Ako čítať Štúrovcov

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: tatiania (16)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 17.04.2024
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 708 slov
Počet zobrazení: 209
Tlačení: 22
Uložení: 23

Ako čítať Štúrovcov

ŠTÚROVCI

  • predstavitelia slovenského romantizmu (30. roky 19.st.)
  • cieľ štúrovcov: zrušenie absolutistickej vlády a zavedenie demokratizácie do verejného života
  • spoločenskásituácia – zmobilizovala aktivity štúrovcov
    • Slovensko bolo súčasťou Rakúsko-Uhorska (R-U)
    • vznikali mnohé sedliacke vzbury proti feudalizmu
    • v rámci Uhorska, vedú malé štáty národnooslobodzovacie boje→ reakcia Maďarov – silná maďarizácia
    • Maďari mali úsilie osamostatniť sa od Rakúska
    • Slovensko čelilo dvojitému nátlaku: a) národnostný – Maďari
  1. b) hospodársky – Rakúsko
  • prvky ľudovej slovesnosti, kt. používali štúrovci vo
    svojich dielach - rým, rytmus, refrén, sylabizmus,
    rytmicko-syntakticky paralelizmus, dieréza (najvýraznejší z nich je refrén)

JÁN BOTTO

  • najmladší zo štúrovcov
  • ducha Slovákov hľadal vo folklóre
  • Slovensko vníma ako zakliatu krajinu, ktorá čaká na svojho osloboditeľa
  • rozvinul typ romantickej balady:
    • baladický hrdina splýva s okolím a situáciami
    • dynamika deja je dosahovaná stupňovaním hrôz
    • využívanie dialógu, zvukomalebný slov, skratiek
      • tvorba - témy:
        1. o zakliatosti Slovenska: Orol, K mladosti
        2. revolúcia: Piesne vojenské, Pochod
        3. balady: Lucijný stolček, Žltá, Ctibor, Margita a Besná
        4. povesti: Báj na Dunaji, Povesť bez konca
        5. príležitostné básne: Vrahom
        6. veľká básnická skladba: Smrť Jánošíkova

SAMO CHALUPKA

  • mladší brat Jána Chalupku
  • bol jedným zo zakladateľov Spoločnosti česko-slovanskej
  • jeho tvorba najplnšie stelesňuje vlastenecké cítenie celej generácie
  • hrdinovia majú najbližšie k ľudovej, zbojníckej a vlasteneckej tradícii – vždy sú to statoční junáci, kt. bojujú za slobodu, proti útlaku a nespravodlivosti a preto musia trpieť alebo zomrieť
  • typické prvky jeho tvorby:
  • burcoval Slovákov do boja za národné práva
  • hrdina bojuje za slobodu, kt. patrí k ľudu, alebo nemá ani meno, alebo kolektívny hrdina
  • často pracuje s personifikáciou a metaforou
  • vplyv ľudovej slovesnosti
  • využíva romantické prvky: idealizovanie činov, úprava historických faktov, boj za národnú slobodu, jasná myšlienka s vyšším cieľom
  • žánre: historická epiky, hrdinská a vlastenecká lyriku, historické spevy
  • tematika tvorby:
    1. Protiturecké boje: Turčin Poničan, Boj pri Jelšave
    2. Jánošíkovská tematika: Likavský väzeň, Kráľohoľská, Junák
    3. Ľúbostná tematika: Zrada
    4. Motív dávnej minulosti(osud národa): Mor ho!

ANDREJ SLÁDKOVIČ

  • vo svojej romantickej poézií spája podnety slovenského folklóru s filozofickou predstavou o ideálnej mravnosti, kráse, dokonalosti človeka =>Hegel
  • tvorba: Marína, Detvan, Neháňte ľud môj!, Zaspievam pieseň o slovenskej vlasti
  • tematika tvorby:
    1. láska k národu
    2. láska k vlasti
    3. krása a dobro
    4. láska k žene
    5. mladosť
    6. láska k poézií
      • poézia je často subjektívna
      • motív: rozorvaný subjekt v kontraste s objektívnou skutočnosťou
      • strofa vytvára umelecké strofické útvary
      • píše väčšie básnické skladby
      • sylabotonický prozodický systém
      • poézia má syntetizujúci charakter

ANDREJ SLÁDKOVIČ: MARÍNA

  • podnet na napísanie: hlboký citový zážitok zo šťastnej lásky k Márii Pišlovej počas pobytu v Banskej Štiavnici
  • osobná tragika z prerušenia tejto lásky(vydaj Márie za pernikára Geržu)
  • dráma lásky k Maríne tvorí jednu dejovú líniu básne, v kt. sa vyznáva z veľkého ľúbostného citu k žene
  • veľká láska k žene sa spája s veľkou láskou k národu
  • báseň ne bola prijatá štúrovcami lebo bola málo vlastenecká
  • kompozícia:
    • 291 strof-majú nútenú kompozíciu-každá sloha má 10 veršov
    • Významovo aj obsahovo je delená na dve časti:
      1. časť : lyricko-epická – nešťastná láska k Maríne
      2. časť : reflexívno-symbolická – láska nadobúda nadosobný rozmer a má spoločenský charakter
  • písaná sylabizmom- v 1. Slohe- 8, 9, 10- slabičné verše
  • Marína = „dcéra Kollárovej Slavydcera“
  • Skladba o láske, kráse, mladosti, o význame poézie, o národe a slovenskej krajine
  • Základ zbierky- patetické motívy
  • Rámcovanie- motív krásy
  • láska k žene a k vlasti sa harmonicky dopĺňajú

„Vlať drahú ľúbiť v peknej Maríne,

Marínu drahú v peknej otčine

A obe v jednom objímať.“

  • 4 najrozpracovanejšie témy :
    • Krása

- ideál krásy = Marína

- abstraktný ideál prostredníctvom Maríny nadobúda konkrétnu podobu

- človek je ochudobnený, ak vo svete nevidí krásu, lásku, hravosť, mladosť

  • ,,Beda, kto vidí v mori len vodu“ -vnútorná krása

- Marína prirovnaná k slovanskej bohyni krásy - Lade

-KRÁSA= súzvuk krásy duchovnej a telesnej

-pre Sládkoviča je krásna tá, v ktorej sa spája krása, mravnosť a pravda

-ak sa niekto neusiluje o krásu, nie je človekom

  • Láska k Maríne

- symbióza osobného a slovenského- dokopy spája všetko, čo je pre neho intímne =láska, individualizmus, vlasť a povinnosti voči spoločnosti

- obžaloba spoločnosti vo veršoch – svet je bohatý, ak človek miluje, no je najbohatší, keď je človek milovaný;

-poznámka: za spoločnosť sa považujú Marínini rodičia

- láska nie je večná, no neupadne do zabudnutia

  • Láska k vlasti

- láska k pozemskému a vlasti je silnejšia ako blaženosť po boku Maríny v nadpozemskom svete

-je vyjadrená priestorovo -od Tatier až po Ostrihom, Hron, Sitno

-krása Maríny je prirovnávaná ku kráse vlasti- prechod od slovenského ku slovanskému(krása slovenského= bohyňa Lada)

-nádej na lepšiu budúcnosť- verí, že na Slovensku bude ešte dobre

  • Mladosť

= príležitosť

- úvahy a reflexie o mladosti (185 veršov)

-zamýšľanie nad vlastným osudom

-291. Spev(posledný)- krása a mladosť sú pominuteľné, ale láska nikdy nezhynie

Lyricko-epická časť

  • Zobrazuje ideál krásy cez opis- Marínu
  • Strach z odmietnutia jej lásky
  • Predstavuje Marínu ako bohyňu, ktorej čistota a krása sa žiadna iná predstava nevyrovná
  • Prilieta motýľ- symbolizuje zvodcu, ktorý prelietava z kvetu na kvet
  • Prichádza skutočný vodca –symbolizuje ho had; Sládkovič stále verí v Maríninu lásku k nemu
  • Vyznáva lásku Maríne
  • Nastávajú ťažkosti a prekážky- Sládkovič sa rozhodne plniť svoju úlohu a bude sa venovať vlasteneckému

Reflexívna časť

  • Stupňovanie prekážok
  • Nútenie Maríniných rodičov k láske ku Geržovi
  • Sládkovič premieňa Marínu na vílu
  • Vábenie do vĺn Váhu, Hrona, večnosti
  • Víle odoláva a hľadá iný zmysel života(nachádza ho v mladosti)
  • Spomína na lásku, odmieta imaginárny svet, vracia sa k vlasteneckému a spoločenskému motívu- venuje celú lásku vlasti
  • Pointa: poznanie, že poslaním človeka je žiť život krásou
  • dejová línia
    1. túžba po kráse
    2. splynutie predstavy krásy a Maríny
    3. opis krásy dievčaťa
    4. vznik vzájomného citu
    5. vyznanie lásky
    6. zjavenie bohyne vernosti
    7. porovnanie Maríny s tromi dedinskými dievčatami
    8. prelínanie lásky k Maríne s láskou k vlasti
    9. prekážky v láske
    10. žiaľ Maríny nad tým, že bude obetovaná kvôli prekážkam v láske
    11. zmena Maríny na vílu
    12. znovu nájdenie milej v nadpozemskom svete v podobe vŕby
    13. spomienky na lásku
    14. návrat k problémom národa a poďakovanie za lásku

záver: „Ale tie hviezdy predsa svietili a pekný život, tie kvety žili a diamant v hrudi nezhnije“ => láska k vlasti

SAMO CHALUPKA: MOR HO!

-žáner: národná hrdinská báseň

-druh: lyricko-epická báseň

  • námet: z dávnej histórie podľa Šafárikových dejín Slovanov
  • podľa Šaf. Sa už v 5.st stretli rímske légie so slov. kmeňmi
  • miesto: Dunaj, hrad nad Dunajom
  • hrdina: Slovanskí junáci – kolektívny hrdina
  • idea: oslava slobody, láska k národu, rovnosť medzi národmi, odsúdenie rozpínavosti veľkých národov – arogancia moci
  • príroda dotvára príbeh, dej, nie je hlavnou postavou
  • priestorová monumentalizácia- dodáva textu veľkoleposť
    • delenie textu vertikálne
    • TAM HORE-hrad, svet cisára, bralo- svieti, väží, stojí, týči sa
    • TAM DOLE- boj, svet junákov, polia, Dunaj, voda
  • opis: prírody, krajiny, Slovenska, tábora, boja, Slovákov(družiny)
  • predmet boja - slovanskeuzemie
  • posledne 4 versebasne - zobrazujuvyzvu, ziadostprostrednictvom básnického zvolania
  • báseň odsudzuje zotrocovanie, hanobenie malychnarodov; oslavuje slobodu, rovnost medzi ludmi, lasku k svojmu narodu
  • opis slovákov - pracoviti, pohostinni...
    opis cara - pysny, pohrdavy...
  • družina je zobrazovaná cez prirovnania
  • idealizácia- najčastejšie pri opise Slovákov
  • epická zložka: slovanskí starešínovia vyslali družinu junákov k rímskemu cisárovi s mierovým posolstvom, rímsky cisár neprijal ich ponuku a preto sa junáci s výkrikom ,, Mor ho!“ vrhli do boja proti presile – všetci padli, napriek tomu sa cisár neteší z víťazstva (opis tábora, opis boja)
  • lyrická rovina
  • umelecké prostriedky, kt. autor oslavuje vlastnosti národa
    • verš:13-slabičný – sylabický
    • rým: združený
    • symboly:
  • orly = národ, sloboda, voľnosť, odvaha
  • orli = bojovníci
  • Tatra = Slovensko
  • Dunaj = Slovensko
  • pohyb orlov = prebudenie národa, predzvesť dramatických udalostí
  • chlieb a soľ = pohostinnosť
  • chlieb = boží dar
  • zvukomaľba „Duní Dunaj ..“ (opis cárskej stráže a sloven. Junákov – ideál duš,fyz)
  • básnické zvolanie/zvolacia veta – „Mor ho!“ – dramatizujúci prvok
  • jednoslabičné slová – používajú sa na začiatku veršov a v celej poslednej slohe
  • epiteton „krásna zem“
  • synekdocha „a junák pozrel okom v oko“
  • personifikácia „veky dosvedčia“
  • kontrast a konflikt
    • Tatry x podolia
    • Hory x polia
    • Otroč x sloboda
    • Riman cár x družina Slovák
    • Život x smrť
    • Prehra x víťazstvo
  • vlastnosti národa:
    • túžba po slobode, pohostinnosť
    • Slovania tu odjakživa patria
    • mierumilovnosť, súdržnosť
    • rovnoprávnosť, rešpekt voči národom
    • nepoddal sa nepriateľovi
    • odvaha a hrdosť
    • mravné víťazstvo
  • kompozičná rovina:
  • epická
  • lyrická - opisy prírody, hovorí o základných právach človeka na slobodu a humanizmus, dotvára svet
    1. Slovanov – monológ –> my (súvisí s mierom)
    2. Cára – monológ –> ja (súvisí s bojom)

-citová angažovanosť autora („A môj Slovan, a tá naša rodinka.“)

JÁN BOTTO: SMRŤ JÁNOŠÍKOVÁ

  • žáner: lyricko-epická, reflexívna skladba, črty rôznych žánrov (balada, elégia, hrdinský spev)
  • téma: predsmrtné vízie a smrť Jánošíka
  • kompozícia: lyrický predspev (úvod) a 9 spevov – každý spev je samostatným celkom
  • forma: alexandrín – dvanásťslabičník
  • inšpirácia: Karel HýnekMácha – Máj
  • vyniká vo využívaní symboliky a alegórie
  • jazyk: hovorový
  • dejová línia je slabá, bez vedľajších odbočení a epizód
  • v Jánošíkovi videl tragické indivíduum, národného hrdinu, jednotlivca, boj proti feudalizmu
  • zachytáva tu časť od zlapania po smrť
  • figúry: paralelizmus (opakovanie syntaktických výrazov) „horí ohník horí, na Kráľovej holi“

hrdina X väzeň

sen (alegoricky) X skutočnosť

sloboda X bezprávie

 
  • základný vyjadrovací prostriedok – kontrast:

svetlo X tma,

tragizmusX heroizmus

hrdina X bojovník za slobodu

horiaca vatra –-> boj X zhasínajúca vatra –> rezignácia

  • konflikt: túžba po slobode X skutočnosť (väzenie, smrť)
  • kompozícia:
    • Predspěv
      • básnik obľúbeným spôsobom alegórie (matka a deti) posiela svoje verše po Slovensku
      • bojí sa, že je to zakliata krajina a nenájdu ozvenu. Stretnú sa však s hôrnymi chlapcami
      • spolu idú po zboji a ukážu ľudu zakliatemu v porobe cestu k slnku slobody
      • je obranou hôrnych chlapcov a oslavou slobodného života
      • básnik hlboko prežíva osud národa, ktorý stotožňuje s Jánošíkovou družinou, sú výrazom túžby po slobode
      • básnik verí, že národ raz bude slobodný
    • Spevy:
      1. spev
    • opis
    • Jánošík je vykreslený ako odporca feudálneho zriadenia
    • oslava Jánošíka a jeho družiny a ich odboja proti poddanskej porobe a zdieraniu
    • na záver – vatra (symbol slobodného života) dohára, družina sa dozvedá o lapení Jánošíka a ten si uvedomuje svoj koniec
    • kontrast ako dôležitý výstavbový prvok celej skladby
    • symbolika ohňa(vyhárajúci oheň= zlapanie Jánošíka)
  1. spev

– obraz zlapania Jánošíka zradou – Jánošík zostáva nezlomený (psychicky, presilou)

– charakteristika Jánošíka – oplýva nesmiernou silou, kt. je v opasku

  • spev
  • žalospev
  • obraz tmavého mesta, v kt. je väznený
  • mesto sa ho bojí, aj keď je vo väzení
  • prichádza do väzenia dievčina/víla (alegorická postava, duša národa) lúčiť sa s ním, vypovedá o jeho žiali
  1. spev
  • reflexia
  • najpochmúrnejší, noc vo väzení,
  • sen Jánošíka o mladosti, je v ňom slobodný
  • skutočnosť: pripútaný o skalu
  • zmierený
  • kontrast: predošlý život v prírode Xsúčasné väznenie (je skovaný v kovoch, ale voľný v sne)
  • symboly – môžu mať viacero významov
  • Jánošík vyznieva ako romantický hrdina
  1. spev – básne o slobode
  • rozprávanie
  • svitá nový deň ale Jánošík vie, že mu prinesie smrť
  • pýta sa, kto viacej zbíjal, či on alebo jeho kati
  • zobrazený ako bojovník za slobodu
  • Jánošík má v diele metamorfózy (ľud. hrdina, protifeudálny bojovník, boj za slobodu, magická bytosť)
  • svoje činy ospravedlňuje tým, že už nemohol znášať útlak poddaného ľudu
  • verí vo víťazstvo svojich myšlienok, že jeho obeť nie je márna
  • vízie o budúcnosti národa - ,,bohatier boží“ –>mesianizmus (viera v príchod Spasiteľa alebo v zvláštne spasiteľské poslanie národa) - myšlienky celej generácie romantikov - Jánošík sa stáva národným buditeľom, jeho ústami hovoria štúrovci; obžalúva tu ministra Bacha, kt. po r. 1948 zakázal národné aktivity a obviňuje vládu Uhorska, že pošliapala základné ľudské práva)
  • prostredie: posun od Kráľovej Hole k Tatrám
  • nastáva čas odplaty za spravodlivosť
  1. spev
    • cesta na popravu
    • žáner: modlitba
    • Jánošík sa nebojí vlastnej smrti
    • Jánošík stelesňuje duchovného vodcu ľudu
    • Jánošíka dusí pasivita a zastrašenosť ľudu - myšlienky štúrovcov
  • spev
    • šibenica
    • príroda je v harmónii s hrdinom, podieľa sa na celkovej atmosfére (Jánošíkova poprava, smúti)
  • nebo i zem, Jánošík sa lúči s rodným krajom a spomína na svoj boj)
    • ľud - pasívny, ale postupne sa rodí nepokoj v duši
    • kontrast: prírodný motív X motív hrdinu
  • spev
    • alegorický
    • zobrazuje Slovensko ako zakliatu krajinu, Jánošík sa stáva symbolom slobody a boja proti krivde
    • je tu typický romantický opis prírody - krajina je pochmúrna, lebo Jánošík umiera
    • ľud tu rozpráva mýty o Jánošíkovi, o jeho pokladoch a o jeho zmŕtvychvstaní (Jánošík tu má podobu Krista)
    • vstup do ľud. slovesnosti
  1. spev
    • alegorická bytosť
    • Jánošíkova svadba v nebi s kráľovnou víl → nesmrteľnosť (zostáva žiť v mysliach ľudu)
    • ukazuje budúce víťazstvo oslobodenej krajiny a ľudu
    • z Jánošíka sa stáva mytologická bytosť
    • symbolika slobody – Jánošík ako ženích kráľovny víl
  • zlapanie, väznenie a poprava Jánošíka symbolizuje stav národného hnutia po neúspešnej revolúcii
  • básnické figúry a trópy:
    • epanastrofa: rovnaký koniec jedného a začiatok druhého

„........ Boli časy, boli

Boli časy, boli..........“

  • epizeuxa: „sloboda, sloboda, slobodienka moja....“
  • epiteton: „ťažký smútok“
  • alegória/inotaj - celý IX. spev
  • hyperbola: „Hoj, a keď nad hlavou palošík im blysne, to až hen v Budíne srdce pánom stisne.“
  • zvolanie
  • nedokončená výpoveď – vyjadrenie citových emócií
  • symboly: „Tatry, orol, Kráľova hoľa, sokolovia, Kriváň“
  • zdrobneniny: „Janíčko“
  • klimax (stupňovanie významu za sebou nasledujúcich rovnakých al. podobných slov)

čo charakterizuje Slovanov? - to, žesú veriaci - kresťania

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu