Slovenský romantizmus 1830 - 1850
Typ práce: Učebné poznámky
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 974
Uložení: 63
Slovenský romantizmus 1830 - 1850
Spoločensko-historické podmienky:
30-te roky 19.storočia → maďarský (národnostný) a rakúsky (hospodársky) útlak, formovanie Štúrovej školy, vznik Spoločnosti česko-slovenskej na bratislavskom lýceu (Karol Štúr a Samo Chalupka)
1836 → vychádzka na Devín (Štúr prijal slovanské meno Velislav, Hurban Miloslav → znamenie vernosti slovanstvu)
Karol Kuzmány → vypracoval ideový a umelecký program romantizmu
Znaky literárnej tvorby:
- stlmený subjektivizmus/individualizmus (s výnimkou Janka Kráľa), pretože hlavným motívom bol národ, najprv národná a až potom osobná sloboda !!!
- námety z prítomnosti, ale i minulosti = ako podpora národnej hrdosti (Veľká Morava, Jánošík, Matúš Čák)
- žánre = balada, duma, historická povesť, hlavný literárny druh = lyrika, predovšetkým s lyricko-reflexívnymi prvkami (básnik zasahuje do deja a komentuje ho), z prózy najmä historické povesti a kratšie prózy so satirickým podtextom, minimum drámy
- postavy: pokus o výraznejšiu psychologizáciu, postavy podliehajú svojim citom (vydedenec, pútnik, mních, žobrák, väzeň) a sú neúspešné pri uskutočňovaní svojho ideálu, ľudský osud sa väčšinou končí tragicky
- folklórny sylabizmus = rovnaký počet slabík vo veršoch, združený/striedavý rým, verš blízky folklóru a piesni,
zjednodušená obraznosť, hovorová reč (ako snaha priblížiť sa ľudu), čerpanie z ľudovej slovesnosti
Ľudovít Štúr
A: Jazykovedná činnosť:
1843 = uzákonenie spisovnej slovenčiny na základe stredoslovenského nárečia (na fare v Hlbokom)
→ 1. kniha v štúrovskej slovenčine = 2. ročník almanachu Nitra (1844), odporca nového spisovného jazyka → Ján Kollár
(Hlasové o potrěbě jednotky spisovného jazyka pro Čechy, Moravany a Slováky)
jazykovedné diela: Nárečja slovenskuo alebo potreba písaňja v tomto nárečí (samostatný je iba ten národ, ktorý má vlastné územie a jazyk) a Náuka reči slovenskej (slovenský pravopis, syntax a morfológia)
B: Politická činnosť:
- poslanec za mesto Zvolen v Uhorskom sneme → pamätná reč v januári 1848 za zrušenie poddanstva a navrhoval, aby sa slovenčina dostala do škôl
- účasť v revolúcii 1848-49 (meruôsme roky) → Žiadosti slovenského národa, organizácia výprav proti uhorskej vláde
C: Literárna činnosť:
Dumky večerní → napísané v češtine, osobná a reflexívna lyrika zo študentských čias, najdôležitejšia báseň Rozžehnání
(venoval ju Márii Pospíšilovej, ktorú miloval, báseň je odpoveďou na otázku, prečo sa nikdy neoženil)
Spevy a piesne → napísané v slovenčine, centrom záujmu je národná minulosť Slovákov
D: Teoretická, kritická a filozofická činnosť:
→ O národných povestiach a piesňach plemien slovanských (ľudová pieseň = základ poézie) a Slovanstvo a svet budúcnosti
(Štúrov „testament“, napísané v nemčine, sklamanie z výsledku revolúcie, viera v oslobodenie Slovanov cárskym Ruskom)
E: Vydavateľská činnosť:
→ Slovenské národné noviny a literárnou prílohou Orol tatranský (1. slovenské politické noviny, žiadal v nich napr. zrušenie poddanstva, zdanenie šľachty, rozšírenie národného školstva)
Samo Chalupka najstarší štúrovec
→ prvé básne nepísal v štúrovčine, ale v biblickej češtine
a/ jánošíkovská tematika:
Likavský väzeň → o uväznenom Jánošíkovi, ktorý túži po slobode
Kráľohoľská → o 12-člennej zbojníckej družine, výzva pre ľud, aby sa vzoprel krivde
b/ tematika ľudového a protitureckého odboja:
Branko → podľa zvolenskej miestnej ľudovej povesti o zbojníkovi, ktorý bojuje za práva ľudu (Chalupka má na epitafe úryvok z tejto básne)
Turčin Poničan → jednoduchú slovenskú ženu odvlečú do tureckého otroctva, žena spoznáva v únoscovi svojho syna, ktorý pred rokmi zmizol, syn ju prehovára, aby s ním zostala, ale ona sa chce vrátiť "na tie krásne brehy Hrona", t.j. na Slovensko (láska k vlasti víťazí nad materinskou láskou)
Boj pri Jelšave → víťazstvo Slovákov nad Turkami
c/ historická tematika:
MOR HO! !!!
- cisár Konštantín (v prenesenom význam symbolizuje Maďarov) rozširuje v roku 359 územie rímskej ríše, je dobyvačný a chce zotročiť iné národy, dostáva sa na územie Slovenska, do tábora Rimanov príde sedemčlenná družina mladých Slovanov (kolektívny hrdina), ktorí prinášajú cisárovi chlieb a soľ, vítajú ho a opisujú krásy svojej krajiny, cisár dary neprijme, mladíci sa búria proti jeho pýche a bojujú za svoje práva, boj sa končí morálnym víťazstvom Slovanov
- hlavnou myšlienkou básne je zobrazenie dvoch protikladných svetov (kontrasty)
→ túžba po mieri a slobode - násilie a zotročovanie iných národov
→ menšina Slovanov - presila Rimanov
→ pokora Slovanov - pýcha cisára
→ odvaha Slovanov - zbabelosť Rimanov
Janko Kráľ najsubjektívnejší štúrovec
→ v jeho dielach častá kritika a chmúrne nálady, čo bolo proti „štúrovskej“ koncepcii !!! (rebel)
→ autoštylizácia, subjektivizácia (zachytával a vyjadroval svoje vlastné pocity a myšlienky)
→ ako jediný sa spomedzi slovenských romantikov priblížil európskemu romantizmu a/ lyrika revolučných rokov:
Krajinská pieseň → vítanie revolúcie
Jarná pieseň → báseň o slobode
Duma dvoch bratov → na počesť 2 slovenských študentov Holubyho a Šuleka
Šahy → spomína na väzenie, ale i pesimistický pohľad na výsledok revolúcie
b/ lyrika porevolučných rokov:
Duma slovenská → venovaná Memorandovému zhromaždeniu v Martine
Duma bratislavská → zamyslenie a protest proti zbaveniu Ľ. Štúra profesúry v Bratislave
c/ balady:
Zverbovaný, Kríž a čiapka, Bezbožné dievky → poučenie vyplývajúce zo všetkých balád: “Každé zlo musí byť potrestané.” (nevera, zneuctenie hrobu, roztopašnosť, privolávanie diabla, atď.)
ZAKLIATA PANNA VO VÁHU A DIVNÝ JANKO !!!
- obraz nespokojného mladíka, ktorý chce vyslobodiť zakliatu pannu (= slovenský národ), ale zomiera vo vlnách Váhu
- autobiografické prvky (autor bol samotár, považovali ho za čudáka)
- časť → úvahová, obraz básnikovho vnútra nenachádzajúceho pokoj (kontrast s idylickým obrazom prírody), Janko nestojí o lásku, nevychádza s otcom (otec je k nemu krutý, ale matka ho bráni), nedodržiava zvyky, vzbudzuje v ľuďoch nenávisť, rebeluje a nepochopený uteká do prírody, kde hľadá útočisko a samotu, blúdi krajom v čiernom plášti
- časť → baladická, Janko sa vrhne do vody, aby zachránil zakliatu pannu, zomrie (podľa povery si má prevrátiť oblečenie a on to neurobí), vyslobodenie panny = titanský čin
- časť → epilóg, zobrazuje posmrtné splynutie hrdinu s prírodou
charakteristika Janka: typický romantický hrdina, „dobrovoľný“ samotár, čudák, burič, hrdý mladý človek, pre ktorého je typická osobná vzbura (revolta)
hlavná myšlienka balady: nespokojnosť so svetom, ale aj láska k ľudu a snaha priniesť mu slobodu
Andrej Sládkovič básnik životného optimizmu
a/ príležitostná poézia:
Zaspievam pieseň o slobodnej vlasti → zrušenie poddanstva a posilnenie patriotizmu
Svätomartiniáda → na počesť Memoranda
Nehaňte ľud môj → obrana ľudu
b/ 3 veľké skladby:
Sôvety v rodine Dušanovej → rozhovory, kde Dušanova rodina predstavuje celé ľudstvo, filozofické úvahy o živote
MARÍNA !!!
- veľké dielo úvahovej (reflexívnej) lyriky v slovenskej literatúre (reakcia Štúra na dielo: „Ide o citové výlevy.“)
- 4 základné témy → mladosť, krása, láska k Maríne, láska k Slovensku
- láska = najvyššia hodnota v živote človeka
- skladba vznikla ako reakcia na nešťastnú lásku autora k Márii Pišlovej (rodičia ju vydali za boháča), autor sa v nej vyrovnáva i s predsudkami Štúra (ten odsudzoval lásku k žene, tvrdil, že odpútava od vlasteneckej práce)
- láska k vlasti a Maríne je rovnocenná = chce „obe v jednom objímať“ (porovnať s Kollárom !!!)
- lyricko-epická časť (vyjadrenie hlbokej lásky k Maríne, autor je opojený láskou, ničoho sa nebojí, iba Maríninho odmietnutia, Marína zobrazovaná ako anjel, bohyňa, Sládkovič postupne opisuje i Slovensko a začína sa prelínať láska k vlasti s láskou k dievčine, nad láskou sa začínajú „sťahovať mraky“, motýľ symbolizuje zvodcu, ktorý lieta z kvetu na kvet, potom sa objavuje had = skutočný zvodca)
- reflexívno-symbolická časť (básnik spoznáva, že jeho láska naráža na neprekonateľné spoločenské prekážky a
Marína sa mení na vílu, ktorá ho vábi do Hrona, odolá jej a pokúša sa nájsť iný zmysel života, uvedomuje si, že vlasť ho potrebuje, pokračovaním lásky k Maríne sa stáva láska k vlasti)
- narozdiel od ostatných štúrovcov nie je Sládkovičova reč odvodená od ľudovej slovesnosti → je bohatá na básnické figúry
(kontrasty, paradox, básnické otázky, klimax, antiklimax, litotes – Nemožno mi ťa neľúbiť)
- dielo je písané v 10-veršových strofách
DETVAN !!!
- lyricko-epická skladba, 5 spevov, národná a sociálna problematika
- dielo sa odohráva v období vlády Mateja Korvína (idealizovaná postava, zaujíma sa, ako žije ľud)
- hlavnou myšlienkou je oslava sily, zdravia, čestnosti a spravodlivosti slovenského ľudu (hlavné postavy Martin a Elena sú ich stelesnením)
- spev = Martin: oslava krás prírody pod Poľanou, spätosť ľudu s prírodou, opis Martina, Martin zabije sokola kráľa Matiáša, pretože sa vrhol na zajaca
- spev = Družina: Martin zobrazený s kamarátmi-valachmi pri vatre, pri speve, mládenec vyslobodí Elenu z rúk zbojníkov (jedného z nich zabije)
- spev = Slatinský jarmok: Martin sa ospravedlňuje kráľovi za to, že zabil jeho sokola, kráľovi je mladík sympatický svojou prirodzenosťou a odvahou, dokonca mu za to daruje koňa, keď sa dozvie, že zabil obávaného zbojníka, najepickejší spev
- spev = Vohľady: opis Eleny ako ideálnej Slovenky, Elena sa páči kráľovi, odmieta jeho návrhy, pretože miluje Martina, kráľ jej daruje na pamiatku prsteň
- spev = Lapačka: obraz dramatickej verbovačky na dedine, Martin vstupuje do Čierneho pluku kráľa Matiáša pod podmienkou, že si môže nechať svoj kroj, fujaru, dlhé vlasy a Elenu
MARTIN = netradičná romantická postava (bez konfliktov, ideálny predstaviteľ slovenského ľudu, sedliak, dobrý syn, čestný, spravodlivý, nenávidí násilie a nespravodlivosť, svoje hrdinstvo chce dokázať v celonárodnom meradle)
Ján Botto tvorca najkrajších slovenských balád
→ pojem „zakliata krajina“ = často znázorňoval zakliatu krajinu, pustú a bezútešnú, ktorá čaká na svojho osloboditeľa, silného, osudom predurčeného junáka, ktorému pomáhajú orly, sokoly, rozprávkové bytosti (známa báseň Orol alebo Báj na Dunaji – osloditeľom je Štúr), zakliata krajina je alegorickým obrazom utláčaného Slovenska
→ najviac čerpal z ľudovej slovesnosti spomedzi autorov slov. romantizmu
a/ prvé básne:
- hlavnou postavou je šuhaj, ktorý sa oduševňuje za veľké činy
K mladosti → báseň je obmenou Mickiewiczovej Ódy na mladosť, básnik sa hnevá na tých, ktorý nariekajú nad zašlou slávou, žiada nové činy, novú poéziu
b/ revolučné roky: Prísaha
c/ porevolučné roky: Vrahom (reakcia na zatvorenie 3 slovenských gymnázií)
d/ balady: rýchly spád, dialógy, gradácia napätia
Žltá ľalia → Eva sa po Adamovej smrti vydá, mŕtvy Adam prichádza o polnoci pre svoju nevernú ženu a ona mu zomiera v náručí, žltá ľalia = symbol žiarlivosti, tŕnie a chrastie sú trestom za neveru
Krížne cesty → motív Čachtickej panej
Margita a Besná → vdova zhodí svoju nevlastnú dcéru zo žiarlivosti zo skaly pri Strečne, ťaží ju svedomie a nakoniec spácha
samovraždu (vychádza z povesti o dvoch skalách v okolí Strečna)
e/ lyricko-epická skladba:
SMRŤ JÁNOŠÍKOVA !!!
- Botto opisuje Jánošíka ako hrdinu, ktorý bohatým bral a chudobným dával
- skladá sa z úvodu a 9 spevov
- prvky balady, elégie a hrdinského spevu !
- opis Jánošíkovej družiny, zlapanie, rozlúčka milej s Jánošíkom, sen o mladosti vo väzení, túžba po slobode, cesta k šibenici, lúčenie sa s rodným krajom a poprava, obraz zakliateho Slovenska a oslava Jánošíka ľudom
- posledný spev je alegorický → Jánošíkova svadba s kráľovnou víl je dôkazom jeho nesmrteľnosti
kontrasty: svetlo – tma, sloboda – väzenie, život – smrť, právo – bezprávie, ľud – páni, najdôležitejším kontrastom je kontrast tragizmu a heroizmu
- objavuje sa myšlienka mesianizmu (národu pomôže len silný jednotlivec)
PRÓZA SLOVENSKÉHO ROMANTIZMU
Jozef Miloslav Hurban → historická povesť OLEJKÁR
- olejkár Hrabovec kuje intrigy s trenčianskym zlatníkom proti Matúšovi Čákovi, pripravuje rôzne jedy na jeho odstránenie, jeho pomocník Vít ho odhalí a chce ujsť s jeho dcérou Ľudmilou, Vít zistí, že on a Ľudmila sú súrodenci, dielo nekončí šťastne
→zlatníka odsúdia na smrť, olejkár spácha samovraždu, Vít vstupuje do Matúšových služieb a Ľudmila postaví kláštor
→ novela OD SILVESTRA DO TROCH KRÁĽOV
- autor kritizuje meštiactvo a nepriateľov slovenskej idey
- bohatý starý mládenec a odrodilec Šúplata si hľadá bohatú nevestu, vezme si svoju slúžku, pretože sa dozvie, že vyhrala v lotérii, slúžka ale svoj žreb predala mladému spisovateľovi Milenskému, ktorý sa ožení s Ľudmilou, ktorú si chcel vziať Šúplata
Ján Kalinčiak
- najvýznamnejší prozaik slovenského romantizmu, nazýva sa slovenský Dumas
- nevychádzal z ľudovej slovesnosti a ústrednou témou jeho tvorby bola láska (preto nevychádzal so Štúrom)
- častokrát víťazí zlo nad dobrom, postavy zomierajú (i kladné)
historické prózy: Milkov hrob, Púť lásky, Bratova ruka (Mikuláš sa ožení do rodiny, ktorej sa chce pomstiť, každý rok zabije jedného jej člena, nad tým posledným – švagrom sa ale zľutuje a „iba“ mu odtrhne ruku, tú nachádza Mikulášova manželka a on končí na popravisku)
REŠTAVRÁCIA
- humoristická próza o zemianstve (jeho hospodársky a morálny úpadok) a „prehnitom“ feudalizme = ide o nastupujúce prvky realizmu !!!
- získavanie voličov pred voľbami županov a boj o miesto vycišpána (Adam Bešeňovský a Ján Potocký), táto hlavna dejová línia je prerušovaná odbočkami
- postavy zosmiešnil pomocou reči, ktoré používajú: frázy, príslovia, porekadlá, veľa latinských slov
- typické romantické konflikty (láska s prekážkami, prísaha, zrada i súd), ale v humornej až parodickej polohe !!!
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Slovenský romantizmus | Referát | 2 175 slov |
|
Svetový romantizmus prehľad | Maturita | 2 216 slov |
|
Romantizmus na Slovensku prehľad | Maturita | 5 192 slov |
|
Romantizmus + autori a diela | Referát | 3 089 slov |
|
Romantizmus – hlavné znaky | Referát | 2 496 slov |
|
Slovenský romantizmus | Maturita | 1 392 slov |
|
Svetový romantizmus | Maturita | 2 565 slov |
|
Romantizmus vo svetovej literatúre | Referát | 1 928 slov |
|
7. Romantizmus v európskej literatúre | Maturita | 1 226 slov |
|
Romantizmus vo svetovej literatúre + Prehľad autorov a diel | Ostatné | 684 slov |
|
Romantizmus | Ostatné | 1 101 slov |
|
Romantizmus v Európe (koniec 18. a polovica 19. st.) | Maturita | 2 041 slov |
|
Svetový a slovenský romantizmus | Ostatné | 1 091 slov |
|
Charakterizujte romantizmus ako literárny smer | Referát | 457 slov |
|
Romantizmus vo svetovej literatúre | Ostatné | 1 004 slov |