Poviedka a novela, Vševediaci rozprávač, Vnútorná kompozícia epického diela
Autor: celestina (18)
Typ práce: Ostatné
Typ práce: Ostatné
Dátum: 05.12.2022
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 255 slov
Počet zobrazení: 1 684
Počet zobrazení: 1 684
Tlačení: 108
Uložení: 93
Uložení: 93
Poviedka a novela. Vševediaci rozprávač. Vnútorná kompozícia epického diela.
poviedka = malý epický žáner
- zachytáva jednu udalosť zo života
- vystupuje málo postáv, ktoré sú vykreslené ako skutočné ľudské charaktery (viď. Maco Mlieč, Ondráš Machuľa), postavy vstupujú do deja sformované, nevyvíjajú sa
- v porovnaní s novelou sa vyznačuje pokojnejším opisom deja, menšou intenzitou dramatickosti a napätia
humoreska: poviedka so žartovnou tematikou
črta: krátka poviedka, ktorá spracúva skutočnú udalosť
novela= epický žáner stredného rozsahu
- dej odráža každodenný život
- zobrazuje jeden príbeh, udalosť alebo súbor niekoľkých udalostí, ktoré uzatvára neočakávaný, náhly zvrat a rozuzlenie konfliktu, zameriava sa na ústrednú dejovú líniu, nie sú v nej opisné zložky a epizódy
- menej postáv (4-5)
vševediaci (olympský) rozprávač = rozprávanie sa uskutočňuje v 3. osobe v minulom čase, pozícia nezainteresovaného pozorovateľa, pozná vnútorný a vonkajší život postáv, vie o ich myšlienkach a túžbach, vie, čo sa stalo, stane, aj čo sa práve odohráva, niekedy priamo hodnotí konanie svojich postáv
vnútorná kompozícia textu
rovina deja
- úvod (expozícia): predstavuje sa prostredie, prichádzajú postavy (náčrt ich povahových vlastností), naznačuje sa dej (možný konflikt)
- zápletka (kolízia): dej sa zauzľuje, objavuje sa udalosť alebo čin, ktorý skomplikuje vzťahy postáv
- vyvrcholenie (kríza): konflikt v deji naplno vrcholí
- obrat (peripetia): nečakaný obrat v deji, tzv. retardujúci prvok
- rozuzlenie (katastrofa): tragické riešenie konfliktu alebo happy-end
rovina významu (čo chcel autor povedať, jeho „posolstvo“)
- Poznámka na záver k štruktúre literárneho diela: rozlišujeme chronologický (dej sujetu = dej fabuly), retrospektívny (do minulosti) a reťazový (udalosti nadväzujú za sebou, pričom ich spája postava hlavnáho hrdinu) kompozičný postup pri písaní diel
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Novela, jej charakteristika, porovnanie s poviedkou (Hemingway, Blažková, Šikula, Capote) | Referát | 1 594 slov |
|
Román, Novela, Poviedka | Ostatné | 313 slov |
|
Poviedka, novela, román | Referát | 529 slov |
|
Rozprávač | Učebné poznámky | 129 slov |
|
Novela, jej charakteristika, porovnanie s poviedkou (Hemingway, Blažková, Šikula, Capote) | Ostatné | 901 slov |
|
Novela | Ostatné | 499 slov |
|
Krátka epická próza – novela | Ostatné | 1 266 slov |
|
Novela, Vnútorný monológ, Analýza diel Ťapákovci a Koniec lásky od J. Jesenského | Ostatné | 1 091 slov |
|
Novela, Znaky novely | Ostatné | 1 328 slov |
|
Čo je Novela? | Ostatné | 54 slov |
|
Krátka epická próza – novela | Referát | 972 slov |
|
Novela | Učebné poznámky | 277 slov |
|
Novela zo štylistického a kompozičného hľadiska | Referát | 1 349 slov |
|
Autorský rozprávač + príklad | Referát | 123 slov |
|
Priamy rozprávač + príklad | Referát | 145 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Vnútorná kompozíciaDiskusia: Poviedka a novela, Vševediaci rozprávač, Vnútorná kompozícia epického diela
Pridať nový komentárVygenerované za 0.019 s.