Literárne druhy a žánre
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 675
Uložení: 99
Literárne druhy a žánre
LYRIKA (poézia)
vyjadruje pocity, nálady, myšlienky autora nemá dej
nemá postavy, ale lyrický subjekt (často splýva s autorom)
viazaný alebo voľný verš
využívajú sa umelecké básnické prostriedky
spoločenská lyrika: city, pocity, myšlienky, nálady a túžby sa týkajú celej spoločnosti, môže byť politická alebo občianska
ľúbostná lyrika: vyjadruje osobné, intímne city, lásku, zamilovanosť, obdiv k objektu citov, ale aj sklamanie či smútok z nenaplnenej lásky
úvahová (reflexívna) lyrika: básnik sa zamýšľa, uvažuje nad problémami, ktoré sa ho bezprostredne dotýkajú (citové či spoločenské problémy)
duchovná (náboženská) lyrika: náboženská tematika, slabší záujem autorov o osobnú sociálnu a spoločenskú problematiku
prírodná lyrika: vyjadruje city, nálady, vzťah k prírode, ktoré vznikli pod jej silným vplyvom
čistá lyrika: poézia bez filozofickej náplne, ide o vyjadrenie momentálnej nálady, „rozum“ ako keby stál stranou, často používanie symbolov
automatický text = citové vzruchy, pocity, zážitky bez logickej stavby diktované podvedomím, bez kontroly rozumom, autor nevie, čo bude písať, ale prvý verš mu automaticky vyvoláva ďalší a ďalší verš, nepoužíva sa interpukcia, veľká obrazotvornosť („otcom“ tohto postupu je André Breton)
sonet = znelka, vznik v Taliansku
- skladá sa zo 14 veršov, ktoré sú zoradené do dvoch 4-veršových a dvoch 3-veršových strof ( 4 4 3 3 )
- obsah sonetu je rozdelený na tézu, antitézu a syntézu (téza je v prvom štvorverší a hovorí o vzniku nejakého problému, antitézu obsahuje druhé štvorveršie a hovorí o negácii, teda riešení konkrétneho problému, posledné dve trojveršia tvoria syntézu, t.j. pointu)
populárna pieseň = určená širokým vrstvám obyvateľstva
– všeobecne známa a populárna pieseň
- vyjadruje pocity a vkus príslušnej generácie, podlieha móde
- autormi sú textári a hudobní skladatelia
EPIKA (próza)
zakladá sa na deji, na rozprávaní príbehu, udalostí (typická je časová postupnosť) autora v nej zastupuje rozprávač
veršovaná epika (balada, epos, historická pieseň) a neveršovaná epika (poviedka, román, novela, ...)
malé (poviedka, anekdota, bájka), stredné (novela, balada, legenda) a veľké epické žánre (román, epos)
novela = epický žáner stredného rozsahu
- dej odráža každodenný život
- zobrazuje jeden príbeh, udalosť alebo súbor niekoľkých udalostí, ktoré uzatvára neočakávaný, náhly zvrat a rozuzlenie konfliktu, zameriava sa na ústrednú dejovú líniu, nie sú v nej opisné zložky a epizódy
- menej postáv (4-5)
román = veľký epický žáner
- množstvo postáv, ktoré sa vyvíjajú
– veľmi dôležitý je rozprávač
- široký okruh života, obyčajne v dlhšom časovom rozpätí, dej býva zložitý, časť zobrazovaných udalostí tvorí hlavnú dejovú líniu, iné tvoria vedľajšie dejové línie románu
- spojením viacerých románov do jedného celku vznikajú dilógie, trilógie a románové cykly
druhy románu:
- historický, historicko-dobrodružný, vedecko-fantastický, cestopisný, dievčenský, biografický, detektívny, ...
- detektívny (kompozícia založená na zločine a pátraní po páchateľovi, detektív rieši záhadu, tajomstvo s prekvapivým, nepravdepodobným riešením, využívaná dedukcia)
- sociálny (t.j. spoločenský román, uplatňuje sa kritickosť, autor v ňom rieši problémy spoločnosti, vystupujú tu obyčajní ľudia s mravnou prevahou nad ostatnými)
- psychologický (hlavnou témou je vnútorný stav hlavných postáv, tie sú zvyčajne veľmi zložité, ale čitateľ sa z príbehu dozvedá príčiny ich myšlienok a správania, na konci zvyčajne oslobodenie od duševnej trýzne, oslabený dej, autor sa viac zameriava na úvahy, vnútorné monológy postáv)
epos = z gr. slovo, rozprávanie
- rozsiahly a veršovaný žáner, v ktorom sa hovorí o významných udalostiach a hrdinoch nejakého národa
- kladie sa veľký dôraz na výnimočnosť (výnimočné udalosti, ľudia, charaktery), hlavná postava je osoba s výnimočnými vlastnosťami a schopnosťami
- vystupujú tu bohovia, polobohovia, ktorí často hrdinom poradia, poskytnú nejaký čarovný predmet
- autor spomaľuje dej eposu rôznymi spôsobmi (opakovania, podrobné opisy predmetov, ľudí), t.j. cieľom eposu nie je rýchle rozuzlenie
- záväzná kompozícia: propozícia (krátke naznačenie deja), invokácia (vzývanie múz alebo bohov), enumerácia (opisy), zásah bohov do deja
balada = epický žáner ľudovej slovesnosti
- krátky a jednoduchý dej má rýchlý spád, je smutný, pochmúrny a zvyčajne sa končí tragicky
– hrdinom býva človek (z rôznych spoločenských vrstiev), ktorý sa niečím previnil
- často nadprirodzené postavy (nemŕtvi, víly, strašidlá) a deje (prekliatie)
báj = najstaršia podoba ľudovej slovesnosti
- vysvetľuje predstavy ľudí o vzniku sveta, človeka, prírodných javov
- vystupujú v nej bohovia, polobohovia a iné nadprirodzené bytosti
- súbor báji národa sa nazýva mytológia (bájoslovie)
poviedka = malý epický žáner
– zachytáva jednu udalosť zo života
- vystupuje málo postáv, ktoré sú vykreslené ako skutočné ľudské charaktery (viď. Maco Mlieč, Ondráš Machuľa), postavy vstupujú do deja sformované, nevyvíjajú sa
- v porovnaní s novelou sa vyznačuje pokojnejším opisom deja, menšou intenzitou dramatickosti a napätia
humoreska: poviedka so žartovnou tematikou
črta: krátka poviedka, ktorá spracúva skutočnú udalosť
podobenstvo (alegória) = epický žáner menšieho rozsahu
- obsahuje ponaučenie s výchovným zámeraním, veľa podobenstiev obsahuje Biblia
- alegória je druh rozvinutej metafory, nepriamo pomenúva obraz alebo dej (možno prerozprávať dejiny, kde rôzne národy a krajiny sú „zamaskované“ konajúcimi zvieratami)
DRÁMA
neprítomnosť rozprávača
základ drámy tvoria monológy a dialógy (veršované alebo neveršované)
dramatické žánre sú určené predovšetkým na scénickú realizáciu členenie na dejstvá, scény, výstupy
divadelná hra = dramatické literárne dielo, ktoré je vhodné na divadelné predvádzanie
- realizuje sa na špeciálne upravenom priestore, t.j. javisku
- predpremiéra, premiére, repríza a derniéra
režisér = tvorca koncepcie a spôsobu stvárnenia divadelnej hry
herci = strárňujú postavy hry
dramaturgia = umelecká činnosť zameraná na prípravu repertoáru a jeho častí
inscenácia = premena literárneho diela na divadelnú alebo televíznu hru
absurdná dráma = antidráma, porušuje klasickú kompozíciu drámy, chýba v nej súvislý dej, zápletka, rozuzlenie a záver, málo postáv, ktoré spolu ledva komunikujú
komédia (veselohra) = vznikla v antickom Grécku
- jej cieľom je vyvolať smiech
- už základný konflikt je komický, lebo hrdina si buď určí nezmyselný cieľ alebo si zvolí neprimerané prostriedky na jeho dosiahnutie
– zobrazuje smiešnosť, komickosť a nezmyselnosť niektorých stránok ľudského života (predovšetkým negatívne vlastnosti človeka, záporné javy spoločnosti)
fraška: druh komédie, v ktorej prevláda situačná komika a zveličovanie
tragédia = vznikla v antickom Grécku, najstarší dramatický žáner
– individuálny alebo spoločenský konflikt
- boj jednotlivca alebo skupiny s nepriateľom, končí tragicky
- hlavnou postavou je výnimočný človek, ktorý sa často odmieta vzdať
činohra = vznikla miešaním prvkov tragédie a komédie v 18. a 19. storočí
- má viac prvkov tragédie ako komédie, pretože je predovšetkým vážna, ALE nekončí tragicky
- zobrazuje vážne a aktuálne spoločenské problémy
- hrdinami činohry sú ľudia bežného života
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Charakterizujte základné literárne druhy a žánre | Ostatné | 528 slov |
|
Literárne druhy a žánre | Učebné poznámky | 918 slov |
|
Literárne druhy a žánre | Referát | 426 slov |
|
Literárne druhy a žánre | Ostatné | 480 slov |
|
Literárne druhy a žánre rozdelenie | Referát | 213 slov |
|
Literatúra ako umenie, umelecké druhy, útvary a žánre | Referát | 185 slov |
|
Literárne žánre – všetky | Ťahák | 3 044 slov |
|
Literárne žánre | Referát | 3 391 slov |
|
Literárne druhy: lyrika, epika, dráma | Referát | 829 slov |
|
Literárne druhy: lyrika, epika, dráma | Učebné poznámky | 152 slov |