Od staroveku po modernu KOMPLET I
Od staroveku po modernu KOMPLET I
STAROVEKÁ LITERATÚRA (3000 p.n.l. - 5. stor. n.l.)
A:
Orientálna literatúra
1. sumerská literatúra
Epos o Gilgamešovi !!! (asi 2000 rokov pred
n.l.)
- priateľstvo Gilgameša s Enkiduom a Gilgamešove úsilie dosiahnuť večný život
- Gilgameš je z väčšej časti
boh, ktorý tvrdo vládne obyvateľom mesta Uruk, tí prosia bohov o pomoc a oni im zosielajú polodivého človeka Enkidua, medzi postavami vzniká
priateľstvo a spoločne zabijú krutého obra Chuvavu, do Gilgameša sa zaľúbi bohyňa Ištar, on ju odmieta, Enkidu bohyňu urazí a preto ho
zasiahne smrteľná kliatba
- Gilgameš hľadá tajomstvo večného života (vyloví z dna oceánu rastlinu nesmrteľnosti,
ktorú mu zožerie had), druhým spôsobom
nadobudnutia nesmrteľnosti je bdieť 6 dní a 7 nocí (Gilgamešovi sa to
nepodarí)
- v závere rozhovor Gilgameša s dušou Enkidua, ktorý opisuje pochmúrny život po smrti
- epos bol
napísaný na 12 tabuľkách, zachovala sa iba jedna (nepoznáme autora) hlavná myšlienka: "Človek nemôže nájsť
večný život, môže si však zachovať večné "
2. hebrejská literatúra
Biblia
a/ Starý
zákon: posvätná kniha Židov a kresťanov, veľká časť sa zaoberá dejinami izraelského národa , príbehy napr. o stvorení sveta a
človeka, Adam & Eva, Noe, Mojžiš, Dávid a Goliáš, má 46 kníh
b/ Nový zákon: má 27 kníh, základ tvoria 4
evanjeliá (Matúš, Marek, Lukáš, Ján), príbehy o živote a pôsobení Ježiša Krista
- indická literatúra
Rámajaná Mahábháratá Kamasutra
B: Antická literatúra 700 pred n.l. – 5 st.n.l.
- grécka literatúra (najstaršia európska literatúra)
epos Ilias !!!
Iliada = Trója
- opisuje 51 dní 10-ročnej
vojny medzi Trójou a Spartou, ktorú vyvolal syn kráľa Paris, keď uniesol Helenu - ženu spartského kráľa
- trójska vojna
súvisí s pojmom jablko sváru (Paris mal rozsúdiť spor 3 bohýň a dať jednej z nich „jablko krásy“, Paris ho venoval Afrodite, pretože mu
sľúbila, že dostane za ženu krásnu Helenu)
- hlavnou témou eposu je boj, ústrednými postavami
sú vojaci (na gréckej strane vyniká Achilles, na strane Tróje princ Hektor)
- dielo končí Hektorovým
pohrebom po tom, čo jeho telo Achilles vydal kráľovi Priamovi
- početné retrospektívy
epos
Odysea
- opisuje 41 dní 10-ročného putovania itackého kráľa Odysea domov
po páde Tróje, Odyseus sa vyznamenal tým, že pod hradbami Tróje dal postaviť dreveného koňa, do ktorého sa ukryli Sparťania (tzv. danajský
dar = škodlivý dar), jeho návrat domov je plný nebezpečenstiev (hnev Poseidona, ochraňuje ho Pallas Aténa, stretáva sa s obrom, sirénami,
kyklopmi), nakoniec sa vráti do
vlasti k svojmu synovi a vernej manželke Penelope
- epos má vyššiu umeleckú
úroveň ako Ilias, je zložitejší
- Odysea je prvým európskym dobrodružným dielom !
- EZOP
Bájky (zvieratá, hmyz a rastliny majú ľudské vlastnosti a správajú sa ako
ľudia, kritizujú negatívne ľudské vlastnosti a končia ponaučením)
báseň
Modlitba k Afrodite (telesné a duševné pôvaby mladých dievčat, jediná zachovaná báseň, ostatné boli spálené)
- SOFOKLES
- napísal viac ako 100 hier (zachovalo sa len sedem)
tragédia Kráľ Oidipus
(syn sa netušiac ožení s vlastnou matkou, keď sa to dozvie, vypichne si oči, matka sa obesí) tragédia Antigona
!!!
- deti kráľa Oidipa žijú v Tébach, kde vládne kráľ Kreon
- Antigonin brat
Polyneikos tiahne s vojskom proti mestu, druhý brat Eteokles padne pri obrane ako hrdina
- Polyneikos zahynie ako vlastizradca a Kreon ho odmietne pochovať
- Antigona žiada sestru Ismenu o pomoc
pri uskutočnení smelého plánu (nerešpektovať ľudský zákon, ktorý šliape po božských zákonoch)
- Ismena v strachu
odmieta a Antigona aj napriek tomu nechá Polyneika pochovať
- Antigonu za trest
zatvoria do kamennej hrobky, kde spácha samovraždu (uškrtí sa na závoji)
- mŕtvolu nájde Kreonov syn a
zároveň Antigonin snúbenec Haimon (zabije sa a následne spácha samovraždu i jeho matka)
- Kreon je odsúdený žiť do
konca života sám s výčitkami svedomia
idea: „Človek sa musí riadiť zákonmi, no
v prvom rade by sa mal riadiť svojím srdcom!“
Tragédie ešte písali AISCHYLOS (zakladateľ gréckej tragédie) a EURIPIDES.
Autorom gréckych komédií bol ARISTOFANES.
grécka dráma
- vyvinula sa z obradov na počesť boha Dionýza
- spojenie hudby, tanca a slova, významnú úlohu mal chór = zbor
- jednota miesta, času a deja (na jednom mieste, v priebehu 24 hodín,
jedna dejová línia)
- konflikt sa odohráva v boji so silnejším (osud, bohovia, spoločenské zákony)
- končí vždy tragicky
(hlavný hrdina zomiera, ale morálne víťazí)
- rímska literatúra (mladšia sestra gréckej literatúry,
Rimania nadviazali na grécke písmo, prevzali mytológiu)
* PLAUTUS
Komédia o hrnci (starý lakomec nájde
hrniec so zlatom, neustále sa bojí, že mu ho ukradnú, preto ho neprestajne prenáša z miesta na miesto, poklad mu nakoniec ukradnú – koniec
komédie sa nezachoval)
- CICERO = významný rečník
- CEASAR = politik,
cisár
* VERGILIUS
epická báseň Aeneas (tematické pokračovanie eposu Ilias, z
Tróje uteká Aeneas a hľadá novú vlasť, prenasleduje ho hnev bohyne, blúdi, nakoniec sa usadí v Latiu, ožení sa s Laviniou a založí nový
rod = praotec rímskeho národa)
pastierske idyly Bucolica
roľnícke spevy
Georgica
* HORATIUS
Umenie milovať (rady ako získať
a udržať si lásku)
Metamorfózy
- 250 gréckych, čiastočne i rímskych bájí
- v niektorých
príbehoch je premena hlavným motívom, v iných len vedľajším motívom (premena zo živej veci
na neživú: Ikaros sa po páde zmení na Ikarovo more, premena neživej veci na živú: Pygmalionova socha)
STREDOVEKÁ
LITERATÚRA 500 – 1500
- obdobie vojen, epidémií moru, krížových výprav, kolonizácie
- výhradné
postavenie vo všetkých oblastiach ľudského života mala cirkev, školy a knižnice vznikali pri kláštoroch, knihy sa
zhromažďovali výhradne v kostoloch a kláštoroch, neskôr vznikajú prvé univerzity, kníhtlač v roku 1445
- v
živote ľudí hrala veľkú úlohu askéza, t.j. zdržiavanie sa telesných požitkov a odmietanie hmotných
statkov
- napodobňovanie Biblie v obsahu aj forme – citácie, parafrázovanie, ale aj námety z
antickej literatúry
- synkretizmus = splývanie literárnych druhov a žánrov, dominuje epika,
literárne žánre: legenda, kronika, žalm, modlitba, hagiografia, epos
- štýl diel =
rétorický, veľmi ozdobný
- idealizovanie postáv, nezdôrazňujú sa individuálne, ale všeobecné
vlastnosti
- cieľom stredovekej literatúry je poučiť, vychovávať a až v poslednom
rade zabaviť
- delenie literatúry na náboženskú a svetskú
- typy postáv: v náboženskej
literatúre svätci a mučeníci, v svetskej rytieri, šľachtici, bojovníci
I. SLOVENSKÁ
STREDOVEKÁ LITERATÚRA
2 etapy:
a: veľkomoravské obdobie (800 - 1000) - literatúra písaná v
staroslovienčine
b: literatúra písaná po latinsky, česky a slovakizovanou češtinou (1000 - 1500)
Z
histórie:
- bohoslužobným jazykom bola latinčina, uznávala sa i hebrejčina a gréčtina, byzantský cisár Michal
posiela v roku 863 na Veľkú Moravu Konštantína a Metoda, ktorí poznali slovanské nárečie z okolia Solúna, kde sa narodili, Konštantín a
Metod zostavili prvé slovanské písmo hlaholiku (na základe malých písmen gréckej abecedy) a
prvý slovanský spisovný jazyk staroslovienčinu (rozšírila sa z Veľkej Moravy až po sever Srbska), bratia boli
obvinení z bohorúhačstva a vybrali sa do Ríma, Konštantín obhajoval v
Ríme staroslovienčinu ako bohoslužobný jazyk, tu prijal
meno Cyril, pápež Hadrián II. povolil slovanskú liturgiu, schválil staroslovienske preklady bohoslužobných kníh, Konštantín v Ríme
zomiera, Metod sa vracia na Veľkú Moravu, je na dva roky uväznený vo Franskej ríši, po Metodovej smrti sa jeho prívrženci a žiaci museli
uchýliť do Bulharska (pápež zakázal slovanskú bohoslužbu), kde zostavili nové písmo cyriliku (na základe veľkých
písmen gréckej abecedy, písmo dalo základ dnešnej azbuke)
Diela v staroslovienčine:
- Konštantín a
Metod spoločne preložili do staroslovienčiny evanjeliá v Novom zákone, časť Starého zákona, zbierku žalmov, či modlitebnú knihu
pre kňazov
- Konštantín - predslov k Novému zákonu Proglas
!!!: oslavuje slovanský preklad Biblie, je to prvá slovanská báseň, vyzdvihuje staroslovienčinu ako
základ vzdelanosti, je napísaná obrazným štýlom a obsahuje citáty z Biblie
- Moravsko-panónske legendy:
tvoria ich Život Konštantínov (Kliment) a Život Metodov (pravdepodobne Gorazd), autormi sú ich žiaci, nejde o
legendy v pravom slova zmysle, lebo autori sa pridržiavajú konkrétnych faktov a udalostí, neidealizujú Konštantína a Metoda ako svätcov =
umelecká próza a historický dokument zároveň, Život Metodov je kratší, epickejší, bez prvkov zázračnosti ako v Živote
Konštantína
Diela písané v latinčine, resp. češtine:
- Legenda o Svoradovi a
Benediktovi !!! (11. storočie)
- napísal biskup Maurus, zobrazuje život oboch mníchov žijúcich za
panovania Štefana
- Svorad odišiel z Nitry do Skalky pri Trenčíne, kde sa trýznil a postil, Benedikt, Svoradov žiak, zomrel
krátko po ňom, keď ho zabili zbojníci a hodili do Váhu, pochovali ich v Nitre, začali ich ctiť ako svätcov
- legenda
idealizuje najmä Svoradovu osobu, vyznačuje sa jednoduchým hovorovým štýlom
- Legendy o Štefanovi
(11. - 12. storočie)
- zaoberajú sa Štefanovými bojmi s maďarskými pohanskými kniežatami a úsilím o
upevnenie kresťanstva v Uhorsku
legenda: opisuje životné osudy svätcov, týkala sa reálnej historickej
udalosti, ktorá je ale doplnená niečím, čo sa nestalo (zázraky)
II. SVETOVÁ STREDOVEKÁ LITERATÚRA
A: Orientálna
literatúra
Korán: svätá kniha moslimov, zostavil ju pravdepodobne prorok Mohamed v 7. storočí
Tisíc a jedna noc: ľudové rozprávky indického, perzského a arabského pôvodu, napr. o kráľovne Šeherezáde,
námorníkovi Sindibádovi, o Aladinovi a čarovnej lampe, dielo rámcuje príbeh nevernej Šeherezády a jej kráľovského manžela
B:
Európska literatúra
Francúzsko
Pieseň o Rolandovi: epos o udatnom rytierovi, Roland bol
najsilnejší bojovník, vlastnil zázračný lesný roh, keď naň zatrúbil, vždy mu niekto prišiel na pomoc, mal i posvätný meč, v ktorom boli
skryté relikvie, chce umrieť ako hrdina v boji a tak sa i stane
Tristan a Izolda: epos o čarovnom nápoji lásky
Anglicko
Beowulf: epos, hrdinské činy Beowulfa - najskôr ako gótskeho princa, potom ako kráľa Nemecko
Pieseň o Nibelungoch: dvojdielny epos, kráľovič Siegfried bol zraniteľný iba na jednom mieste medzi lopatkami,
ožení sa s Kriemhildou a získa obrovský poklad Nibelungov, Siegfried násilne umiera a žena ho chce pomstiť, preto sa vydá za vodcu Hunov
Attilu, ktorý povraždí všetkých Nibelungov, Kriemhilda umiera tiež, poklad zostane ukrytý v rieke Rýn
Nibelungovia = trpaslíci,
ktorí strážia poklad
Rusko
Slovo o pluku Igorovom: epos, boj kniežaťa Igora s kočovnými
kmeňmi Španielsko
Pieseň o Cidovi: rytiersky epos o Cidovi, ktorý porazil Maurov a pomstil zneuctenie
svojich dcér
hrdinský národný epos: príbeh s bohatým dejom, hlavné aj vedľajšie línie, veľa postáv a
opisov, hlavná postava je vždy šľachtic
rytiersky epos: hlavná postava je rytier, odvážny bojovník a
spravodlivý vládca, ochranca chudobných a žien
HUMANIZMUS A RENESANCIA 14. - 17. storočie
humanizmus: ľudskosť, myšlienkový smer zobrazujúci človeka jednotlivca
renesancia:
obnova, znovuzrodenie antického umenia, orientácia na grécku a rímsku literatúru
- kolískou humanizmu a renesancie je
Taliansko, konkrétne Florencia, renesancia prichádza na územie Uhorska až okolo roku 1650
- objavy a vynálezy: kníhtlač, pušný prach, kompas, prvá verejná pitva, objavenie Ameriky,
Galilei a Kopernik
- klesá dominancia cirkvi v spoločnosti, reformácia - v Nemecku Luther
- vzniká nová spoločenská vrstva = mešťania
Humanizmus | Renesancia |
vydávanie a napodobovanie antických
diel | zobrazovanie vzťahu človeka k pozemskému životu, príklon k radostiam, ktoré život prináša |
dôležitá rétorika, zložitá štylizácia | jednoduchšia štylistika |
diela sa písali v
latinčine | diela sa písali v národných jazykoch |
pedagogická literatúra, vedecké diela – iba pre
vybrané kruhy spoločnosti | mix literárnych žánrov: komédie, tragédie, epos, poviedky, satira |
I. TALIANSKA LITERATÚRA
Dante Alighieri
epická báseň Božská komédia: skladá sa z troch
častí: Peklo, Očistec, Raj, každá časť obsahuje 33 spevov, ktoré sú písané v
tercínach, básnik Dante, ktorého duša predstavuje celé ľudstvo, putuje záhrobím za poznaním, Bohom a svetlom, Peklom a Očistcom ho
sprevádza básnik Vergílius, ktorý symbolizuje rozum, pozemský život, Vergílius neveril v Boha, preto nemohol vstúpiť do
Raja, Danteho tam sprevádza Beatrice, ktorá symbolizuje dokonalosť, náboženstvo, nadpozemský živov, Danteho sprevádzajú lev,
leopard a vlčica = pýcha, zmyselnosť a lakomstvo
Francesco Petrarca = tvorca sonetu
ľúbostná lyrika
Spevník: dielo poznáme aj pod menom Sonety pre Lauru, 366 sonetov, verše sú melancholické
Giovanni Boccacio
zbierka noviel Decameron: 7 žien a 3 muži opúšťajú Florenciu, kde zúri mor = odchádzajú
na vidiek. každý z nich porozpráva 10 vtipných a eroticko ladených príbehov, každý príbeh končí ponaučením,
ústredným motívom je láska k žene, nevera nie je považovaná za hriech, žena vystupuje ako rovnocenný
partner k mužovi
II. FRANCÚZSKA LITERATÚRA
Francois Villon = 1. moderný európsky básnik
- priniesol do
literatúry Villonskú baladu = lyrická báseň s prvkami balady, nekončí vždy tragicky, rieši sa v nej nejaký problém,
Villonove básne sú provokatívne, kritizoval spoločnosť = spoločné znaky s „prekliatymi básnikmi“
Malý testament – spomienka na pobyt v Paríži, ale i satira na významné osobnosti a vtedajšiu dobu
Veľký
testament – spomienky na mladosť, štúdiá, lásky, strach zo smrti potláča ironizovaním
III. ANGLICKÁ LITERATÚRA
William Shakespeare
Mnohé informácie a fakty o živote W. Shakespeara sú zahalené rúškom tajomstva, resp. v rôznych zdrojoch sú
rôzne, existujú dokonca dohady, že vôbec neexistoval, pochádzal zo Stratfordu nad Avonou, okolo roku 1592 opustil rodinu
a pridal sa ku kočovnému divadlu - v divadle nielen hral, ale bol aj dramatikom, stal sa spolumajiteľom divadla
Globe, vo veku 52 rokov, 23. apríla – ide aj o predpokladaný dátum jeho narodenia.
- KOMÉDIE: Sen noci svätojánskej, Skrotenie zlej ženy, Kupec benátsky, Veselé panie z Windsoru, Večer
trojkráľový
- HISTORICKÉ HRY: Richard III., Henrich , Henrich VI., Henrich
VIII. 3. TRAGÉDIE: Macbeth, Hamlet, Kráľ Lear, Othello, Antonius a Kleopatra 4. ROMANTICKÉ
HRY: Zimná rozprávka, Búrka
ZNAKY SHAKESPEAROVSKEJ DRÁMY
- obraz pozemského
života, ktorý je sprevádzaný silnými emóciami: žiarlivosť, vášeň, závisť, ...
- hrdinovia = silní jednotlivci,
ktorí sami ovplyvňujú svoj osud, nevzdávajú sa svojich ideálov
- ženy sú samostatné, nikomu
sa nepodriaďujú, sú cieľavedomé
- príčinou smrti býva v tragédiách ľudská
vášeň alebo náhoda
- tragické prvky nie sú oddelené od komických
- v komédiách častokrát
zámena osôb
- verše sa striedajú s prózou /postavy z ľudu – próza, vyššie postavené postavy
hovoria vo veršoch/
- hry sú písané prostredníctvom blankversu = 5-stopový 10-11 slabičný nerýmovaný jamb
tragédia Hamlet !!!
- autor čerpá námet z dánskej kroniky 12.storočia miesto deja: hrad
Elsinor, Dánsko
- dielo odráža krízu v Anglicku (16. - stor.), ale i osobný smútok dramatika zo smrti syna Hamnetha
- tragédia o
hľadaní zmyslu ľudského života, zobrazuje idealistický boj osamoteného jednotlivca vo svete intríg a zločinu
- dej je založený na motíve vraždy a pomsty
- dejstvo obsahuje tzv. hru v hre
- dejstvo
je sčasti komediálne – scéna s hrobármi
- dejstvo: Horatio upozorní Hamleta na ducha jeho otca, ktorého
videl v noci nad Elsinorským Nasledujúcu noc sa Hamlet s duchom pozhovára a zistí, že bol zavraždený svojím bratom Claudiom, novým kráľom
Dánska. Hamlet nechce matke odpustiť, že po 2 mesiacoch od otcovej smrti sa opäť vydala a opovrhuje ňou. Duch Hamletovho otca sa chce
prostredníctvom svojho syna pomstiť Claudiovi za svoju smrť, krádež trónu i manželky.
- dejstvo: Aby sa Hamlet neprezradil,
predstiera šialenstvo, lebo jedine to ospravedlnilo jeho divné správanie. Polonius predpokladá, že je to z lásky k jeho dcére Ofélii. Do
kráľovstva zavítajú kočovní herci, pre ktorých Hamlet napíše hru, ktorá má predstavovať zavraždenie jeho otca a ktorú majú zahrať
na
- dejstvo: Kráľ i Polonius si vypočujú rozhovor medzi Oféliou a a Hamletom, v ktorom ju Hamlet Nadíde deň predstavenia.
Nahnevaný kráľ uprostred hry odchádza a Hamletova matka Gertrúda má s Hamletom rozhovor, po ktorom Hamlet nechtiac zabije Polonia ukrytého za
závesom v domnení, že je to kráľ.
- dejstvo: Hamlet odchádza do Anglicka, kde mal byť na kráľov tajný príkaz popravený.
Našiel však tajný list a prepísal Tak boli popravení Hamletovi dávni priatelia. Po jeho odvrhnutí a po Poloniovej smrti Ofélia zošalie a
neskôr sa utopí. Jej brat Laertes sa chce Hamletovi za jej i otcovu smrť pomstiť. Zosnuje s kráľom plán. Pri šermiarskom súboji má Laertes
prebodnúť Hamleta mečom napusteným jedom. Aby sa uistil, že umrie, pridá mu do nápoja smrtiaci jed.
- dejstvo: Hamlet sa vracia a
dozvedá sa o Oféliinej smrti, no až teraz si uvedomí, čo pre neho Pri boji s Laertom vypije Gertrúda na Hamletovu počesť otrávené víno a
zomiera. Laertes bodne Hamleta otráveným mečom, Hamlet mu to vráti, ba dokonca bodne aj kráľa, no umiera v náručí svojho priateľa
Horatia.
Hamlet je renesančný hrdina, ktorý verí v čisté ľudské vzťahy, ale styk s drsnou
skutočnosťou v ňom vyvoláva pesimizmus a sklamanie. Napriek tomu sa nevzdáva vznešených ideálov. Nie je impulzívny, preto, kým pomstí smrť
otca, potrebuje 100-percentnú istotu, kto je za ňu zodpovedný. Charakteristický je jeho monológ o zmysle života „Byť či
nebyť – to je otázka.“. Byť znamená žiť v skazenej spoločnosti a nebyť zasa spáchať samovraždu. Samovraždou sa ale nič
nevyrieši, lebo zlo zostane.
IV. ŠPANIELSKA LITERATÚRA
Miguel de Cervantes Saavedra
- priniesol do literatúry
pikareskný román /pikaro = šibal, huncút, sprevádza pánov na cestách/
román
Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha !!!: zámerom autora bolo zosmiešniť populárne rytierske
romány, hrdina
sa pomätie z čítania týchto románov a rozhodne sa obnoviť rytiersku slávu, putuje na starej
kobyle Rocinante, spoločnosť mu robí prefíkaný sedliak Sancho Panza na oslovi, cestou spoznávajú kraviarku Dulcineu, o
ktorej si Quijote myslí, že je princezná, hlavný hrdina chce pomáhať chudobným, naprávať krivdy, ale jeho činy sa
končia zosmiešnením alebo bitkou /veterné mlyny považoval za obrov, stádo oviec za nepriateľské vojsko/, vracia sa domov, ochorie a
pred smrťou pochopí, že si to všetko vyfabuloval
V. SLOVENSKÁ LITERATÚRA
Martin
Rakovský: O spoločenských vrstvách v štáte a príčinách prevratov v kráľovstvách a cisárstvach:
náučná veršovaná skladba, charakterizuje vtedajšie sociálne skupiny, zamýšľa
sa nad príčinami nepokojov v monarchiách, podáva obraz ideálneho panovníka
Jakub
Jakobeus: Slzy, vzdychy a prosby slovenského národa: ide o 1. slovenský národ epos, fiktívna
postava Matka Slovákov
plače nad osudom slovenského národa, hovorí o more a
pohromách, vojne a nenávisti medzi ľuďmi
BAROK 16. - 18. storočie
- z talianskeho barocco = perla
nepravidelného tvaru, do Európy sa začína šíriť z Talianska a Španielska
- Európu stále sužujú turecké vpády, protiturecké
povstania, súperenie medzi panovníckymi rodmi, živelné pohromy, morové epidémie a boj medzi katolíkmi a protestantmi = ľudia
začinajú strácať renesančnú dôveru v ľudské činy, rozum a pozemské hodnoty, prevládajú pocity beznádeje a pesimizmu - opäť sa
utiekajú k Bohu !!!
- BAROK JE OPAKOM RENESANCIE
- barok sa najprv vyvíja vo výtvarnom umení
(znaky: ozdobnosť, pompéznosť, patetickosť), literatúra prevzala znaky výtvarného
umenia, štýl diel je veľkolepý a zložitý (snaha ohromiť)
- používanie neobvyklých prívlastkov,
básnických figúr (synonymá, symboly, alegórie, hyperboly, antitézy, prirovnania)
- baroková literatúra sa vracia k
stredovekým žánrom (legenda, duchovná pieseň, epos, reflexívna lyrika)
- zavŕšením baroka je ROKOKO = jeho
znakmi sú veselosť, hravosť, zdrobnenosť
EURÓPSKA BAROKOVÁ LITERATÚRA
NEMECKO = HANS VON GRIMMELSHAUSEN: autor mnohých pikareskných próz
román
Dobrodružný Simplicius Simplicissimus: osudy naivného chlapca počas 30-ročnej vojny, vidí všetko cez „ružové
okuliare“, Simplicius (=prostáčik) uteká z domova, ktorý obsadili vojaci a je vychovaný zbožným pustovníkom, po jeho smrti putuje vojnovou
Európou, choroba a nešťastie ho privedú späť k Bohu a ostáva žiť na opustenom ostrove
TALIANSKO = TORQUATTO TASSO
veršovaný epos Oslobodený Jeruzalem: téma 1. križiackej výpravy, náboženské rozpory medzi kresťanmi a
moslimami, do kontrastu sa dostáva vojna, t.j. svet zbraní a svet ľudských citov (kresťanovi sa podarí obrátiť moslimku na svoju vieru)
ČESKO = JAN AMOS KOMENSKÝ: „učiteľ národov“, zakladateľ škol (aj v cudzine), autor učebníc a
kníh pre učiteľov (Didactica Magna, Brána jazykov otvorená, Svet v obrazoch), presadzoval humánnosť na školách, bol
odporcom bitia detí pedagógmi, presadzoval spojenie teórie s praxou
SLOVENSKÁ BAROKOVÁ LITERATÚRA
Historicko-spoločenská situácia:
- protihabsburské povstania, epidémie, hlad, náboženské
boje: reformácia a protireformácia, obyčajní ľudia bojujú proti útlaku vzburami a útekom (Juro Jánošík)
- literatúra sa vyznačovala záujmom o slovenské dejiny, slovenčina sa čoraz viac používala ako
literárny jazyk, narozdiel od svetového baroka nie je pompézna, ozdobná
MATEJ BEL:
„veľká ozdoba Uhorska“, polyhistor
Historicko-zemepisná vedomosť súvekom Uhorsku: encyklopédia o
Uhorsku v období autorovho života, opis uhorských stolíc (ich zvyky, príroda, tradície), 4 zväzky, Bel sa o slovenskom ľude vyjadruje s
úctou, láskou, obdivom, vyzdvihuje jeho pracovitosť a morálku a zastáva ho pred tými, čo ho osočujú
Úvod ku gramatike
Pavla Doležala: Bel bráni a chváli slovenský jazyk a porovnáva ho so vznešenou španielčinou, ľúbozvučnou taliančinou, s
hladkou francúzštinou, dôraznou nemčinou, silnou angličtinou a vojensky ráznou maďarčinou
JÁN SIMONIDES
Väznenie, vyslobodenie a putovanie: autobiografický opis súdu v Bratislave (Simonides bol obvinený z povstania,
nechcel prestúpiť na katolícku vieru), putovanie na galeje do Neapola, útek a návrat domov, kruté zaobchádzanie s väzňami, ale i krásy
Talianska
MÓRIC BEŇOVSKÝ
Pamäti a cesty grófa Mórica Augusta Beňovského: zajatie Beňovského na
Sibíri, útek do Číny, príchod na ostrov Madagaskar, kde je domorodcami zvolený za kráľa
HUGOLÍN GAVLOVIČ
Valaská škola
mravúv stodola !!!
- radí sa k didakticko-reflexívnej poézii (vyučovať a odrážať realitu)
- námet diela pochádza z čias,
keď žil Gavlovič na salaši (liečil si pľúca)
- napísaná v bohemizovanej slovenčine
- súbor 1298 básní (12-veršové),
rozdelených na prológ (titul básne, ktorý vyjadruje jej hlavnú myšlienku), jadro a epilóg (dvojveršová pointa)
- básne obsahujú :
ponaučenia, praktické rady (napr. ako sa správať pri stolovaní), kritika sociálnych rozdielov (obdiv k chudobným, nechuť voči pánom),
kritika alkoholizmu a lakomstva, odkazy na Boha (pominuteľnosť sveta, Gavlovič odsudzuje poverčivosť a vieru v sny),
tematika medziľudských vzťahov, …
KLASICIZMUS a OSVIETENSTVO 17. - 18. storočie
- miesto vzniku: Francúzsko za vlády Ľudovíta
- literatúra si podľa antického vzoru
určila presné pravidlá literárnej tvorby (i umenie sa riadilo podľa prísnych pravidiel)
- obdobie
mieru, vznikajú len lokálne nepokoje, vláda absolutizmu, cirkev sa začína stávať terčom
kritiky
- filozofiou klasicizmu bol racionalizmus, j. dôraz sa kládol na myslenie, rozum, filozof René
Descartes: "Myslím, teda som."
- ideálom klasikov bola trojjednota pravda - krása - dobro
(kalokagatia)
- delenie na vysoké žanre → tragédia, óda, elégia, epos (minulosť, vznešené témy,
postavy z vyššej spoločnosti) a nízke žánre → komédia, satira, bájka (prítomnosť, komickosť, postavy z ľudu),
najviac sa v období klasicizmu presadila dráma, ktorá dodržiavala antickú jednotu miesta, času a deja
- presnosť, zrozumiteľnosť,
postavy sú buď kladné alebo záporné (tzv. čierno-biele videnie), jednoduchý dej, prevažuje
monológ, objektívnosť, v konflikte medzi citom a povinnosťou zvíťazí vždy povinnosť
- kolískou
osvietenstva bolo Anglicko, naplno sa rozvinulo až vo Francúzsku
- hlása odpútanie sa od stredovekého „nadprirodzena“,
dôraz sa kladie na vzdelanie
- „Všetci ľudia sú si od prírody rovní a teda by sa im malo vládnuť “ (ľudia by mali
mať slobodu myslenia a presvedčenia, nemajú byť zneužívaní aristokraciou)
Pierre Corneille = tvorca modernej tragédie
veršovaná tragédia Cid: skutočné meno Cida bolo Rodrigo, jeho milou Ximena, Rodrigo zabije jej otca, pretože chce
pomstiť česť toho svojho, Ximena Rodriga miluje, ale i tak žiada jeho smrť, kráľ jej nevyhovie a posiela Rodriga bojovať proti Maurom,
vybočenie z klasicistických pravidiel, pretože sa tu prelína tragédia s komédiou
Jean Baptiste Poquelin Moliére
- napísal
33 veselohier, ktoré boli inšpirované talianskou komédiou a fraškou (Mizantrop, Zdravý nemocný, Mešťan šľachticom)
- tematika jeho diel → postavenie ženy v spoločnosti, cynizmus, lakomstvo, pokrytectvo, donášanie, praktiky lekárov, ... komédia
Lakomec !!!
- odohráva sa v Paríži, hlavnou postavou je lakomý vdovec Harpagon (vyžaduje od
sluhu dozor nad svojím majetkom), je sebecký, nezaujíma sa o svoje 2 deti, hlavnou myšlienkou komédie je zosmiešnenie mamonárstva
DIELA SVETOVÉHO OSVIETENSTVA:
J.J. Rousseau → Emil alebo O vychove (román o
výchove detí v prírode)
Voltaire → Candide alebo optimizmus (filozická poviedka, autor tvrdí,
že všetko zlé je na niečo dobré)
Daniel Defoe → Robinson Crusoe (dobrodružný román o
človeku, ktorý bojuje o prežitie na opustenom ostrove)
Jonathan Swift → Gulliverove cesty
(dobrodružný román, satira anglickej spoločnosti, ale i nepriateľstva medzi Angličanmi a Francúzmi, dielo sa chápe aj ako
paródia na cestopisy)
SLOVENSKÝ KLASICIZMUS a OSVIETENSTVO
A: Osvietenský klasicizmus 1780-1815
- reformy
Márie Terézie a jej syna Jozefa II. (školské reformy, tolerančný patent, zrušenie nevoľníctva,
zakladanie manufaktúr, obmedzenie cenzúry) » » » NÁRODNÉ OBRODENIE = emancipácia, snaha o zjednotenie,
osamostatnenie, zrovnoprávnenie, ...
2 ciele slovenského osvietenectva » » » kodifikácia slovenčiny a
osveta obyčajného slovenského ľudu
Anton Bernolák
- v roku 1787 ustanovil za základ SJ reč
trnavských vzdelancov, ale pridal i prvky stredoslovenského nárečia
- bernolákovčinu uznávali iba
katolíci (Fándly, Hollý), evanjelici naďalej používali biblickú češtinu
Jazykovedno-kritická rozprava o slovenských
písmenách = odôvodnil tu grafickú a pravopisnú podobu bernolákovčiny Grammatica Slavica = prvá gramatika slovenčiny (v latinčine)
Slovár slovenský, česko-latinsko-nemecko-uhorský = 6-zväzkový slovník (vyšiel po Bernolákovej smrti)
Juraj Fándly
- najaktívnejší osvietenec » » » snažil sa poučiť ľud a zvýšiť jeho
teoretické vedomosti a praktické skúsenosti (Fándly tvrdil, že
príčinou biedy je nevedomosť ľudu) = tzv.
osvetové diela !!! (O úhoroch a včelách, Zelinkár, Slovenský včelár)
Pilný
domajší a poľný hospodár !!!
- 4-zväzkové dielo, poznatky o poľnohospodárstve » » » chov
dobytka, hydiny, domáce práce, vinohradníctvo, chov včiel, pestovanie plodín (F. propaguje pestovanie zemiakov a ďateliny), dielo obsahuje
i anekdoty z dedinského života, v ktorých autor napr. poúča o škodlivosti alkoholu či výchove detí, prozaický text je
občas doplnený poučnými alebo oslavnými veršami
- dielo napísané v bernolákovčine Dôverná
zmluva medzi mníchom a diablom = dialóg medzi diablom Titinillom a mníchom Athanáziom, autor predstavuje diabla
Jozef Ignác Bajza
- pokúšal sa vytvoriť spisovný jazyk zo západoslovenského nárečia a česko-moravských prvkov
(tzv. slowácki jazyk), jeho
pokus nevyšiel a preto ostro vystupoval proti bernolákovcom
1.slovenský román Príhody a skúsenosti mládenca Reného !!! (René mláďenca príhodi a
skúsenosťi)
- zväzok » » » centrálny príbeh, bohatší na udalosti, napínavý,
putovanie po Turecku, Egypte, Taliansku = charakter cestopisu 2.zväzok » » » viaceré príbehy, jednoduchší,
menej dejový, putovanie po Slovensku = charakter výchovného románu
- René (symbolizuje znovuzrodenie,
typického človeka osvietenstva, ktorý túži po poznaní) je synom kupca z Benátok, vydá sa na cesty so svojim učiteľom Van Stiphoutom,
pretože chce nájsť a priviezť domov svoju sestru Fatimu, ktorú uniesli moslimskí piráti, René počas svojich ciest zažije stroskotanie
na mori, otroctvo, ľúbostné vzplanutie k moslimke, odsúdia ho na smrť, no zachráni sa a vráti do Benátok, kde sa stretne nielen so stratenou
Fatimou, ale i s matkou, ktorú pred rokmi uniesli piráti, neskôr sa René opäť vydá na cestu – smer Slovensko, kde si všíma nedostatky
všetkých spoločenských vrstiev, životnú úroveň, mravy, obyčaje i neresti ľudu, po Slovensku Reného sprevádza Tovariš cesty,
ktorým je sám autor
- odvážna kritika biedy poddaných, krutosti zemanov a cirkevných hodnostárov
(cirkev zakázala druhý zväzok románu, pretože Bajza odhalil jej nedostatky a chyby), román je napísaný v
západoslovenskom nárečí a pravopisom, ktorý si Bajza sám vytvoril
B: Vrcholný klasicizmus 1815 - 1840
- v
Rakúskej monarchii vládne silný centralizmus a absolutizmus, maďarčina je uznaná za úradný a
vyučovací jazyk myšlienka (vše)slovanskej vzájomnosti !!!
- snaha pomôcť Slovanom v presadzovaní ich práv, vzájomné
porozumenie slovanských národov, NIE politické, NIE rečové zjednotenie Slovanov, ale zjednotenie cez vzájomnú výmenu kultúrnych
hodnôt, t.j. knihy, časopisy, slovanské sebavedomie pomohol zvýšiť Herder, keď napísal, že minulosť patrila Germánom a
budúcnosť bude patriť Slovanom, pretože sú nepriateľmi vojen a milujú mier, opierali sa o ňu predstavitelia slovenskej
evanjelickej inteligencie, autorom teoretickej koncepcie myšlienky bol Kollár , Rusi boli vnímaní ako
vedúci slovanský národ, pretože ako jediní neboli pod nadvládou iného štátneho celku
Ján
Kollár
lyricko-epická skladba Slávy dcéra !!! 1.vydanie » » » 1824 (Zála, Labe, Dunaj)
- vydanie » » » 1832 (Zála, Labe-Rén-Vltava, Dunaj, Léthé, Acheron)
- skladba obsahuje okrem 5 spevov i Predzpěv » » » najdôležitejšia časť diela, napísaný
časomerným elegickým distichom, ide o
žalospev nad slovanskou minulosťou
- spev: láska v Jene,
lúčenie s Frederikou = Mínou (Mína predstavuje ideál slovanskej devy)
- spev:
putovanie po slovanských krajinách, pripomína krivdy spáchané na Slovanoch, žiali nad osudom Lužických Srbov
- spev:
príchod na Slovensko
- spev: slovanské nebo (oslava významných slovanských osobností)
- spev:
slovanské peklo (zatracuje odrodilcov, ktorí sa nepriznávajú k svojmu národu)
Spevy sú narozdiel od Predzpěvu písané
sylabotonicky !!!
» » » Prečo názov Slávy dcéra? Sláva = bohyňa Slovanov, Slávy dcéra = budúcnosť Slovanov
- žalospev nad slovanskou minulosťou (ponemčovanie, vymieranie slovanských národov, odrodilstvo), bohyňa Sláva sa sťažuje,
aké krivdy museli Slovania pretrpieť, preto bohovia rozhodnú, že Milek stvorí dcéru Slávy - Mínu, celá skladba je budovaná na
protikladoch, obsahuje ľúbostné, vlastenecké a náučné sonety, má jednoduchý
dej
Ján Hollý
- navštívil ho Štúr a prosil ho o schválenie zámeru uzákoniť spisovný jazyk na základe
stredoslovenčiny
- Hollého dielom vyvrchol slovenský klasicizmus
- autor vzbudil záujem o národné dejiny tým, že
spracoval témy z národnej minulosti, Hollého eposy pripomínajú Homerovu
Iliadu a Odyseu, ale i
Vergiliovho Aeneasa
epos Cyrilo-Metodiáda =príchod Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu, ich
život a účinkovanie epos Sláv = o boji Slovanov s vymysleným kmeňom Čudov
epos
Svätopluk !!!
- 12 spevov, odohráva sa na Veľkej Morave počas 9.storočia, napísaný
časomierou v bernolákovčine
- v úvode boj medzi Rastislavom a Nemcami (Svätopluk strýka zradí, Rastislava
uväznia a oslepia), Svätopluk je zatvorený v kláštore, Karolmanovi (panovníkovi Nemcov) sa v sne prihovorí Boh a prikáže mu oslobodiť
Svätopluka, oslobodí ho, ale Svätopluk s ním musí bojovať proti Slovanom, podarí sa mu ale prejsť k slovenskému vojsku a nakoniec v boji
víťazí, podstatnou súčasťou je moment, v ktorom Svätopluk vykladá o pôvode Slovanov a zdôrazňuje ich pracovitosť či pohostinnosť
- zámerom autora bolo ukázať veľkú minulosť Slovákov, ich charakter, osláviť boj za slobodu, nezávislosť a samostatnosť
=
dôvera v slovenskú budúcnosť !!!, Veľká Morava ako „staré kráľovstvo Slovákov“
umelecké
spracovanie » » » propozícia (stručné načrtnutie deja)
invokácia (vzývanie múzy – Umky,
ktorej sídlo bolo v Malých Karpatoch na Devínskej Kobyle)
in medias res (vkročenie do deja)
- do deja zasahujú
bohovia a je tu tiež mnoho vymyslených a mytologických postáv
Selanky » » » 21 idylických básní zo života
pastierov, z prostredia slovenskej prírody a vidieka, oslava jarnej prírody, pastierov, vinobrania, mladomanželov,
vidieckeho života, ... (Jaroslav, Polislav, Horislav, Vyvolávanie jari), inšpirácia u Vergilia
Ján
Chalupka
- starší brata štúrovca Sama Chalupku, tvorca satirickej frašky z prostredia slovenského
malomesta
satirická hra Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali !!!
(napísaná v slovakizovanej češtine)
- autor kritizuje prostredie slovenského malomesta, odhaľuje jeho
smiešne stránky pomocou "figúrok", t.j. typických postáv (postavy sú „čierno-biele”), kritizuje
ľudskú hlúposť, obmedzenosť, vysmieva sa jej
- hra o tom, ako sa chce
zaostalé prostredie navonok prispôsobiť novým módnym prúdom
- v dráme opisuje autor 3 vrstvy » » »
zemanov, remeselníkov a inteligenciu
- komika hry je založená na
jazyku » » » pán z Chudobíc (zeman) a čižmár Tesnošil používajú maďarské frázy a
slová, hoci sú Slováci a často týmto slovám nerozumejú
- centrom deja je voľba kocúrkovského učiteľa,
Tesnošil podporuje susedovho syna Martina, pretože ho chce oženiť so svojou dcérou Aničkou, pán z Chudobíc však presadí Turčana Slobodu a
chce, aby deti učil po maďarsky, Sloboda odmieta, pretože je uvedomelý Slovák (Sloboda = prvá literárna
postava, ktorá obhajuje svoj slovanský pôvod, recituje Slávy dcéru)
satirický román Bendegusz
» » » zosmiešňuje maďarský šovinizmus (= podceňovanie iných národov), pomaďarčení zemania Bendeguz a Kolompos
sa vydajú hľadať pravlasť Maďarov, román je inšpirovaný Cervantesom a vyšiel anonymne v nemčine
SVETOVÝ ROMANTIZMUS koniec 18. stor. - začiatok 19. stor.
- prechodným obdobím medzi klasicizmom a
romantizmom bol PREROMANTIZMUS (nazýva sa i sentimentalizmom, vznik v Anglicku, preromantizmus odmietal
feudalizmus, požadoval tvorivú slobodu, literatúra zobrazovala ideálne svety, únik do minulosti alebo exotických krajov)
- Veľká francúzska buržoázna revolúcia → pád feudalizmu a
vznik kapitalizmu
- znaky romantizmu: v dielach prevláda cit, fantázia, vášeň /
spontánnosť, subjektivizmus, individualizmus / silný záujem o ľudovú tvorbu,
nenapodobňovanie, t.j. originalita, autoštylizácia (=stotožňovanie autora s hrdinom), „harmónia kontrastov“
(niečo škaredé a pekné zároveň), synkretizmus literárnych žánrov a druhov
- žanre romantizmu:
balada, romanca (nové žánre), romány, básnické poviedky
- jazyk romantizmu: hovorový, jasný, farebný, citový, plny zvolaní,
prirovnaní, prívlastkov, metafor
- hrdina romantizmu: človek túžiaci po plnosti života a láske,
častokrát nešťastne zamilovaný, v zápase o uskutočnenie svojho ideálu často zomiera, resp. nachádza únik v prírode a na
vidieku, silný osamelý jedinec, ktorý chce niekedy spasiť celé ľudstvo (mesianizmus) → zbojník, väzeň,
žobrák, revolucionár
FRANCÚZSKO
VICTOR HUGO zakladateľ francúzskeho
romantizmu
dráma Cromwell → v predhovore tejto hry Hugo zhrnul programové
zásady romantizmu = MANIFEST ROMANTIZMU
román Chrám Matky Božej v Paríži !!!
- dej
sa odohráva v priebehu storočia v Paríži
- životné osudy mladej cigánky Esmeraldy, ktorú miluje
pokrytecký kňaz Frollo, Frollo prebodne Esmeraldinho milého a zo zločinu obvinia Esmeraldu, hrbáč Quasimodo ju ukryje vo veži
chrámu, v ktorom robí zvonára, Frollo Esmeraldu unesie, zatvorí u starej pustovníčky, ktorá v nej spozná svoju dcéru, Esmeraldu v
závere románu obesia (dá prednosť smrti pred životom po Frollovom boku), Quasimodo v zúfalstve zhodí Frolla z veže chrámu, o dva roky nájdu
v hrobke kostola Esmeraldinu kostru, ktorú objíma kostra muža s pokrivenou chrbticou – Quasimodo ukončil svoj život dobrovoľne pri
Esmeraldiných ostatkoch
- v románe sa vyskytujú typické romantické kontrasty → krásna Esmeralda / hrbatý Quasimodo,
šľachetná duša Quasimoda / jeho znetvorené telo, Quasimodova láska / Esmeraldina ľúto, Frollova láska / Esmeraldin strach
idea diela: škaredý zovňajšok neznamená škaredé vnútro (a naopak)
- hlavná dejová línia je
prerušovaná opismi Paríža = vstupujúce realistické prvky v Hugovom románe
román Bedári:
Jean Valjean je nespravodlivo odsúdený na galeje, po 20 rokoch sa mu podarí utiecť, ukradne z kostola 2 svietniky,
hrozí mu
väzenie, ale biskup vyhlási, že mu ich daroval → preto Jean Valjean začína nový život, chce pomáhať ľuďom, vychováva dievčatko Cosette,
ktoré predtým žilo v tyranskej rodine a jeho matka Fantine zomrela, Cossete nachádza u Jeana lásku a pochopenie
ANGLICKO
lord GEORGE GORDON BYRON
- básnik-rebel, odišiel z Anglicka, pretože bol znechutený „prázdnym“ životom v
Londýne, túlal sa po Európe, vytvoril nový typ hrdinu - Titana, ktorý bojuje za spravodlivosť, ale
zostáva v tomto boji nepochopený, tvorca romantickej básnickej poviedky → opisy prírody, dejové pasáže,
citové vyjadrenia, aktuálne politické komentáre
lyricko-epická skladba/romantický epos Childe Haroldova púť →
úvahy pútnika na ceste po Európe, pútnik-básnik je rozčarovaný spoločnosťou, búri sa proti tyranom a tým, ktorí si
podrobujú národy
báseň Chillonský väzeň → na hrade Chillon pri Ženevskom jazere väznia povstalca, ktorý po
tom, ako sa dostane na slobodu smúti za životom vo väzení
NEMECKO
JOHANN WOLFGANG GOETHE
- príslušník
hnutia "Sturm und Drang" (nemecké literárne hnutie v rámci európskeho sentimentalizmu, proti aristokratickému
klasicizmu, najmä proti osvietenstvu, požadovalo tvorivú slobodu, uprednostňoval sa cit pred intelektom a racionalizmom)
román Utrpenie mladého Werthera !!!
- dielo vo forme listov a denníkových záznamov s
autobiografickými prvkami (Goethe bol nešťastne zamilovaný)
- ide o nešťastnú lásku maliara
Werthera k Lotte (mladík ju priťahuje, ale cení si vernosť), snúbenici jeho priateľa Alberta -
- Werther nenachádza
zmysel života, nedokáže sa vyrovnať s rozporom medzi túžbou a skutočnosťou - zastrelí sa
- postava
Werthera je silno romantická → cení si na sebe len cit, nie rozum, nadchýna sa prírodou a Homérom, cíti odpor k
spoločnosti
- román má dve roviny → vzťah Werthera k Lotte a vzťah Werthera k spoločnosti
- veľa vnútorných
monológov a dialógov, príroda odráža psychiku postavy = prírodno-psychologický paralelizmus
veršovaná
dráma Faust (inšpirácia v stredovekej povesti) → učenec Faust (symbol pracovitosti) v túžbe po dokonalosti uzavrie pakt s
diablom Mefistofelom (symbol sebectva)
FRIEDRICH SCHILLER
báseň Óda na radosť → zhudobnil ju Beethoven a
ide o súčasnú hymnu Európskej únie
veršovaná dráma Wilhelm Tell → príbeh o otcovi, ktorého krutý a
ctižiadostivý správca Gessler donúti zostreliť jablko z hlavy jeho vlastného syna, Tellovi sa to podarí, ale dostáva sa do väzenia, po úteku
zabije Gesslera a stane sa vodcom ľudového povstania, dej sa odohráva na pozadí bojov švajčiarskeho ľudu proti Habsburgovcom
RUSKO
ALEXANDER SERGEJEVIČ PUŠKIN
veršovaný román Eugen Onegin !!!
→ hrdina
znechutený a rozčarovaný prázdnym životom vyššej spoločnosti odchádza na vidiek, kde sa nudí, zabije v súboji svojho priateľa Lenského,
odmietne lásku Tatiany, vyberie sa na potulky Rusku a po čase zisťuje, že Tatiana sa vydala, uvedomí si, že ju miluje a vyzná jej lásku,
Tatiana ho odmietne (ale stále ho ľúbi)
Eugen = typ „zbytočného“ človeka (je znudený, nie je
schopný urobiť šťastného ani seba samého)
ČESKO
BOŽENA NĚMCOVÁ
prozaické
dielo Babička → osudy ľudí spojené s idealizovanou postavou babičky, babička je symbolom
životnej energie, harmónie, lásky a láskavosti ku svojim blízkym, dielo nemá súvislý dej, iba zachytáva jednotlivé
obrazy (sviatočné dni, povinnosti, radosti, priebeh všedných dní atď.)
KAREL HYNEK MÁCHA
lyricko-epická skladba
Máj → hlavná postava Vilém je vodcom zbojníkov, ktorý zavraždí zvodcu svojej milej bez toho, aby vedel, že
je to jeho otec, Jarmila, Vilémova milá, od žiaľu a hanby ukončí svoj život v jazere, Viléma uväznia a popravia, základným výstavbovým
prostriedkom skladby je kontrast láska – smrť → najvýznamnejšie dielo českého romantizmu
KAREL JAROMÍR
ERBEN
básnická zbierka Kytice → obsahuje balady, ktoré zobrazujú zložitosť človeka,
porušenie morálnych zásad
SLOVENSKÝ ROMANTIZMUS 1830 - 1850
- te roky storočia
→ maďarský (národnostný) a rakúsky (hospodársky) útlak
1836 → vychádzka na Devín (Štúr prijal slovanské meno Velislav, Hurban Miloslav → znamenie
vernosti slovanstvu)
Karol Kuzmány → vypracoval ideový a umelecký program romantizmu
Znaky literárnej tvorby:
- stlmený subjektivizmus/individualizmus (s výnimkou Janka
Kráľa), pretože hlavným motívom bol národ, najprv národná a až potom osobná sloboda !!!
- námety z prítomnosti, ale i minulosti = ako podpora národnej hrdosti (Veľká Morava, Jánošík, Matúš
Čák)
- žánre = balada, duma, historická povesť, hlavný literárny druh
= lyrika, predovšetkým s lyricko-reflexívnymi prvkami (básnik zasahuje do deja a komentuje ho),
z prózy najmä historické povesti a kratšie prózy so satirickým podtextom, minimum
drámy
- postavy: pokus o výraznejšiu psychologizáciu, postavy podliehajú svojim citom
(vydedenec, pútnik, mních, žobrák, väzeň) a sú neúspešné pri uskutočňovaní svojho ideálu, ľudský osud sa
väčšinou končí tragicky
- folklórny sylabizmus = rovnaký počet slabík vo veršoch,
združený/striedavý rým, verš blízky folklóru a piesni,
zjednodušená obraznosť, hovorová reč
(ako snaha priblížiť sa ľudu), čerpanie z ľudovej slovesnosti
Ľudovít Štúr
1843 = uzákonenie spisovnej slovenčiny na základe stredoslovenského nárečia (na fare v Hlbokom) → 1.
kniha v štúrovskej slovenčine = 2. ročník almanachu Nitra (1844)
jazykovedné diela:
Nárečja slovenskuo alebo potreba písaňja v tomto nárečí (samostatný je iba ten národ, ktorý má vlastné územie a
jazyk) a Náuka reči slovenskej (slovenský pravopis, syntax a morfológia)
poslanec za mesto Zvolen v
Uhorskom sneme → pamätná reč v januári 1848 za zrušenie poddanstva a navrhoval, aby sa slovenčina dostala do škôl, účasť
v revolúcii 1848-49 (meruôsme roky) → organizácia výprav proti uhorskej vláde
básnická zbierka
Dumky večerní → napísané v češtine, osobná a reflexívna lyrika zo študentských čias,
najdôležitejšia báseň
Rozžehnání (venoval ju Márii Pospíšilovej, ktorú miloval, báseň je odpoveďou na otázku, prečo
sa nikdy neoženil)
Slovanstvo a svet budúcnosti (Štúrov „testament“, sklamanie z výsledku revolúcie, viera
v oslobodenie Slovanov cárskym Ruskom)
Slovenské národné noviny a literárnou prílohou Orol tatranský
(1. slovenské politické noviny, žiadal v nich napr. zrušenie poddanstva, zdanenie šľachty, rozšírenie národného školstva)
Samo Chalupka
a/ jánošíkovská tematika: Likavský väzeň → o uväznenom Jánošíkovi,
ktorý túži po slobode
b/ tematika ľudového a protitureckého odboja:
Branko → podľa zvolenskej
miestnej ľudovej povesti o zbojníkovi, ktorý bojuje za práva ľudu (Chalupka má na epitafe úryvok z tejto básne)
Turčin Poničan → jednoduchú slovenskú ženu odvlečú do tureckého otroctva, žena spoznáva v únoscovi svojho
syna, ktorý pred rokmi zmizol, syn ju prehovára, aby s ním zostala, ale ona sa chce vrátiť "na tie krásne brehy Hrona", t.j. na
Slovensko (láska k vlasti víťazí nad materinskou láskou)
c/ historická tematika:
MOR HO! !!!
- cisár
Konštantín (v prenesenom význam symbolizuje Maďarov) rozširuje v roku 359 územie rímskej ríše, je dobyvačný a chce zotročiť iné národy,
dostáva sa na územie Slovenska, do tábora Rimanov príde sedemčlenná družina mladých Slovanov (kolektívny hrdina), ktorí prinášajú
cisárovi chlieb a soľ, vítajú ho a opisujú krásy svojej krajiny, cisár dary neprijme, mladíci sa búria proti jeho pýche a bojujú za svoje
práva, boj sa končí morálnym víťazstvom Slovanov
- hlavnou myšlienkou básne je zobrazenie dvoch protikladných svetov
(kontrasty)
→ túžba po mieri a slobode - násilie a zotročovanie iných národov
→ menšina
Slovanov - presila Rimanov
→ pokora Slovanov - pýcha cisára
→ odvaha Slovanov -
zbabelosť Rimanov
Janko Kráľ
→ v jeho dielach častá kritika a chmúrne nálady, čo
bolo proti „štúrovskej“ koncepcii !!! (rebel)
→ ako jediný sa spomedzi slovenských romantikov priblížil európskemu romantizmu
básne:
Šahy → spomína na väzenie, ale i pesimistický pohľad na výsledok revolúcie
Duma
slovenská → venovaná Memorandovému zhromaždeniu v Martine
Duma bratislavská →
zamyslenie a protest proti zbaveniu Ľ. Štúra profesúry v Bratislave
balady: Zverbovaný,
Kríž a čiapka, Bezbožné dievky → poučenie vyplývajúce zo všetkých balád:
“Každé zlo musí byť potrestané.” (nevera, zneuctenie hrobu, roztopašnosť, privolávanie diabla, atď.)
ZAKLIATA PANNA VO VÁHU A DIVNÝ JANKO !!!
- obraz nespokojného
mladíka, ktorý chce vyslobodiť zakliatu pannu (= slovenský národ), ale zomiera vo vlnách Váhu
- autobiografické prvky (autor
bol samotár, považovali ho za čudáka)
- časť → úvahová, obraz básnikovho vnútra
nenachádzajúceho pokoj (kontrast s idylickým obrazom prírody), Janko nestojí o lásku, nevychádza s otcom (otec je k nemu krutý, ale
matka ho bráni), nedodržiava zvyky, vzbudzuje v ľuďoch nenávisť, rebeluje a nepochopený uteká do prírody, kde hľadá útočisko a samotu,
blúdi krajom v čiernom plášti
- časť → baladická, Janko sa vrhne do vody, aby zachránil zakliatu
pannu, zomrie (podľa povery si má prevrátiť oblečenie a on to neurobí), vyslobodenie panny = titanský čin
- časť → epilóg, zobrazuje posmrtné splynutie hrdinu s prírodou
charakteristika
Janka: typický romantický hrdina, „dobrovoľný“ samotár, čudák, burič, hrdý mladý človek, pre ktorého je typická osobná vzbura
(revolta)
hlavná myšlienka balady: nespokojnosť so svetom, ale aj láska k ľudu a snaha priniesť mu
slobodu
Zones.sk – Zóny pre každého študenta