Slovenská dramatická tvorba
Slovenská dramatická tvorba
Slovenskú dramatickú tvorbu ovplyvnil vznik ČSR a české divadelníctvo. Vznikom Slovenského národného divadla v Bratislave v roku 1919 nastal rozmach dramatickej tvorby slovenských spisovateľov.
Ivan Stodola – narodil sa v rodine s vlasteneckým cítením a úctou k ochotníckemu divadlu. Absolvoval lekársku fakultu. V SND uviedli komédiu Náš pán minister, v ktorej zobrazil pokrytecký život malomestských obyvateľov snažiacich sa preniknúť do vyšších vrstiev.
V tragédii Bačova žena čerpal námet z dedinského prostredia. Evin muž, bača Ondrej odišiel za prácou do Ameriky. V bani,kde pracoval vybuchol plyn, zasypalo ich a Eva dostala správu o tom, že jej muž je mŕtvy. Po rokoch sa vydala za baču Miša, ktorý jej pomáhal a ktorého mala rada. Ondrej sa z bane vyslobodil no stratil pamäť. Pri železničnom nešťastí sa mu pamäť vracia a domov prichádza ako boháč.
Eva sa má rozhodnúť medzi dvoma mužmi. Tragédia vrcholí vtedy, keď ju žiadajú, aby rozdelila deti, materinský cit víťazí nad láskou k mužom a všetko rieši napokon samovraždou. Veselohra Jožko Púčik a jeho kariéra vykresľuje tragikomicky postavu úradníka, starého mládenca Jožka Púčika, ktorý je obvinený z krádeže peňazí v spolku Humanitas, kde pracoval.
Na námet historickej hry Kráľ Svätopluk E. Suchoň skomponoval operu Svätopluk. Autor napísal ešte diela ako Básnik a smrť, Mravci a svrčkovia, Náš strýko Aurel, prózy Smutné časy, smutný dom a iné...posledné dielo je spomienkou na nespravodlivé obvinenie odsúdenie a väznenie v časoch totality.
Július Barč – Ivan
debutoval krátkymi prózami ale úspech mal aj v dramatickej tvorbe. V prvých hrách 3000 ľudí spracoval sociálnu tematiku. Diktátor má veľa spoločného s Čapkovou Bielou nemocou. Napísal satiru Mastný hrniec, kde sa vysmieva karierizmu, úplatkárstvu, pretvárke. Dej sa odohráva v modernom slovenskom Kocúrkove.
Dráma Matka je autorovým vrcholným dielom, Komorný príbeh matky a jej dvoch synov je obrazom sporu o majetok. Smrť matky je uzmierujúcou tragickou obeťou. Dráma Neznámy má črty expresionalizmu, hra poukazuje na vzťahy medzi ľuďmi v hraničných situáciách, otázky medziľudských vzťahov rieši hra s prvkami absurdnej drámy Dvaja, v ktorej sú hlavnými postavami dvaja cirkusoví klauni Maurus a Augustus, ktorých spája spoločné previnenie, pričinili sa o smrť partnera.