Od staroveku po modernu KOMPLET I

Od staroveku po modernu KOMPLET I

STAROVEKÁ LITERATÚRA (3000 p.n.l. - 5. stor. n.l.)

A: Orientálna literatúra

1. sumerská literatúra

Epos o Gilgamešovi !!! (asi 2000 rokov pred n.l.)

- priateľstvo Gilgameša s Enkiduom a Gilgamešove úsilie dosiahnuť večný život

nadobudnutia nesmrteľnosti je bdieť 6 dní a 7 nocí (Gilgamešovi sa to nepodarí)

2. hebrejská literatúra

Biblia

a/ Starý zákon: posvätná kniha Židov a kresťanov, veľká časť sa zaoberá dejinami izraelského národa , príbehy napr. o stvorení sveta a človeka, Adam & Eva, Noe, Mojžiš, Dávid a Goliáš, má 46 kníh

b/ Nový zákon: má 27 kníh, základ tvoria 4 evanjeliá (Matúš, Marek, Lukáš, Ján), príbehy o živote a pôsobení Ježiša Krista

  1. indická literatúra Rámajaná Mahábháratá Kamasutra

B: Antická literatúra 700 pred n.l. – 5 st.n.l.

  1. grécka literatúra (najstaršia európska literatúra)

epos Ilias !!!

Iliada = Trója

epos Odysea

vlasti k svojmu synovi a vernej manželke Penelope

Bájky (zvieratá, hmyz a rastliny majú ľudské vlastnosti a správajú sa ako ľudia, kritizujú negatívne ľudské vlastnosti a končia ponaučením)

báseň Modlitba k Afrodite (telesné a duševné pôvaby mladých dievčat, jediná zachovaná báseň, ostatné boli spálené)

tragédia Kráľ Oidipus (syn sa netušiac ožení s vlastnou matkou, keď sa to dozvie, vypichne si oči, matka sa obesí) tragédia Antigona !!!

idea: „Človek sa musí riadiť zákonmi, no v prvom rade by sa mal riadiť svojím srdcom!“

Tragédie ešte písali AISCHYLOS (zakladateľ gréckej tragédie) a EURIPIDES. Autorom gréckych komédií bol ARISTOFANES.

grécka dráma
  1. rímska literatúra (mladšia sestra gréckej literatúry, Rimania nadviazali na grécke písmo, prevzali mytológiu)
* PLAUTUS

Komédia o hrnci (starý lakomec nájde hrniec so zlatom, neustále sa bojí, že mu ho ukradnú, preto ho neprestajne prenáša z miesta na miesto, poklad mu nakoniec ukradnú – koniec komédie sa nezachoval)

* VERGILIUS

epická báseň Aeneas (tematické pokračovanie eposu Ilias, z Tróje uteká Aeneas a hľadá novú vlasť, prenasleduje ho hnev bohyne, blúdi, nakoniec sa usadí v Latiu, ožení sa s Laviniou a založí nový rod = praotec rímskeho národa)

pastierske idyly Bucolica

roľnícke spevy Georgica

* HORATIUS

Umenie milovať (rady ako získať a udržať si lásku)

Metamorfózy

STREDOVEKÁ LITERATÚRA 500 – 1500

- obdobie vojen, epidémií moru, krížových výprav, kolonizácie

- v živote ľudí hrala veľkú úlohu askéza, t.j. zdržiavanie sa telesných požitkov a odmietanie hmotných statkov

- delenie literatúry na náboženskú a svetskú

I. SLOVENSKÁ STREDOVEKÁ LITERATÚRA

2 etapy:

a: veľkomoravské obdobie (800 - 1000) - literatúra písaná v staroslovienčine

b: literatúra písaná po latinsky, česky a slovakizovanou češtinou (1000 - 1500)

Z histórie:

Ríme staroslovienčinu ako bohoslužobný jazyk, tu prijal meno Cyril, pápež Hadrián II. povolil slovanskú liturgiu, schválil staroslovienske preklady bohoslužobných kníh, Konštantín v Ríme zomiera, Metod sa vracia na Veľkú Moravu, je na dva roky uväznený vo Franskej ríši, po Metodovej smrti sa jeho prívrženci a žiaci museli uchýliť do Bulharska (pápež zakázal slovanskú bohoslužbu), kde zostavili nové písmo cyriliku (na základe veľkých písmen gréckej abecedy, písmo dalo základ dnešnej azbuke)

Diela v staroslovienčine:

  1. Konštantín a Metod spoločne preložili do staroslovienčiny evanjeliá v Novom zákone, časť Starého zákona, zbierku žalmov, či modlitebnú knihu pre kňazov
  1. Konštantín - predslov k Novému zákonu Proglas !!!: oslavuje slovanský preklad Biblie, je to prvá slovanská báseň, vyzdvihuje staroslovienčinu ako základ vzdelanosti, je napísaná obrazným štýlom a obsahuje citáty z Biblie
  1. Moravsko-panónske legendy: tvoria ich Život Konštantínov (Kliment) a Život Metodov (pravdepodobne Gorazd), autormi sú ich žiaci, nejde o legendy v pravom slova zmysle, lebo autori sa pridržiavajú konkrétnych faktov a udalostí, neidealizujú Konštantína a Metoda ako svätcov = umelecká próza a historický dokument zároveň, Život Metodov je kratší, epickejší, bez prvkov zázračnosti ako v Živote Konštantína

Diela písané v latinčine, resp. češtine:

  1. Legenda o Svoradovi a Benediktovi !!! (11. storočie)
  1. Legendy o Štefanovi (11. - 12. storočie)

legenda: opisuje životné osudy svätcov, týkala sa reálnej historickej udalosti, ktorá je ale doplnená niečím, čo sa nestalo (zázraky)

II. SVETOVÁ STREDOVEKÁ LITERATÚRA

A: Orientálna literatúra

Korán: svätá kniha moslimov, zostavil ju pravdepodobne prorok Mohamed v 7. storočí

Tisíc a jedna noc: ľudové rozprávky indického, perzského a arabského pôvodu, napr. o kráľovne Šeherezáde, námorníkovi Sindibádovi, o Aladinovi a čarovnej lampe, dielo rámcuje príbeh nevernej Šeherezády a jej kráľovského manžela

B: Európska literatúra

Francúzsko

Pieseň o Rolandovi: epos o udatnom rytierovi, Roland bol najsilnejší bojovník, vlastnil zázračný lesný roh, keď naň zatrúbil, vždy mu niekto prišiel na pomoc, mal i posvätný meč, v ktorom boli skryté relikvie, chce umrieť ako hrdina v boji a tak sa i stane

Tristan a Izolda: epos o čarovnom nápoji lásky Anglicko

Beowulf: epos, hrdinské činy Beowulfa - najskôr ako gótskeho princa, potom ako kráľa Nemecko

Pieseň o Nibelungoch: dvojdielny epos, kráľovič Siegfried bol zraniteľný iba na jednom mieste medzi lopatkami, ožení sa s Kriemhildou a získa obrovský poklad Nibelungov, Siegfried násilne umiera a žena ho chce pomstiť, preto sa vydá za vodcu Hunov Attilu, ktorý povraždí všetkých Nibelungov, Kriemhilda umiera tiež, poklad zostane ukrytý v rieke Rýn

Nibelungovia = trpaslíci, ktorí strážia poklad

Rusko

Slovo o pluku Igorovom: epos, boj kniežaťa Igora s kočovnými kmeňmi Španielsko

Pieseň o Cidovi: rytiersky epos o Cidovi, ktorý porazil Maurov a pomstil zneuctenie svojich dcér

hrdinský národný epos: príbeh s bohatým dejom, hlavné aj vedľajšie línie, veľa postáv a opisov, hlavná postava je vždy šľachtic

rytiersky epos: hlavná postava je rytier, odvážny bojovník a spravodlivý vládca, ochranca chudobných a žien

HUMANIZMUS A RENESANCIA 14. - 17. storočie

humanizmus: ľudskosť, myšlienkový smer zobrazujúci človeka jednotlivca

renesancia: obnova, znovuzrodenie antického umenia, orientácia na grécku a rímsku literatúru

Humanizmus

Renesancia

vydávanie a napodobovanie antických diel

zobrazovanie vzťahu človeka k pozemskému životu, príklon k radostiam, ktoré život prináša

dôležitá rétorika, zložitá štylizácia

jednoduchšia štylistika

diela sa písali v latinčine

diela sa písali v národných jazykoch

pedagogická literatúra, vedecké diela – iba pre vybrané kruhy spoločnosti

mix literárnych žánrov: komédie, tragédie, epos, poviedky, satira

I. TALIANSKA LITERATÚRA

Dante Alighieri

epická báseň Božská komédia: skladá sa z troch častí: Peklo, Očistec, Raj, každá časť obsahuje 33 spevov, ktoré sú písané v tercínach, básnik Dante, ktorého duša predstavuje celé ľudstvo, putuje záhrobím za poznaním, Bohom a svetlom, Peklom a Očistcom ho sprevádza básnik Vergílius, ktorý symbolizuje rozum, pozemský život, Vergílius neveril v Boha, preto nemohol vstúpiť do Raja, Danteho tam sprevádza Beatrice, ktorá symbolizuje dokonalosť, náboženstvo, nadpozemský živov, Danteho sprevádzajú lev, leopard a vlčica = pýcha, zmyselnosť a lakomstvo

Francesco Petrarca = tvorca sonetu

ľúbostná lyrika Spevník: dielo poznáme aj pod menom Sonety pre Lauru, 366 sonetov, verše sú melancholické

Giovanni Boccacio

zbierka noviel Decameron: 7 žien a 3 muži opúšťajú Florenciu, kde zúri mor = odchádzajú na vidiek. každý z nich porozpráva 10 vtipných a eroticko ladených príbehov, každý príbeh končí ponaučením, ústredným motívom je láska k žene, nevera nie je považovaná za hriech, žena vystupuje ako rovnocenný partner k mužovi

II. FRANCÚZSKA LITERATÚRA

Francois Villon = 1. moderný európsky básnik

Malý testament – spomienka na pobyt v Paríži, ale i satira na významné osobnosti a vtedajšiu dobu

Veľký testament – spomienky na mladosť, štúdiá, lásky, strach zo smrti potláča ironizovaním

III. ANGLICKÁ LITERATÚRA

William Shakespeare

Mnohé informácie a fakty o živote W. Shakespeara sú zahalené rúškom tajomstva, resp. v rôznych zdrojoch sú rôzne, existujú dokonca dohady, že vôbec neexistoval, pochádzal zo Stratfordu nad Avonou, okolo roku 1592 opustil rodinu a pridal sa ku kočovnému divadlu - v divadle nielen hral, ale bol aj dramatikom, stal sa spolumajiteľom divadla Globe, vo veku 52 rokov, 23. apríla – ide aj o predpokladaný dátum jeho narodenia.

  1. KOMÉDIE: Sen noci svätojánskej, Skrotenie zlej ženy, Kupec benátsky, Veselé panie z Windsoru, Večer trojkráľový
  1. HISTORICKÉ HRY: Richard III., Henrich , Henrich VI., Henrich VIII. 3. TRAGÉDIE: Macbeth, Hamlet, Kráľ Lear, Othello, Antonius a Kleopatra 4. ROMANTICKÉ HRY: Zimná rozprávka, Búrka

ZNAKY SHAKESPEAROVSKEJ DRÁMY

- tragické prvky nie sú oddelené od komických

- v komédiách častokrát zámena osôb

tragédia Hamlet !!!

- dej je založený na motíve vraždy a pomsty
  1. dejstvo: Horatio upozorní Hamleta na ducha jeho otca, ktorého videl v noci nad Elsinorským Nasledujúcu noc sa Hamlet s duchom pozhovára a zistí, že bol zavraždený svojím bratom Claudiom, novým kráľom Dánska. Hamlet nechce matke odpustiť, že po 2 mesiacoch od otcovej smrti sa opäť vydala a opovrhuje ňou. Duch Hamletovho otca sa chce prostredníctvom svojho syna pomstiť Claudiovi za svoju smrť, krádež trónu i manželky.
  2. dejstvo: Aby sa Hamlet neprezradil, predstiera šialenstvo, lebo jedine to ospravedlnilo jeho divné správanie. Polonius predpokladá, že je to z lásky k jeho dcére Ofélii. Do kráľovstva zavítajú kočovní herci, pre ktorých Hamlet napíše hru, ktorá má predstavovať zavraždenie jeho otca a ktorú majú zahrať na
  3. dejstvo: Kráľ i Polonius si vypočujú rozhovor medzi Oféliou a a Hamletom, v ktorom ju Hamlet Nadíde deň predstavenia. Nahnevaný kráľ uprostred hry odchádza a Hamletova matka Gertrúda má s Hamletom rozhovor, po ktorom Hamlet nechtiac zabije Polonia ukrytého za závesom v domnení, že je to kráľ.
  4. dejstvo: Hamlet odchádza do Anglicka, kde mal byť na kráľov tajný príkaz popravený. Našiel však tajný list a prepísal Tak boli popravení Hamletovi dávni priatelia. Po jeho odvrhnutí a po Poloniovej smrti Ofélia zošalie a neskôr sa utopí. Jej brat Laertes sa chce Hamletovi za jej i otcovu smrť pomstiť. Zosnuje s kráľom plán. Pri šermiarskom súboji má Laertes prebodnúť Hamleta mečom napusteným jedom. Aby sa uistil, že umrie, pridá mu do nápoja smrtiaci jed.
  5. dejstvo: Hamlet sa vracia a dozvedá sa o Oféliinej smrti, no až teraz si uvedomí, čo pre neho Pri boji s Laertom vypije Gertrúda na Hamletovu počesť otrávené víno a zomiera. Laertes bodne Hamleta otráveným mečom, Hamlet mu to vráti, ba dokonca bodne aj kráľa, no umiera v náručí svojho priateľa Horatia.

Hamlet je renesančný hrdina, ktorý verí v čisté ľudské vzťahy, ale styk s drsnou skutočnosťou v ňom vyvoláva pesimizmus a sklamanie. Napriek tomu sa nevzdáva vznešených ideálov. Nie je impulzívny, preto, kým pomstí smrť otca, potrebuje 100-percentnú istotu, kto je za ňu zodpovedný. Charakteristický je jeho monológ o zmysle života „Byť či nebyť – to je otázka.“. Byť znamená žiť v skazenej spoločnosti a nebyť zasa spáchať samovraždu. Samovraždou sa ale nič nevyrieši, lebo zlo zostane.

IV. ŠPANIELSKA LITERATÚRA

Miguel de Cervantes Saavedra

román Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha !!!: zámerom autora bolo zosmiešniť populárne rytierske romány, hrdina

sa pomätie z čítania týchto románov a rozhodne sa obnoviť rytiersku slávu, putuje na starej kobyle Rocinante, spoločnosť mu robí prefíkaný sedliak Sancho Panza na oslovi, cestou spoznávajú kraviarku Dulcineu, o ktorej si Quijote myslí, že je princezná, hlavný hrdina chce pomáhať chudobným, naprávať krivdy, ale jeho činy sa končia zosmiešnením alebo bitkou /veterné mlyny považoval za obrov, stádo oviec za nepriateľské vojsko/, vracia sa domov, ochorie a pred smrťou pochopí, že si to všetko vyfabuloval

V. SLOVENSKÁ LITERATÚRA

Martin Rakovský: O spoločenských vrstvách v štáte a príčinách prevratov v kráľovstvách a cisárstvach: náučná veršovaná skladba, charakterizuje vtedajšie sociálne skupiny, zamýšľa sa nad príčinami nepokojov v monarchiách, podáva obraz ideálneho panovníka

Jakub Jakobeus: Slzy, vzdychy a prosby slovenského národa: ide o 1. slovenský národ epos, fiktívna postava Matka Slovákov

plače nad osudom slovenského národa, hovorí o more a pohromách, vojne a nenávisti medzi ľuďmi

BAROK 16. - 18. storočie

- z talianskeho barocco = perla nepravidelného tvaru, do Európy sa začína šíriť z Talianska a Španielska

- Európu stále sužujú turecké vpády, protiturecké povstania, súperenie medzi panovníckymi rodmi, živelné pohromy, morové epidémie a boj medzi katolíkmi a protestantmi = ľudia začinajú strácať renesančnú dôveru v ľudské činy, rozum a pozemské hodnoty, prevládajú pocity beznádeje a pesimizmu - opäť sa utiekajú k Bohu !!!

- BAROK JE OPAKOM RENESANCIE

- barok sa najprv vyvíja vo výtvarnom umení (znaky: ozdobnosť, pompéznosť, patetickosť), literatúra prevzala znaky výtvarného umenia, štýl diel je veľkolepý a zložitý (snaha ohromiť)

- používanie neobvyklých prívlastkov, básnických figúr (synonymá, symboly, alegórie, hyperboly, antitézy, prirovnania)

- baroková literatúra sa vracia k stredovekým žánrom (legenda, duchovná pieseň, epos, reflexívna lyrika)

- zavŕšením baroka je ROKOKO = jeho znakmi sú veselosť, hravosť, zdrobnenosť

EURÓPSKA BAROKOVÁ LITERATÚRA

NEMECKO = HANS VON GRIMMELSHAUSEN: autor mnohých pikareskných próz

román Dobrodružný Simplicius Simplicissimus: osudy naivného chlapca počas 30-ročnej vojny, vidí všetko cez „ružové okuliare“, Simplicius (=prostáčik) uteká z domova, ktorý obsadili vojaci a je vychovaný zbožným pustovníkom, po jeho smrti putuje vojnovou Európou, choroba a nešťastie ho privedú späť k Bohu a ostáva žiť na opustenom ostrove

TALIANSKO = TORQUATTO TASSO

veršovaný epos Oslobodený Jeruzalem: téma 1. križiackej výpravy, náboženské rozpory medzi kresťanmi a moslimami, do kontrastu sa dostáva vojna, t.j. svet zbraní a svet ľudských citov (kresťanovi sa podarí obrátiť moslimku na svoju vieru)

ČESKO = JAN AMOS KOMENSKÝ: „učiteľ národov“, zakladateľ škol (aj v cudzine), autor učebníc a kníh pre učiteľov (Didactica Magna, Brána jazykov otvorená, Svet v obrazoch), presadzoval humánnosť na školách, bol odporcom bitia detí pedagógmi, presadzoval spojenie teórie s praxou

SLOVENSKÁ BAROKOVÁ LITERATÚRA

Historicko-spoločenská situácia:

MATEJ BEL: „veľká ozdoba Uhorska“, polyhistor

Historicko-zemepisná vedomosť súvekom Uhorsku: encyklopédia o Uhorsku v období autorovho života, opis uhorských stolíc (ich zvyky, príroda, tradície), 4 zväzky, Bel sa o slovenskom ľude vyjadruje s úctou, láskou, obdivom, vyzdvihuje jeho pracovitosť a morálku a zastáva ho pred tými, čo ho osočujú

Úvod ku gramatike Pavla Doležala: Bel bráni a chváli slovenský jazyk a porovnáva ho so vznešenou španielčinou, ľúbozvučnou taliančinou, s hladkou francúzštinou, dôraznou nemčinou, silnou angličtinou a vojensky ráznou maďarčinou

JÁN SIMONIDES

Väznenie, vyslobodenie a putovanie: autobiografický opis súdu v Bratislave (Simonides bol obvinený z povstania, nechcel prestúpiť na katolícku vieru), putovanie na galeje do Neapola, útek a návrat domov, kruté zaobchádzanie s väzňami, ale i krásy Talianska

MÓRIC BEŇOVSKÝ

Pamäti a cesty grófa Mórica Augusta Beňovského: zajatie Beňovského na Sibíri, útek do Číny, príchod na ostrov Madagaskar, kde je domorodcami zvolený za kráľa

HUGOLÍN GAVLOVIČ

Valaská škola mravúv stodola !!!

KLASICIZMUS a OSVIETENSTVO 17. - 18. storočie

monológ, objektívnosť, v konflikte medzi citom a povinnosťou zvíťazí vždy povinnosť

Pierre Corneille = tvorca modernej tragédie

veršovaná tragédia Cid: skutočné meno Cida bolo Rodrigo, jeho milou Ximena, Rodrigo zabije jej otca, pretože chce pomstiť česť toho svojho, Ximena Rodriga miluje, ale i tak žiada jeho smrť, kráľ jej nevyhovie a posiela Rodriga bojovať proti Maurom, vybočenie z klasicistických pravidiel, pretože sa tu prelína tragédia s komédiou

Jean Baptiste Poquelin Moliére

DIELA SVETOVÉHO OSVIETENSTVA:

J.J. Rousseau → Emil alebo O vychove (román o výchove detí v prírode)

Voltaire → Candide alebo optimizmus (filozická poviedka, autor tvrdí, že všetko zlé je na niečo dobré)

Daniel Defoe → Robinson Crusoe (dobrodružný román o človeku, ktorý bojuje o prežitie na opustenom ostrove)

Jonathan Swift → Gulliverove cesty (dobrodružný román, satira anglickej spoločnosti, ale i nepriateľstva medzi Angličanmi a Francúzmi, dielo sa chápe aj ako paródia na cestopisy)

SLOVENSKÝ KLASICIZMUS a OSVIETENSTVO

A: Osvietenský klasicizmus 1780-1815

2 ciele slovenského osvietenectva » » » kodifikácia slovenčiny a osveta obyčajného slovenského ľudu

Anton Bernolák
Jazykovedno-kritická rozprava o slovenských písmenách = odôvodnil tu grafickú a pravopisnú podobu bernolákovčiny Grammatica Slavica = prvá gramatika slovenčiny (v latinčine)

Slovár slovenský, česko-latinsko-nemecko-uhorský = 6-zväzkový slovník (vyšiel po Bernolákovej smrti)

Juraj Fándly

príčinou biedy je nevedomosť ľudu) = tzv. osvetové diela !!! (O úhoroch a včelách, Zelinkár, Slovenský včelár)

Pilný domajší a poľný hospodár !!!

- 4-zväzkové dielo, poznatky o poľnohospodárstve » » » chov dobytka, hydiny, domáce práce, vinohradníctvo, chov včiel, pestovanie plodín (F. propaguje pestovanie zemiakov a ďateliny), dielo obsahuje i anekdoty z dedinského života, v ktorých autor napr. poúča o škodlivosti alkoholu či výchove detí, prozaický text je občas doplnený poučnými alebo oslavnými veršami

  1. dielo napísané v bernolákovčine Dôverná zmluva medzi mníchom a diablom = dialóg medzi diablom Titinillom a mníchom Athanáziom, autor predstavuje diabla
Jozef Ignác Bajza

pokus nevyšiel a preto ostro vystupoval proti bernolákovcom

1.slovenský román Príhody a skúsenosti mládenca Reného !!! (René mláďenca príhodi a skúsenosťi)

  1. zväzok » » » centrálny príbeh, bohatší na udalosti, napínavý, putovanie po Turecku, Egypte, Taliansku = charakter cestopisu 2.zväzok » » » viaceré príbehy, jednoduchší, menej dejový, putovanie po Slovensku = charakter výchovného románu

B: Vrcholný klasicizmus 1815 - 1840

Ján Kollár

lyricko-epická skladba Slávy dcéra !!! 1.vydanie » » » 1824 (Zála, Labe, Dunaj)

  1. vydanie » » » 1832 (Zála, Labe-Rén-Vltava, Dunaj, Léthé, Acheron)
žalospev nad slovanskou minulosťou
  1. spev: láska v Jene, lúčenie s Frederikou = Mínou (Mína predstavuje ideál slovanskej devy)
  1. spev: putovanie po slovanských krajinách, pripomína krivdy spáchané na Slovanoch, žiali nad osudom Lužických Srbov
  2. spev: príchod na Slovensko
  3. spev: slovanské nebo (oslava významných slovanských osobností)
  4. spev: slovanské peklo (zatracuje odrodilcov, ktorí sa nepriznávajú k svojmu národu)
Spevy sú narozdiel od Predzpěvu písané sylabotonicky !!!

» » » Prečo názov Slávy dcéra? Sláva = bohyňa Slovanov, Slávy dcéra = budúcnosť Slovanov

Ján Hollý
- Hollého dielom vyvrchol slovenský klasicizmus

Iliadu a Odyseu, ale i Vergiliovho Aeneasa

epos Cyrilo-Metodiáda =príchod Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu, ich život a účinkovanie epos Sláv = o boji Slovanov s vymysleným kmeňom Čudov

epos Svätopluk !!!

dôvera v slovenskú budúcnosť !!!, Veľká Morava ako „staré kráľovstvo Slovákov“

umelecké spracovanie » » » propozícia (stručné načrtnutie deja)

invokácia (vzývanie múzy – Umky, ktorej sídlo bolo v Malých Karpatoch na Devínskej Kobyle)

in medias res (vkročenie do deja)

- do deja zasahujú bohovia a je tu tiež mnoho vymyslených a mytologických postáv

Selanky » » » 21 idylických básní zo života pastierov, z prostredia slovenskej prírody a vidieka, oslava jarnej prírody, pastierov, vinobrania, mladomanželov, vidieckeho života, ... (Jaroslav, Polislav, Horislav, Vyvolávanie jari), inšpirácia u Vergilia

Ján Chalupka

satirická hra Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali !!! (napísaná v slovakizovanej češtine)

satirický román Bendegusz » » » zosmiešňuje maďarský šovinizmus (= podceňovanie iných národov), pomaďarčení zemania Bendeguz a Kolompos sa vydajú hľadať pravlasť Maďarov, román je inšpirovaný Cervantesom a vyšiel anonymne v nemčine

SVETOVÝ ROMANTIZMUS koniec 18. stor. - začiatok 19. stor.

FRANCÚZSKO

VICTOR HUGO zakladateľ francúzskeho romantizmu

dráma Cromwell v predhovore tejto hry Hugo zhrnul programové zásady romantizmu = MANIFEST ROMANTIZMU

román Chrám Matky Božej v Paríži !!!

idea diela: škaredý zovňajšok neznamená škaredé vnútro (a naopak)

román Bedári: Jean Valjean je nespravodlivo odsúdený na galeje, po 20 rokoch sa mu podarí utiecť, ukradne z kostola 2 svietniky,

hrozí mu väzenie, ale biskup vyhlási, že mu ich daroval → preto Jean Valjean začína nový život, chce pomáhať ľuďom, vychováva dievčatko Cosette, ktoré predtým žilo v tyranskej rodine a jeho matka Fantine zomrela, Cossete nachádza u Jeana lásku a pochopenie

ANGLICKO

lord GEORGE GORDON BYRON

- básnik-rebel, odišiel z Anglicka, pretože bol znechutený „prázdnym“ životom v Londýne, túlal sa po Európe, vytvoril nový typ hrdinu - Titana, ktorý bojuje za spravodlivosť, ale zostáva v tomto boji nepochopený, tvorca romantickej básnickej poviedky → opisy prírody, dejové pasáže, citové vyjadrenia, aktuálne politické komentáre

lyricko-epická skladba/romantický epos Childe Haroldova púť úvahy pútnika na ceste po Európe, pútnik-básnik je rozčarovaný spoločnosťou, búri sa proti tyranom a tým, ktorí si podrobujú národy

báseň Chillonský väzeň → na hrade Chillon pri Ženevskom jazere väznia povstalca, ktorý po tom, ako sa dostane na slobodu smúti za životom vo väzení

NEMECKO

JOHANN WOLFGANG GOETHE
román Utrpenie mladého Werthera !!!

- postava Werthera je silno romantická → cení si na sebe len cit, nie rozum, nadchýna sa prírodou a Homérom, cíti odpor k spoločnosti

- román má dve roviny → vzťah Werthera k Lotte a vzťah Werthera k spoločnosti

- veľa vnútorných monológov a dialógov, príroda odráža psychiku postavy = prírodno-psychologický paralelizmus

veršovaná dráma Faust (inšpirácia v stredovekej povesti) → učenec Faust (symbol pracovitosti) v túžbe po dokonalosti uzavrie pakt s diablom Mefistofelom (symbol sebectva)

FRIEDRICH SCHILLER

báseň Óda na radosť → zhudobnil ju Beethoven a ide o súčasnú hymnu Európskej únie

veršovaná dráma Wilhelm Tell → príbeh o otcovi, ktorého krutý a ctižiadostivý správca Gessler donúti zostreliť jablko z hlavy jeho vlastného syna, Tellovi sa to podarí, ale dostáva sa do väzenia, po úteku zabije Gesslera a stane sa vodcom ľudového povstania, dej sa odohráva na pozadí bojov švajčiarskeho ľudu proti Habsburgovcom

RUSKO

ALEXANDER SERGEJEVIČ PUŠKIN

veršovaný román Eugen Onegin !!!

hrdina znechutený a rozčarovaný prázdnym životom vyššej spoločnosti odchádza na vidiek, kde sa nudí, zabije v súboji svojho priateľa Lenského, odmietne lásku Tatiany, vyberie sa na potulky Rusku a po čase zisťuje, že Tatiana sa vydala, uvedomí si, že ju miluje a vyzná jej lásku, Tatiana ho odmietne (ale stále ho ľúbi)

Eugen = typ „zbytočného“ človeka (je znudený, nie je schopný urobiť šťastného ani seba samého)

ČESKO

BOŽENA NĚMCOVÁ

prozaické dielo Babička osudy ľudí spojené s idealizovanou postavou babičky, babička je symbolom životnej energie, harmónie, lásky a láskavosti ku svojim blízkym, dielo nemá súvislý dej, iba zachytáva jednotlivé obrazy (sviatočné dni, povinnosti, radosti, priebeh všedných dní atď.)

KAREL HYNEK MÁCHA

lyricko-epická skladba Máj hlavná postava Vilém je vodcom zbojníkov, ktorý zavraždí zvodcu svojej milej bez toho, aby vedel, že je to jeho otec, Jarmila, Vilémova milá, od žiaľu a hanby ukončí svoj život v jazere, Viléma uväznia a popravia, základným výstavbovým prostriedkom skladby je kontrast láska – smrť → najvýznamnejšie dielo českého romantizmu

KAREL JAROMÍR ERBEN

básnická zbierka Kytice obsahuje balady, ktoré zobrazujú zložitosť človeka, porušenie morálnych zásad

SLOVENSKÝ ROMANTIZMUS 1830 - 1850

1836 vychádzka na Devín (Štúr prijal slovanské meno Velislav, Hurban Miloslav → znamenie vernosti slovanstvu)

Karol Kuzmány → vypracoval ideový a umelecký program romantizmu Znaky literárnej tvorby:

zjednodušená obraznosť, hovorová reč (ako snaha priblížiť sa ľudu), čerpanie z ľudovej slovesnosti

Ľudovít Štúr

1843 = uzákonenie spisovnej slovenčiny na základe stredoslovenského nárečia (na fare v Hlbokom) → 1. kniha v štúrovskej slovenčine = 2. ročník almanachu Nitra (1844)

jazykovedné diela: Nárečja slovenskuo alebo potreba písaňja v tomto nárečí (samostatný je iba ten národ, ktorý má vlastné územie a jazyk) a Náuka reči slovenskej (slovenský pravopis, syntax a morfológia)

poslanec za mesto Zvolen v Uhorskom sneme → pamätná reč v januári 1848 za zrušenie poddanstva a navrhoval, aby sa slovenčina dostala do škôl, účasť v revolúcii 1848-49 (meruôsme roky) → organizácia výprav proti uhorskej vláde

básnická zbierka Dumky večerní napísané v češtine, osobná a reflexívna lyrika zo študentských čias, najdôležitejšia báseň

Rozžehnání (venoval ju Márii Pospíšilovej, ktorú miloval, báseň je odpoveďou na otázku, prečo sa nikdy neoženil)

Slovanstvo a svet budúcnosti (Štúrov „testament“, sklamanie z výsledku revolúcie, viera v oslobodenie Slovanov cárskym Ruskom)

Slovenské národné noviny a literárnou prílohou Orol tatranský (1. slovenské politické noviny, žiadal v nich napr. zrušenie poddanstva, zdanenie šľachty, rozšírenie národného školstva)

Samo Chalupka

a/ jánošíkovská tematika: Likavský väzeň → o uväznenom Jánošíkovi, ktorý túži po slobode

b/ tematika ľudového a protitureckého odboja:

Branko → podľa zvolenskej miestnej ľudovej povesti o zbojníkovi, ktorý bojuje za práva ľudu (Chalupka má na epitafe úryvok z tejto básne)

Turčin Poničan → jednoduchú slovenskú ženu odvlečú do tureckého otroctva, žena spoznáva v únoscovi svojho syna, ktorý pred rokmi zmizol, syn ju prehovára, aby s ním zostala, ale ona sa chce vrátiť "na tie krásne brehy Hrona", t.j. na Slovensko (láska k vlasti víťazí nad materinskou láskou)

c/ historická tematika:

MOR HO! !!!

túžba po mieri a slobode - násilie a zotročovanie iných národov

menšina Slovanov - presila Rimanov

pokora Slovanov - pýcha cisára

odvaha Slovanov - zbabelosť Rimanov

Janko Kráľ

→ v jeho dielach častá kritika a chmúrne nálady, čo bolo proti „štúrovskej“ koncepcii !!! (rebel)

→ ako jediný sa spomedzi slovenských romantikov priblížil európskemu romantizmu básne:

Šahy → spomína na väzenie, ale i pesimistický pohľad na výsledok revolúcie

Duma slovenská venovaná Memorandovému zhromaždeniu v Martine

Duma bratislavská zamyslenie a protest proti zbaveniu Ľ. Štúra profesúry v Bratislave

balady: Zverbovaný, Kríž a čiapka, Bezbožné dievky poučenie vyplývajúce zo všetkých balád: “Každé zlo musí byť potrestané.” (nevera, zneuctenie hrobu, roztopašnosť, privolávanie diabla, atď.)

ZAKLIATA PANNA VO VÁHU A DIVNÝ JANKO !!!

  1. časť → úvahová, obraz básnikovho vnútra nenachádzajúceho pokoj (kontrast s idylickým obrazom prírody), Janko nestojí o lásku, nevychádza s otcom (otec je k nemu krutý, ale matka ho bráni), nedodržiava zvyky, vzbudzuje v ľuďoch nenávisť, rebeluje a nepochopený uteká do prírody, kde hľadá útočisko a samotu, blúdi krajom v čiernom plášti
  2. časť → baladická, Janko sa vrhne do vody, aby zachránil zakliatu pannu, zomrie (podľa povery si má prevrátiť oblečenie a on to neurobí), vyslobodenie panny = titanský čin
  1. časť → epilóg, zobrazuje posmrtné splynutie hrdinu s prírodou

charakteristika Janka: typický romantický hrdina, „dobrovoľný“ samotár, čudák, burič, hrdý mladý človek, pre ktorého je typická osobná vzbura (revolta)

hlavná myšlienka balady: nespokojnosť so svetom, ale aj láska k ľudu a snaha priniesť mu slobodu

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/literatura/28617-od-staroveku-po-modernu-komplet-i/