Avantgardné literatúry
Avantgardné literatúry
AVANTGARDA = z franc. predvoj, súhrnné označenie viacerých umeleckých
smerov, ktoré stoja proti tradičným umeleckým smerom ako napr. realizmus, vznikali postupne od začiatku 20.
storočia
a/ expresionizmus (expressus = výrazný, ostrý)
- vznikol v Nemecku
v období zhoršujúcej sa ekonomickej situácie
- zobrazoval vnútorné zážitky a predstavy jednotlivca , t.j. dôraz na
psychiku postáv
- pravdivý obraz skutočnosti, autori majú pesimistický, skeptický
postoj
- expresionisticky písali najmä spisovatelia, ktorí prežili 1. svet. vojnu (zobrazovali svoje
zážitky)
- v dielach silné kontrasty, odpor voči vojne, často ja-rozprávanie
✗ Kafka, Strindberg, Brecht, Remarque, u nás Milo Urban a Jozef Cíger-Hronský
b/ futurizmus (futurus
= budúci)
- orientoval sa na zobrazenie budúcnosti, ktorú
definoval rozvoj techniky a civilizácie, oslava a preceňovanie technického pokroku a vedy
- zrušená
interpunkcia a rým, uprednostňovanie slovies (autori nimi chceli vyjadriť dynamiku, ruch a tempo doby)
- využíva sa onomatopoje a kakafónia (neľúbozvučnosť), čím chceli spisovatelia vyjadriť rachot
strojov
✗ Filippo Marinetti, Chlebnikov a Majakovskij (futurizmus v Rusku sa zmenil na
kubofuturizmus), u nás Poničan
c/ dadaizmus (dada = hračka)
- vznikol
vo Švajčiarsku počas 1. svetovej vojny ako reakcia na deštrukciu spôsobenú 1. svetovou vojnou, neskôr sa rozšíril do
francúzskeho Paríža
- propagácia anarchie v živote aj kultúre, propagácia absolútnej slobody
tvorby
- básnici spontánne zoraďovali slová do veršov bez zmyslu, bez logiky,
výklad diel bol na čitateľovi
✗ Tristan Tzara (francúzsky básnik rumunského pôvodu), zostavil Dadaistický
manifest, v ktorom dal návod, ako vytvoriť dadaistickú báseň (rozstrihať súvislý text a losovaním papierikov postupne vytvárať
nový)
d/ poetizmus (poesio = poézia)
- vznikol v Česku, zasiahol aj
slovenskú literatúru, ale ďalej sa už nedostal
- poetistickí básnici mali aktívny vzťah k
životu, zachytávali ho prostredníctvom svojich emócií, fantázií, asociácií a predstáv (optimistický pohľad na svet)
- sústredili sa na súčasnosť, predovšetkým na šťastné okamihy v živote
- typické básne = pásma (viď. Appolinaire)
✗ Vítězslav Nezval, Jaroslav Seifert, u nás Novomeský, Fraňo
Kráľ, Beniak a ďalší
e/ konštruktivizmus (constructio = zostavenie, zostrojenie)
- vznikol
v Rusku, snažil sa o úspornosť vyjadrovania, dôraz sa kládol na racionálnu stránku
diela
f/ surrealizmus (z fr. nadreálno)
- vznikol vo Francúzsku v 20-tych rokoch 20.
storočia
- poézia = prelínanie sna a skutočnosti, prúd obrazov, ktoré vychádzajú z
podvedomia
- surrealisti sa opierajú o psychoanalýzu Siegmunda Freuda, rakúskeho psychiatra, ktorý
tvrdil, že konanie človeka je ovplyvnené jeho podvedomím, snami a libidom (sexuálnym pudom)
- šokujúca metafora (spojenie 2 vecí, ktoré zdanlivo nesúvisia), voľný verš, žiadna
interpunkcia, tiež využívanie pásma
- technika automatického záznamu!
✗ zakladateľ
André Breton, autor zbierok Magnetické polia a Spojené nádoby, románu Nadja (o žene trpiacej
halucináciami, text je doplnený fotografiami a nezmyselnými kresbami)
- významná báseň Za krásneho prísvitu !!!:
stretnutie s vybájenou ženou, zvláštne metafory (ústa sú rady vybíjané šperkom), svet prírody sa prelína s realitou
existencie ženy
Za krásneho prísvitu
… ty ležiac na hroznom mori drahých kameňov Obracala si sa
Nahá
Vo veľkom slnci ohňostroja
Guillaume Apollinaire: tvorba medzi symbolizmom a
surrealizmom, tvorca pomenovania surrealizmu básnická zbierka Alkoholy
- zbierka vznikla ako
reťazec rôznych dojmov, videní, postrehov a nálad úvodná báseň = PÁSMO:
- básnik putuje po Európe (Česko,
Holandsko, Taliansko) a svoju cestu začína v Paríž, kde sa prechádza ulicami najmä priemyselnej časti, v Paríži je veľký ruch, množstvo
ľudí, no on sa cíti osamelý
- opisuje, ako sa do prostredia dostávajú nové veci a všetko staré upadá, píše o tom, ako sa
neberie ohľad na grécku a rímsku antiku, ktoré položili základ umenia, jediné, čo sa nemení je náboženstvo, ukazuje nezáujem o umenie
(ľudia nečítajú knihy, ale len cenníky, denníky a reklamy)
- v básni chýba interpunkcia, strofy, používa voľný
verš
pásmo ako literárny žáner = väčší rozsah a polytematickosť (radenie mnohých tém za sebou, ktoré sa navzájom
prelínajú), obraz myšlienkového pochodu človeka, z čoho vzniká spájanie časovo a priestorovo nesúvisiacich motívov, prelínanie lyrických
a epických prvkov v texte
básnická zbierka Kaligramy !!!
- básne, ktoré majú
formu kresieb, obrázkov, obraz = význam celej básne (inšpirácia: avantardný smer
kubizmus)
- spojenie poézie s kresbou, t.j. zvukové a zrakové vnímanie textu
Zones.sk – Zóny pre každého študenta