Obraz slovenskej dediny
Autor: tatiania (16)
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 17.04.2024
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 708 slov
Počet zobrazení: 217
Počet zobrazení: 217
Tlačení: 19
Uložení: 14
Uložení: 14
Obraz slovenskej dediny
Martin Kukučín
Keď Báčik z Chochoľova umrie
- žáner: humoristicko - satirická poviedka
- priestor: Jarmok, Domanice, kaštieľ, dvor, sluhov dom
- čas: 19. storočie
- téma: úpadok zemianstva
- hlavná myšlienka: kritika zemianstva
- znak realizmu: jednoduchý jazyk, veľa prirovnaní, protiklady, situačný humor – prechádza až do satiry
- kontrasty: Adušova ( ) X Ondrejova reč ()
- autorovi imponuje Ondrejova životaschopnosť
- autor pracuje s iróniou
- hlavné postavy kontrastujú postavením v rebríčku a mravnými hodnotami
- zemianstvo je postavené hodnotovo vyššie ako morálka
- postavy:
- Ondrej Tráva
- prefíkaný, plný energie, elánu
- nenechal si skákať po hlave
- bezohľadne zhŕňa majetok
- predstaviteľ sedliackej triedy
- gazdovstvo zavesil na klinec a venoval sa obchodovaniu
- ako tráva – vie sa vo vetre prispôsobiť, ale musí mať zisk
- Aduš Domanický
- chválenkársky, majetnícky, prefíkaný
- „domanický“ – nemá doma nič
- stále rozpráva o neexistujúcom majetku
- odkázaný na báčika, vie klamať a oberať ľudí o peniaze
- prišiel o majetok svojou vinou
- má len veľké plány
- paradox
- báčik – Aduš čaká, kým umrie a potom nechce, aby umrel
- Aduš sa mení pri hroboch z človeka chválenkárskeho a lakomého na človeka pokorného
- 3 stretnutia Aduša s Ondrejom – v krčme, v Domaniciach, na jarmoku
Božena Slančíková-Timrava
Ťapákovci
- Najznámejšia próza o prostých dedinčanoch
- Patrí k 2. Vlne slovenského realizmu = KRITICKÝ
- Zobrazené hlboké ľudské drámy a osudy
- žáner: poviedka (zo života dedinského ľudu)
- v texte je kriticky zobrazená slovenská dedina
- uviedla
- komplikované vzťahy: Iľa a Anča, Iľa a Paľo, Iľa a Ťapákovci
- osobitnú životnú filozofiu: Iľa-chce zmenu; Ťapákovci- lenivosť
- zložitý mechanizmus duševných pohybov, citov a vášní, podvedomých impulzov: Paľo-žiarlivosť; Anča-podvedome pozerala do Janovho domu; Jano-hladil Anču
- dedinské prostredie
- realistické opisy postáv- vonkajší vzhľad+vnútro
- využíva chorenologický čas(rešpektuje prirodzenú následnosť javov v prevažnej časti diela)
|
- typy deja:
- vonkajší: Ťapákovci X Iľa
- vnútorný: tragédia Anči
- práca autorky: humor, satira, výsmech, využíva prezývky, ľudovú reč postáv, iróniu, príbeh radí chronologicky
- symbolika: Ťapákovci = lenivosť, konzervativizmus
- Ťapákovci žijú 16-ti v dome svojich predkov bez úprav;nedajú sa nikým a ničím vyrušiť; so všetkým súhlasia, boli len proti Ilji
- konflikty: Iľa X Ťapákovci, Iľa X Paľo (ona odchádza, on ostáva sám),
Iľa XAnča (nerozumeli si, Anča jej chcela rozkazovať, bola Ťapáková)
- záver- spokojnosť na oboch stranách, v rodine zavládol pokoj
- postavy:
- hovoriace postavy sú ženské, mlčiace sú mužské
- dokonalý opis a charakteristika ženských postáv
- Vnútorná kompozícia
- EXPOZÍCIA: opis postáv, prostredia
- ZAUZĽOVANIE: konflikt- Iľa sa snaží o zmenu Ťapákovcov
- VYVRCHOLENIE: Iľa odchádza do služby
- OBRAT: Paľo si prišiel po Iľu
- ZÁVER: stavba domu, odchod Paľa a Ili
- Rovina deja: týka sa celej rodiny
- Významová rovina: týka sa Anči. Nedochádza v jej živote ku zmene
- V závere autor podáva svoj odkaz- vykresľuje svoj zámer: Anča ostáva sama sebou(patria jej posledné slová textu)
ŤAPÁKOVCI
- Prostí leniví ľudia, flegatickí
- Konzervatívni
- 16 ľudí
- Spokojní so svojím životom; netúžia po zmene
- Ochotní pomôcť
ANČA
- Zmija- podrezaný jazyk
- rodená Ťapáková
- ťažko telesne postihnutá – lozila po zemi
- plná života; konzervatívna
- mala jedovatý jazyk, zádrapčivá
- rodina k nej bola nevšímavá a krutá
- postava bez vývinu
- vnútorné kontrastná (vonkajšia drzosť ako obrana X vnútorná citlivosť)
- umelecky nadaná – vyšívala čepce
- tajne a hlboko milovala Jána – najkrajšieho chlapca „Túžila priľnúť k jeho prsiam a umrieť tam.“; vo chvíli fyzickej prítomnosti ho bila
- nespráva sa ako ostatní Ťapákovi – nie je lenivá, je explozívna;
- hovorkyňa vo vzťahu k Ili(negatívny postoj voči nej nespôsobuje Iľa, ale jej vlastná tragika, kt. jej nedovolí realizovať najvnútornejšie túžby)
- najexpresívnejšia postava v našej literatúre
- spory s iľou- závidela jej postavenie v dome
IĽA
- kráľovná, gazdiná v dome
- progresívna (chce upraviť chyžu, vystavať studňu, opraviť dom, meniť obyčaje)
- symbol prieniku nového myslenia v slovenskej dedine
- statná, zdravá, má kurz pôrodnej babice
- sebavedomá, pyšná, povýšenecká
- v rodine Ťapákovcov sa jej všetko protiví
- vyvyšuje sa nad ostatné ženy v dome, správa sa akoby bola z panského a nie zo sedliackeho rodu, s ničím nie je spokojná
- doba jej neumožňuje naplniť všetky ambície (rozkazuje, chce zrútiť staré obyčaje (má iné predstavy o živote a búri sa proti zvyklostiam Ťapákovcov)
- myslí si, že je pre Ťapákovcov nepostrádateľná, no mýli sa (keď odíde z domu jej švagriné ju dokážu nahradiť)
- Aktívna postava
J.G.Tajovský
Maco Mlieč
- poviedka
- žánrový synkretizmus: opis, charakteristika
- prostredie: dedinské
- čas: biologický- striedanie sa ročných období a častí dňa
- etické vyznenie a mravné posolstvo
- jazyk: archaický, zastaralý a hovorová reč
- rozprávanie: ja-rozprávanie, autor
- kompozícia:
- stretnutie autora s Macom Mliečom
- vysvetlenie prečo zachytil stretnutie s Macom
- prerozprávaný život Maca od doby, keď začal pracovať u gazdu až po jeho smrť
- postavy:
- Maco Mlieč
- bol pracovitý, spoľahlivý a poctivý
- za svoju prácu nedostával plácu, gazda ho len obliekol, kúpil mu tabak a pálenku
- nemal rodinu
- autor ho poznal osobne- skutočná reálna postava
- mal menej ako 60 rokov- vieme to na základe porovnávacej charakteristiky
- volali ho Mliečnik- hluchý ako mliečnik
- zlomil si nohu, kt. sa zle zrástla- nemohol sa už starať o kone, staral sa o kravy a voly a spával v telinci (v súvislosti s ním dochádza k zmene plnenia si povinností, kt. sú ovplyvnené okolnosťami)
- jeho zdravotný stav sa zhoršoval - na jeseň už len ležal a nepomáhali mu ani bylinky
- na Vianoce cítil, že zomrie a ide za gazdom spýtať sa, či mu náhodou niečo nedlhuje - je príliš naivný, ale má dobré srdce
- finančného darovania sa nedožil a do rána zomiera –> dochádza k zmene správania, kedy sa zo sebeckého gazdu stáva gazda, kt. vyroní slzu, cíti ľútosť a súcit - vystrojil Macovi krásny pohreb
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Obraz dediny v tvorbe Kukučína, Tajovského a Timravy | Ostatné | 1 688 slov |
|
Téma slovenskej dediny v slovenskom literárnom realizme | Maturita | 2 050 slov |
|
Obraz slovenskej dediny v tvorbe | Referát | 805 slov |
|
Obraz dediny v tvorbe Tajovského, Kukučína, Timravy | Referát | 5 303 slov |
|
Rozdiely v umeleckom stvárnení slovenskej dediny u predstaviteľov opisného a kritického realizmu | Ostatné | 981 slov |
|
Realistický obraz slovenskej dediny | Referát | 2 059 slov |
|
Dedina v slovenskej realistickej próze | Referát | 610 slov |
|
Dedina v tvorbe Kukučína, Timravy a Tajovského | Maturita | 2 856 slov |
|
Dedina v slovenskej realistickej tvorbe (maturitná téma) | Referát | 1 290 slov |
|
Dedinská tematika | Ostatné | 1 067 slov |
|
Dedinské prostredie | Ostatné | 2 643 slov |
Diskusia: Obraz slovenskej dediny
Pridať nový komentárVygenerované za 0.017 s.