Teória literatúry pojmy pre 5. – 9. ročník ZŠ
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 691
Uložení: 76
Teória literatúry pojmy pre 5. – 9. ročník ZŠ
5. ročník
Kniha – je to dielo napísané autorom.
Knižnica – je to miestnosť, kde sa požičiavajú knihy, knihy sú usporiadané chronologicky
podľa priezvisk autorov.
Vecná literatúra – má za cieľ čitateľa vecne poučiť, informovať, oboznámiť s novými poznatkami.
Umelecká literatúra – zobrazuje skutočnosť umeleckými prostriedkami, má vyvolať u čitateľa pocit krásna, preto je voláme aj krásna literatúra.
Téma – udalosť, pocit, ktorý si autor vybral
Idea – hlavná myšlienka diela
Verš – je to jeden riadok v piesni alebo v básni
Strofa – je to skupina veršov oddelená medzerou od ďalšej skupiny veršov.
Odsek – časť odseknutá od okraja strany
Rým – zvukový zhoda slabík na konci veršov
Druhy rýmov:
- striedavý abab
- združený aabb
- obkročný abba
- prerývaný abcb
Rytmus – je pravidelné striedanie prízvučných a neprízvučných slabík vo verši
Poézia (básne) – sú to diela písané viazanou umeleckou rečou, teda vo veršoch. Viažu sa na rým a rytmus.
Próza (text) – sú to diela písané neviazanou umeleckou rečou, v riadkoch.
Literárne druhy – lyrika, epika dráma
Lyrika – nemá dej, autori tu vyjadrujú svoje pocity, nálady či myšlienky, nevyskytuje sa tam hlavný hrdina ani nevieme prerozprávať text
Epika – má dej, vieme prerozprávať dielo
Dráma – má dej, obsahuje repliky, napr. divadelná hra
Literárne formy – próza poézia (pomôcka – spýtaj sa vždy akou formou je napísané dielo? vo
veršoch či v riadkoch?)
Literárne žánre – je ich viacero, napr. rozprávka, legenda, bájka, báj, povesť, balada, román,
novela, epos a pod.
Tradovanie – je to zachovávanie ľudovej slovesnosti ústne či písomne z pokolenia na pokolenie.
Divadelná hra – je to literárny text, ktorý sa prispôsobí realizácii na divadelnej scéne.
- podieľajú sa na nej: herci, dramatik, dramaturg, scenárista, režisér, kameraman...
- súčasťou je aj divadelný či filmový scenár – je to text, určený hercom
- DH sa člení na dejstvá a dejstvá sa členia na výstupy
- dejstvo – striedajú sa vtedy, ak sa odohráva dej v inom prostredí a čase.
- výstupy – mení sa tu počet postáv na javisku
Jednoaktovka – divadelná hra má 1 dejstvo.
Inscenácia –ide o premenu literárneho diela na divadelnú alebo televíznu hru.
Bábková hra – podobá sa divadelnej hre, vystupujú v nej bábkoherci.
Druhy bábok – maňušky – sú na ruke
- javajky – sú na paličkách
- marionety – sú na motúzoch, na drôtoch
Dejstvo – je to dlhší časový úsek z celej hry.
Výstup – je to časť dejstva. Nový výstup nastane, ak sa zmení počet účinkujúcich na javisku.
Filmový scenár – je to text určený hercom. Obsahuje ich monológy a dialógy.
Animácia – Je to oživenie bábok alebo iných predmetov
Encyklopédia – Je to rozsiahle odborné dielo, v ktorom sú abecedne alebo chronologicky zoradené poznatky z rôznych oblastí, napr. história, veda a technika, vesmír a pod. V encyklopédiách sú časté termíny.
Termíny – sú to odborné slová.
Komiks – vznikol začiatkom 20. storočia v USA, odkiaľ sa rozšíril do celého sveta. Je to séria kreslených obrázkov doplnená textom v slovných bublinách. Spolu tvoria epický príbeh.
Hádanka – patrí do ľudovej slovesnosti. Je založená na inotaji. Niekedy môže byť aj humorná, na jej vyriešenie potrebujeme dôvtip.
Inotaj – je to hľadanie ukrytého významu
Rozprávka – je to epické dielo, vyhráva tu dobro nad zlom, vyskytujú sa tu magické číslo, čarovné predmety a čarovné postavy.
- realistická rozprávka
- zvieracia rozprávka
- moderná rozprávka
- fantastická rozprávka
- ľudová a autorská (umelá)
- filmová rozprávka – patrí do dramatického umenia, jej základom je filmový scenár. Na jej príprave sa podieľa filmový štáb, napr. režisér, herci, kameramani, maskéri, strihači a pod.
Legenda – je to epické dielo, má náboženský charakter, vystupujú v ňom svätí, apoštoli, anjeli a pod. Zapisovali ju mnísi.
Povesť – je to epické dielo, je podobná rozprávke, avšak v povesti sa dozvedáme o presnom čase a mieste deja, avšak v rozprávke to tak nie je. Nemusí sa skončiť šťastne. Vystupujú tu reálne historické postavy z našej minulosti, napr. Svätopluk, Matúš Čák...
- historická povesť- vystupujú tu historické postavy
- heraldická povesť – sú to povesti o vzniku erbov
- miestna povesť – viaže sa k nejakému miestu
Modlitba – je to náboženské dielo, človek sa modlí k Bohu, prosí ho o splnenie priania, modlí sa a ďakuje, že jeho modlitby boli vypočuté.
Personifikácia/zosobnenie – je to umelecký prostriedok, vzniká tak, že neživým veciam alebo javom pridávame ľudskú vlastnosť. Napr. Slnko sa smeje, vietor beží a pod.
Poézia nonsensu – sú to básne, ktoré obsahujú nejaký nezmysel
Nonsens – nezmysel v diele.
Epiteton - je to básnický ozdobný prívlastok. Pýtame sa naň ako na prídavné mená, stojí vždy pri podstatných menách, napr. temravé lesy, slzy žiaľu, !! – epitetom nie je napr. modré nebo – lebo nebo býva modré, nie je na tom nič zvláštne.
Reprodukcia – je to rozprávanie o tom, čo sme čítali, videli, alebo počuli.
Dialóg – rozhovor medzi 2 alebo viacerými osobami.
Monológ – rozhovor 1 osoby.
Vnútorný monológ – osoba si niečo v duchu, vnútri myslí. Napr. Asi by som to mohol urobiť.
Refrén – Je to opakovanie rovnakých slov, niekedy celých veršov alebo strofy v piesni alebo v básni.
6. ročník
Príslovie – je to ľudový výrok, ktorý obsahuje mravné ponaučenie.
Napr. Kto druhému jamu kope, sám do nej spadne.
Porekadlo – je to ľudový výrok, ktorý neobsahuje mravné ponaučenie.
Napr. Nemyslí na zadné vrátka. Akoby hrach na stenu hádzal .
Pranostika – je to ľudová predpoveď počasia, napr. Katarína na ľade, Vianoce na blate.
Anekdota – je to krátky výrok, ktorý obsahuje neočakávanú pointu s humorným vyznením.
Metafora – je to obrazný prostriedok, vzniká tak, že prenášame význam z jednej veci na druhú na základe vonkajšej podobnosti. Napr. Vlak vhrmí do stanice.
Bájka – je to epické dielo, vystupujú tam zvieratá, ktoré premýšľajú a konajú ako ľudia. Zvieratá sú v bájke personifikované. Vyskytuje sa v nej satira a inotaj. Na konci každej bájky sa nachádza ponaučenie. Najznámejší bájkar – Ezop.
Satira – je ostrý, štipľavý výsmech zlých ľudských vlastností
Báj – je to epické dielo, v minulosti si ľudia nevedeli vysvetliť prírodné javy ako dážď či búrka, a tak ich pripisovali bohom ktorých si uctievali, báli sa ich – prinášali im obety. Príbehy o bohoch sú teda báje-mýty, o vzniku sveta, sú vymyslené. Ľudia v nich využívali svoju predstavivosť (fantáziu).
Balada – je to epické dielo, končí sa tragicky, hlavný hrdina na konci balady zomiera. Vyskytuje sa tam Gradácia – teda stupňovanie deja.
Sociálna balada – zaoberá sa vzťahom človeka k spoločnosti, v ktorej žije a pracuje. Napr. Zuzanka Hraškovie.
Ja rozprávanie – je to rozprávanie v 1. osobe singuláru
On rozprávanie – je to rozprávanie v 3. osobe singuláru
Pásmo rozprávača (autorské pásmo)– je reč rozprávača (autora)
Pásmo postáv – sú to monológy a dialógy postáv
Variácie – je to opakovanie deja s menšími obmenami.
Poviedka – je to epické dielo, ktoré zachytáva menej udalostí a menej postáv. Postavy sa počas deja nemenia a nevyvíjajú (zostávajú rovnaké ako na začiatku). Ak má postava na začiatku kladné vlastnosti, má ich až do konca poviedky.
Detská populárna pieseň – je určená deťom. Má zábavný alebo poučný charakter.
Vonkajšia kompozícia diela – tvorí ju nadpis, strofy a verše
Vnútorná kompozícia diela – tvorí ju téma, prostredie a postavy
- Člení sa na: úvod, jadro, zápletka, vyvrcholenie, obrat, záver
Dobrodružná literatúra – je to epické dielo, hlavným znakom je dejovosť. Detektívka je založená na zločine a na pátraní po vrahovi (páchateľovi). Hlavnou postavou je detektív, ktorý rieši záhadu, usvedčuje vraha a vymeriava mu spravodlivý trest. Znaky: napätie, strach. obavy.
Rozhlasová hra – patrí do dramatického umenia, okrem hudby a hovoreného slova sa používajú aj zvukové efekty, teda rôzne zvuky, ktoré dopĺňajú dej. napr. Kocúr v čižmách
Slangové slová – sú nespisovné, používa ich skupina ľudí, ktorá má približne rovnaký vek a záujmy. napr. matika, slovina, deják, učka, dofičím ...
7. ročník
anekdota – je to krátky text, ktorý má neočakávaný záver s humorným vyznením.
básnická otázka (rečnícka otázka) – je to otázka, ktorú si kladne sám autor
- buď na ňu odpovie v ďalšom texte alebo na ňu neodpovie
- jej cieľom je donútiť čitateľa zamyslieť sa
anafora – je opakovanie toho istého slovo alebo skupiny slov na začiatku veršov pod sebou
napr. možno mi ti povedať
možno sa mi nesladí . ..
epizeuxa – je to opakovanie toho isté slova vo verši za sebou, napr. prší, prší len sa leje,
Rimava, Rimava, Rimavôčka moja
western – je to dobrodružné epické dielo z prostredia kovbojov a Indiánov na Divokom západe. Autor zachytáva najmä boj za spravodlivosť.
Robinsonáda – sú to romány, v ktorých sa hrdina ocitá pri nejakom opustenom mieste a bojuje o svoje existenciu so silami prírody, napr. Daniel Defoe – Robinson Crusoe
Pamflét – je to hanopis, teda list plný ohovárania, urážok na niekoho
8. ročník
Sonet- je to lyrická básnická tvorba
- má 14 veršov (1 strofa)
- alebo je rozdelená do viacerých strof 4+4+3+3
Klasicizmus – je to literárny smer 17.-18. storočia
- inšpiroval sa starovekou a antickou literatúrou
- riadi sa prísnymi pravidlami
- za kráse považuje to, čo je pravdivé a mravné
- uprednostňuje rozum pred citom a povinnosť pred láskou
Lyrický hrdina – o LH hovoríme vtedy, keď sa autor stotožňuje s hrdinom básne
Kolektívny hrdina – autor zobrazuje jednoduchého človeka z ľudu/ľudí, ktorí bojujú za svoju vlasť aj položia zaň aj svoj vlastný život. Hrdinom je kolektív nie jednotlivec, napr. Mor ho – slovanská družina.
Symbol – je to zaužívané znamenie, má často ustálený význam, napr. hrom – nebezpečenstvo, orol – sloboda, srdce – láska, Tatry – Slovensko
Romantizmus – je to literárny smer štúrovcov
- je to literárny smer 19. storočia
- hlavnou myšlienkou je túžba po slobode
- kladie dôraz na ľudovú slovesnosť
- romantický hrdina je individualista, ktorý vzdoruje osudu a pomáha ľudu
- veľakrát sa postaví za národ a zomiera, pretože hlavná idea romantického hrdinu je radšej zomrieť hrdí, ako utláčaní a žiť v neslobode
- nad osobnými citmi víťazí láska k vlasti, k národu
Realizmus - je to literárny smer, autori píšu svoje diela pravdivo bez prikrášľovania.
Sylabický veršový systém – je založený na rovnakom počte slabík vo verši (13-slabičný)
- tento systém väčšinou využívali štúrovci
- využíva združený rým
Ľúbostná lyrika – sú to básne, ktoré nemajú dej, autor tu vyjadruje svoje pocity, nálady a hlavnou témou je láska.
Spoločenská lyrika – je to lyrika, v ktorej sa autor zamýšľa nad spoločenskými problémami.
Reflexívna lyrika – je to úvahová lyrika, autor uvažuje, zamýšľa sa nad svojím životom a problémami.
Prírodná lyrika – sú to básne, ktoré oslavujú prírodu, autor tu vyznáva lásku k prírode. napr. Hviezdoslav – Pozdrav
Voľný verš – hovoríme o ňom vtedy, ak báseň nemá pravidelný rým ani rytmus. Autor kladie náhodne pojmy vedľa seba, čím nedodržiava rým ani rytmus. Často nepoužíva ani interpunkčné znamienka.
Vitalizmus – je to literárny smer, ktorý je charakteristický radosťou zo života, je oslavou lásky (napr. Ján Smrek)
Lyricko-epická báseň – je to báseň, v ktorej sa prelínajú lyrické a epické prvky. napr. Mor ho!
Novela – je to epické dielo, je dlhšia ako poviedka, ale kratšia ako román. Postavy sa počas deja nemenia, má viac postáv ako román.
Lyrizovaná próza – je to umelecký smer 20. storočia
- autori sa zameriavajú na dedinské prostredie a prírodu
- hrdinovia sú dedinskí ľudia
- hrdina bojuje proti ľudskej zlobe, nenávisti
- často má podobu tuláka, žobráka
- predstaviteľka: Margita Figuli – 3 gaštanové kone
Dievčenský román – je určený dievčatám. Hlavná hrdinka je dievča, ktorá prežíva rôzne okamihy života typické pre svoj dospievajúci vek. Orientuje sa na citovú stránku života.
napr. Anna zo Zeleného domu
Dobrodružný román – je to epické dielo, vyznačuje sa príbehovosťou a dramatickosťou. Čitateľ si tu obohacuje poznatky z oblasti prírodných a spoločenských javov. Objavuje sa tu motív nebezpečenstva. Je tu prítomná gradácia deja. Je to žáner určený na oddych.
P: Karl May, Joe Alex
Detektívna literatúra – je to epické dielo, hlavným znakom je dejovosť. Detektívna je založená na zločine a na pátraní po vrahovi (páchateľovi). Hlavnou postavou je detektív, ktorý rieši záhadu, usvedčuje vraha a vymeriava mu spravodlivý trest. Znaky: napätie, strach. obavy.
Vedecko-fantastický román (science fiction)– je to epické dielo, v ktorom autor sníva o technických vynálezoch a objavoch, ktorú sú v budúcnosti možné. Okrem toho je založené na fantázii autora a jeho umeleckom cítení. P: Jules Verne – Cesta na Mesiac
Denník – je to monografické dielo, zaznamenáva každodenné osobné alebo spoločenské zážitky. Zážitky nasledujú za sebou chronologicky, teda v časovej postupnosti. Denník si nepíšeme, ale vedieme ho. P: Towsendová, Beňovský
Vedecko-populárna literatúra – diela, ktoré majú vecnú funkciu, obsahujú vecné informácie
- poskytuje skôr čitateľovi informácie ako estetický zážitok, napr. Matej Bel – Zvolenský stolica
Literatúra faktu –je založená na faktoch, čiže pravdivých údajoch a skutočncých udalostiach. Jej cieľom je poučiť, oboznamovať a vzdelávať. Kladie dôraz na fakty, vedecké údaje, patrí k umeleckej literatúre
- Newth, F. Gel
9. ročník
štúrovci – Sládkovič, Štúr, S. Chalupka, Botto, Janko Kráľ ...
Revolučná lyrika – je to lyrika, kde autor vyzýva ľudí do boja za národnú slobodu.
Óda – je to oslavná báseň, ktorá vyniká nadnesenosťou, pátosom. Oslavuje slobodu, radosť, lásku, vznešene sa vyjadruje o národe a pod. Písal ich Ján Hollý, Schiller...
Veršový presah – nastáva vtedy, keď 1 myšlienka sa nerovná = 1 veršu, ale pokračuje do ďalšieho verša, napr. Hviezdoslav – Krvavé sonety
Symbolizmus – umelecký smer, vznikol vo Francúzsku v 19. storočí
- kladie dôraz na obraznosť, autori sa opierajú o rozumové, zmyslové poznanie reality
Aforizmus – krátky výrok, ktorý stručne, vtipne či ironicky vyjadruje životnú pravdu alebo morálnu zásadu. Väčšinou sa skladá z jednej vety. Má nejaké poučenie.
P: Janovic, Tolstoj, napr. Na začiatku bolo slovo, na konci ich býva celá fúra. Iba príroda robí veľké veci zadarmo.
Epigram – je to lyrická báseň, ktorá stručne vystihuje nejakú životnú pravdu. Ide o satirickú báseň s prekvapujúcou pointou, napr. Dilong – Staroba radí
Epitaf – nápis na náhrobnom kameni z tvorby autora, napr. S. Chalupka – Mor ho
- napr. Ľ. Zúbek – Jar Adely Ostrolúckej
Román – je to rozsiahle epické dielo
vystupuje v ňom veľa postáv, ktoré majú medzi sebou zložité vzťahy
- dej sa odohráva v dlhšom časovom rozpätí
- niektoré romány majú viac dielov
- Dievčenský román – je určený dievčatám. Hlavná hrdinka je dievča, ktorá prežíva rôzne okamihy života typické pre svoj dospievajúci vek. Orientuje sa na citovú stránku života.
napr. Anna zo Zeleného domu
- Historický román - je to román, kde sa autor vracia do minulosti
- zobrazuje určitú historickú udalosť a postavy
- okrem skutočných postáv tu môžu vystupovať aj reálne postavy
- Vedecko-fantastický román (science fiction)– je to epické dielo, v ktorom autor sníva o technických vynálezoch a objavoch, ktorú sú v budúcnosti možné. Okrem toho je založené na fantázii autora a jeho umeleckom cítení. P: Jules Verne – Cesta na Mesiac
- Generečný román – je to román, ktorý zachytáva životné osudy viacerých generácií jednej osoby. napr. Hečko – Červené víno
- Dobrodružný román – je to epické dielo, vyznačuje sa príbehovosťou a dramatickosťou. Čitateľ si tu obohacuje poznatky z oblasti prírodných a spoločenských javov. Objavuje sa tu motív nebezpečenstva. Je tu prítomná gradácia deja. Je to žáner určený na oddych.
P: Karl May, Joe Alex
- Detektívny román – je to epické dielo, hlavným znakom je dejovosť. Detektívna je založená na zločine a na pátraní po vrahovi (páchateľovi). Hlavnou postavou je detektív, ktorý rieši záhadu, usvedčuje vraha a vymeriava mu spravodlivý trest. Znaky: napätie, strach. obavy.
- Biografický román – je to životopisný román, kde autor zobrazuje životopis niekoho iného.
- Autobiografický román – je to román, kde autor zobrazuje svoj vlastný životopis.
Viaczväzkové diela:
- dilógia (2)
- trilógia (3)
- tetralógia (4)
- pentalógia (5)
Metonymia – je to umelecký prostriedok, vzniká prenášaním významu na základe vnútornej podobnosti, napr. bývam na 5-ke, počúvam Desmod, učím sa Sládkoviča, vypijem pohár mlieka, štadión tlieskal
Epos – je to rozsiahle epické básnické dielo, má veľa postáv a veľa udalostí. Najstarší epos je Epos o Gilgamešovi. napr. Ežo Vlkolinský – P. O. Hviezdoslav
Elégia (žalospev) – je to lyrická báseň, má pochmúrny charakter, je smutná, melancholická.
V divadle
Divadelná hra -
Divadelná hra sa člení na výstupy a na dejstvá.
Dejstvo – je to dlhší časový úsek z celej hry.
Výstup – je to časť dejstva. Nový výstup nastane, ak sa zmení počet účinkujúcich na javisku.
Scenár – je to text určený hercom. Obsahuje ich monológy a dialógy.
Animácia – Je to oživenie bábok alebo iných predmetov
Jednoaktovka – je to dramatické dielo s jedným dejstvom.
Premiéra – 1. predstavenie pre verejnosť
Derniéra – posledné predstavenie pre verejnosť
Repríza – opakovanie predstavenia
Rozhlasová hra – patrí do dramatického umenia, okrem hudby a hovoreného slova sa používajú aj zvukové efekty, teda rôzne zvuky, ktoré dopĺňajú dej. napr. Kocúr v čižmách
Bábková hra – podobá sa divadelnej hre, vystupujú v nej bábkoherci.
Druhy bábok – maňušky – sú na ruke
- javajky – sú na paličkách
- marionety – sú na motúzoch, drôtoch
Inscenácia –ide o premenu literárneho diela na divadelnú alebo televíznu hru.
Komédia – je to dramatický žáner, ktorého podstatou je komickosť, s cieľom vyvolať smiech u diváka.
Činohra – je divadelná hra, kde hlavnou zložkou je hovorené slovo
Tragédia – je najstarší dramatický žáner
- jeho hlavným znakom je boj nepriateľa s jednotlivcom
- hlavný hrdina musí zahynúť, pretože nie je schopný bojovať s nepriateľom
- W. Shakespeare – Rómeo a Júlia
Kompozícia tragédie:
expozícia – úvod
kolízia – zápletka
kríza – vyvrcholenie, konflikt
peripetia – obrat
katastrofa – tragické vyvrcholenie deja
Film – je to dramatický útvar založený na jednote obrazu, slova, hudby a zvuku.
napr. celovečerný, krátky, hraný, nemý, animovaný, dokumentárny....
motúzoch, na drôtoch
Muzikál – je to žáner hudobného divadla, ktorý je syntézou slovesného textu, hudby, spevu a tanca.
napr. Neberte nám princeznú.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Teória literatúry pre 5. – 9. ročník ZŠ | Ťahák | 6 549 slov |
|
Teória literatúry – žánre | Referát | 837 slov |
|
Zhrnutie teórie literatúry v abecednom poradí | Maturita | 3 004 slov |
|
Pojmy z literatúry pre maturantov | Maturita | 1 672 slov |
|
Literárne pojmy | Ostatné | 493 slov |
|
Literárne pojmy | Referát | 576 slov |
|
Súhrnný prehľad pojmov z literatúry – 9. ročník | Ostatné | 541 slov |
|
Slovník literárnych pojmov | Referát | 4 822 slov |
|
Slovník literárnych pojmov II | Referát | 4 277 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#anna zo zeleného domu hviezdoslavov kubín