Klasicizmus
* 17. - 18. st.
* classicus - vynikajúci, vzorový, príkladný
* umelecký smer, ktorý vzniká na dvore kráľa Ľudovíta XIV. vo Francúzsku
* zmysel umenia vidia v napodobňovaní prírody, toho, čo je podstatné a nemenné, znova sa inšpirujú antikou
* určili sa presné pravidlá písania, žánre sa rozdelili na vysoké (óda, elégia - žalospev, tragédia) a nízke (komédia, satira, bájka), nepripúšťalo sa prelínanie týchto žánrov
* témou sa stávali historické, nadčasové námety
* hrdina: príslušník vysokých vrstiev, vládca, veľmož (vo vysokých žánroch) a meštianstvo, chudoba (v nízkych žánroch)
* vychádzal z racionalizmu Reného Descarta - Myslím, teda som (Cogíto ergo sum)
* literatúra sa viac sústreďuje na všeobecné črty človeka, vytvára typy postáv (napr. Harpagon v Lakomcovi)
* v dráme (div. hrách) sa zdôrazňuje jednota deja, miesta a času
* na našom území sa rozvíja vzdelanosť, tolerančný patent umožní slobodu vierovyznania, školská dochádzka sa stáva povinnou, vznikajú nielen nové školy, ale aj slovenské a česko-slovenské spolky, rastie úsilie o vytvorenie spisovného jazyka (Bajza, Bernolák, Fándly, Hollý), no popritom stále pretrváva na našom území aj biblická čeština
* rastie záujem o dejiny Slovákov (Svätopluk, Dejiny slovanskej reči a lit., Cirillo-Metodiada..)
* 1787 prvá spisovná slovenčina, bernolákovčina (Jazykovedno-kritická rozprava o slovenských písmenách)
Osvietenstvo
* Viera v osvietený rozum
* Pravda je poznateľná rozumom alebo skúsenosťou
* Odmieta predsudky a povery, zdôrazňuje potrebu slobody myslenia
* Zdôrazňovanie rovnosti medzi ľuďmi!
* Rozum a cit sú v súlade.
* Jean-Jacques Rousseau (Emil alebo O výchove), Denis Diderot (Encyklopédia),Daniel Defoe (Robinson Crusoe), Jonathan Swift (Guliverove cesty)
Romantizmus
* 1840 - 1880.
* Veľká francúzska revolúcia a jej heslo: Sloboda-rovnosť-bratstvo
* nástup kapitalistických, vlastníckych a majetkových vzťahov v spoločnosti
* činnosť štúrovcov, dohoda o spisovnej slovenčine (1843), Žiadosti slovenského národa (1848), vydávanie prvých slovenských novín (Slovenské narodné noviny s lit. prílohou Orol tatranský), časopisy (Slovenské pohľady), vznik Matice slovenskej (1863) a troch slovenských gymnázií (Revúca, Kláštor pod Znievom, Martin)
* jazyk sa snaží byť blízky ľudu, autori čerpajú z ľudovej slovesnosti (u nás sa ujíma Štúrova slovenčina)
* zdôrazňuje sa cit, menej podstatný rozum (na rozdiel od klasicizmu)
* hrdinom je výnimočný človek, cítiaci, často ktosi z nižších vrstiev, z ľudu
* využíva sa kontrast (dobro- zlo, škaredý-pekná: Chrám Matky Božej..), hrdina sa zmieta v rozkole medzi rozumom a citom, ideálom, snom a skutočnosťou - často končí tragicky, cítiť sympatie alebo antipatie autora k postavám
* v slovenskej literatúre najmä rozvoj poézie, využívanie silných básnických obrazov, lyricko-epické skladby (Marína), zdôrazňovanie národného. Ďalej sa rozvíja aj odborná literatúra (najmä Štúrov kodifikačný spis slovenčiny: Nárečia slovenskuo alebo potreba písaňja v tomto nárečí a jeho jazykovedné dielo: Náuka reči slovenskej)