Ako čítať Štúrovcov
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 209
Uložení: 23
Ako čítať Štúrovcov
ŠTÚROVCI
- predstavitelia slovenského romantizmu (30. roky 19.st.)
- cieľ štúrovcov: zrušenie absolutistickej vlády a zavedenie demokratizácie do verejného života
- spoločenskásituácia – zmobilizovala aktivity štúrovcov
- Slovensko bolo súčasťou Rakúsko-Uhorska (R-U)
- vznikali mnohé sedliacke vzbury proti feudalizmu
- v rámci Uhorska, vedú malé štáty národnooslobodzovacie boje→ reakcia Maďarov – silná maďarizácia
- Maďari mali úsilie osamostatniť sa od Rakúska
- Slovensko čelilo dvojitému nátlaku: a) národnostný – Maďari
- b) hospodársky – Rakúsko
- prvky ľudovej slovesnosti, kt. používali štúrovci vo
svojich dielach - rým, rytmus, refrén, sylabizmus,
rytmicko-syntakticky paralelizmus, dieréza (najvýraznejší z nich je refrén)
JÁN BOTTO
- najmladší zo štúrovcov
- ducha Slovákov hľadal vo folklóre
- Slovensko vníma ako zakliatu krajinu, ktorá čaká na svojho osloboditeľa
- rozvinul typ romantickej balady:
- baladický hrdina splýva s okolím a situáciami
- dynamika deja je dosahovaná stupňovaním hrôz
- využívanie dialógu, zvukomalebný slov, skratiek
- tvorba - témy:
- o zakliatosti Slovenska: Orol, K mladosti
- revolúcia: Piesne vojenské, Pochod
- balady: Lucijný stolček, Žltá, Ctibor, Margita a Besná
- povesti: Báj na Dunaji, Povesť bez konca
- príležitostné básne: Vrahom
- veľká básnická skladba: Smrť Jánošíkova
- tvorba - témy:
SAMO CHALUPKA
- mladší brat Jána Chalupku
- bol jedným zo zakladateľov Spoločnosti česko-slovanskej
- jeho tvorba najplnšie stelesňuje vlastenecké cítenie celej generácie
- hrdinovia majú najbližšie k ľudovej, zbojníckej a vlasteneckej tradícii – vždy sú to statoční junáci, kt. bojujú za slobodu, proti útlaku a nespravodlivosti a preto musia trpieť alebo zomrieť
- typické prvky jeho tvorby:
- burcoval Slovákov do boja za národné práva
- hrdina bojuje za slobodu, kt. patrí k ľudu, alebo nemá ani meno, alebo kolektívny hrdina
- často pracuje s personifikáciou a metaforou
- vplyv ľudovej slovesnosti
- využíva romantické prvky: idealizovanie činov, úprava historických faktov, boj za národnú slobodu, jasná myšlienka s vyšším cieľom
- žánre: historická epiky, hrdinská a vlastenecká lyriku, historické spevy
- tematika tvorby:
- Protiturecké boje: Turčin Poničan, Boj pri Jelšave
- Jánošíkovská tematika: Likavský väzeň, Kráľohoľská, Junák
- Ľúbostná tematika: Zrada
- Motív dávnej minulosti(osud národa): Mor ho!
ANDREJ SLÁDKOVIČ
- vo svojej romantickej poézií spája podnety slovenského folklóru s filozofickou predstavou o ideálnej mravnosti, kráse, dokonalosti človeka =>Hegel
- tvorba: Marína, Detvan, Neháňte ľud môj!, Zaspievam pieseň o slovenskej vlasti
- tematika tvorby:
- láska k národu
- láska k vlasti
- krása a dobro
- láska k žene
- mladosť
- láska k poézií
- poézia je často subjektívna
- motív: rozorvaný subjekt v kontraste s objektívnou skutočnosťou
- strofa vytvára umelecké strofické útvary
- píše väčšie básnické skladby
- sylabotonický prozodický systém
- poézia má syntetizujúci charakter
ANDREJ SLÁDKOVIČ: MARÍNA
- podnet na napísanie: hlboký citový zážitok zo šťastnej lásky k Márii Pišlovej počas pobytu v Banskej Štiavnici
- osobná tragika z prerušenia tejto lásky(vydaj Márie za pernikára Geržu)
- dráma lásky k Maríne tvorí jednu dejovú líniu básne, v kt. sa vyznáva z veľkého ľúbostného citu k žene
- veľká láska k žene sa spája s veľkou láskou k národu
- báseň ne bola prijatá štúrovcami lebo bola málo vlastenecká
- kompozícia:
- 291 strof-majú nútenú kompozíciu-každá sloha má 10 veršov
- Významovo aj obsahovo je delená na dve časti:
- časť : lyricko-epická – nešťastná láska k Maríne
- časť : reflexívno-symbolická – láska nadobúda nadosobný rozmer a má spoločenský charakter
- písaná sylabizmom- v 1. Slohe- 8, 9, 10- slabičné verše
- Marína = „dcéra Kollárovej Slavydcera“
- Skladba o láske, kráse, mladosti, o význame poézie, o národe a slovenskej krajine
- Základ zbierky- patetické motívy
- Rámcovanie- motív krásy
- láska k žene a k vlasti sa harmonicky dopĺňajú
„Vlať drahú ľúbiť v peknej Maríne,
Marínu drahú v peknej otčine
A obe v jednom objímať.“
- 4 najrozpracovanejšie témy :
- Krása
- ideál krásy = Marína
- abstraktný ideál prostredníctvom Maríny nadobúda konkrétnu podobu
- človek je ochudobnený, ak vo svete nevidí krásu, lásku, hravosť, mladosť
- ,,Beda, kto vidí v mori len vodu“ -vnútorná krása
- Marína prirovnaná k slovanskej bohyni krásy - Lade
-KRÁSA= súzvuk krásy duchovnej a telesnej
-pre Sládkoviča je krásna tá, v ktorej sa spája krása, mravnosť a pravda
-ak sa niekto neusiluje o krásu, nie je človekom
- Láska k Maríne
- symbióza osobného a slovenského- dokopy spája všetko, čo je pre neho intímne =láska, individualizmus, vlasť a povinnosti voči spoločnosti
- obžaloba spoločnosti vo veršoch – svet je bohatý, ak človek miluje, no je najbohatší, keď je človek milovaný;
-poznámka: za spoločnosť sa považujú Marínini rodičia
- láska nie je večná, no neupadne do zabudnutia
- Láska k vlasti
- láska k pozemskému a vlasti je silnejšia ako blaženosť po boku Maríny v nadpozemskom svete
-je vyjadrená priestorovo -od Tatier až po Ostrihom, Hron, Sitno
-krása Maríny je prirovnávaná ku kráse vlasti- prechod od slovenského ku slovanskému(krása slovenského= bohyňa Lada)
-nádej na lepšiu budúcnosť- verí, že na Slovensku bude ešte dobre
- Mladosť
= príležitosť
- úvahy a reflexie o mladosti (185 veršov)
-zamýšľanie nad vlastným osudom
-291. Spev(posledný)- krása a mladosť sú pominuteľné, ale láska nikdy nezhynie
Lyricko-epická časť
- Zobrazuje ideál krásy cez opis- Marínu
- Strach z odmietnutia jej lásky
- Predstavuje Marínu ako bohyňu, ktorej čistota a krása sa žiadna iná predstava nevyrovná
- Prilieta motýľ- symbolizuje zvodcu, ktorý prelietava z kvetu na kvet
- Prichádza skutočný vodca –symbolizuje ho had; Sládkovič stále verí v Maríninu lásku k nemu
- Vyznáva lásku Maríne
- Nastávajú ťažkosti a prekážky- Sládkovič sa rozhodne plniť svoju úlohu a bude sa venovať vlasteneckému
Reflexívna časť
- Stupňovanie prekážok
- Nútenie Maríniných rodičov k láske ku Geržovi
- Sládkovič premieňa Marínu na vílu
- Vábenie do vĺn Váhu, Hrona, večnosti
- Víle odoláva a hľadá iný zmysel života(nachádza ho v mladosti)
- Spomína na lásku, odmieta imaginárny svet, vracia sa k vlasteneckému a spoločenskému motívu- venuje celú lásku vlasti
- Pointa: poznanie, že poslaním človeka je žiť život krásou
- dejová línia
- túžba po kráse
- splynutie predstavy krásy a Maríny
- opis krásy dievčaťa
- vznik vzájomného citu
- vyznanie lásky
- zjavenie bohyne vernosti
- porovnanie Maríny s tromi dedinskými dievčatami
- prelínanie lásky k Maríne s láskou k vlasti
- prekážky v láske
- žiaľ Maríny nad tým, že bude obetovaná kvôli prekážkam v láske
- zmena Maríny na vílu
- znovu nájdenie milej v nadpozemskom svete v podobe vŕby
- spomienky na lásku
- návrat k problémom národa a poďakovanie za lásku
záver: „Ale tie hviezdy predsa svietili a pekný život, tie kvety žili a diamant v hrudi nezhnije“ => láska k vlasti
SAMO CHALUPKA: MOR HO!
-žáner: národná hrdinská báseň
-druh: lyricko-epická báseň
- námet: z dávnej histórie podľa Šafárikových dejín Slovanov
- podľa Šaf. Sa už v 5.st stretli rímske légie so slov. kmeňmi
- miesto: Dunaj, hrad nad Dunajom
- hrdina: Slovanskí junáci – kolektívny hrdina
- idea: oslava slobody, láska k národu, rovnosť medzi národmi, odsúdenie rozpínavosti veľkých národov – arogancia moci
- príroda dotvára príbeh, dej, nie je hlavnou postavou
- priestorová monumentalizácia- dodáva textu veľkoleposť
- delenie textu vertikálne
- TAM HORE-hrad, svet cisára, bralo- svieti, väží, stojí, týči sa
- TAM DOLE- boj, svet junákov, polia, Dunaj, voda
- opis: prírody, krajiny, Slovenska, tábora, boja, Slovákov(družiny)
- predmet boja - slovanskeuzemie
- posledne 4 versebasne - zobrazujuvyzvu, ziadostprostrednictvom básnického zvolania
- báseň odsudzuje zotrocovanie, hanobenie malychnarodov; oslavuje slobodu, rovnost medzi ludmi, lasku k svojmu narodu
- opis slovákov - pracoviti, pohostinni...
opis cara - pysny, pohrdavy... - družina je zobrazovaná cez prirovnania
- idealizácia- najčastejšie pri opise Slovákov
- epická zložka: slovanskí starešínovia vyslali družinu junákov k rímskemu cisárovi s mierovým posolstvom, rímsky cisár neprijal ich ponuku a preto sa junáci s výkrikom ,, Mor ho!“ vrhli do boja proti presile – všetci padli, napriek tomu sa cisár neteší z víťazstva (opis tábora, opis boja)
- lyrická rovina
- umelecké prostriedky, kt. autor oslavuje vlastnosti národa
- verš:13-slabičný – sylabický
- rým: združený
- symboly:
- orly = národ, sloboda, voľnosť, odvaha
- orli = bojovníci
- Tatra = Slovensko
- Dunaj = Slovensko
- pohyb orlov = prebudenie národa, predzvesť dramatických udalostí
- chlieb a soľ = pohostinnosť
- chlieb = boží dar
- zvukomaľba „Duní Dunaj ..“ (opis cárskej stráže a sloven. Junákov – ideál duš,fyz)
- básnické zvolanie/zvolacia veta – „Mor ho!“ – dramatizujúci prvok
- jednoslabičné slová – používajú sa na začiatku veršov a v celej poslednej slohe
- epiteton „krásna zem“
- synekdocha „a junák pozrel okom v oko“
- personifikácia „veky dosvedčia“
- kontrast a konflikt
- Tatry x podolia
- Hory x polia
- Otroč x sloboda
- Riman cár x družina Slovák
- Život x smrť
- Prehra x víťazstvo
- vlastnosti národa:
- túžba po slobode, pohostinnosť
- Slovania tu odjakživa patria
- mierumilovnosť, súdržnosť
- rovnoprávnosť, rešpekt voči národom
- nepoddal sa nepriateľovi
- odvaha a hrdosť
- mravné víťazstvo
- kompozičná rovina:
- epická
- lyrická - opisy prírody, hovorí o základných právach človeka na slobodu a humanizmus, dotvára svet
- Slovanov – monológ –> my (súvisí s mierom)
- Cára – monológ –> ja (súvisí s bojom)
-citová angažovanosť autora („A môj Slovan, a tá naša rodinka.“)
JÁN BOTTO: SMRŤ JÁNOŠÍKOVÁ
- žáner: lyricko-epická, reflexívna skladba, črty rôznych žánrov (balada, elégia, hrdinský spev)
- téma: predsmrtné vízie a smrť Jánošíka
- kompozícia: lyrický predspev (úvod) a 9 spevov – každý spev je samostatným celkom
- forma: alexandrín – dvanásťslabičník
- inšpirácia: Karel HýnekMácha – Máj
- vyniká vo využívaní symboliky a alegórie
- jazyk: hovorový
- dejová línia je slabá, bez vedľajších odbočení a epizód
- v Jánošíkovi videl tragické indivíduum, národného hrdinu, jednotlivca, boj proti feudalizmu
- zachytáva tu časť od zlapania po smrť
- figúry: paralelizmus (opakovanie syntaktických výrazov) „horí ohník horí, na Kráľovej holi“
|
- základný vyjadrovací prostriedok – kontrast:
svetlo X tma,
tragizmusX heroizmus
hrdina X bojovník za slobodu
horiaca vatra –-> boj X zhasínajúca vatra –> rezignácia
- konflikt: túžba po slobode X skutočnosť (väzenie, smrť)
- kompozícia:
- Predspěv
- básnik obľúbeným spôsobom alegórie (matka a deti) posiela svoje verše po Slovensku
- bojí sa, že je to zakliata krajina a nenájdu ozvenu. Stretnú sa však s hôrnymi chlapcami
- spolu idú po zboji a ukážu ľudu zakliatemu v porobe cestu k slnku slobody
- je obranou hôrnych chlapcov a oslavou slobodného života
- básnik hlboko prežíva osud národa, ktorý stotožňuje s Jánošíkovou družinou, sú výrazom túžby po slobode
- básnik verí, že národ raz bude slobodný
- Spevy:
- spev
- opis
- Jánošík je vykreslený ako odporca feudálneho zriadenia
- oslava Jánošíka a jeho družiny a ich odboja proti poddanskej porobe a zdieraniu
- na záver – vatra (symbol slobodného života) dohára, družina sa dozvedá o lapení Jánošíka a ten si uvedomuje svoj koniec
- kontrast ako dôležitý výstavbový prvok celej skladby
- symbolika ohňa(vyhárajúci oheň= zlapanie Jánošíka)
- Predspěv
- spev
– obraz zlapania Jánošíka zradou – Jánošík zostáva nezlomený (psychicky, presilou)
– charakteristika Jánošíka – oplýva nesmiernou silou, kt. je v opasku
- spev
- žalospev
- obraz tmavého mesta, v kt. je väznený
- mesto sa ho bojí, aj keď je vo väzení
- prichádza do väzenia dievčina/víla (alegorická postava, duša národa) lúčiť sa s ním, vypovedá o jeho žiali
- spev
- reflexia
- najpochmúrnejší, noc vo väzení,
- sen Jánošíka o mladosti, je v ňom slobodný
- skutočnosť: pripútaný o skalu
- zmierený
- kontrast: predošlý život v prírode Xsúčasné väznenie (je skovaný v kovoch, ale voľný v sne)
- symboly – môžu mať viacero významov
- Jánošík vyznieva ako romantický hrdina
- spev – básne o slobode
- rozprávanie
- svitá nový deň ale Jánošík vie, že mu prinesie smrť
- pýta sa, kto viacej zbíjal, či on alebo jeho kati
- zobrazený ako bojovník za slobodu
- Jánošík má v diele metamorfózy (ľud. hrdina, protifeudálny bojovník, boj za slobodu, magická bytosť)
- svoje činy ospravedlňuje tým, že už nemohol znášať útlak poddaného ľudu
- verí vo víťazstvo svojich myšlienok, že jeho obeť nie je márna
- vízie o budúcnosti národa - ,,bohatier boží“ –>mesianizmus (viera v príchod Spasiteľa alebo v zvláštne spasiteľské poslanie národa) - myšlienky celej generácie romantikov - Jánošík sa stáva národným buditeľom, jeho ústami hovoria štúrovci; obžalúva tu ministra Bacha, kt. po r. 1948 zakázal národné aktivity a obviňuje vládu Uhorska, že pošliapala základné ľudské práva)
- prostredie: posun od Kráľovej Hole k Tatrám
- nastáva čas odplaty za spravodlivosť
- spev
- cesta na popravu
- žáner: modlitba
- Jánošík sa nebojí vlastnej smrti
- Jánošík stelesňuje duchovného vodcu ľudu
- Jánošíka dusí pasivita a zastrašenosť ľudu - myšlienky štúrovcov
- spev
- šibenica
- príroda je v harmónii s hrdinom, podieľa sa na celkovej atmosfére (Jánošíkova poprava, smúti)
- nebo i zem, Jánošík sa lúči s rodným krajom a spomína na svoj boj)
- ľud - pasívny, ale postupne sa rodí nepokoj v duši
- kontrast: prírodný motív X motív hrdinu
- spev
- alegorický
- zobrazuje Slovensko ako zakliatu krajinu, Jánošík sa stáva symbolom slobody a boja proti krivde
- je tu typický romantický opis prírody - krajina je pochmúrna, lebo Jánošík umiera
- ľud tu rozpráva mýty o Jánošíkovi, o jeho pokladoch a o jeho zmŕtvychvstaní (Jánošík tu má podobu Krista)
- vstup do ľud. slovesnosti
- spev
- alegorická bytosť
- Jánošíkova svadba v nebi s kráľovnou víl → nesmrteľnosť (zostáva žiť v mysliach ľudu)
- ukazuje budúce víťazstvo oslobodenej krajiny a ľudu
- z Jánošíka sa stáva mytologická bytosť
- symbolika slobody – Jánošík ako ženích kráľovny víl
- zlapanie, väznenie a poprava Jánošíka symbolizuje stav národného hnutia po neúspešnej revolúcii
- básnické figúry a trópy:
- epanastrofa: rovnaký koniec jedného a začiatok druhého
„........ Boli časy, boli
Boli časy, boli..........“
- epizeuxa: „sloboda, sloboda, slobodienka moja....“
- epiteton: „ťažký smútok“
- alegória/inotaj - celý IX. spev
- hyperbola: „Hoj, a keď nad hlavou palošík im blysne, to až hen v Budíne srdce pánom stisne.“
- zvolanie
- nedokončená výpoveď – vyjadrenie citových emócií
- symboly: „Tatry, orol, Kráľova hoľa, sokolovia, Kriváň“
- zdrobneniny: „Janíčko“
- klimax (stupňovanie významu za sebou nasledujúcich rovnakých al. podobných slov)
čo charakterizuje Slovanov? - to, žesú veriaci - kresťania
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Základné symboly Štúrovcov | Ostatné | 226 slov |
|
Vplyv ústnej ľudovej slovesnosti na básnickú tvorbu Štúrovcov | Maturita | 1 424 slov |
|
Význam Ľudovíta Štúra a Štúrovcov pre slovenské národné hnutie | Maturita | 2 117 slov |
|
Ľúbostná lyrika v poézii Štúrovcov | Referát | 343 slov |
|
Štúrovci | Učebné poznámky | 1 448 slov |
|
Štúrovci | Ostatné | 426 slov |
|
SLOVENSKÝ ROMANTIZMUS, štúrovci | Referát | 1 529 slov |
|
Štúrovci - Kráľ, Chalupka, Botto | Ostatné | 4 088 slov |