Moderné podoby narácie v próze 20. storočia

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: tatiania (16)
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 17.04.2024
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 783 slov
Počet zobrazení: 150
Tlačení: 14
Uložení: 14

Moderné podoby narácie v próze 20. storočia

Franz Kafka

- predstaviteľ pražskej nemeckej literatúry (súčasť nemeckej)

- má veľkú chuť experimentovať so svojimi textami

- píše aj texty, v kt. sa odráža politická a spol. situácia

- 3 veľké vplyvy v tvorbe:

  • otec – správal sa despoticky –-› psychicky to Kafku poznačilo –-› odzrkadlilo sa to aj v texte Premena
  • choroba – tuberkulóza – blížiaca sa smrť –-› cítiť to v textoch
  • plachosť – bol psychicky labilný, liečil sa u psychiatra (najvýraznejšia je v Premene)

- v textoch zobrazuje:

  • pocit izolovanosti, odcudzenia
  • problém jednotlivca a spoločnosti
  • vnútorný nepokoj
  • túžbu po niečom, o čom vie, že to nedosiahne
  • sústredenie sa na vlastný vnútorný svet

- tvorba:

  • romány (Amerika, Proces, Zámok)
  • krátke práce (Premena)
  • texty dokumentárneho charakteru (List otcovi –-› 21 listov)
  • aforizmy (Aforizmy)

- píše texty plné rozpadu osobnosti, konca, krízy či stroskotania, aktuálne v každej dobe, nadčasové, mimo určitého priestoru

- ovplyvnený existencializmom

  • zaoberá sa bytím, osobnosťou jednotlivca, zachytáva jeho bezvýchodiskovosť
  • mnohokrát zobrazuje človeka v absurdnej situácii

- mení realitu na symbol a metaforu

Proces

Bankového prokuristu Jozefa K. prekvapia v deň jeho 30. narodenín hneď po prebudení dvaja neznámi muži, ktorí ho zatýkajú a oznamujú mu, že sa proti nemu začne proces. Zatknutého ponechajú na slobode, proces však ďalej pokračuje vyšetrovaním v záhadnom podkroví starého činžiaka. Jozef K. sa usiluje o ukončenie nezmyselného procesu, lebo ho súdia pre neznáme obvinenie. Súdna mašinéria však mechanicky pracuje ďalej. Jozefa K., ktorý nikdy neuvidí svojich sudcov, neskutočný proces stále viac pohlcuje. O absurdnom správaní sa dozvedajú ďalší ľudia. Pri návšteve chrámu, kde mal sprevádzať talianskeho zákazníka, sa Jozef K. stretne s duchovným, ktorý mu oznamuje, že všetky deje sú súčasťou procesu. V predvečer 31. narodenín 2 muži hrdinu odvedú do opusteného lomu za mestom, kde ho bez toho, aby sa bránil prebodnú a umiera ako pes.

  • román má 10 kapitol – sú označené číslom a heslovite približujú obsah,
  • písaný je v 3. osobe, ale príbeh sa rozvíja z pozície hlavného hrdinu – realitu vnímame jeho očami,
  • K. je podrobený procesu, no nemôže ho ovplyvniť,
  • platí daň za vlastnú redukovanosť, ktorú pripustil stereotypným životom, svojou staromládeneckou izolovanosťou, chladným vzťahom k matke, indiferentným vzťahom k milenke, ktorá je pre neho iba telesným objektom,
  • je zároveň obeťou mechanizmu, ktorý nemôže ovplyvniť ani zmeniť,
  • dejová línia je slabá – spojovací článok – J. K.
  • rozprávač nekomentuje činy, len ich zachytáva,
  • kontrast – absurdná situácia X pokojné správanie
  • - životu nebezpečná chvíľa X banálne reči, opis predmetov
  • priestor – miestnosť – väzenie,
  • časté sú dlhé monológy,
  • autor do detailov zachytil prostredie, postavy, hroziaci proces, ale detaily pospájal do absurdných spojení, realita je obrátená hore nohami,
  • hrdina je osamotený,
  • nie je vinný, ale vnútorne si priznáva vinu za niečo, čo sa nedá postrehnúť, pretože prijíma obvinenie a o chvíľu sa tomu bráni

- PREMENA

rozbor bude v piatok na hodine

James Joyce

- írsky spisovateľ

- ULYSSES (ODYSEUS)

  • experimentátorskú líniu vytvára pomocou:
    • prúdu vedomia

- prienik do vedomia, podvedomia cez nezoradené, spontánne myšlienky

- snaha vyjadriť pocity, myšlienky, spomienky v „surovom“ stave, ako sa v nás rodia a prepletajú

  • metódy vnútorného monológu

- zachytávajú sa nevyslovené a zmätené pocity

  • prienik do psychiky postáv
  • dejová línia nie je výrazná
  • nachádzajú sa tu prvky:
    • starovekej lit. – alegorické mýty, postava, dej. línia (ako putovanie Odysea)
    • stredovekej lit. – idealizované typizovanie, transcendentálnosť, alegória
    • baroka – pompéznosť, patetickosť, dekoratívnosť
    • humanizmu & renesancie – individualizmus, racionalizmus, senzualizmus
    • osvietenstva – vedecké poznanie, encyklopedickosť
    • romantizmu – romantické snenie
    • realizmu –-› naturalizmus, realistická detailnosť
    • moderny – symbolizmus, futuristické predstavy, surrealistické podvedomie
  • inšpirácia: Flaubertom, Maupassantom, Ibsenom, Čechovom, Homérom, Dante Alighierim
  • je to analytický román, strieda sa realita s fantáziou
  • vedomie a podvedomie sú si rovnocenné a sú rovnako zastúpené v texte
  • čas: 16. 6. 1904, 8:00 – 17. 6. 1904, 8:00
  • postava: bezvýznamný človek: Leopold Bloom
    • národnosťou bol Žid
    • venuje sa banálnym veciam, chodí po Dubline ––› prostredníctvom neho spoznávame mikrokozmos tohto mesta
    • predstavuje Odysea (putovanie Blooma je ako putovanie Odysea, keď sa vracal z Tróje do Itaky)
    • stretáva Stephena Dedalusa (= Telemachos, Odyseov syn) –-› výrazný intelektuál, učiteľ a spisovateľ
    • jeho žena sa volá Molly (= Penelopa, Odyseova žena) –-› je takisto vyčkávajúca ako Penelopa, keď čakala Odysea
    • so Stephenom sa stretáva vo verejnom dome, ujme sa ho a ponúka mu nocľah u neho doma –-› Stephen odmieta –-› potom sa už dozvedáme len to, že Bloom si líha k manželke ––› odohráva sa monológ v Bloomovej hlave
  • kompozícia: 3 veľké časti
    • odlíšené podľa miesta a času, v kt. sa odohrávajú
    • členia sa na menšie epizódy
  • časť
    • Bloom blúdi Dublinom
    • Stephen (Telemachos) sa ho vydáva hľadať
  • časť
    • najviac sa tu experimentuje
    • dochádza tu k stretnutiu Blooma a Stephena (Odysea so synom)
  • časť
    • 3 kategórie
  1. prozaická časť
  2. interview
  3. nekonečná veta = podvedomá veta Leopolda Blooma = erotický sen (má viac ako 40 strán) –-› v tej chvíli, keď sa Bloom vráti späť k svojej žene Molly
  • využíva slovné hračky: hra otázka - odpoveď
  • množstvo synkretizmu: druhový aj žánrový

- dialóg, pasáže „bez servítky“, listy, báseň, novinové články, notová osnova (pieseň), pokladničný bloček

- rozprávanie, opis, charakteristika, novinársky štýl

- riekanky, divadelná hra (so scénickými poznámkami) – hra otázok a odpovedí

- úvahy nad otázkami: závisť, žiarlivosť, zhovievavosť, vyrovnanosť

  • využíva poznatky encyklopedického charakteru z histórie, filozofie, botaniky, ekonomiky, biológie, chémie, medicíny a astronómie
  • obohatený o citáty v jazykoch: latinčina, nemčina, hebrejčina, taliančina, francúzština, španielčina, maďarčina, ruština, jidiš

- tematicky veľmi bohatý materiál

- snaha o posilnenie detailov

- rozprávanie v 1. a aj 3. osobe

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.016 s.
Zavrieť reklamu