Obraz slovenskej dediny

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: tatiania (16)
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 17.04.2024
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 708 slov
Počet zobrazení: 217
Tlačení: 19
Uložení: 14

Obraz slovenskej dediny

Martin Kukučín

Keď Báčik z Chochoľova umrie

  • žáner: humoristicko - satirická poviedka
  • priestor: Jarmok, Domanice, kaštieľ, dvor, sluhov dom
  • čas: 19. storočie
  • téma: úpadok zemianstva
  • hlavná myšlienka: kritika zemianstva
  • znak realizmu: jednoduchý jazyk, veľa prirovnaní, protiklady, situačný humor – prechádza až do satiry
  • kontrasty: Adušova ( ) X Ondrejova reč ()
  • autorovi imponuje Ondrejova životaschopnosť
  • autor pracuje s iróniou
  • hlavné postavy kontrastujú postavením v rebríčku a mravnými hodnotami
  • zemianstvo je postavené hodnotovo vyššie ako morálka
  • postavy:
  • Ondrej Tráva
  • prefíkaný, plný energie, elánu
  • nenechal si skákať po hlave
  • bezohľadne zhŕňa majetok
  • predstaviteľ sedliackej triedy
  • gazdovstvo zavesil na klinec a venoval sa obchodovaniu
  • ako tráva – vie sa vo vetre prispôsobiť, ale musí mať zisk
  • Aduš Domanický
    • chválenkársky, majetnícky, prefíkaný
    • „domanický“ – nemá doma nič
    • stále rozpráva o neexistujúcom majetku
    • odkázaný na báčika, vie klamať a oberať ľudí o peniaze
    • prišiel o majetok svojou vinou
    • má len veľké plány
    • paradox
  • báčik – Aduš čaká, kým umrie a potom nechce, aby umrel
  • Aduš sa mení pri hroboch z človeka chválenkárskeho a lakomého na človeka pokorného
  • 3 stretnutia Aduša s Ondrejom – v krčme, v Domaniciach, na jarmoku

Božena Slančíková-Timrava

Ťapákovci

  • Najznámejšia próza o prostých dedinčanoch
  • Patrí k 2. Vlne slovenského realizmu = KRITICKÝ
  • Zobrazené hlboké ľudské drámy a osudy
  • žáner: poviedka (zo života dedinského ľudu)
  • v texte je kriticky zobrazená slovenská dedina
  • uviedla
    • komplikované vzťahy: Iľa a Anča, Iľa a Paľo, Iľa a Ťapákovci
    • osobitnú životnú filozofiu: Iľa-chce zmenu; Ťapákovci- lenivosť
    • zložitý mechanizmus duševných pohybov, citov a vášní, podvedomých impulzov: Paľo-žiarlivosť; Anča-podvedome pozerala do Janovho domu; Jano-hladil Anču
  • dedinské prostredie
  • realistické opisy postáv- vonkajší vzhľad+vnútro
  • využíva chorenologický čas(rešpektuje prirodzenú následnosť javov v prevažnej časti diela)

oba deje sa výrazne prelínajú a dopĺňajú navzájom

 
  • typy deja:
  • vonkajší: Ťapákovci X Iľa
  • vnútorný: tragédia Anči
  • práca autorky: humor, satira, výsmech, využíva prezývky, ľudovú reč postáv, iróniu, príbeh radí chronologicky
  • symbolika: Ťapákovci = lenivosť, konzervativizmus
  • Ťapákovci žijú 16-ti v dome svojich predkov bez úprav;nedajú sa nikým a ničím vyrušiť; so všetkým súhlasia, boli len proti Ilji
  • konflikty: Iľa X Ťapákovci, Iľa X Paľo (ona odchádza, on ostáva sám),

Iľa XAnča (nerozumeli si, Anča jej chcela rozkazovať, bola Ťapáková)

  • záver- spokojnosť na oboch stranách, v rodine zavládol pokoj
  • postavy:
  • hovoriace postavy sú ženské, mlčiace sú mužské
  • dokonalý opis a charakteristika ženských postáv
  • Vnútorná kompozícia
  • EXPOZÍCIA: opis postáv, prostredia
  • ZAUZĽOVANIE: konflikt- Iľa sa snaží o zmenu Ťapákovcov
  • VYVRCHOLENIE: Iľa odchádza do služby
  • OBRAT: Paľo si prišiel po Iľu
  • ZÁVER: stavba domu, odchod Paľa a Ili
  • Rovina deja: týka sa celej rodiny
  • Významová rovina: týka sa Anči. Nedochádza v jej živote ku zmene
  • V závere autor podáva svoj odkaz- vykresľuje svoj zámer: Anča ostáva sama sebou(patria jej posledné slová textu)

ŤAPÁKOVCI

  • Prostí leniví ľudia, flegatickí
  • Konzervatívni
  • 16 ľudí
  • Spokojní so svojím životom; netúžia po zmene
  • Ochotní pomôcť

ANČA

  • Zmija- podrezaný jazyk
  • rodená Ťapáková
  • ťažko telesne postihnutá – lozila po zemi
  • plná života; konzervatívna
  • mala jedovatý jazyk, zádrapčivá
  • rodina k nej bola nevšímavá a krutá
  • postava bez vývinu
  • vnútorné kontrastná (vonkajšia drzosť ako obrana X vnútorná citlivosť)
  • umelecky nadaná – vyšívala čepce
  • tajne a hlboko milovala Jána – najkrajšieho chlapca „Túžila priľnúť k jeho prsiam a umrieť tam.“; vo chvíli fyzickej prítomnosti ho bila
  • nespráva sa ako ostatní Ťapákovi – nie je lenivá, je explozívna;
  • hovorkyňa vo vzťahu k Ili(negatívny postoj voči nej nespôsobuje Iľa, ale jej vlastná tragika, kt. jej nedovolí realizovať najvnútornejšie túžby)
  • najexpresívnejšia postava v našej literatúre
  • spory s iľou- závidela jej postavenie v dome

IĽA

  • kráľovná, gazdiná v dome
  • progresívna (chce upraviť chyžu, vystavať studňu, opraviť dom, meniť obyčaje)
  • symbol prieniku nového myslenia v slovenskej dedine
  • statná, zdravá, má kurz pôrodnej babice
  • sebavedomá, pyšná, povýšenecká
  • v rodine Ťapákovcov sa jej všetko protiví
  • vyvyšuje sa nad ostatné ženy v dome, správa sa akoby bola z panského a nie zo sedliackeho rodu, s ničím nie je spokojná
  • doba jej neumožňuje naplniť všetky ambície (rozkazuje, chce zrútiť staré obyčaje (má iné predstavy o živote a búri sa proti zvyklostiam Ťapákovcov)
  • myslí si, že je pre Ťapákovcov nepostrádateľná, no mýli sa (keď odíde z domu jej švagriné ju dokážu nahradiť)
  • Aktívna postava

J.G.Tajovský

Maco Mlieč

  • poviedka
  • žánrový synkretizmus: opis, charakteristika
  • prostredie: dedinské
  • čas: biologický- striedanie sa ročných období a častí dňa
  • etické vyznenie a mravné posolstvo
  • jazyk: archaický, zastaralý a hovorová reč
  • rozprávanie: ja-rozprávanie, autor
  • kompozícia:
  1. stretnutie autora s Macom Mliečom
  2. vysvetlenie prečo zachytil stretnutie s Macom
  3. prerozprávaný život Maca od doby, keď začal pracovať u gazdu až po jeho smrť
    • postavy:
  • Maco Mlieč
  • bol pracovitý, spoľahlivý a poctivý
  • za svoju prácu nedostával plácu, gazda ho len obliekol, kúpil mu tabak a pálenku
  • nemal rodinu
  • autor ho poznal osobne- skutočná reálna postava
  • mal menej ako 60 rokov- vieme to na základe porovnávacej charakteristiky
  • volali ho Mliečnik- hluchý ako mliečnik
  • zlomil si nohu, kt. sa zle zrástla- nemohol sa už starať o kone, staral sa o kravy a voly a spával v telinci (v súvislosti s ním dochádza k zmene plnenia si povinností, kt. sú ovplyvnené okolnosťami)
  • jeho zdravotný stav sa zhoršoval - na jeseň už len ležal a nepomáhali mu ani bylinky
  • na Vianoce cítil, že zomrie a ide za gazdom spýtať sa, či mu náhodou niečo nedlhuje - je príliš naivný, ale má dobré srdce
  • finančného darovania sa nedožil a do rána zomiera –> dochádza k zmene správania, kedy sa zo sebeckého gazdu stáva gazda, kt. vyroní slzu, cíti ľútosť a súcit - vystrojil Macovi krásny pohreb
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu