Svetový klasicizmus, klasifikácia viet podľa modálnosti, modifikácia vetnej stavby
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 472
Uložení: 65
Svetový klasicizmus, klasifikácia viet podľa modálnosti, modifikácia vetnej stavby
- Časovo lokalizuj a charakterizuj spoločenské a literárne podmienky klasicizmu, načrtni delenie žánrov.
- st. –½ 19. st.; SVK 1780 - 1830
Po skončení tridsaťročnej vojny je druhá polovica 17. storočia obdobím mieru, vznikajú len lokálne nepokoje. V európskych štátoch vládne absolutizmus. Cirkev sa začína stávať terčom kritiky. Otvára sa cesta technickému a vedeckému pokroku, k reči sa dostávajú novodobí myslitelia. Rozvoj buržoázie.
Klasicizmus (lat. classicus – vynikajúci, vzorový) je umelecký smer, ktorý vznikol vo Francúzsku za absolutistickej vlády Kráľa Slnka (Ľudovíta XIV).
- Umenie podlieha prísnym pravidlám, je presne určené, čo sa považuje za krásne.
- napodobňovanie prírody (to podstatné a nemenné)
- vzor v antike, v Aristotelovej filozofii krásy a pravdy v napodobňovaní prírody
- racionalizmus (René Descartes – „Cogito ergo sum.“)
- snaha o súlad pravdy, krásy a dobra
- objektívnosť (všeobecné, nie individuálne črty)
- človek je zobrazovaný ako dobový ideál ( charakterové črty nepodliehajú dobe)
- v konflikte medzi citom a povinnosťou víťazí vždy povinnosť
Prísna diferenciácia nepripúšťala synkretizmus. Žánre sa delili na:
- a) vysoké: óda, elégia, tragédia, epos; vysoké vrstvy; minulosť ;vznešené témy
- b) nízke: satira, komédia, bájka; stredné, nižšie vrstvy; prítomnosť; komickosť
Z literárnych druhov sa presadila najmä dráma, ktorá sa pridŕžala antickej jednoty miesta, času a deja a bola zväčša veršovaná.
- Porovnajte pôvod, spôsob zobrazenia, reč hrdinov a konflikt v dvoch klasicistických dielach.
PIERRE CORNEILLE – CID
- veršovaná tragédia
- Španielsko, 12. storočie
- Rozhodovanie Dona Rodriga (Cid=pán)
- ústredným motívom je konflikt citu a cti, povinnosti
- Don Diego - Cidov otec - žiada od Cida zabitie grófa z Gormazu za zachovanie cti, pretože gróf z Gormazu - Ximenin otec - urazí dona Diega v hádke fackou.
- Don Rodrigo – šľachtic/rytier Cid - zabije Dona Goméza, otca Ximeny, pre urážku svojho otca.
- Rozhodný, racionalista, odvážny, aktívny (antickí hrdinovia)
- Smrť nie je riešením, smerovalo by to len k hanbe.
- Metafory, inverzie, personifikácie, poetizmy, epitetá.
Monológ: Čo mi je prednejšie: česť a či moja láska? To je tá voľba ťažká!
Hanba mi váhať. Meč môj, poďme už, aj keď náš sok je otcom Ximeniným
JEAN BAPTISTE POQUELIN MOLIÉRE – LAKOMEC
- Neveršovaná komédia, 5 dejstiev
- Paríž, 17. storočie; jednota času, miesta a deja – záhrada mešťana
- Život Harpagona a medziľudské vzťahy v jeho rodine, peniaze
- Harpagon je charakterový typ – lakomec. „Obetuje“ šťastie svojich detí pre peniaze, ktoré považuje za priateľov a ctí si ich viac ako rodinu. Na konci Harpagon síce nezíska Marianu, pretože tá sa vydá za jeho syna, ale nemusí dať veno ani synovi ani dcére, keďže šľachtic Anzelm všetko zaplatí. Anzelm je otcom Mariany a Valéra. Za Valéra sa vydá Harpagonova dcéra.
- Moliére poúčal smiechom, aby vyzýval k sebapoznávaniu.
GRAMATICKÁ ČASŤ
Modalita: Modálna stavba vety je spôsob vyjadrovania postojov hovoriaceho k vypovedanej skutočnosti. Vety podľa modálnosti delíme na:
- oznamovacie
- opytovacie
- rozkazovacie
- želacie
Modifikácie vetnej stavby slúžia na ozvláštnenie textu:
- apoziopéza - nedokončená výpoveď; napr. Chcel som prísť, ale...
- použitie: umelecký štýl, hovorový - vytýčený vetný člen - oddelený čiarkou; napr. Jahody, tie mám rád.
- použitie: vo vecných textoch – publicistických, esejistických, rečníckych - elipsa - vzniká vypustením niektorej časti výpovede; napr. Dva (lístky) do BA.
- použitie: vo všetkých štýloch