Tragickí hrdinovia vo svetovej dráme
Typ práce: Učebné poznámky
Jazyk:
Počet zobrazení: 362
Uložení: 29
Tragickí hrdinovia vo svetovej dráme
WILIAM SHAKESPEAR
-predstaviteľ humanizmu a renesancie
-písal komédie, historické hry, tragédie, sonety, rozprávky
-.zakladateľ divadla GLOBE -1594(Alžbetínske divadlo- hralo sa na dvore kráľovnej Alžbety)
-napísal množstvo hier, no zachovalo sa len 37
-3 obdobia tvorby:
- OBDOBIE OPTIMIZMU(do roku 1600)- vznikali veľké komédie, historické hry, tragédie- Rómeo a Júlia
- OBDOBIE PESIMIZMU(1601-1608)- tvoril veľké tragédie(Hamlet) aj komédie
- OBDOBIE VYROVNANIA(do 1612)- písal tragikomédie, sonety, rozprávky
-znaky tvorby:
- mnoho miest, viac časov, veľa tém
- do popredia kladie klady a zápory života
- všetky ľudské vlastnosti
- hrdinovia sú silní jednotlivci no mnohokrát si za svoj osud môžu sami
- nevzdávajú sa svojich ideálov ani za cenu smrti
- ženy sa rozhodujú samé za seba
- príčiny tragédie- láska, vášeň, náhoda
- striedanie poézie s prózou- próza je znak najnižšej vrstvy
- komické situácie nie sú vyčlenené od tragických situácií
- zobrazuje výlučne pozemský život
- dodržiava tri jednoty (miesta, času a deja)
- priestor je zahalený tajomstvom
HAMLET
-námet na napísanie- Dánska kronika + 4 podklady:
- Poukázanie na pomery Anglicka
- Smrť syna Hamleta
- Hold anglickým hercom- 3. Dejstvo- divadlo v divadle- keď herci odohrávajú 1 útvar a v ňom je ďalší
- Pestrosť anglického jazyka -prvky irónia, stará aj nová angličtina
-žánrový útvar: TRAGÉDIA
-žánrová forma: SOCIÁLNO-PSYCHOLOGICKÁ TRAGÉDIA
-boj jednotlivca so spoločnosťou proti intrigánstvu a spoločenstvu
-intrigy šírili Claudius, Polónius, Leatres, spolužiaci
-svet zločinu- Claudius
-Hamlet- hrdina humanizmu a renesancie –muž myšlienky a muž činu
-Otázky- o šilenstve, existencii, matkinom správaní, vine, pomste, láske
-konflikty
- Dánsko x Nórsko (spájajú sa v postave Fortinbasa)
- Jednotlivec x spoločnosť
- Konflikt seba samého (Hamlet, Claudius)
- Spravodlivosť x nespravodlivosť
-kontrasty:
- byť X nebyť
- zabiť X nezabiť
- istota X neistota
- šialenstvo X rozumnosť
- priamosť X pretvárka
- Hamlet - koná a myslí X Leartes - koná ale nerozmýšľa
- Hamlet - sľub duchovi X Leartes - sľub Claudiovi
-postavy:
- HAMLET
- MUŽ ČINU-
- pod vplyvom bolesti, zúfalstva, poníženia, rozporu vlastného vnútra, z časti kvôli Gertrúde a z časti kvôli smrti starého Hamleta
- pod vplyvom okolností
- -MUŽ MYŠLIENKY - odkaz - nositeľom je Fortinbras
- poukazuje na zlo v ľuďoch aj v spoločnosti
- obetoval osobné šťastie spravodlivosti
- mladý dánsky princ
- Odvážny, cieľavedomý, spravodlivý, spontánny, bohém, intelektuál, pomstychtivý, spontánne myslenie, náladový, čestný a neskorumpovaný
- Hnev, pomsta, zrada matky ho ženú dopredu za cieľom
- MUŽ ČINU-
- OFÉLIA
- Ľahkovážna, citlivá, poslušná(otec, brat)
- Pomatla sa kôly smrti otca- POMÄTENOSŤ = SPEV!!!
- GERTRÚDA
- Citlivá(Hamlet jej povedal o otcovej smrti)
- Zbabelá- 2 mesiace po smrti kráľa si vzala Claudia
- Prejavuje náklonnosť k Ofélii
- Lipla na Hamletovi
- Zomiera náhodnou otravou vína
- POLONIUS
- Podlý, dotieravý klaun
- Miloval svoje deti
- Múdry, prefíkaný
- Dával rady
- CLAUDIUS
- Dbal na materiálne hodnoty
- Bažie po Gertrúdinej láske
- Sebec, vrah, klamár, zbabelec, zákerák
- Mal súcit-s Oféliou a Leatrom
- Primárne zlo tragédie
- Mal svedomie- prosil Boha
-vonkajšia kompozícia: 5 dejstiev
- cieľ rozhovoru ducha a Hamleta- pomsta za smrť
-morálne hodnoty- spravodlivosť vraždou
-rozbor dialógu medzi Hamletom a kráľovnou- morálne výššie je Hamlet
-vzťah - SYN – MATKA- matka nečinná, Hamlet ju odcudzoval
-MUŽ-ŽENA- vyčíta jej, že si vzala Klaudiusa
-jazyk drámy- striedanie veršovaného a neveršovaného
-využívanie verša BLANKVERS
- 5 stôp
- 10-11 slabičný
- Základná stopa- JAMB
- Vhodný pre dialóg
- Dá sa členiť na menšie časti
-štýl
- Striedanie umeleckého a hovorového štýlu
- Básnické prostriedky sa striedajú s prvkami ľudovej slovesnosti- príslovia
- Slohové útvary- ÚVAHY(pomsta, láska, existencia, otázky, morálka, budúcnosť, šialenstvo, výčitky)- o zložitosti života
-hlavná myšlienka- boj o spravodlivosť- pomsta morálna(otázka vojny a trestu)
-napäťový oblúk
- EXPOZÍCIA- rozhovor ducha s Hamletom
- ZÁPLETKA- vražda Polónia
- VYVRCHOLENIE- Claudius odišiel z predstavenia
- OBRAT- spiknutie Claudia s Leatrom
- KATASTROFA- smrť a vláda Fortinbasa
· Hamlet- náhoda, pomsta |
-ceremoniál smrti- katastrofa
- Gertrúda- náhoda
- Leartes- zámena
- Claudius- pomsta, spravodlivosť
-predurčenie smrti - predurčuje ju duch starého Hamleta - nemožno pred ňou ujsť, možno ju len ovplyvniť
-šíritelia odkazu Hamleta- Horatio, Fortinbas
- dejstvo:
-na hradbách sa zjaví duch mŕtveho kráľa
-odhaľuje tajomstvo - čaká pomstu z rúk Hamleta
-Hamlet skladá prísahu
- dejstvo:
-priestor - Polóniov dom
-rozhovor Polónia so sluhom
-príchod hercov
-Hamlet sa správa ako blázon, rozhodne sa obetovať lásku
-Hamletovi spolužiaci sa pridajú na stranu Claudia
- dejstvo:
-kompozičný prvok „divadlo v divadle“ (herci na javisku)- Pasca na myši je názov danej hry vytvorenej Hamletom
-hru napísal Hamlet
-nutkanie na vykonanie činu
-stretnutie kráľovnej s Hamletom- zabitie Polónia ako zradcu
-oznámenie odchodu do Anglicka
- dejstvo:
- príchod Fortinbrasov- stretáva sa s Hamletom pri postupe do Poľska
- Ofélia sa pomiatla a utopila
- príchod Laerta
- dejstvo:
-priestor - cintorín
-zmení sa jazyk aj atmosféra
-jazyk je hovorovejší - má blízko k ľudovosti
-návrat Hamleta z Británie-stretáva sa s Leartom
-Gertrúda - zomiera, pije z otráveného pohára určeného Hamletovi
-Laertes - zomiera, prepichnutý otráveným mečom
-Klaudius - zomiera, prebodnutý
-Hamlet - zomiera, prebodnutý otráveným mečom
-na scénu prichádza Fortinbras no kráľovský dvor mu venuje malú pozornosť
-nórsky princ - spravodlivosť, čestnosť, poriadok
-Horacius prežíva, aby spolu s Fontinbrasom mohol konať dobro
- celý príbeh končí ceremoniálom smrti (viď 5.dejstvo Gertrúda - Hamlet)
-všetky postavy ostávajú mŕtve na scéne, Hamleta odnášajú 4 kapitáni ako víťaza a bojovníka = symbolika vznešenosti
SOFOKLES: ANTIGONA
-Literárny druh: Dráma
-Literárny žáner: Tragédia
- Žánrová forma: Psychologická tragédia
-Postavy:
- OIDIPUS
- vrah vlastného otca
- dochádza pri ňom ku katarzii- hľadal vraha svojho otca- našiel seba samého
- preberá všetko zodpovednosť za činy- ostáva nažive, ale trpí
- oslepol, ponecháva trón Kreónovi
- odchádza dobrovoľne do vyhnanstva
- vyhnali ho z kráľovstva kôly vseštve(ešte keď bol malý)
- ANTIGONA
- dcéra Oidipa a Jokasty
- sestra Polyneika, Ismény a Eteokla
- odhodlaná o svojich názoroch diskutovat, stáť si za nimi a presvedčiť protivníka
- pred smrťou uvažuje
- zásadová, svedomitá
- tak ako Oidipus preberá zodpovednosť
- vyznávala božské zákony(dôležitejšie ako vlastné šťastie a láska)
- nevyznávala Kreónove zákony
- KREÓN
- Tébsky vládca- krutovládca
- otec Haimóna, strýko Antigony a jej súrodencov
- Necitlivý, prísny, tvrdohlavý
- nerešpektoval božské zákony a veštby
- zmena v správaní- na konci
- bral len vlastné názory
- zmenil názor pod vplyvom veštby Theresiasa- najprv ovplyvnil názory náčelníka zboru a on ovplyvnil Kreóna
- začal premýšľať kôly strachu
- HAIMÓN
- Citlivý, rozvážny, opak svojho otca
- po smrti Antigony koná nerozvážne- samovražda dokazuje silné puto lásky
- nebál sa otca, presviedčal ho, aby zmenil názor, rozchádzajú sa vzlom
- ISMÉNA
- sestra Antigony- jej presný opak
- bojazlivá, plachá, neodhodlaná
- zdieľala názor s Antigonou, no bála sa Kreóna
- ETEOKLES-
- označený za vlastenca
- pochovaný podľa tradície
- POLYNEIK
- vyhnaný z mesta- vlastizradca, nebol pochovaný- ostal ako potrava pre psy
- THERESIAS
- Kráľovský veštec
- rozvážny, pravdovravný, múdry, trpezlivý
- sídlo veštcov- Veštiareň v Delfách
- veštby získava zo znamení
- ovplyvňoval myseľ a zmýšľanie Kreóna
- vyčítal Kreónovi hlúposť- chorobu
- VEŠTBA=najvyšší súd; je predurčená bohmi- božské zákony sú dôležitejšie ako ľudské
- EURYDIKA
- manželka Kreóna, matka Haimóna
- ľútostivá, citlivá
- zomiera v epilógu
- Hlavné postavy: Kreón, Antigona, Haimón, Theresias- vstupujú do deja, menia ho
-
-Vonkajšia kompozícia: prológ + 5 dejstiev(obohatené o piesne zboru) + epilóg
-Vnútorná kompozícia
- EXPOZÍCIA- prológ- končí zákazom pochovať Polyneika
- ZÁPLETKA- pochovanie Polyneika; váhanie Ismény- Kreón dáva rozkaz nájsť vinníka
- VYVRCHOLENIE
- odhalenie Antigony
- Isména dostáva slobodu
- Kreón váha o Antigone
- Odvedenie Antigony(Kreón- svoje zákony; Antigona- božské zákony)
- Kreón vydáva rozsudok smrti
- OBRAT
- odohráva sa v hrobke
- vstup Theiresiasa –aby otvoril oči Kreónovi
- ZÁVER- katastrofa
- Antigona- obesená v závoji
- Haimón- zapichol sa mečom
- Eurydika- zabila sa sama
-SYNKRETIZMUS- mýtus v kombinácii s tragédiou + piesne
-Jednota : ČASU(1 deň), MIESTA(1 miesto- Téby- kráľovský palác), DEJA(1 dejová línia)
Poznámka: V antickej tragédii sa musí dej odohrávať v kráľovskom priestore
-ZBOR -vystupuje ako postava(vedú sa s ním dialógy); má funkcie:
- Radí Kreónovi- je jeho svedomím
- Na konci každého dejstva- 1 pieseň = HYMNUS
- Oslavuje
- Spája jednotlivé zložky tragédie
-osudovosť- prostredníctvom veštby
-Motív smrti- nie je násilný; spontánna neplánovaná smrť; postavy sa zabíjajú sami; Kreón mal dôvod na smrť
- Prológ
- Oidipus- vypichol si oči
- Jokasta
- Polyneik
- Eteokles
- Epilóg
- Antigona- obesila sa na závoji
- Haimón- prebodol sa a zomiera v objatí s Antigonou
- Megarus- skočil z hradieb(brat Haimona)
- Eurydika-prekliala Kreóna a prebodla sa mečom
-muž x žena- právo majú muži, ženy musia poslúchať(ak sa zaprú, nesú následky)
-pozemské
- Kreón neuznával božské zákony
- Zákaz pochovať Polyneika
-božské
- Antigona uznáva bohov, pochovala Polyneika
- Theresias sa odvolával na bohov a ich zákony
-funkcia dialógu- rozvíja príbeh; stupňuje konfliktnosť; charakterizuje postavy
-monológ- spája sa s úvahovými prvkami- Antigona a zbor
-tragédia zobrazuje nezmieriteľný konflikt(Antigona- individuálny konflikt)
-hrdina je v bezvýchodiskovej situácii; odsúdený na zánik a smrť
-text dotvárajú spevy zboru(len v antických tragédiách)
-na konci umiera hrdina
-úvahové prvky:
- Súvisia s dialógom: náčelník zboru, Kreón, Haimón, Isména, Theresias
- Súvisia s monológom: Antigona, Kreón
-zvestovanie smrti- udialo sa v epilógu
- Posol- zvestuje informáciu o Haimonovi
- Posol- približuje smrť Eurydiky
- autor spracúva mytologický námet
- dej tragédie nie je motivovaný zásahmi vyšších božských síl, odohráva sa výrazne na rovine medziľudských vzťahov
- proti sebe stoja autorita štátnej moci a žena, až egoistický sebavedome odhodlaná obetovať svoj život v mene nepísaných zákonov ľudskosti
- vystupuje tam zbor - komentuje a uvádza do problematiky
- Antigona sa dostane do konfliktu s Kreónom, nevyhne sa osudu a nakoniec umrie, ale je morálnym víťazom
- Antigona si je vedomá svojho konania: „ hrobka, svadobná sieň moja, moje večné väzanie! Tak teda idem k mojim mŕtvym!..."
- Kreónov syn je mladý muž, zaľúbený do Antigony, v kontraste so svojou mladosťou mysli múdro ako starec - starý človek = skúsený, múdry
- dej: Vojna „siedmich proti Tébam", t. j. vojna medzi Oidipovými synmi Polyneikom a Eteoklom, sa skončila smrťou obidvoch bratov. Ich nástupca Kreon dá Eteokla ako obrancu vlasti pochovať so všetkými poctami, ale pod hrozbou trestu smrti zakáže to isté urobiť s telom vlastizradcu Polyneika. Antigona, sestra oboch mŕtvych, nedbá na jeho zákaz. Považuje ho za odporujúci božím zákonom. Posype pohodené telo brata prsťou a vykoná príslušné obrady. Keď ju pri tom pristihne Kreon, rozhorčený jej skutkom rozhodne, že ju zaživa zavrie do skalnej hrobky. Márne prosí Kreona o rozvahu náčelník zboru i vlastný syn, Antigonin snúbenec Haimon. Až výstraha veštca Teiresia ho presvedčí, aby odvolal zákaz Polyneikovho pohrebu a ponáhľal sa Antigonu oslobodiť. Je však už neskoro a poslovia prinášajú krutú správu: Antigona sa obesila. Po nevydarenom pokuse napadnúť svojho otca sa zúfalý Haimon prebodne mečom a samovraždu spácha aj jeho matka, Eurydika.
TRAGÉDIA
-najstarší dramatický žáner
-hlavný znak: boj jednotlivca, prípadne skupiny s nepriateľskými silami(osud, bohovia, nespravodlivosť, či spoločenské predsudky)
-hlavná postava: TRAGICKÝ HRDINA
- vždy nadpriemerný človek
- ide za svojím cieľom
- nezľakne sa žiadnych prekážok
- VŽY MUSÍ ZOMRIEŤ
-základ tragickosti- konflikt medzi výnimočnou osobnosťou a vládnucími silami alebo protivníkom
-podľa Pierre Cornille:
- Kto trpí, nemá byť úplne zlý,ani úplne cnostný, ale cnosť musí prevažovať
- Hrdina sa dopustí hriechu z ľudskej slabosti
- Hlavná postava je vystavená nebezpečenstvu zo strany človeka, ktorý ho miluje
-zanecháva u diváka tzv. katarziu,očisťujúci a povznášajúci pocit
Antická tragédia
-hrali ich muži prezlečení za capov(na Peloponéze) -z nich sa postupne zrodila dramatická tvorba- hlavne tragédia |
-dráma v antike vznikala pri oslavách boha Dioníza – formy:
- Bohoslužné spevy=DITYRAMBY
- Satirské piesne
-antickí dramatici: Sofokles, Aristofanes(komédie), Euripides, Aischylos
-obsahuje chór, zbor
- dôležitejšia funkcia ako činnosť hercov
- zbor spevákov, ktorí spievajú, tancujú, komentujú, sprevádzajú dej
Začalo sa vravieť o hlavných a vedľajších postavách |
- piesne boli sprevádzané lýrou
-pôvodne nebol hlavný hrdina, ale všetci boli na 1 úrovni
-Thespis – v polovici 6. st. PNL v tragédii sólového herca
- postava koná sama za seba, môže zomrieť
- rozpráva sa chórom, odpovedá na jeho otázky
-vznikom sólového herca vzniká dramatický dialóg
-Aischilos- zaviedol 2 sólových hercov
-Sofokles- 3 a viac sólových hercov
-SÓLOVÝ HEREC≠POČET POSTÁV(môže hrať aj viac postáv naraz)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Hrdinovia – Božena Slančíková Timrava | Učebné poznámky | 261 slov |