Zóny pre každého študenta

Literárne obdobia 1. ročník, SŠ 2. polrok

Literárne obdobia 1. ročník, SŠ 2. polrok 

Klasicizmus

* 17. - 18. st.

* classicus - vynikajúci, vzorový, príkladný

* umelecký smer, ktorý vzniká na dvore kráľa Ľudovíta XIV. vo Francúzsku

* zmysel umenia vidia v napodobňovaní prírody, toho, čo je podstatné a nemenné, znova sa inšpirujú antikou

* určili sa presné pravidlá písania, žánre sa rozdelili na vysoké (óda, elégia - žalospev, tragédia) a nízke (komédia, satira, bájka), nepripúšťalo sa prelínanie týchto žánrov

* témou sa stávali historické, nadčasové námety

* hrdina: príslušník vysokých vrstiev, vládca, veľmož (vo vysokých žánroch) a meštianstvo, chudoba (v nízkych žánroch)

* vychádzal z racionalizmu Reného Descarta - Myslím, teda som (Cogíto ergo sum)

* literatúra sa viac sústreďuje na všeobecné črty človeka, vytvára typy postáv (napr. Harpagon v Lakomcovi)

* v dráme (div. hrách) sa zdôrazňuje jednota deja, miesta a času

* na našom území sa rozvíja vzdelanosť, tolerančný patent umožní slobodu vierovyznania, školská dochádzka sa stáva povinnou, vznikajú nielen nové školy, ale aj slovenské a česko-slovenské spolky, rastie úsilie o vytvorenie spisovného jazyka (Bajza, Bernolák, Fándly, Hollý), no popritom stále pretrváva na našom území aj biblická čeština

* rastie záujem o dejiny Slovákov (Svätopluk, Dejiny slovanskej reči a lit., Cirillo-Metodiada..)

* 1787 prvá spisovná slovenčina, bernolákovčina (Jazykovedno-kritická rozprava o slovenských písmenách)

Osvietenstvo

* Viera v osvietený rozum

* Pravda je poznateľná rozumom alebo skúsenosťou

* Odmieta predsudky a povery, zdôrazňuje potrebu slobody myslenia

* Zdôrazňovanie rovnosti medzi ľuďmi!

* Rozum a cit sú v súlade.

* Jean-Jacques Rousseau (Emil alebo O výchove), Denis Diderot (Encyklopédia),Daniel Defoe (Robinson Crusoe), Jonathan Swift (Guliverove cesty)

Romantizmus

* 1840 - 1880.

* Veľká francúzska revolúcia a jej heslo: Sloboda-rovnosť-bratstvo

* nástup kapitalistických, vlastníckych a majetkových vzťahov v spoločnosti

* činnosť štúrovcov, dohoda o spisovnej slovenčine (1843), Žiadosti slovenského národa (1848), vydávanie prvých slovenských novín (Slovenské narodné noviny s lit. prílohou Orol tatranský), časopisy (Slovenské pohľady), vznik Matice slovenskej (1863) a troch slovenských gymnázií (Revúca, Kláštor pod Znievom, Martin)

* jazyk sa snaží byť blízky ľudu, autori čerpajú z ľudovej slovesnosti (u nás sa ujíma Štúrova slovenčina)

* zdôrazňuje sa cit, menej podstatný rozum (na rozdiel od klasicizmu)

* hrdinom je výnimočný človek, cítiaci, často ktosi z nižších vrstiev, z ľudu

* využíva sa kontrast (dobro- zlo, škaredý-pekná: Chrám Matky Božej..), hrdina sa zmieta v rozkole medzi rozumom a citom, ideálom, snom a skutočnosťou - často končí tragicky, cítiť sympatie alebo antipatie autora k postavám

* v slovenskej literatúre najmä rozvoj poézie, využívanie silných básnických obrazov, lyricko-epické skladby (Marína), zdôrazňovanie národného. Ďalej sa rozvíja aj odborná literatúra (najmä Štúrov kodifikačný spis slovenčiny: Nárečia slovenskuo alebo potreba písaňja v tomto nárečí a jeho jazykovedné dielo: Náuka reči slovenskej)

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/literatura/27815-literarne-obdobia-1-rocnik-ss-2-polrok/