Od staroveku po modernu KOMPLET I

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: celestina (18)
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 05.12.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 6 600 slov
Počet zobrazení: 724
Tlačení: 59
Uložení: 61

Od staroveku po modernu KOMPLET I

STAROVEKÁ LITERATÚRA (3000 p.n.l. - 5. stor. n.l.)

A: Orientálna literatúra

1. sumerská literatúra

Epos o Gilgamešovi !!! (asi 2000 rokov pred n.l.)

- priateľstvo Gilgameša s Enkiduom a Gilgamešove úsilie dosiahnuť večný život
  • Gilgameš je z väčšej časti boh, ktorý tvrdo vládne obyvateľom mesta Uruk, tí prosia bohov o pomoc a oni im zosielajú polodivého človeka Enkidua, medzi postavami vzniká priateľstvo a spoločne zabijú krutého obra Chuvavu, do Gilgameša sa zaľúbi bohyňa Ištar, on ju odmieta, Enkidu bohyňu urazí a preto ho zasiahne smrteľná kliatba
  • Gilgameš hľadá tajomstvo večného života (vyloví z dna oceánu rastlinu nesmrteľnosti, ktorú mu zožerie had), druhým spôsobom

nadobudnutia nesmrteľnosti je bdieť 6 dní a 7 nocí (Gilgamešovi sa to nepodarí)

  • v závere rozhovor Gilgameša s dušou Enkidua, ktorý opisuje pochmúrny život po smrti
  • epos bol napísaný na 12 tabuľkách, zachovala sa iba jedna (nepoznáme autora) hlavná myšlienka: "Človek nemôže nájsť večný život, môže si však zachovať večné "

2. hebrejská literatúra

Biblia

a/ Starý zákon: posvätná kniha Židov a kresťanov, veľká časť sa zaoberá dejinami izraelského národa , príbehy napr. o stvorení sveta a človeka, Adam & Eva, Noe, Mojžiš, Dávid a Goliáš, má 46 kníh

b/ Nový zákon: má 27 kníh, základ tvoria 4 evanjeliá (Matúš, Marek, Lukáš, Ján), príbehy o živote a pôsobení Ježiša Krista

  1. indická literatúra Rámajaná Mahábháratá Kamasutra

B: Antická literatúra 700 pred n.l. – 5 st.n.l.

  1. grécka literatúra (najstaršia európska literatúra)
  • HOMÉR

epos Ilias !!!

Iliada = Trója

  • opisuje 51 dní 10-ročnej vojny medzi Trójou a Spartou, ktorú vyvolal syn kráľa Paris, keď uniesol Helenu - ženu spartského kráľa
  • trójska vojna súvisí s pojmom jablko sváru (Paris mal rozsúdiť spor 3 bohýň a dať jednej z nich „jablko krásy“, Paris ho venoval Afrodite, pretože mu sľúbila, že dostane za ženu krásnu Helenu)
  • hlavnou témou eposu je boj, ústrednými postavami vojaci (na gréckej strane vyniká Achilles, na strane Tróje princ Hektor)
  • dielo končí Hektorovým pohrebom po tom, čo jeho telo Achilles vydal kráľovi Priamovi
  • početné retrospektívy

epos Odysea

  • opisuje 41 dní 10-ročného putovania itackého kráľa Odysea domov po páde Tróje, Odyseus sa vyznamenal tým, že pod hradbami Tróje dal postaviť dreveného koňa, do ktorého sa ukryli Sparťania (tzv. danajský dar = škodlivý dar), jeho návrat domov je plný nebezpečenstiev (hnev Poseidona, ochraňuje ho Pallas Aténa, stretáva sa s obrom, sirénami, kyklopmi), nakoniec sa vráti do

vlasti k svojmu synovi a vernej manželke Penelope

  • epos má vyššiu umeleckú úroveň ako Ilias, je zložitejší
  • Odysea je prvým európskym dobrodružným dielom !
  • EZOP

Bájky (zvieratá, hmyz a rastliny majú ľudské vlastnosti a správajú sa ako ľudia, kritizujú negatívne ľudské vlastnosti a končia ponaučením)

  • SAPFÓ

báseň Modlitba k Afrodite (telesné a duševné pôvaby mladých dievčat, jediná zachovaná báseň, ostatné boli spálené)

  • SOFOKLES
  • napísal viac ako 100 hier (zachovalo sa len sedem)

tragédia Kráľ Oidipus (syn sa netušiac ožení s vlastnou matkou, keď sa to dozvie, vypichne si oči, matka sa obesí) tragédia Antigona !!!

  • deti kráľa Oidipa žijú v Tébach, kde vládne kráľ Kreon
  • Antigonin brat Polyneikos tiahne s vojskom proti mestu, druhý brat Eteokles padne pri obrane ako hrdina
  • Polyneikos zahynie ako vlastizradca a Kreon ho odmietne pochovať
  • Antigona žiada sestru Ismenu o pomoc pri uskutočnení smelého plánu (nerešpektovať ľudský zákon, ktorý šliape po božských zákonoch)
  • Ismena v strachu odmieta a Antigona aj napriek tomu nechá Polyneika pochovať
  • Antigonu za trest zatvoria do kamennej hrobky, kde spácha samovraždu (uškrtí sa na závoji)
  • mŕtvolu nájde Kreonov syn a zároveň Antigonin snúbenec Haimon (zabije sa a následne spácha samovraždu i jeho matka)
  • Kreon je odsúdený žiť do konca života sám s výčitkami svedomia

idea: „Človek sa musí riadiť zákonmi, no v prvom rade by sa mal riadiť svojím srdcom!“

Tragédie ešte písali AISCHYLOS (zakladateľ gréckej tragédie) a EURIPIDES. Autorom gréckych komédií bol ARISTOFANES.

grécka dráma
  • vyvinula sa z obradov na počesť boha Dionýza
  • spojenie hudby, tanca a slova, významnú úlohu mal chór = zbor
  • jednota miesta, času a deja (na jednom mieste, v priebehu 24 hodín, jedna dejová línia)
  • konflikt sa odohráva v boji so silnejším (osud, bohovia, spoločenské zákony)
  • končí vždy tragicky (hlavný hrdina zomiera, ale morálne víťazí)
  1. rímska literatúra (mladšia sestra gréckej literatúry, Rimania nadviazali na grécke písmo, prevzali mytológiu)
* PLAUTUS

Komédia o hrnci (starý lakomec nájde hrniec so zlatom, neustále sa bojí, že mu ho ukradnú, preto ho neprestajne prenáša z miesta na miesto, poklad mu nakoniec ukradnú – koniec komédie sa nezachoval)

  • CICERO = významný rečník
  • CEASAR = politik, cisár
* VERGILIUS

epická báseň Aeneas (tematické pokračovanie eposu Ilias, z Tróje uteká Aeneas a hľadá novú vlasť, prenasleduje ho hnev bohyne, blúdi, nakoniec sa usadí v Latiu, ožení sa s Laviniou a založí nový rod = praotec rímskeho národa)

pastierske idyly Bucolica

roľnícke spevy Georgica

* HORATIUS
  • OVIDIUS

Umenie milovať (rady ako získať a udržať si lásku)

Metamorfózy
  • 250 gréckych, čiastočne i rímskych bájí
  • v niektorých príbehoch je premena hlavným motívom, v iných len vedľajším motívom (premena zo živej veci na neživú: Ikaros sa po páde zmení na Ikarovo more, premena neživej veci na živú: Pygmalionova socha)

STREDOVEKÁ LITERATÚRA 500 – 1500

- obdobie vojen, epidémií moru, krížových výprav, kolonizácie
  • výhradné postavenie vo všetkých oblastiach ľudského života mala cirkev, školy a knižnice vznikali pri kláštoroch, knihy sa zhromažďovali výhradne v kostoloch a kláštoroch, neskôr vznikajú prvé univerzity, kníhtlač v roku 1445

- v živote ľudí hrala veľkú úlohu askéza, t.j. zdržiavanie sa telesných požitkov a odmietanie hmotných statkov

  • napodobňovanie Biblie v obsahu aj forme – citácie, parafrázovanie, ale aj námety z antickej literatúry
  • synkretizmus = splývanie literárnych druhov a žánrov, dominuje epika, literárne žánre: legenda, kronika, žalm, modlitba, hagiografia, epos
  • štýl diel = rétorický, veľmi ozdobný
  • idealizovanie postáv, nezdôrazňujú sa individuálne, ale všeobecné vlastnosti
  • cieľom stredovekej literatúry je poučiť, vychovávať a až v poslednom rade zabaviť
- delenie literatúry na náboženskú a svetskú
  • typy postáv: v náboženskej literatúre svätci a mučeníci, v svetskej rytieri, šľachtici, bojovníci

I. SLOVENSKÁ STREDOVEKÁ LITERATÚRA

2 etapy:

a: veľkomoravské obdobie (800 - 1000) - literatúra písaná v staroslovienčine

b: literatúra písaná po latinsky, česky a slovakizovanou češtinou (1000 - 1500)

Z histórie:

  • bohoslužobným jazykom bola latinčina, uznávala sa i hebrejčina a gréčtina, byzantský cisár Michal posiela v roku 863 na Veľkú Moravu Konštantína a Metoda, ktorí poznali slovanské nárečie z okolia Solúna, kde sa narodili, Konštantín a Metod zostavili prvé slovanské písmo hlaholiku (na základe malých písmen gréckej abecedy) a prvý slovanský spisovný jazyk staroslovienčinu (rozšírila sa z Veľkej Moravy až po sever Srbska), bratia boli obvinení z bohorúhačstva a vybrali sa do Ríma, Konštantín obhajoval v

Ríme staroslovienčinu ako bohoslužobný jazyk, tu prijal meno Cyril, pápež Hadrián II. povolil slovanskú liturgiu, schválil staroslovienske preklady bohoslužobných kníh, Konštantín v Ríme zomiera, Metod sa vracia na Veľkú Moravu, je na dva roky uväznený vo Franskej ríši, po Metodovej smrti sa jeho prívrženci a žiaci museli uchýliť do Bulharska (pápež zakázal slovanskú bohoslužbu), kde zostavili nové písmo cyriliku (na základe veľkých písmen gréckej abecedy, písmo dalo základ dnešnej azbuke)

Diela v staroslovienčine:

  1. Konštantín a Metod spoločne preložili do staroslovienčiny evanjeliá v Novom zákone, časť Starého zákona, zbierku žalmov, či modlitebnú knihu pre kňazov
  1. Konštantín - predslov k Novému zákonu Proglas !!!: oslavuje slovanský preklad Biblie, je to prvá slovanská báseň, vyzdvihuje staroslovienčinu ako základ vzdelanosti, je napísaná obrazným štýlom a obsahuje citáty z Biblie
  1. Moravsko-panónske legendy: tvoria ich Život Konštantínov (Kliment) a Život Metodov (pravdepodobne Gorazd), autormi sú ich žiaci, nejde o legendy v pravom slova zmysle, lebo autori sa pridržiavajú konkrétnych faktov a udalostí, neidealizujú Konštantína a Metoda ako svätcov = umelecká próza a historický dokument zároveň, Život Metodov je kratší, epickejší, bez prvkov zázračnosti ako v Živote Konštantína

Diela písané v latinčine, resp. češtine:

  1. Legenda o Svoradovi a Benediktovi !!! (11. storočie)
  • napísal biskup Maurus, zobrazuje život oboch mníchov žijúcich za panovania Štefana
  • Svorad odišiel z Nitry do Skalky pri Trenčíne, kde sa trýznil a postil, Benedikt, Svoradov žiak, zomrel krátko po ňom, keď ho zabili zbojníci a hodili do Váhu, pochovali ich v Nitre, začali ich ctiť ako svätcov
  • legenda idealizuje najmä Svoradovu osobu, vyznačuje sa jednoduchým hovorovým štýlom
  1. Legendy o Štefanovi (11. - 12. storočie)
  • zaoberajú sa Štefanovými bojmi s maďarskými pohanskými kniežatami a úsilím o upevnenie kresťanstva v Uhorsku

legenda: opisuje životné osudy svätcov, týkala sa reálnej historickej udalosti, ktorá je ale doplnená niečím, čo sa nestalo (zázraky)

II. SVETOVÁ STREDOVEKÁ LITERATÚRA

A: Orientálna literatúra

Korán: svätá kniha moslimov, zostavil ju pravdepodobne prorok Mohamed v 7. storočí

Tisíc a jedna noc: ľudové rozprávky indického, perzského a arabského pôvodu, napr. o kráľovne Šeherezáde, námorníkovi Sindibádovi, o Aladinovi a čarovnej lampe, dielo rámcuje príbeh nevernej Šeherezády a jej kráľovského manžela

B: Európska literatúra

Francúzsko

Pieseň o Rolandovi: epos o udatnom rytierovi, Roland bol najsilnejší bojovník, vlastnil zázračný lesný roh, keď naň zatrúbil, vždy mu niekto prišiel na pomoc, mal i posvätný meč, v ktorom boli skryté relikvie, chce umrieť ako hrdina v boji a tak sa i stane

Tristan a Izolda: epos o čarovnom nápoji lásky Anglicko

Beowulf: epos, hrdinské činy Beowulfa - najskôr ako gótskeho princa, potom ako kráľa Nemecko

Pieseň o Nibelungoch: dvojdielny epos, kráľovič Siegfried bol zraniteľný iba na jednom mieste medzi lopatkami, ožení sa s Kriemhildou a získa obrovský poklad Nibelungov, Siegfried násilne umiera a žena ho chce pomstiť, preto sa vydá za vodcu Hunov Attilu, ktorý povraždí všetkých Nibelungov, Kriemhilda umiera tiež, poklad zostane ukrytý v rieke Rýn

Nibelungovia = trpaslíci, ktorí strážia poklad

Rusko

Slovo o pluku Igorovom: epos, boj kniežaťa Igora s kočovnými kmeňmi Španielsko

Pieseň o Cidovi: rytiersky epos o Cidovi, ktorý porazil Maurov a pomstil zneuctenie svojich dcér

hrdinský národný epos: príbeh s bohatým dejom, hlavné aj vedľajšie línie, veľa postáv a opisov, hlavná postava je vždy šľachtic

rytiersky epos: hlavná postava je rytier, odvážny bojovník a spravodlivý vládca, ochranca chudobných a žien

HUMANIZMUS A RENESANCIA 14. - 17. storočie

humanizmus: ľudskosť, myšlienkový smer zobrazujúci človeka jednotlivca

renesancia: obnova, znovuzrodenie antického umenia, orientácia na grécku a rímsku literatúru

  • kolískou humanizmu a renesancie je Taliansko, konkrétne Florencia, renesancia prichádza na územie Uhorska až okolo roku 1650
  • objavy a vynálezy: kníhtlač, pušný prach, kompas, prvá verejná pitva, objavenie Ameriky, Galilei a Kopernik
  • klesá dominancia cirkvi v spoločnosti, reformácia - v Nemecku Luther
  • vzniká nová spoločenská vrstva = mešťania

Humanizmus

Renesancia

vydávanie a napodobovanie antických diel

zobrazovanie vzťahu človeka k pozemskému životu, príklon k radostiam, ktoré život prináša

dôležitá rétorika, zložitá štylizácia

jednoduchšia štylistika

diela sa písali v latinčine

diela sa písali v národných jazykoch

pedagogická literatúra, vedecké diela – iba pre vybrané kruhy spoločnosti

mix literárnych žánrov: komédie, tragédie, epos, poviedky, satira

I. TALIANSKA LITERATÚRA

Dante Alighieri

epická báseň Božská komédia: skladá sa z troch častí: Peklo, Očistec, Raj, každá časť obsahuje 33 spevov, ktoré sú písané v tercínach, básnik Dante, ktorého duša predstavuje celé ľudstvo, putuje záhrobím za poznaním, Bohom a svetlom, Peklom a Očistcom ho sprevádza básnik Vergílius, ktorý symbolizuje rozum, pozemský život, Vergílius neveril v Boha, preto nemohol vstúpiť do Raja, Danteho tam sprevádza Beatrice, ktorá symbolizuje dokonalosť, náboženstvo, nadpozemský živov, Danteho sprevádzajú lev, leopard a vlčica = pýcha, zmyselnosť a lakomstvo

Francesco Petrarca = tvorca sonetu

ľúbostná lyrika Spevník: dielo poznáme aj pod menom Sonety pre Lauru, 366 sonetov, verše sú melancholické

Giovanni Boccacio

zbierka noviel Decameron: 7 žien a 3 muži opúšťajú Florenciu, kde zúri mor = odchádzajú na vidiek. každý z nich porozpráva 10 vtipných a eroticko ladených príbehov, každý príbeh končí ponaučením, ústredným motívom je láska k žene, nevera nie je považovaná za hriech, žena vystupuje ako rovnocenný partner k mužovi

II. FRANCÚZSKA LITERATÚRA

Francois Villon = 1. moderný európsky básnik

  • priniesol do literatúry Villonskú baladu = lyrická báseň s prvkami balady, nekončí vždy tragicky, rieši sa v nej nejaký problém, Villonove básne sú provokatívne, kritizoval spoločnosť = spoločné znaky s „prekliatymi básnikmi“

Malý testament – spomienka na pobyt v Paríži, ale i satira na významné osobnosti a vtedajšiu dobu

Veľký testament – spomienky na mladosť, štúdiá, lásky, strach zo smrti potláča ironizovaním

III. ANGLICKÁ LITERATÚRA

William Shakespeare

Mnohé informácie a fakty o živote W. Shakespeara sú zahalené rúškom tajomstva, resp. v rôznych zdrojoch sú rôzne, existujú dokonca dohady, že vôbec neexistoval, pochádzal zo Stratfordu nad Avonou, okolo roku 1592 opustil rodinu a pridal sa ku kočovnému divadlu - v divadle nielen hral, ale bol aj dramatikom, stal sa spolumajiteľom divadla Globe, vo veku 52 rokov, 23. apríla – ide aj o predpokladaný dátum jeho narodenia.

  1. KOMÉDIE: Sen noci svätojánskej, Skrotenie zlej ženy, Kupec benátsky, Veselé panie z Windsoru, Večer trojkráľový
  1. HISTORICKÉ HRY: Richard III., Henrich , Henrich VI., Henrich VIII. 3. TRAGÉDIE: Macbeth, Hamlet, Kráľ Lear, Othello, Antonius a Kleopatra 4. ROMANTICKÉ HRY: Zimná rozprávka, Búrka

ZNAKY SHAKESPEAROVSKEJ DRÁMY

  • obraz pozemského života, ktorý je sprevádzaný silnými emóciami: žiarlivosť, vášeň, závisť, ...
  • hrdinovia = silní jednotlivci, ktorí sami ovplyvňujú svoj osud, nevzdávajú sa svojich ideálov
  • ženysamostatné, nikomu sa nepodriaďujú, sú cieľavedomé
  • príčinou smrti býva v tragédiách ľudská vášeň alebo náhoda
- tragické prvky nie sú oddelené od komických

- v komédiách častokrát zámena osôb

  • verše sa striedajú s prózou /postavy z ľudu – próza, vyššie postavené postavy hovoria vo veršoch/
  • hry sú písané prostredníctvom blankversu = 5-stopový 10-11 slabičný nerýmovaný jamb

tragédia Hamlet !!!

  • autor čerpá námet z dánskej kroniky 12.storočia miesto deja: hrad Elsinor, Dánsko
  • dielo odráža krízu v Anglicku (16. - stor.), ale i osobný smútok dramatika zo smrti syna Hamnetha
  • tragédia o hľadaní zmyslu ľudského života, zobrazuje idealistický boj osamoteného jednotlivca vo svete intríg a zločinu
- dej je založený na motíve vraždy a pomsty
  • dejstvo obsahuje tzv. hru v hre
  • dejstvo je sčasti komediálne – scéna s hrobármi
  1. dejstvo: Horatio upozorní Hamleta na ducha jeho otca, ktorého videl v noci nad Elsinorským Nasledujúcu noc sa Hamlet s duchom pozhovára a zistí, že bol zavraždený svojím bratom Claudiom, novým kráľom Dánska. Hamlet nechce matke odpustiť, že po 2 mesiacoch od otcovej smrti sa opäť vydala a opovrhuje ňou. Duch Hamletovho otca sa chce prostredníctvom svojho syna pomstiť Claudiovi za svoju smrť, krádež trónu i manželky.
  2. dejstvo: Aby sa Hamlet neprezradil, predstiera šialenstvo, lebo jedine to ospravedlnilo jeho divné správanie. Polonius predpokladá, že je to z lásky k jeho dcére Ofélii. Do kráľovstva zavítajú kočovní herci, pre ktorých Hamlet napíše hru, ktorá má predstavovať zavraždenie jeho otca a ktorú majú zahrať na
  3. dejstvo: Kráľ i Polonius si vypočujú rozhovor medzi Oféliou a a Hamletom, v ktorom ju Hamlet Nadíde deň predstavenia. Nahnevaný kráľ uprostred hry odchádza a Hamletova matka Gertrúda má s Hamletom rozhovor, po ktorom Hamlet nechtiac zabije Polonia ukrytého za závesom v domnení, že je to kráľ.
  4. dejstvo: Hamlet odchádza do Anglicka, kde mal byť na kráľov tajný príkaz popravený. Našiel však tajný list a prepísal Tak boli popravení Hamletovi dávni priatelia. Po jeho odvrhnutí a po Poloniovej smrti Ofélia zošalie a neskôr sa utopí. Jej brat Laertes sa chce Hamletovi za jej i otcovu smrť pomstiť. Zosnuje s kráľom plán. Pri šermiarskom súboji má Laertes prebodnúť Hamleta mečom napusteným jedom. Aby sa uistil, že umrie, pridá mu do nápoja smrtiaci jed.
  5. dejstvo: Hamlet sa vracia a dozvedá sa o Oféliinej smrti, no až teraz si uvedomí, čo pre neho Pri boji s Laertom vypije Gertrúda na Hamletovu počesť otrávené víno a zomiera. Laertes bodne Hamleta otráveným mečom, Hamlet mu to vráti, ba dokonca bodne aj kráľa, no umiera v náručí svojho priateľa Horatia.

Hamlet je renesančný hrdina, ktorý verí v čisté ľudské vzťahy, ale styk s drsnou skutočnosťou v ňom vyvoláva pesimizmus a sklamanie. Napriek tomu sa nevzdáva vznešených ideálov. Nie je impulzívny, preto, kým pomstí smrť otca, potrebuje 100-percentnú istotu, kto je za ňu zodpovedný. Charakteristický je jeho monológ o zmysle života „Byť či nebyť – to je otázka.“. Byť znamená žiť v skazenej spoločnosti a nebyť zasa spáchať samovraždu. Samovraždou sa ale nič nevyrieši, lebo zlo zostane.

IV. ŠPANIELSKA LITERATÚRA

Miguel de Cervantes Saavedra

  • priniesol do literatúry pikareskný román /pikaro = šibal, huncút, sprevádza pánov na cestách/

román Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha !!!: zámerom autora bolo zosmiešniť populárne rytierske romány, hrdina

sa pomätie z čítania týchto románov a rozhodne sa obnoviť rytiersku slávu, putuje na starej kobyle Rocinante, spoločnosť mu robí prefíkaný sedliak Sancho Panza na oslovi, cestou spoznávajú kraviarku Dulcineu, o ktorej si Quijote myslí, že je princezná, hlavný hrdina chce pomáhať chudobným, naprávať krivdy, ale jeho činy sa končia zosmiešnením alebo bitkou /veterné mlyny považoval za obrov, stádo oviec za nepriateľské vojsko/, vracia sa domov, ochorie a pred smrťou pochopí, že si to všetko vyfabuloval

V. SLOVENSKÁ LITERATÚRA

Martin Rakovský: O spoločenských vrstvách v štáte a príčinách prevratov v kráľovstvách a cisárstvach: náučná veršovaná skladba, charakterizuje vtedajšie sociálne skupiny, zamýšľa sa nad príčinami nepokojov v monarchiách, podáva obraz ideálneho panovníka

Jakub Jakobeus: Slzy, vzdychy a prosby slovenského národa: ide o 1. slovenský národ epos, fiktívna postava Matka Slovákov

plače nad osudom slovenského národa, hovorí o more a pohromách, vojne a nenávisti medzi ľuďmi

BAROK 16. - 18. storočie

- z talianskeho barocco = perla nepravidelného tvaru, do Európy sa začína šíriť z Talianska a Španielska

- Európu stále sužujú turecké vpády, protiturecké povstania, súperenie medzi panovníckymi rodmi, živelné pohromy, morové epidémie a boj medzi katolíkmi a protestantmi = ľudia začinajú strácať renesančnú dôveru v ľudské činy, rozum a pozemské hodnoty, prevládajú pocity beznádeje a pesimizmu - opäť sa utiekajú k Bohu !!!

- BAROK JE OPAKOM RENESANCIE

- barok sa najprv vyvíja vo výtvarnom umení (znaky: ozdobnosť, pompéznosť, patetickosť), literatúra prevzala znaky výtvarného umenia, štýl diel je veľkolepý a zložitý (snaha ohromiť)

- používanie neobvyklých prívlastkov, básnických figúr (synonymá, symboly, alegórie, hyperboly, antitézy, prirovnania)

- baroková literatúra sa vracia k stredovekým žánrom (legenda, duchovná pieseň, epos, reflexívna lyrika)

- zavŕšením baroka je ROKOKO = jeho znakmi sú veselosť, hravosť, zdrobnenosť

EURÓPSKA BAROKOVÁ LITERATÚRA

NEMECKO = HANS VON GRIMMELSHAUSEN: autor mnohých pikareskných próz

román Dobrodružný Simplicius Simplicissimus: osudy naivného chlapca počas 30-ročnej vojny, vidí všetko cez „ružové okuliare“, Simplicius (=prostáčik) uteká z domova, ktorý obsadili vojaci a je vychovaný zbožným pustovníkom, po jeho smrti putuje vojnovou Európou, choroba a nešťastie ho privedú späť k Bohu a ostáva žiť na opustenom ostrove

TALIANSKO = TORQUATTO TASSO

veršovaný epos Oslobodený Jeruzalem: téma 1. križiackej výpravy, náboženské rozpory medzi kresťanmi a moslimami, do kontrastu sa dostáva vojna, t.j. svet zbraní a svet ľudských citov (kresťanovi sa podarí obrátiť moslimku na svoju vieru)

ČESKO = JAN AMOS KOMENSKÝ: „učiteľ národov“, zakladateľ škol (aj v cudzine), autor učebníc a kníh pre učiteľov (Didactica Magna, Brána jazykov otvorená, Svet v obrazoch), presadzoval humánnosť na školách, bol odporcom bitia detí pedagógmi, presadzoval spojenie teórie s praxou

SLOVENSKÁ BAROKOVÁ LITERATÚRA

Historicko-spoločenská situácia:

  • protihabsburské povstania, epidémie, hlad, náboženské boje: reformácia a protireformácia, obyčajní ľudia bojujú proti útlaku vzburami a útekom (Juro Jánošík)
  • literatúra sa vyznačovala záujmom o slovenské dejiny, slovenčina sa čoraz viac používala ako literárny jazyk, narozdiel od svetového baroka nie je pompézna, ozdobná

MATEJ BEL: „veľká ozdoba Uhorska“, polyhistor

Historicko-zemepisná vedomosť súvekom Uhorsku: encyklopédia o Uhorsku v období autorovho života, opis uhorských stolíc (ich zvyky, príroda, tradície), 4 zväzky, Bel sa o slovenskom ľude vyjadruje s úctou, láskou, obdivom, vyzdvihuje jeho pracovitosť a morálku a zastáva ho pred tými, čo ho osočujú

Úvod ku gramatike Pavla Doležala: Bel bráni a chváli slovenský jazyk a porovnáva ho so vznešenou španielčinou, ľúbozvučnou taliančinou, s hladkou francúzštinou, dôraznou nemčinou, silnou angličtinou a vojensky ráznou maďarčinou

JÁN SIMONIDES

Väznenie, vyslobodenie a putovanie: autobiografický opis súdu v Bratislave (Simonides bol obvinený z povstania, nechcel prestúpiť na katolícku vieru), putovanie na galeje do Neapola, útek a návrat domov, kruté zaobchádzanie s väzňami, ale i krásy Talianska

MÓRIC BEŇOVSKÝ

Pamäti a cesty grófa Mórica Augusta Beňovského: zajatie Beňovského na Sibíri, útek do Číny, príchod na ostrov Madagaskar, kde je domorodcami zvolený za kráľa

HUGOLÍN GAVLOVIČ

Valaská škola mravúv stodola !!!

  • radí sa k didakticko-reflexívnej poézii (vyučovať a odrážať realitu)
  • námet diela pochádza z čias, keď žil Gavlovič na salaši (liečil si pľúca)
  • napísaná v bohemizovanej slovenčine
  • súbor 1298 básní (12-veršové), rozdelených na prológ (titul básne, ktorý vyjadruje jej hlavnú myšlienku), jadro a epilóg (dvojveršová pointa)
  • básne obsahujú : ponaučenia, praktické rady (napr. ako sa správať pri stolovaní), kritika sociálnych rozdielov (obdiv k chudobným, nechuť voči pánom), kritika alkoholizmu a lakomstva, odkazy na Boha (pominuteľnosť sveta, Gavlovič odsudzuje poverčivosť a vieru v sny), tematika medziľudských vzťahov, …

KLASICIZMUS a OSVIETENSTVO 17. - 18. storočie

  • miesto vzniku: Francúzsko za vlády Ľudovíta
  • literatúra si podľa antického vzoru určila presné pravidlá literárnej tvorby (i umenie sa riadilo podľa prísnych pravidiel)
  • obdobie mieru, vznikajú len lokálne nepokoje, vláda absolutizmu, cirkev sa začína stávať terčom kritiky
  • filozofiou klasicizmu bol racionalizmus, j. dôraz sa kládol na myslenie, rozum, filozof René Descartes: "Myslím, teda som."
  • ideálom klasikov bola trojjednota pravda - krása - dobro (kalokagatia)
  • delenie na vysoké žanre → tragédia, óda, elégia, epos (minulosť, vznešené témy, postavy z vyššej spoločnosti) a nízke žánre → komédia, satira, bájka (prítomnosť, komickosť, postavy z ľudu), najviac sa v období klasicizmu presadila dráma, ktorá dodržiavala antickú jednotu miesta, času a deja
  • presnosť, zrozumiteľnosť, postavy sú buď kladné alebo záporné (tzv. čierno-biele videnie), jednoduchý dej, prevažuje

monológ, objektívnosť, v konflikte medzi citom a povinnosťou zvíťazí vždy povinnosť

  • kolískou osvietenstva bolo Anglicko, naplno sa rozvinulo až vo Francúzsku
  • hlása odpútanie sa od stredovekého „nadprirodzena“, dôraz sa kladie na vzdelanie
  • „Všetci ľudia sú si od prírody rovní a teda by sa im malo vládnuť “ (ľudia by mali mať slobodu myslenia a presvedčenia, nemajú byť zneužívaní aristokraciou)

Pierre Corneille = tvorca modernej tragédie

veršovaná tragédia Cid: skutočné meno Cida bolo Rodrigo, jeho milou Ximena, Rodrigo zabije jej otca, pretože chce pomstiť česť toho svojho, Ximena Rodriga miluje, ale i tak žiada jeho smrť, kráľ jej nevyhovie a posiela Rodriga bojovať proti Maurom, vybočenie z klasicistických pravidiel, pretože sa tu prelína tragédia s komédiou

Jean Baptiste Poquelin Moliére

  • napísal 33 veselohier, ktoré boli inšpirované talianskou komédiou a fraškou (Mizantrop, Zdravý nemocný, Mešťan šľachticom)
  • tematika jeho diel postavenie ženy v spoločnosti, cynizmus, lakomstvo, pokrytectvo, donášanie, praktiky lekárov, ... komédia Lakomec !!!
  • odohráva sa v Paríži, hlavnou postavou je lakomý vdovec Harpagon (vyžaduje od sluhu dozor nad svojím majetkom), je sebecký, nezaujíma sa o svoje 2 deti, hlavnou myšlienkou komédie je zosmiešnenie mamonárstva

DIELA SVETOVÉHO OSVIETENSTVA:

J.J. Rousseau → Emil alebo O vychove (román o výchove detí v prírode)

Voltaire → Candide alebo optimizmus (filozická poviedka, autor tvrdí, že všetko zlé je na niečo dobré)

Daniel Defoe → Robinson Crusoe (dobrodružný román o človeku, ktorý bojuje o prežitie na opustenom ostrove)

Jonathan Swift → Gulliverove cesty (dobrodružný román, satira anglickej spoločnosti, ale i nepriateľstva medzi Angličanmi a Francúzmi, dielo sa chápe aj ako paródia na cestopisy)

SLOVENSKÝ KLASICIZMUS a OSVIETENSTVO

A: Osvietenský klasicizmus 1780-1815

  • reformy Márie Terézie a jej syna Jozefa II. (školské reformy, tolerančný patent, zrušenie nevoľníctva, zakladanie manufaktúr, obmedzenie cenzúry) » » » NÁRODNÉ OBRODENIE = emancipácia, snaha o zjednotenie, osamostatnenie, zrovnoprávnenie, ...

2 ciele slovenského osvietenectva » » » kodifikácia slovenčiny a osveta obyčajného slovenského ľudu

Anton Bernolák
  • v roku 1787 ustanovil za základ SJ reč trnavských vzdelancov, ale pridal i prvky stredoslovenského nárečia
  • bernolákovčinu uznávali iba katolíci (Fándly, Hollý), evanjelici naďalej používali biblickú češtinu
Jazykovedno-kritická rozprava o slovenských písmenách = odôvodnil tu grafickú a pravopisnú podobu bernolákovčiny Grammatica Slavica = prvá gramatika slovenčiny (v latinčine)

Slovár slovenský, česko-latinsko-nemecko-uhorský = 6-zväzkový slovník (vyšiel po Bernolákovej smrti)

Juraj Fándly
  • najaktívnejší osvietenec » » » snažil sa poučiť ľud a zvýšiť jeho teoretické vedomosti a praktické skúsenosti (Fándly tvrdil, že

príčinou biedy je nevedomosť ľudu) = tzv. osvetové diela !!! (O úhoroch a včelách, Zelinkár, Slovenský včelár)

Pilný domajší a poľný hospodár !!!

- 4-zväzkové dielo, poznatky o poľnohospodárstve » » » chov dobytka, hydiny, domáce práce, vinohradníctvo, chov včiel, pestovanie plodín (F. propaguje pestovanie zemiakov a ďateliny), dielo obsahuje i anekdoty z dedinského života, v ktorých autor napr. poúča o škodlivosti alkoholu či výchove detí, prozaický text je občas doplnený poučnými alebo oslavnými veršami

  1. dielo napísané v bernolákovčine Dôverná zmluva medzi mníchom a diablom = dialóg medzi diablom Titinillom a mníchom Athanáziom, autor predstavuje diabla
Jozef Ignác Bajza
  • pokúšal sa vytvoriť spisovný jazyk zo západoslovenského nárečia a česko-moravských prvkov (tzv. slowácki jazyk), jeho

pokus nevyšiel a preto ostro vystupoval proti bernolákovcom

1.slovenský román Príhody a skúsenosti mládenca Reného !!! (René mláďenca príhodi a skúsenosťi)

  1. zväzok » » » centrálny príbeh, bohatší na udalosti, napínavý, putovanie po Turecku, Egypte, Taliansku = charakter cestopisu 2.zväzok » » » viaceré príbehy, jednoduchší, menej dejový, putovanie po Slovensku = charakter výchovného románu
  • René (symbolizuje znovuzrodenie, typického človeka osvietenstva, ktorý túži po poznaní) je synom kupca z Benátok, vydá sa na cesty so svojim učiteľom Van Stiphoutom, pretože chce nájsť a priviezť domov svoju sestru Fatimu, ktorú uniesli moslimskí piráti, René počas svojich ciest zažije stroskotanie na mori, otroctvo, ľúbostné vzplanutie k moslimke, odsúdia ho na smrť, no zachráni sa a vráti do Benátok, kde sa stretne nielen so stratenou Fatimou, ale i s matkou, ktorú pred rokmi uniesli piráti, neskôr sa René opäť vydá na cestu – smer Slovensko, kde si všíma nedostatky všetkých spoločenských vrstiev, životnú úroveň, mravy, obyčaje i neresti ľudu, po Slovensku Reného sprevádza Tovariš cesty, ktorým je sám autor
  • odvážna kritika biedy poddaných, krutosti zemanov a cirkevných hodnostárov (cirkev zakázala druhý zväzok románu, pretože Bajza odhalil jej nedostatky a chyby), román je napísaný v západoslovenskom nárečí a pravopisom, ktorý si Bajza sám vytvoril

B: Vrcholný klasicizmus 1815 - 1840

  • v Rakúskej monarchii vládne silný centralizmus a absolutizmus, maďarčina je uznaná za úradný a vyučovací jazyk myšlienka (vše)slovanskej vzájomnosti !!!
  • snaha pomôcť Slovanom v presadzovaní ich práv, vzájomné porozumenie slovanských národov, NIE politické, NIE rečové zjednotenie Slovanov, ale zjednotenie cez vzájomnú výmenu kultúrnych hodnôt, t.j. knihy, časopisy, slovanské sebavedomie pomohol zvýšiť Herder, keď napísal, že minulosť patrila Germánom a budúcnosť bude patriť Slovanom, pretože sú nepriateľmi vojen a milujú mier, opierali sa o ňu predstavitelia slovenskej evanjelickej inteligencie, autorom teoretickej koncepcie myšlienky bol Kollár , Rusi boli vnímaní ako vedúci slovanský národ, pretože ako jediní neboli pod nadvládou iného štátneho celku
Ján Kollár

lyricko-epická skladba Slávy dcéra !!! 1.vydanie » » » 1824 (Zála, Labe, Dunaj)

  1. vydanie » » » 1832 (Zála, Labe-Rén-Vltava, Dunaj, Léthé, Acheron)
  • skladba obsahuje okrem 5 spevov i Predzpěv » » » najdôležitejšia časť diela, napísaný časomerným elegickým distichom, ide o
žalospev nad slovanskou minulosťou
  1. spev: láska v Jene, lúčenie s Frederikou = Mínou (Mína predstavuje ideál slovanskej devy)
  1. spev: putovanie po slovanských krajinách, pripomína krivdy spáchané na Slovanoch, žiali nad osudom Lužických Srbov
  2. spev: príchod na Slovensko
  3. spev: slovanské nebo (oslava významných slovanských osobností)
  4. spev: slovanské peklo (zatracuje odrodilcov, ktorí sa nepriznávajú k svojmu národu)
Spevy sú narozdiel od Predzpěvu písané sylabotonicky !!!

» » » Prečo názov Slávy dcéra? Sláva = bohyňa Slovanov, Slávy dcéra = budúcnosť Slovanov

  • žalospev nad slovanskou minulosťou (ponemčovanie, vymieranie slovanských národov, odrodilstvo), bohyňa Sláva sa sťažuje, aké krivdy museli Slovania pretrpieť, preto bohovia rozhodnú, že Milek stvorí dcéru Slávy - Mínu, celá skladba je budovaná na protikladoch, obsahuje ľúbostné, vlastenecké a náučné sonety, má jednoduchý dej
Ján Hollý
  • navštívil ho Štúr a prosil ho o schválenie zámeru uzákoniť spisovný jazyk na základe stredoslovenčiny
- Hollého dielom vyvrchol slovenský klasicizmus
  • autor vzbudil záujem o národné dejiny tým, že spracoval témy z národnej minulosti, Hollého eposy pripomínajú Homerovu

Iliadu a Odyseu, ale i Vergiliovho Aeneasa

epos Cyrilo-Metodiáda =príchod Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu, ich život a účinkovanie epos Sláv = o boji Slovanov s vymysleným kmeňom Čudov

epos Svätopluk !!!

  • 12 spevov, odohráva sa na Veľkej Morave počas 9.storočia, napísaný časomierou v bernolákovčine
  • v úvode boj medzi Rastislavom a Nemcami (Svätopluk strýka zradí, Rastislava uväznia a oslepia), Svätopluk je zatvorený v kláštore, Karolmanovi (panovníkovi Nemcov) sa v sne prihovorí Boh a prikáže mu oslobodiť Svätopluka, oslobodí ho, ale Svätopluk s ním musí bojovať proti Slovanom, podarí sa mu ale prejsť k slovenskému vojsku a nakoniec v boji víťazí, podstatnou súčasťou je moment, v ktorom Svätopluk vykladá o pôvode Slovanov a zdôrazňuje ich pracovitosť či pohostinnosť
  • zámerom autora bolo ukázať veľkú minulosť Slovákov, ich charakter, osláviť boj za slobodu, nezávislosť a samostatnosť =

dôvera v slovenskú budúcnosť !!!, Veľká Morava ako „staré kráľovstvo Slovákov“

umelecké spracovanie » » » propozícia (stručné načrtnutie deja)

invokácia (vzývanie múzy – Umky, ktorej sídlo bolo v Malých Karpatoch na Devínskej Kobyle)

in medias res (vkročenie do deja)

- do deja zasahujú bohovia a je tu tiež mnoho vymyslených a mytologických postáv

Selanky » » » 21 idylických básní zo života pastierov, z prostredia slovenskej prírody a vidieka, oslava jarnej prírody, pastierov, vinobrania, mladomanželov, vidieckeho života, ... (Jaroslav, Polislav, Horislav, Vyvolávanie jari), inšpirácia u Vergilia

Ján Chalupka
  • starší brata štúrovca Sama Chalupku, tvorca satirickej frašky z prostredia slovenského malomesta

satirická hra Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali !!! (napísaná v slovakizovanej češtine)

  • autor kritizuje prostredie slovenského malomesta, odhaľuje jeho smiešne stránky pomocou "figúrok", t.j. typických postáv (postavy „čierno-biele”), kritizuje ľudskú hlúposť, obmedzenosť, vysmieva sa jej
  • hra o tom, ako sa chce zaostalé prostredie navonok prispôsobiť novým módnym prúdom
  • v dráme opisuje autor 3 vrstvy » » » zemanov, remeselníkov a inteligenciu
  • komika hry je založená na jazyku » » » pán z Chudobíc (zeman) a čižmár Tesnošil používajú maďarské frázy a slová, hoci sú Slováci a často týmto slovám nerozumejú
  • centrom deja je voľba kocúrkovského učiteľa, Tesnošil podporuje susedovho syna Martina, pretože ho chce oženiť so svojou dcérou Aničkou, pán z Chudobíc však presadí Turčana Slobodu a chce, aby deti učil po maďarsky, Sloboda odmieta, pretože je uvedomelý Slovák (Sloboda = prvá literárna postava, ktorá obhajuje svoj slovanský pôvod, recituje Slávy dcéru)

satirický román Bendegusz » » » zosmiešňuje maďarský šovinizmus (= podceňovanie iných národov), pomaďarčení zemania Bendeguz a Kolompos sa vydajú hľadať pravlasť Maďarov, román je inšpirovaný Cervantesom a vyšiel anonymne v nemčine

SVETOVÝ ROMANTIZMUS koniec 18. stor. - začiatok 19. stor.

  • prechodným obdobím medzi klasicizmom a romantizmom bol PREROMANTIZMUS (nazýva sa i sentimentalizmom, vznik v Anglicku, preromantizmus odmietal feudalizmus, požadoval tvorivú slobodu, literatúra zobrazovala ideálne svety, únik do minulosti alebo exotických krajov)
  • Veľká francúzska buržoázna revolúcia pád feudalizmu a vznik kapitalizmu
  • znaky romantizmu: v dielach prevláda cit, fantázia, vášeň / spontánnosť, subjektivizmus, individualizmus / silný záujem o ľudovú tvorbu, nenapodobňovanie, t.j. originalita, autoštylizácia (=stotožňovanie autora s hrdinom), „harmónia kontrastov“ (niečo škaredé a pekné zároveň), synkretizmus literárnych žánrov a druhov
  • žanre romantizmu: balada, romanca (nové žánre), romány, básnické poviedky
  • jazyk romantizmu: hovorový, jasný, farebný, citový, plny zvolaní, prirovnaní, prívlastkov, metafor
  • hrdina romantizmu: človek túžiaci po plnosti života a láske, častokrát nešťastne zamilovaný, v zápase o uskutočnenie svojho ideálu často zomiera, resp. nachádza únik v prírode a na vidieku, silný osamelý jedinec, ktorý chce niekedy spasiť celé ľudstvo (mesianizmus) → zbojník, väzeň, žobrák, revolucionár

FRANCÚZSKO

VICTOR HUGO zakladateľ francúzskeho romantizmu

dráma Cromwell v predhovore tejto hry Hugo zhrnul programové zásady romantizmu = MANIFEST ROMANTIZMU

román Chrám Matky Božej v Paríži !!!
  • dej sa odohráva v priebehu storočia v Paríži
  • životné osudy mladej cigánky Esmeraldy, ktorú miluje pokrytecký kňaz Frollo, Frollo prebodne Esmeraldinho milého a zo zločinu obvinia Esmeraldu, hrbáč Quasimodo ju ukryje vo veži chrámu, v ktorom robí zvonára, Frollo Esmeraldu unesie, zatvorí u starej pustovníčky, ktorá v nej spozná svoju dcéru, Esmeraldu v závere románu obesia (dá prednosť smrti pred životom po Frollovom boku), Quasimodo v zúfalstve zhodí Frolla z veže chrámu, o dva roky nájdu v hrobke kostola Esmeraldinu kostru, ktorú objíma kostra muža s pokrivenou chrbticou – Quasimodo ukončil svoj život dobrovoľne pri Esmeraldiných ostatkoch
  • v románe sa vyskytujú typické romantické kontrasty → krásna Esmeralda / hrbatý Quasimodo, šľachetná duša Quasimoda / jeho znetvorené telo, Quasimodova láska / Esmeraldina ľúto, Frollova láska / Esmeraldin strach

idea diela: škaredý zovňajšok neznamená škaredé vnútro (a naopak)

  • hlavná dejová línia je prerušovaná opismi Paríža = vstupujúce realistické prvky v Hugovom románe

román Bedári: Jean Valjean je nespravodlivo odsúdený na galeje, po 20 rokoch sa mu podarí utiecť, ukradne z kostola 2 svietniky,

hrozí mu väzenie, ale biskup vyhlási, že mu ich daroval → preto Jean Valjean začína nový život, chce pomáhať ľuďom, vychováva dievčatko Cosette, ktoré predtým žilo v tyranskej rodine a jeho matka Fantine zomrela, Cossete nachádza u Jeana lásku a pochopenie

ANGLICKO

lord GEORGE GORDON BYRON

- básnik-rebel, odišiel z Anglicka, pretože bol znechutený „prázdnym“ životom v Londýne, túlal sa po Európe, vytvoril nový typ hrdinu - Titana, ktorý bojuje za spravodlivosť, ale zostáva v tomto boji nepochopený, tvorca romantickej básnickej poviedky → opisy prírody, dejové pasáže, citové vyjadrenia, aktuálne politické komentáre

lyricko-epická skladba/romantický epos Childe Haroldova púť úvahy pútnika na ceste po Európe, pútnik-básnik je rozčarovaný spoločnosťou, búri sa proti tyranom a tým, ktorí si podrobujú národy

báseň Chillonský väzeň → na hrade Chillon pri Ženevskom jazere väznia povstalca, ktorý po tom, ako sa dostane na slobodu smúti za životom vo väzení

NEMECKO

JOHANN WOLFGANG GOETHE
  • príslušník hnutia "Sturm und Drang" (nemecké literárne hnutie v rámci európskeho sentimentalizmu, proti aristokratickému klasicizmu, najmä proti osvietenstvu, požadovalo tvorivú slobodu, uprednostňoval sa cit pred intelektom a racionalizmom)
román Utrpenie mladého Werthera !!!
  • dielo vo forme listov a denníkových záznamov s autobiografickými prvkami (Goethe bol nešťastne zamilovaný)
  • ide o nešťastnú lásku maliara Werthera k Lotte (mladík ju priťahuje, ale cení si vernosť), snúbenici jeho priateľa Alberta -
  • Werther nenachádza zmysel života, nedokáže sa vyrovnať s rozporom medzi túžbou a skutočnosťou - zastrelí sa

- postava Werthera je silno romantická → cení si na sebe len cit, nie rozum, nadchýna sa prírodou a Homérom, cíti odpor k spoločnosti

- román má dve roviny → vzťah Werthera k Lotte a vzťah Werthera k spoločnosti

- veľa vnútorných monológov a dialógov, príroda odráža psychiku postavy = prírodno-psychologický paralelizmus

veršovaná dráma Faust (inšpirácia v stredovekej povesti) → učenec Faust (symbol pracovitosti) v túžbe po dokonalosti uzavrie pakt s diablom Mefistofelom (symbol sebectva)

FRIEDRICH SCHILLER

báseň Óda na radosť → zhudobnil ju Beethoven a ide o súčasnú hymnu Európskej únie

veršovaná dráma Wilhelm Tell → príbeh o otcovi, ktorého krutý a ctižiadostivý správca Gessler donúti zostreliť jablko z hlavy jeho vlastného syna, Tellovi sa to podarí, ale dostáva sa do väzenia, po úteku zabije Gesslera a stane sa vodcom ľudového povstania, dej sa odohráva na pozadí bojov švajčiarskeho ľudu proti Habsburgovcom

RUSKO

ALEXANDER SERGEJEVIČ PUŠKIN

veršovaný román Eugen Onegin !!!

hrdina znechutený a rozčarovaný prázdnym životom vyššej spoločnosti odchádza na vidiek, kde sa nudí, zabije v súboji svojho priateľa Lenského, odmietne lásku Tatiany, vyberie sa na potulky Rusku a po čase zisťuje, že Tatiana sa vydala, uvedomí si, že ju miluje a vyzná jej lásku, Tatiana ho odmietne (ale stále ho ľúbi)

Eugen = typ „zbytočného“ človeka (je znudený, nie je schopný urobiť šťastného ani seba samého)

ČESKO

BOŽENA NĚMCOVÁ

prozaické dielo Babička osudy ľudí spojené s idealizovanou postavou babičky, babička je symbolom životnej energie, harmónie, lásky a láskavosti ku svojim blízkym, dielo nemá súvislý dej, iba zachytáva jednotlivé obrazy (sviatočné dni, povinnosti, radosti, priebeh všedných dní atď.)

KAREL HYNEK MÁCHA

lyricko-epická skladba Máj hlavná postava Vilém je vodcom zbojníkov, ktorý zavraždí zvodcu svojej milej bez toho, aby vedel, že je to jeho otec, Jarmila, Vilémova milá, od žiaľu a hanby ukončí svoj život v jazere, Viléma uväznia a popravia, základným výstavbovým prostriedkom skladby je kontrast láska – smrť → najvýznamnejšie dielo českého romantizmu

KAREL JAROMÍR ERBEN

básnická zbierka Kytice obsahuje balady, ktoré zobrazujú zložitosť človeka, porušenie morálnych zásad

SLOVENSKÝ ROMANTIZMUS 1830 - 1850

  • te roky storočia maďarský (národnostný) a rakúsky (hospodársky) útlak

1836 vychádzka na Devín (Štúr prijal slovanské meno Velislav, Hurban Miloslav → znamenie vernosti slovanstvu)

Karol Kuzmány → vypracoval ideový a umelecký program romantizmu Znaky literárnej tvorby:

  • stlmený subjektivizmus/individualizmus (s výnimkou Janka Kráľa), pretože hlavným motívom bol národ, najprv národná a až potom osobná sloboda !!!
  • námety z prítomnosti, ale i minulosti = ako podpora národnej hrdosti (Veľká Morava, Jánošík, Matúš Čák)
  • žánre = balada, duma, historická povesť, hlavný literárny druh = lyrika, predovšetkým s lyricko-reflexívnymi prvkami (básnik zasahuje do deja a komentuje ho), z prózy najmä historické povesti a kratšie prózy so satirickým podtextom, minimum drámy
  • postavy: pokus o výraznejšiu psychologizáciu, postavy podliehajú svojim citom (vydedenec, pútnik, mních, žobrák, väzeň) a sú neúspešné pri uskutočňovaní svojho ideálu, ľudský osud sa väčšinou končí tragicky
  • folklórny sylabizmus = rovnaký počet slabík vo veršoch, združený/striedavý rým, verš blízky folklóru a piesni,

zjednodušená obraznosť, hovorová reč (ako snaha priblížiť sa ľudu), čerpanie z ľudovej slovesnosti

Ľudovít Štúr

1843 = uzákonenie spisovnej slovenčiny na základe stredoslovenského nárečia (na fare v Hlbokom) → 1. kniha v štúrovskej slovenčine = 2. ročník almanachu Nitra (1844)

jazykovedné diela: Nárečja slovenskuo alebo potreba písaňja v tomto nárečí (samostatný je iba ten národ, ktorý má vlastné územie a jazyk) a Náuka reči slovenskej (slovenský pravopis, syntax a morfológia)

poslanec za mesto Zvolen v Uhorskom sneme → pamätná reč v januári 1848 za zrušenie poddanstva a navrhoval, aby sa slovenčina dostala do škôl, účasť v revolúcii 1848-49 (meruôsme roky) → organizácia výprav proti uhorskej vláde

básnická zbierka Dumky večerní napísané v češtine, osobná a reflexívna lyrika zo študentských čias, najdôležitejšia báseň

Rozžehnání (venoval ju Márii Pospíšilovej, ktorú miloval, báseň je odpoveďou na otázku, prečo sa nikdy neoženil)

Slovanstvo a svet budúcnosti (Štúrov „testament“, sklamanie z výsledku revolúcie, viera v oslobodenie Slovanov cárskym Ruskom)

Slovenské národné noviny a literárnou prílohou Orol tatranský (1. slovenské politické noviny, žiadal v nich napr. zrušenie poddanstva, zdanenie šľachty, rozšírenie národného školstva)

Samo Chalupka

a/ jánošíkovská tematika: Likavský väzeň → o uväznenom Jánošíkovi, ktorý túži po slobode

b/ tematika ľudového a protitureckého odboja:

Branko → podľa zvolenskej miestnej ľudovej povesti o zbojníkovi, ktorý bojuje za práva ľudu (Chalupka má na epitafe úryvok z tejto básne)

Turčin Poničan → jednoduchú slovenskú ženu odvlečú do tureckého otroctva, žena spoznáva v únoscovi svojho syna, ktorý pred rokmi zmizol, syn ju prehovára, aby s ním zostala, ale ona sa chce vrátiť "na tie krásne brehy Hrona", t.j. na Slovensko (láska k vlasti víťazí nad materinskou láskou)

c/ historická tematika:

MOR HO! !!!

  • cisár Konštantín (v prenesenom význam symbolizuje Maďarov) rozširuje v roku 359 územie rímskej ríše, je dobyvačný a chce zotročiť iné národy, dostáva sa na územie Slovenska, do tábora Rimanov príde sedemčlenná družina mladých Slovanov (kolektívny hrdina), ktorí prinášajú cisárovi chlieb a soľ, vítajú ho a opisujú krásy svojej krajiny, cisár dary neprijme, mladíci sa búria proti jeho pýche a bojujú za svoje práva, boj sa končí morálnym víťazstvom Slovanov
  • hlavnou myšlienkou básne je zobrazenie dvoch protikladných svetov (kontrasty)

túžba po mieri a slobode - násilie a zotročovanie iných národov

menšina Slovanov - presila Rimanov

pokora Slovanov - pýcha cisára

odvaha Slovanov - zbabelosť Rimanov

Janko Kráľ

→ v jeho dielach častá kritika a chmúrne nálady, čo bolo proti „štúrovskej“ koncepcii !!! (rebel)

→ ako jediný sa spomedzi slovenských romantikov priblížil európskemu romantizmu básne:

Šahy → spomína na väzenie, ale i pesimistický pohľad na výsledok revolúcie

Duma slovenská venovaná Memorandovému zhromaždeniu v Martine

Duma bratislavská zamyslenie a protest proti zbaveniu Ľ. Štúra profesúry v Bratislave

balady: Zverbovaný, Kríž a čiapka, Bezbožné dievky poučenie vyplývajúce zo všetkých balád: “Každé zlo musí byť potrestané.” (nevera, zneuctenie hrobu, roztopašnosť, privolávanie diabla, atď.)

ZAKLIATA PANNA VO VÁHU A DIVNÝ JANKO !!!

  • obraz nespokojného mladíka, ktorý chce vyslobodiť zakliatu pannu (= slovenský národ), ale zomiera vo vlnách Váhu
  • autobiografické prvky (autor bol samotár, považovali ho za čudáka)
  1. časť → úvahová, obraz básnikovho vnútra nenachádzajúceho pokoj (kontrast s idylickým obrazom prírody), Janko nestojí o lásku, nevychádza s otcom (otec je k nemu krutý, ale matka ho bráni), nedodržiava zvyky, vzbudzuje v ľuďoch nenávisť, rebeluje a nepochopený uteká do prírody, kde hľadá útočisko a samotu, blúdi krajom v čiernom plášti
  2. časť → baladická, Janko sa vrhne do vody, aby zachránil zakliatu pannu, zomrie (podľa povery si má prevrátiť oblečenie a on to neurobí), vyslobodenie panny = titanský čin
  1. časť → epilóg, zobrazuje posmrtné splynutie hrdinu s prírodou

charakteristika Janka: typický romantický hrdina, „dobrovoľný“ samotár, čudák, burič, hrdý mladý človek, pre ktorého je typická osobná vzbura (revolta)

hlavná myšlienka balady: nespokojnosť so svetom, ale aj láska k ľudu a snaha priniesť mu slobodu

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.025 s.
Zavrieť reklamu