Apollinaire a jeho vplyv na svetovú slovenskú poéziu
Typ práce: Učebné poznámky
Jazyk:
Počet zobrazení: 188
Uložení: 11
Apollinaire a jeho vplyv na svetovú slovenskú poéziu
PÁSMO
- Žáner modernej poézie
- Znaky:
- váčší rozsah
- Polytematickosť-voľné riadenie zdanlivo nesúvislých tematických celkov, ktoré zjednocuje len ústredná téma
- zdôrazňovanie básnickej obraznosti
- cestopis
- filmová montáž
- voľné asociácie
- Nápodoba modernej prózy, ktorá je postavená na voľnom prúde vedomia a využívaním asociačných možností jazyka
- Chce byť verejným obrazom myšlienkového pochodu človeka
- Prechádza z jednej témy do druhej
- Spájanie časovo a priestorovo nesúvisiacich motívov
- Striedanie lyrických a epických prvkov
- Miešanie štylistických rovín
- Voľný prúd vedomia
- Prelínanie komickosti a tragickosti, starého a nového, svetského a náboženského
- Je bez interpunkcie(medzi obrazmi je súvislosť, preto chýba)
- Využívanie farebnosti(vyjadrenie emócii, poctiov....)
- Miešanie prvkov reflexie, humoru, vízií, snov a reality
- Nepravidelnosť jednotlivých strof
- Voľný verš
- Lyrický cestopis(putuje z miesta na miesto a opisuje zážitky)
- Predstavitelia: R. Dilong, J. Smrek, česká vlna poetizmu: J. Seifert, J. Wolker
- Apollinaire: Pásmo
-témy: náboženské(vyjadruje svoju vieru v Boha); mytológia(kontrast k nábož.)
-kontrast:
- Boh x diabol
- Príroda v kontraste s civilizačnými motívmi
-eufónia verša = zvukosled- zvuková výstavba literárneho diela
-zobrazovanie maličkostí
-kombinácia lyrických a epických prvkov
-prelínanie slohových postupov a útvarov
-dynamickosť- pocit, že báseň je v pohybe
-prelínanie mnohých motívov: biblický, mytologický, motív všednosti, blúdenia, ženy a lásky(v rôznych podobách)
-vonkajšia kompozícia: NEPRAVIDELNÁ
-rým: postupný(AABBC)
-jazykové štýly: vyšší, nižsí
-slohové postupy: úvahový, opisný, rozprávací
-slohové útvary: úvaha, opis s prvkami rozprávanie, opis s dejovým rámcom, porovnávanie
-rôznoslabičnosť
-porovnávanie starého a nového sveta(1. sloha)
-znaky impresionizmu(2. sloha)-prchavosť chvíle, sluchový vnem
-kladie dôraz na detail(v súvislosti s opisom)
-v závere prvky vitalizmu(striedanie dňa a noci, prchavosť chvíle...)
Miroslav Válek: Domov sú ruky, na ktorých smieš plakať
- polytématická báseň = pásmo
Apollinaire | Válek |
viac tém | témy súvisia s ľudskými hodnotami |
rôzne maličkosti | novelizovanie – vyrovnávanie duchovných hodnôt a materiálov |
- žáner modernej poézie väčšieho rozsahu
- boj proti fašizmu
- zobrazený cez tragédiu „13-ročnej“ lásky
- kontrast a pararela – základný výstavbový princíp
- používanie princípu opačného pohľadu na vec – pivonky rastú koreňmi nahor
- výrazné úvahové prvky
Charakteristika:
- zdôrazňovanie obraznosť, polytématickosť, množstvo tém, voľné riadenie motívov
- voľné spájanie tématických rôznorodých veršov
- pre pásmo príznačný voľný verš – Apollinaire
- voľný verš – verš modernej poézie
- vz. v poézii symbolistov
- pripomína nám skôr vetu ako verš
- nemá rovnaký počet slabík
- nemusí mať rým
- nečlení sa na opakujúce sa veršové celky, zhodné stropy
- vo veršoch sú odkazy na historické reálie (udalosti, osobnosti,...)
- Udalosti
- Osvienčim – koncetrák Poľsko
- Kremnica – na SR vraždenie ľudí 2. Svet. vojna – vyplýva z nej tragika
- Lidice – ČR vraždenie
- 1. Púnska vojna – medzi Kartágoma Rímom
- Osobnosti
- Johanes Althaus – starosta Eudemu (mesto v DE)
- nemecký filozof a politológ
„Panovník má vládnuť len so súhlasom ľudu. Musí rešpektovať prirodzené práva človeka, najmä právo na slobodu. Ak to vládca nerešpektuje, treba ho zosadiť.“
V 2. SV sa porušovalo
- príbeh sa odohráva v Česku – odvádzajú ich do koncentračného tábora
- viac epických zložiek – príbeh lásky z pásma
- Ivan Hrozný – učiteľ dejepisu – smrť – siahol si na život
- nemohol pozerať na to, čo sa deje
- jeho smrť je v texte opísaná ako smrť úličníka
- už to má za sebou narozdiel od ostatných
- spájanie slov vzdialených významov (ostrý výkrik sviec, tiché bratstvo kľúčov, čierne lampy hviezd)
→obraz vojny
- tragická báseň – spoločenská tragédia – tragický osud židovského obyvateľstva
- tragický tón
- symbol rúk – ruky prázdne a čakajúce volajúce o pomoc, ktoré vytvárajú dejiny
- domov sú ruky, na ktorých smieš plakať, ktoré môžu pritúliť, zohriať, zachrániť, ale aj zabiť
Motívy – vojny, smrť, láska, domov (symbol istoty), spomienky, ruky (prostredníctvom spol. situácii,
Samovražda učiteľa dejepisu)
Prvky emotívnosti – krutosť zobrazená cez smútok detskej lásky
Témy: spomienky, láska, detstvo, domov
- nové postupy, ktoré autor používa na spracovanie tém sú silne emocionálne, novátorské a funkčne zaťažené
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Guillaume Apollinaire | Ostatné | 230 slov |