajúca metla, čarovný klobúk, palička, prsteň)
- Zvieratá rozprávajú ľudskou rečou, zmýšľajú a konajú ako ľudia
- Vystupujú v nich nadprirodzené bytosti – bosorka, drak, čert,
- Chudobní hrdinovia sa stávajú vládcami
- Za najstaršiu slovenskú ľudovú rozprávku sa považuje O dvanástich mesiačikoch
- Najvýznamnejší zberatelia slovenských ľudových rozprávok: Pavol Emanuel Dobšinský, Božena Němcová, Samo Czambel
- Povestí: J.C. Hronský, L. Ťažký
- Ľudových piesní: J. Kollár, P. J. Šafárik
Vývin drámy do r. 1918
Stredovek
- dramatické výstupy, obrady, jarmočné hry
Humanizmus a renesancia
- renesančné pôvodné divadelné hry, spracúvajú biblický motív a odsudzujú chamtivosť, poukazujú na príčiny biedy
- Pavel Kyrmezer
- Komedie česká o bohatci a Lazarovi
- Komedie nová o vdově
Barok
- uvádzajú sa zväčša latinské školské divadelné hry
- skvalitnenie dekorácií a javiskových efektov
- katolícke aj evanjelické hry
Klasicizmus
- najvýznamnejším predstaviteľom Ján Chalupka
- píše veselohry
- Kocúrkovo alebo Len aby sme v hanbe nezostali (1830)
- veselohra zobrazujúca prostredie slovenského malomesta, cez komiku kritizuje spoločenské pomery a správanie sa ľudí, zápletkou je príchod nového učiteľa Slobodu a úsilie Tesnošilovcov získať ho pre svoju dcéry
- Starúš plesnivec alebo Štyri svadby na jednom pohrebe v Kocúrkove
Realizmus
Ján Palárik
Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch
- veselohra, zámena baróna Kostrovického so zememeračom Rohonom a grófky Elisabethy s jej spoločníčkou Miluškou, dcérou učiteľa Oriešku.
Jozef Gregor Tajovský
- patril do kritického realizmu a ako dramatik bol zakladateľom slovenskej realistickej drámy.
- Národná tematika ustupuje, v popredí je sociálna problematika, kritika nedostatkov v spoločnosti, verne zobrazuje život najnižších ľudových vrstiev.
- Jeho hry sa v divadlách hrávajú dodnes
- Najvýznamnejšie:
- Ženský zákon (1900)
- Statky-zmätky (1909) – obraz chamtivosti, túžbe po majetku, ktorá zapríčiní zničenie životov dvoch mladých ľudí, ktorí neostávajú spolu, hoci majú spoločné dieťa
Začiatok národného obrodenia v slovenskej lit.
- Začína sa zjednocovanie slovenskej literatúry a kultúry, sebauvedomovací proces Slovákov ako národa.
- Tolerančným patentom cisára Jozefa II. (1781) nastáva sloboda vierovyznania a ruší sa aj nevoľníctvo, stavajú sa cesty, zavádza sa povinné školstvo.
- 1787 – Jazykovedno-kritická rozprava o slovenských písmenách uvádza systém slovenských hlások a základné pravopisné pravidlá.
- Slovenská gramatika (Grammatica slavica, v latinčine) a Slovár slovenský česko-latinsko-nemecko-uherský vytvárajú prvý úplný systém pravidiel slovenského pravopisu (Anton Bernolák, Anton Kubica)
- Od r. 1789 celonárodný spolok Slovenské učené tovarišstvo vydáva knihy slovenských autorov, okrem prózy (Bajza) vychádza najmä populárno-vedecká literatúra (o poľnohospodárstve - Fándly, zdravotníctve – Hrdlička, aj o histórii – Sklenár, Papánek). Vychádzajú noviny a časopisy (Prešpurské noviny, Staré noviny literního umění). Rozvíja sa najmä vecná literatúra.
Prvé pokusy o diela v slovenčine
- Kamaldulskí mnísi okolo roku 1750 v Červenom kláštore založili tzv. slovakistický krúžok
- Uskutočnili prvý preklad Písma svätého do slovenčiny - tzv. Kamaldulská Biblia, 1760, ostala len v rukopisnej podobe
- Vytvorili latinsko-slovenský slovník (1763), tiež len rukopisný, známy aj ako Hadbavného slovník (opát Romuald Hadbavný stál za týmito činnosťami)
- základom ich jazyka sa stal západoslovenský jazyk s čechizmami (vychádzajúc z centra katolíkov – Trnavy)
- Jozef Ignác Bajza vytvoril „slowácki“ jazyk, 1783 a v tomto jazyku napísal prvý slovenský román – René mládenca príhody a skúsenosti.
- Jeho jazyk sa neujal, používal ho on a niekoľko farárov z okolia Dolného Dubového.
- bernolákovčina
- v tomto období výrazne ovplyvnil vývin spisovného jazyka cisár Jozef II., ktorý chcel, aby sa v jeho krajine rozvíjalo vzdelávanie v materinských jazykoch, aby sa pestovali materinské jazyky
- Pod vedením Antona Bernoláka a Antona Kubicu na Bratislavskom generálnom seminári vychádza v latinčine (sprvu anonymne) spis: Jazykovedno – kritická rozprava o slovenských písmenách (1787, Dissertatio philologico-critica de litteris Slavorum) - vzniká bernolákovčina, základom sa stáva jazyk vzdelancov z okolia Trnavy (ukážka) – tzv. kultúrna západoslovenčina
- A. Bernolák o tri roky nato vydáva pravidlá pravopisu v latinčine: Grammatica slavica (Slovenská gramatika, 1790) a prekladový slovník: Slovár slovenský latinsko-česko-nemecko-uherský.
- V roku 1792 vzniká Slovenské učené tovarišstvo - začína vydávať knihy v bernolákovčine (Juraja Fándlyho – Zeľinkár, Slovenký včelár / Jána Hollého – Svatopluk, Sláv, Selanki...)
- svoj stánok malo aj v Rožňave (svedčí o tom pamätná tabuľa na námestí).
Literatúra národného obrodenia – Kollár, Šafárik
V roku 1834 M. Hamuljak zakladá Spolok milovníkov reči a literatúry SLOVENSKEJ
- začína sa diferenciácia snáh – za slovenčinu (v tom čase bernolákovskú) : Hollý a Hamuljak a za biblickú češtinu aj pre Slovákov : Šafárik, Kollár (vďaka nim dvom vznikajú diela o Slovanoch a slovanstve – snaha zjednotiť Slovanov a priblížiť Slovákov čo najviac k ostatným slovanským národom).
- Pavol Jozef Šafárik – pochádzal z Kobeliarova, študoval aj v Rožňave, pôsobil v Prahe, celý život venoval výskumu pôvodu Slovanov, skúmaniu histórie a jazyka slovanských národov. Píše v češtine a nemčine. Diela:
- Písně světské lidu slovenského v Uhřích - 2 zväzky, zbierka ľudových piesní, pri zbierke mu pomáhali aj Kollár a Benedikty, Kollár neskôr v zberateľskej činnosti pokračuje...
- Dejiny slovanskej reči a literatúry všetkých nárečí - obraz jazykovej a kultúrnej bohatosti slovanstva, napísané v nemčine
- Slovanské starožitnosti – historická rekonštrukcia dejín slovanských národov od najstarších čias po 10. storočie.
- Slovanský národopis – podrobné rozdelenie a charakteristika slovanských jazykov aj s priloženou mapkou. Slovákov chápe ako súčasť českého jazyka.
- O pôvode a vlasti hlaholského písma - na základe výskumu dokazuje, že hlaholika je staršia ako cyrilika.
- Ján Kollár - 30 rokov pôsobil ako evanjelický kňaz v Budapešti a vo vyššom veku potom ako profesor vo Viedni a poradca vlády v otázkach slovenského školstva, pričom de facto navrhoval češtinu ako spisovný jazyk (tzv. nová staroslovienčina).
- V roku 1846 sa Kollár ostro postavil proti štúrovskej slovenčine v spise Hlasové o potřebě jednoty spisovného jazyka mezi Čechy, Moravany a Slováky.
- Píše len v češtine!
- Básně Jána Kollára – sonety, už tam sa prvýkrát objavuje postava Míny.
- Slávy dcéra – básnická skladba ospevujúca lásku k žene a lásku k vlasti. Má 5 spevov a predspev: Předzpěv a 5 spevov: I. Sála II. Labe, Rén, Vltava III. Dunaj IV. Léthé V. Acheron
- Národné spievanky alebo Svetské piesne Slovákov v Uhorsku – zbierka slovenských ľudových piesní, ktorú mu pomohlo zozbierať 95 zberateľov, vyhýbal sa len zbojníckym piesňam, lebo ich vnímal ako škodlivé.
- O literární vzájemnosti mezi kmeny a nářečími slávskými - navrhuje spoluprácu Slovanov v literatúre, pričom vyčleňuje iba 4 slovanské jazyky – ruský, poľský, český a srbochorvátsky. Slovenský jazyk ako samostatný neuznáva.
Spisovný jazyk Ľ. Štúra
Ľ. Štúr po absolvovaní ev. gymnázia v Rábe (Györ) a ev. lýcea v Bratislave sa stal členom Spoločnosti česko-slovenskej (medzi hlavné úlohy Spoločnosti patrilo aktívne sa vzdelávať v rodnej reči, cvičiť sa v gramatike, písať literárne práce a študovať dejiny slovanských národov.), ktorá zorganizovala aj národnú vychádzku na Devín, kde účastníci prijali k svojmu menu slovanské mená – Štúr – Velislav, Hurban – Miloslav, Škultéty – Horislav…
- Od šk. r. 1836/37 Štúr námestník profesora Palkoviča, prednáša českú a poľskú gramatiku a dejepis
- 1838 Štúr odchádza na štúdiá do Halle (má 24 rokov), kde sa získavalo vzdelanie z teológie, filozofie, histórie a jazykovedy.
- Po návrate z Halle - Štúr ako suplent prof. Palkoviča prednáša na Katedre reči a literatúry č-s.
- júla 1843 sa Štúr, Hurban a Hodža stretli na Hurbanovej fare v Hlbokom a do 16. júla sa dohodli na postupe pri zavedení slovenčiny do praxe.
- V posledný deň roka 1843 pozbavili Štúra funkcie zástupcu profesora Palkoviča.
- Na protest proti odvolaniu Štúra 22 študentov v marci 1844 opustilo lýceum.
- V auguste 1844 sa konalo prvé zhromaždenie národného spolku Tatrín v Lipt. Sv. Mikuláši – slovenčina oficiálne vyhlásená za spis. jazyk
- Od 1. august 1845 má Štúr od panovníka povolenie vydávať Slovenské národné noviny s literárnou prílohou Orol tatranský, ktoré vychádzali v Štúrovej slovenčine
- v roku 1847 bol Štúr zvolený za poslanca do Uhorského snemu za slobodné kráľovské mesto Zvolen
- Ľ. Štúr ovládal maďarský, nemecký, francúzsky, grécky a zo slovanských: český, poľský, srbo-chorvátsky, ruský. Učil sa hebrejčinu a angličtinu.
- 1848 Žiadosti slovenského národa, požiadavka rovnoprávnosti slovenského a maďarského národa, aby obe národy boli v Uhorsku rovnocennými a mali rovnaké práva.
- - 16. septembra 1848 vo Viedni utvorená Slovenská národná rada (SNR). Jej členmi: Ľudovít Štúr, Jozef Miloslav Hurban a Michal Miloslav Hodža.
- 1851 - Štúrovi zomrel brat Karol (kňaz a učiteľ v Modre) a o pol roka neskôr jeho otec. Ľudovít sa po smrti staršieho brata presťahoval do Modry, stará sa o jeho sedem detí.
- 1853 vo Viedni zomiera jeho priateľka Adela Ostrolúcka a v Trenčíne jeho matka.
- V decembri 1855 sa nešťastne postrelil (na poľovačke, pri preskakovaní potoka).
- Zomrel 12. januára 1856 v Modre (40 rokov)
Štúrov pravopis
- -16. júl 1843 na Hurbanovej fare v Hlbokom Ľ. Štúr, J. M. Hurban, M. M. Hodža uzatvárajú dohodu o podobe novej spisovnej slovenčiny
- Základom sa stávajú stredoslovenské nárečia na sever od Zvolena, reč obyčajného ľudu.
- Prvé diela: Svojim vrstovníkom na pamiatku (J. Francisci, 1843), 2.ročník almanachu Nitra (1844), Slovenské národné noviny (1845)
- August 1844 na zasadnutí národného spolku Tatrín – oficiálne vyhlásenie spisovného jazyka.
- Zdôvodnenie potreby spisovného jazyka: Nárečja slovenskuo alebo potreba písaňja v tomto nárečí
- Štúrove pravidlá: Náuka reči slovenskej
Spisovná slovenčina po zmenách M. Hattalu
- Po r.1848 funguje medz Slovákmi Štúrova slovenčina (Štúrovci), bernolákovčina (katolíci), nová staroslovienčina (evanjelici uznávajúci Kollára), biblická čeština (ostatní evanjelici) – nutné zjednotenie.
- Október 1851, Bratislava – dohoda o zavedení jednotnej podoby spisovného jazyka – Štúrovho s úpravami Hodžu a Hattalu.
- Zmeny M. Hattalu: Krátka mluvnica slovenská (1852)
- Úpravy a nutné výnimky: Samo Czambel, Slovenský pravopis (1890), neskôr Rukoväť spisovnej reči slovenskej (1902).
- Hattala zaviedol y, ý
- Pred e, i sa mäkkosť Ď, Ť, Ň, Ľ prestala označovať
- Zaviedol ä, ľ, é
- Zaviedol písanie dvojhlások ia, ie, iu, ô
- Zaviedol –l v 3. os. j.č. min. času slovies (utekal)
- Rozdelil slová na 9 slovných druhov
- v roku 1874 sa zatvárajú jediné tri slovenské gymnáziá, ktoré boli založené v predchádzajúcom období, aby sa Slováci mohli vzdelávať v materinskom jazyku aj na strednej škole. Boli to gymnáziá v Revúcej, Martine a v Kláštore pod Znievom.
- O rok nato sa zrušila aj Matica slovenská,
Romantizmus v slovenskej lit.
- Oproti rozumu sa začína zdôrazňovať cit (v slov.lit. – národný)
- Využívajú filozofiu idealizmu (myšlienka, vedomie sú prvotné, hmota druhotná) a sentimentalizmu (opiera sa o city, citové zážitky).
- Individualizmus – hrdina spravidla vnútorne silný jednotlivec, ktorý vzdoruje osudu.
- Hrdina proti svojej osamelosti a stiesňujúcej skutočnosti bojuje. Využíva aj fantáziu.
- Hrdina v ustavičnom rozpore so skutočnosťou – túži po naplnenosti života láskou, po krajšom živote.
- Hrdina v zápase sen – skutočnosť často hynie pre neuskutočniteľnosť svojho sna.
- Autoštylizácia - autor sa s niektorou z postáv stotožňuje, tá postava má autobiografické črty autora.
- Autori uplatňujú kontrasty na zvýraznenie rozdielov, no zároveň využívajú harmóniu týchto kontrastov (napr. zločinnosť - nevinnosť)
- Synkretizmus - narúšajú sa hranice medzi literárnymi druhmi a žánrami, prelínajú sa (napr. epika sa strieda s lyrikou).
- Téma sa čerpá najmä z histórie, napodobňuje sa ľudová tvorba (balady, piesne)
- Jazyk diel oživený prvkami hovorovej reči.
Ján Botto
- Najdôslednejšie vychádzal z ľudovej tvorby, orientuje sa najmä na balady
- Na lýceu v Levoči začína študovať práve v čase, keď tam prichádzajú Štúrovi žiaci, ktorí z Bratislavy odišli na protest pre odvolanie Štúra.
- Tvorba:
- Smrť Jánošíkova (baladická skladba v 9 spevoch)
- Margita a Besná, Žltá ľalia (balady)
- Orol, Pochod (básne)
Samo Chalupka
- Pochádzal z Hornej Lehoty a práve tam aj väčšinu života pôsobil ako kňaz.
- Bol spolu s Karolom Štúrom zakladateľom Spoločnosti česko-slovanskej.
- Ako dobrovoľník bojoval za slobodu Poliakov, keď vypuklo ich povstanie proti cárskemu Rusku (1830)
- Vo svojej tvorbe burcoval najmä proti krivde a nespravodlivosti.
- Tvorba:
- Mor ho! (hrdinská epická báseň)
- Likavský väzeň, Junák, Kráľohoľská (básne s jánošíkovskou tematikou)
- Branko (báseň)
- Boj pri Jelšave, Turčín Poničan (básne s protitureckou tematikou)
Andrej Sládkovič
- Vlastným menom Braxatoris
- Živil sa ako domáci učiteľ aj vychovávateľ, aby si zarobil na štúdium v Nemecku.
- Nenaplnená láska k Márii Pischlovej v Banskej Štiavnici sa odrazí v Maríne
- Pôsobil ako ev. farár v Hrochoti, neskôr v Radvani pri B. Bystrici
- Tvorba:
- Marína (lyricko-epická básnická skladba)
- Svätomartiniáda, Nehaňte ľud môj (básne)
- Detvan (lyricko-ep. Skladba v 5 spevoch:
- Martin, Družina, Slatinský jarmok, Vohľady, Lapačka
Janko Kráľ
- Najrevolučnejší štúrovský básnik
- Patrí k študentom, ktorí demonštratívne odídu z lýcea v Bratislave po odvolaní Štúra (hoci on tam vtedy študoval len druhý rok)
- 10 mesiacov väznený v Šahách za to, že v r. 1848 vyzýval ľud, aby povstal proti pánom so zbraňou v ruke. Po prepustení organizoval v Liptovskom Mikuláši (tam sa narodil) dobrovoľnícky oddiel pre slovenskú výpravu.
- Zomrel na týfus
- Tvorba:
- Duma bratislavská (báseň)
- Orol a Orol vták (básne)
- Šahy (revolučná báseň)
- Zakliata panna vo Váhu a divný Janko (rozsiahla balada)
- Zverbovaný, Zabitý, Kríž a čiapka, Pán v tŕní, Bezbožné dievky (balady)
- Výlomky z Jánošíka (tri básne s Jánošíkovskou tematikou)
- M. Hurban
- Najbližší Štúrov priateľ a spolupracovník
- Ukončil teologické štúdium, väčšiu časť života pôsobil ako ev. farár v Hlbokom (predtým kaplán v Brezovej)
- Vydával almanach Nitra, jeho 2. ročník už v Štúrovej slovenčine (1844)
- Od r. 1846 vydáva aj Slovenskje pohľady na vedi, umeňja a literatúru.
- V revolučných rokoch 1848/49 najaktívnejší organizátor dobrovoľníckej výpravy.
- Tvorba:
- Olejkár (hist. román)
- Od Silvestra do Troch kráľov (satirická novela)
- Svadba kráľa veľkomoravského, Svätoplukovci (kratšie prózy)
- Gottšalk (román)
Slovenská medzivojnová dráma
- Počet drám sa rozširuje najmä po vzniku ČSR, kedy postupne vznikajú tri slovenské divadlá – Slovenské národné divadlo v Bratislave (1919), Východoslovenské národné divadlo v Košiciach a v Slovenské ľudové divadlo v Nitre
- Starší autori (Tajovský, Kukučín, Timrava) zobrazovali ešte dedinské a malomestské prostredie, alebo národnú históriu, tí mladší sa sústreďujú na aktuálnu spoločenskú situácie a konflikty z nej prameniace.
- Najvýznamnejší predstavitelia: Peter Zvon, Ivan Stodola a Július Barč-Ivan.
- Ivan Stodola – počas 1. svetovej vojny vojenský lekár, písať začal po vojne, vysmieval slovenské malomeštiactvo, ponúkal obraz života obyčajných ľudí, nadviazal na Tajovského
- Tvorba:
- Bačova žena (tragédia)
- Jožko Púčik a jeho kariéra (komédia)
- Náš pán minister (komédia)
- Július Barč-Ivan – zobrazuje slovenské dedinské prostredie, sociálnu tematiku, využíva satiru, nadväzuje aj na J. Chalupku (Ťuťotín = moderné Kocúrkovo)
- Tvorba:
- Matka – konflikt dvoch bratov a sebaobetovanie sa matky za ich zmierenie jedného s druhým
- Mastný hrniec
- Peter Zvon – vl.m. Vladimír Sýkora, pôvodne divadelný kritik, ironizuje, satirizuje súčasný svet a dáva ho do protikladu s minulým, ktorý v konečnom dôsledku nebol o nič lepší
- Tanec nad plačom – obraz príchodu historických postáv na maškarný ples súčasnosti, kontrast sveta minulosti a budúcnosti. Cez sluhu Barnabáša odkrýva, že svet sa stále delil a delí na pánov a chudobu...
Realizmus v slov. lit
- Zatvorenie troch slovenských gymnázií (1874)
- Zrušenie Matice slovenskej (1875)
- Zákon umožňujúci telesné tresty poddaných
- Vzrastá bieda, hlad, šíria sa choroby
- Autori si viac všímajú sociálnu ako národnú problematiku
- Obraz slovenskej dediny, ktorá sa delí na chudobných a bohatých, stúpa úloha roľníctva, stráca sa úloha zemianstva
- Vzniká literárny almanach Napred (1871), nová generácia autorov (K. Banšel, P. Országh)
Opisný realizmus
- Autori zobrazujú skutočnosť, ale neponúkajú riešenie problémov v spol.
- V popredí je národný život, problematika zemianstva a jeho schopnosť stáť na čele národa, využívajú humor
- Zobrazuje postavy zo všetkých spoločenských vrstiev
- Zobrazujú dedinskú tematiku, ale skôr si všímajú čistotu, neskazenosť slovenského ľudu a tým sa snažili povzniesť slovenský národ, propagácia slovenčiny
- Autori: S. H. Vajanský, T. Vansová, M. Kukučín, P. O. Hviezdoslav
Kritický realizmus
- Autori zobrazujú skutočnosť a zároveň ponúkajú riešenia, využívanie irónie
- Národná tematika ustupuje, v popredí je sociálna problematika, no všímajú si aj vnútro človeka, jeho psychiku
- Kritika nedostatkov v spoločnosti
- Diela verne zobrazujú život najnižších ľudových vrstiev, príčinu ich biedy
- Autori:
- S. Timrava, J. G. Tajovský,
- Kukučín, Ľ. Podjavorinská, J. Jesenský,
- Krasko
Tematika zemianstva v slov. lit
- Rozvíja sa najmä v literatúre opisného realizmu
- H. Vajanský – Suchá ratolesť (román, v postave Stanislava Rudopoľského vidí v zemianstve nádej pre národ)
- O. Hviezdoslav – Ežo Vlkolinský (epos, budúcnosť zemianstva v jeho spojení sa s pracovitými sedliakmi)
- Kukučín – Keď báčik z Chochoľova umrie (poviedka, autor vidí morálny aj duchovný úpadok zemianstva, vidí jeho neschopnosť stať sa vedúcou silou národa)
- Ďalšie diela s tematikou zemianstva: S.H. Vajanský – Letiace tiene, Kotlín / P. O. Hviezdoslav – Gábor Vlkolinský
Literárna moderna
- moderné smery a prúdy v literatúre, nový spôsob vnímania sveta a poézie, najvýznamnejšie smery moderny: symbolizmus, impresionizmus, dekadencia
- Impresionizmus
- zobrazujú konkrétny zmyslový zážitok tak ako ho vnímajú samotné zmysly
- dôraz na dojmoch, vnemoch, pocitoch, náladách
- odkrývajú krásu a zaujímavosť bežných vecí
- Symbolizmus
- Vzniká vo Francúzsku v 80. rokoch 19. storočia
- skutočnosť nevnímajú rozumovo ale pocitovo
- v popredí je individualizmus (tu ako zdôrazňovanie nálad, myšlienok jednotlivca)
- autori využívajú cudzie výrazy, zložito sa zobrazuje zložitá skutočnosť
- využívajú sa najmä symboly, básnické obrazy vytvárané metaforicky alebo personifikovane, či metonymiou (topole – smútok, srdce – láska, holubica – mier, hlavne symboly z antiky, z prírody, z biblie)
- dôraz kladú aj na zvukovú stránku verša, jeho ľubozvučnosť.
- vyjadrujú skepsu (bezvýchodiskovosť), smútok, beznádej
- Ivan Krasko, Janko Jesenský
Ivan Krasko
- Vlastným menom Ing. Ján Botto, používal aj pseudonym Janko Cigáň, pracoval v chemickej továrni v Kloboukoch
- Zbierky symbolických básní:
- Nox et solitudo (Noc a samota)
- Verše
- Ľúbostná poézia s pocitmi osobného smútku
- Spomienka na dávne citové zážitky (bez irónie)
- Pocity osamotenia, svet vníma cez seba
- Typická melodickosť veršov, pravidelnosť v metrike (stopy), časté najmä rôzne typy figúr.
- PS: Pochádzal z Gemera (Lukovištia)
Slovenská medzivojnová poézia
NADREALIZMUS
- Nadrealizmus - niečo nad skutočnosť
- v 30. rokoch na Slovensku vystúpila skupina mladých básnikov, ktorí zareagovali na blížiace sa nové vojnové obdobie.
- vzbúrili sa proti dobe, snažili sa podať protest aj proti zastaralému básnickému umeniu.
- ich básňam zdanlivo chýbala logika, neobsahovali interpunkciu, rým, rytmus, básnické prostriedky, strofy. Snažili sa dať poézii novú tvár.
- opierali sa o javy podvedomia, o sen, fantáziu.
- medzi zakladateľov nadrealizmu patrí Rudolf Fabry zbierkou Uťaté ruky. Využíva momentálne nápady a približuje sa reči detských rečňovaniek.
- Nadrealistická sedmička: Rudolf Fabry, Štefan Žáry, Vladimír Reisel, Pavol Bunčák, Ján Rak, Ján Brezina, Július Lenko
VITALIZMUS
- životný elán („elán vital“) – odtiaľ názov vitalizmus.
- básnici oslavujú život, životodarnú aktivitu a činorodosť
- nechcú sa vracať do minulosti, dôležitejšia je pre nich súčasnosť a budúcnosť.
- ospevujú krásu ženy,
- Sú tu aj stopy poetizmu, najmä v princípe hry a hravosti
- Hlavný predstaviteľ Ján Smrek, básnik životného optimizmu, neúnavný hľadač lásky a harmónie.
- DAV-isti
- skupina mladých, ľavicovo orientovaných slovenských intelektuálov, ktorá vznikla v roku 1922 v Prahe
- združovali sa okolo časopisu DAV (1924-1937), ktorý viedol V.Clementis, neskôr L. Novomeský.
- boli to zväčša študenti, socialisti zo Slovenska, v r. 1924 vydávajú Zborník mladej slovenskej literatúry.
- Zaoberali sa otázkami umenia, filozofie, literatúry, kritiky aj politiky.
- Členmi DAV-u boli: Daniel Okáli, Andrej Sirácky, Vladimír Clementis, Ján Rob Poničan, Laco Novomeský
Naturizmus a lyrizovaná próza
- zobrazenie dedinského prostredia
- vrchárske, horské prostredie
- rozdeľujú postavy na vyslovene dobré a vyslovene zlé, konflikt dobra a zla
- využívajú baladický, pochmúrny dej
- hlavné postavy skúmajú aj svoje pocity, svoje vnútro
- rozprávkovosť, tajomnosť, záhadnosť
- využívajú lyrizáciu prózy – opisy prírody, nálad a pocitov postáv
- Dobroslav Chrobák, František Švantner, Ľudo Ondrejov
Literárne smery v 20. storočí
Postmoderna
- vedomie postáv a často aj text sú fragmentárne (útržkovité, necelistvé);
- v próze sa spájajú zdanlivo nezlučiteľné prvky reality
- človek sa vníma ako hračka spoločenských pohybov
- autori využívajú iróniu, sebairóniu, výsmech
- autori sa vzdávajú prísnej racionality, racionálno sa narušuje - aj fyzikálne zákony;
- autori sa vysmievajú práve z toho, čo je spoločensky hodnotené ako vysoké
- namiesto o hrdinovi môžeme hovoriť skôr o antihrdinovi (hrdina proti svojej vôli) - klamár, násilník, vrah
- používa sa princíp montáže - text akoby bol zmontovaný z rôznych textov (palimpset)
- Dušan Mitana, Pavel Vilikovský
Psychologický realizmus (niekedy aj sociálno-psychologický)
- autori vychádzajú z realizmu, ale do diel preniká aj expresionizmus
- v dielach vystupujú obyčajní ľudia, ale mravne čistí,
- autori prenikajú pod povrch javov, dovnútra postáv
- vnútorný svet postáv je často dôležitejší ako vonkajší dej.
- hlavným hrdinom je obvykle prostý dedinský človek, nevzdelaný, jednoduchý
Jozef Cíger Hronský, Milo Urban
nový román (antiromán)
- odmieta tradičný, klasický román
- odmieta románový dej
- v románoch prevažuje opis vecí a javov bez príčinnej súvislosti a bez časovej následnosti
- hrdina je nahradený bližšie neurčenou postavou, ktorá prichádza, stráca sa a namiesto nej sa hlavným hrdinom stáva postava iná
- človek často blúdi, hľadá
- hlavní predstavitelia: Ján Johanides (Súkromie), Peter jaroš (Zdesenie), Rudolf Sloboda (Uhorský rok)
barbarská generácia
- dôležité miesto v ich poézii zohráva princíp voľnosti, snažia sa zachytiť chvíľkové dojmy
- verše budujú na základe prekvapenia
- odsudzujú ľudské slabosti (povýšenectvo, závisť...)
- básne sú zväčša veľmi krátke
- sú im blízke orientálne náboženstvá, mnohí uznávajú možnosť znovuzrodenia
- poukazujú na to, že v pretechnizovanom skutočnom svete chýba ľudskosť
- za najdôležitejšiu považujú lásku, všetko ostatné je pre nich len ilúzia
- ich verš, rým aj strofa sú voľné, aby mohli tvoriť slobodne, bez odmedzení
- autori: Adrijan Turan, Robert Bielik, Kamil Zbruž
poppoézia
- básne, ktoré sa stali textami piesní
- témou ich básní je láska, príroda, rodina, nádej, ale aj samota
- využívajú klasickú stavbu básne, osobitnú pozornosť venujú rýmom
- dôležitým prvkom ich básní je často sa opakujúci refrén
- ich poézia neobsahuje terminológiu zo žiadneho vedného odvetvia
- autori: Boris Filan (pre Elán), Kamil Peteraj (pre Gombitovú, Žbirku), Jozef Urban (Voda, čo ma drží nad vodou)
osamelí bežci
- básnická skupina, ktorá sa začala formovať v roku 1963
- mali záujem o jednotlivca, životné hodnoty, možnosť uplatnenia v spoločnosti, každodenné radosti a neúspechy
- majú pocit, že človek sa vytráca zo záujmu spoločnosti
- komunizmus nazývali abstraktným pojmom
- v období normalizácia bola tvorba týchto autorov zakázaná
- autori: Peter Repka, Ivan Štrpka, Ivan Laučík
konkretisti
- trnavská skupina autorov
- zdôrazňujú „konkrétnu pamäť“
- tematika detstva, rodného kraja, prírody
- snažia sa o modernizáciu detskej literatúry
- ich básne sa zakladajú na estetickosti, subjektívne pocity a spoločenské udalosti sa stávajú abstraktnejšími
- autori: Ján Stacho, Ján Šimonovič, Jozef Mihalkovič, Ján Ondruš, Ľubomír Feldek
Generácia 1956
- snaží sa prinavrátiť poézii úplnosť a rôznorodosť
- prvou zbierkou tejto generácie je Rúfusova Až dozrieme
- básnici sa snažia o naznačenie konfliktov v spoločnosti
- tematika rodného kraja, detstva, matky, prírody, rodinných vzťahov a pút
- autori: Milan Rúfus, Miroslav Válek, Milan Ferko, Mikuláš Kováč
obdobie schematizmu
- básnické umenie je vnímané ako druh umenia, ktoré má ideologické, politické aj výchovné poslanie
- zobrazujú mier, triedny boj, oslavujú iných autorov z histórie alebo politikov
- poézia sa neraz mení na ideologické poučky (akí by sme mali byť)
- človek v ich poézii musel byť ideálny
- spracúvajú však aj tému lásky k žene, lásky k rodnému kraju
- využívajú klasický typ poézie založený na stabilnom verši, rýme, strofe
- autori: J. Kostra, P. Horov, V. Mihálik
univerzitní básnici
- niekedy sa nazývali aj Pokrvní
- začali tvoriť už počas štúdia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského
- snažia sa preniknúť do národnej minulosti, aby pochopili prítomnosť človeka
- téma rodinného spolužitia, každodenných starostí, ale aj motívy z antiky či histórie
- využívali voľný verš, v ich poézii chýbal aj rým
- autori: Ján Štrasser (neskôr aj predstaviteľ poppoézie), František Lipka, Ladislav Hagara
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Smery v slovenskej medzivojnovej próze | Ostatné | 583 slov |
|
Literárne smery po roku 1945 | Ostatné | 667 slov |
|
Literárne smery – prehľad | Ostatné | 2 432 slov |
|
Moderné umelecké smery v svetovej povojnovej literatúre | Maturita | 1 061 slov |
|
Literárne obdobia a smery | Ostatné | 3 753 slov |
|
Nové umelecké smery a prúdy v slovenskej básnickej tvorbe medzi 2 svetovými vojami | Maturita | 296 slov |