Apollinaire a jeho vplyv na svetovú slovenskú poéziu

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: tatiania (16)
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 17.04.2024
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 540 slov
Počet zobrazení: 188
Tlačení: 16
Uložení: 11

Apollinaire a jeho vplyv na svetovú slovenskú poéziu

PÁSMO

  • Žáner modernej poézie
  • Znaky:
    • váčší rozsah
    • Polytematickosť-voľné riadenie zdanlivo nesúvislých tematických celkov, ktoré zjednocuje len ústredná téma
    • zdôrazňovanie básnickej obraznosti
    • cestopis
    • filmová montáž
    • voľné asociácie
  • Nápodoba modernej prózy, ktorá je postavená na voľnom prúde vedomia a využívaním asociačných možností jazyka
  • Chce byť verejným obrazom myšlienkového pochodu človeka
  • Prechádza z jednej témy do druhej
  • Spájanie časovo a priestorovo nesúvisiacich motívov
  • Striedanie lyrických a epických prvkov
  • Miešanie štylistických rovín
  • Voľný prúd vedomia
  • Prelínanie komickosti a tragickosti, starého a nového, svetského a náboženského
  • Je bez interpunkcie(medzi obrazmi je súvislosť, preto chýba)
  • Využívanie farebnosti(vyjadrenie emócii, poctiov....)
  • Miešanie prvkov reflexie, humoru, vízií, snov a reality
  • Nepravidelnosť jednotlivých strof
  • Voľný verš
  • Lyrický cestopis(putuje z miesta na miesto a opisuje zážitky)
  • Predstavitelia: R. Dilong, J. Smrek, česká vlna poetizmu: J. Seifert, J. Wolker
  1. Apollinaire: Pásmo

-témy: náboženské(vyjadruje svoju vieru v Boha); mytológia(kontrast k nábož.)

-kontrast:

  • Boh x diabol
  • Príroda v kontraste s civilizačnými motívmi

-eufónia verša = zvukosled- zvuková výstavba literárneho diela

-zobrazovanie maličkostí

-kombinácia lyrických a epických prvkov

-prelínanie slohových postupov a útvarov

-dynamickosť- pocit, že báseň je v pohybe

-prelínanie mnohých motívov: biblický, mytologický, motív všednosti, blúdenia, ženy a lásky(v rôznych podobách)

-vonkajšia kompozícia: NEPRAVIDELNÁ

-rým: postupný(AABBC)

-jazykové štýly: vyšší, nižsí

-slohové postupy: úvahový, opisný, rozprávací

-slohové útvary: úvaha, opis s prvkami rozprávanie, opis s dejovým rámcom, porovnávanie

-rôznoslabičnosť

-porovnávanie starého a nového sveta(1. sloha)

-znaky impresionizmu(2. sloha)-prchavosť chvíle, sluchový vnem

-kladie dôraz na detail(v súvislosti s opisom)

-v závere prvky vitalizmu(striedanie dňa a noci, prchavosť chvíle...)

Miroslav Válek: Domov sú ruky, na ktorých smieš plakať

- polytématická báseň = pásmo

Apollinaire

Válek

viac tém

témy súvisia s ľudskými hodnotami

rôzne maličkosti

novelizovanie – vyrovnávanie duchovných hodnôt a materiálov

- žáner modernej poézie väčšieho rozsahu

- boj proti fašizmu

- zobrazený cez tragédiu „13-ročnej“ lásky

- kontrast a pararela – základný výstavbový princíp

- používanie princípu opačného pohľadu na vec – pivonky rastú koreňmi nahor

- výrazné úvahové prvky

Charakteristika:

- zdôrazňovanie obraznosť, polytématickosť, množstvo tém, voľné riadenie motívov

- voľné spájanie tématických rôznorodých veršov

- pre pásmo príznačný voľný verš – Apollinaire

- voľný verš – verš modernej poézie

- vz. v poézii symbolistov

- pripomína nám skôr vetu ako verš

- nemá rovnaký počet slabík

- nemusí mať rým

- nečlení sa na opakujúce sa veršové celky, zhodné stropy

- vo veršoch sú odkazy na historické reálie (udalosti, osobnosti,...)

  1. Udalosti

- Osvienčim – koncetrák Poľsko

- Kremnica – na SR vraždenie ľudí 2. Svet. vojna – vyplýva z nej tragika

- Lidice – ČR vraždenie

- 1. Púnska vojna – medzi Kartágoma Rímom

  1. Osobnosti

- Johanes Althaus – starosta Eudemu (mesto v DE)

- nemecký filozof a politológ

„Panovník má vládnuť len so súhlasom ľudu. Musí rešpektovať prirodzené práva človeka, najmä právo na slobodu. Ak to vládca nerešpektuje, treba ho zosadiť.“

V 2. SV sa porušovalo

- príbeh sa odohráva v Česku – odvádzajú ich do koncentračného tábora

- viac epických zložiek – príbeh lásky z pásma

- Ivan Hrozný – učiteľ dejepisu – smrť – siahol si na život

- nemohol pozerať na to, čo sa deje

- jeho smrť je v texte opísaná ako smrť úličníka

- už to má za sebou narozdiel od ostatných

- spájanie slov vzdialených významov (ostrý výkrik sviec, tiché bratstvo kľúčov, čierne lampy hviezd)

→obraz vojny

- tragická báseň – spoločenská tragédia – tragický osud židovského obyvateľstva

- tragický tón

- symbol rúk – ruky prázdne a čakajúce volajúce o pomoc, ktoré vytvárajú dejiny

- domov sú ruky, na ktorých smieš plakať, ktoré môžu pritúliť, zohriať, zachrániť, ale aj zabiť

Motívy – vojny, smrť, láska, domov (symbol istoty), spomienky, ruky (prostredníctvom spol. situácii,

Samovražda učiteľa dejepisu)

Prvky emotívnosti – krutosť zobrazená cez smútok detskej lásky

Témy: spomienky, láska, detstvo, domov

- nové postupy, ktoré autor používa na spracovanie tém sú silne emocionálne, novátorské a funkčne zaťažené

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.016 s.
Zavrieť reklamu