Moderné podoby narácie v próze 20. storočia
Typ práce: Učebné poznámky
Jazyk:
Počet zobrazení: 150
Uložení: 14
Moderné podoby narácie v próze 20. storočia
Franz Kafka
- predstaviteľ pražskej nemeckej literatúry (súčasť nemeckej)
- má veľkú chuť experimentovať so svojimi textami
- píše aj texty, v kt. sa odráža politická a spol. situácia
- 3 veľké vplyvy v tvorbe:
- otec – správal sa despoticky –-› psychicky to Kafku poznačilo –-› odzrkadlilo sa to aj v texte Premena
- choroba – tuberkulóza – blížiaca sa smrť –-› cítiť to v textoch
- plachosť – bol psychicky labilný, liečil sa u psychiatra (najvýraznejšia je v Premene)
- v textoch zobrazuje:
- pocit izolovanosti, odcudzenia
- problém jednotlivca a spoločnosti
- vnútorný nepokoj
- túžbu po niečom, o čom vie, že to nedosiahne
- sústredenie sa na vlastný vnútorný svet
- tvorba:
- romány (Amerika, Proces, Zámok)
- krátke práce (Premena)
- texty dokumentárneho charakteru (List otcovi –-› 21 listov)
- aforizmy (Aforizmy)
- píše texty plné rozpadu osobnosti, konca, krízy či stroskotania, aktuálne v každej dobe, nadčasové, mimo určitého priestoru
- ovplyvnený existencializmom
- zaoberá sa bytím, osobnosťou jednotlivca, zachytáva jeho bezvýchodiskovosť
- mnohokrát zobrazuje človeka v absurdnej situácii
- mení realitu na symbol a metaforu
Proces
Bankového prokuristu Jozefa K. prekvapia v deň jeho 30. narodenín hneď po prebudení dvaja neznámi muži, ktorí ho zatýkajú a oznamujú mu, že sa proti nemu začne proces. Zatknutého ponechajú na slobode, proces však ďalej pokračuje vyšetrovaním v záhadnom podkroví starého činžiaka. Jozef K. sa usiluje o ukončenie nezmyselného procesu, lebo ho súdia pre neznáme obvinenie. Súdna mašinéria však mechanicky pracuje ďalej. Jozefa K., ktorý nikdy neuvidí svojich sudcov, neskutočný proces stále viac pohlcuje. O absurdnom správaní sa dozvedajú ďalší ľudia. Pri návšteve chrámu, kde mal sprevádzať talianskeho zákazníka, sa Jozef K. stretne s duchovným, ktorý mu oznamuje, že všetky deje sú súčasťou procesu. V predvečer 31. narodenín 2 muži hrdinu odvedú do opusteného lomu za mestom, kde ho bez toho, aby sa bránil prebodnú a umiera ako pes.
- román má 10 kapitol – sú označené číslom a heslovite približujú obsah,
- písaný je v 3. osobe, ale príbeh sa rozvíja z pozície hlavného hrdinu – realitu vnímame jeho očami,
- K. je podrobený procesu, no nemôže ho ovplyvniť,
- platí daň za vlastnú redukovanosť, ktorú pripustil stereotypným životom, svojou staromládeneckou izolovanosťou, chladným vzťahom k matke, indiferentným vzťahom k milenke, ktorá je pre neho iba telesným objektom,
- je zároveň obeťou mechanizmu, ktorý nemôže ovplyvniť ani zmeniť,
- dejová línia je slabá – spojovací článok – J. K.
- rozprávač nekomentuje činy, len ich zachytáva,
- kontrast – absurdná situácia X pokojné správanie
- - životu nebezpečná chvíľa X banálne reči, opis predmetov
- priestor – miestnosť – väzenie,
- časté sú dlhé monológy,
- autor do detailov zachytil prostredie, postavy, hroziaci proces, ale detaily pospájal do absurdných spojení, realita je obrátená hore nohami,
- hrdina je osamotený,
- nie je vinný, ale vnútorne si priznáva vinu za niečo, čo sa nedá postrehnúť, pretože prijíma obvinenie a o chvíľu sa tomu bráni
- PREMENA
rozbor bude v piatok na hodine
James Joyce
- írsky spisovateľ
- ULYSSES (ODYSEUS)
- experimentátorskú líniu vytvára pomocou:
- prúdu vedomia
- prienik do vedomia, podvedomia cez nezoradené, spontánne myšlienky
- snaha vyjadriť pocity, myšlienky, spomienky v „surovom“ stave, ako sa v nás rodia a prepletajú
- metódy vnútorného monológu
- zachytávajú sa nevyslovené a zmätené pocity
- prienik do psychiky postáv
- dejová línia nie je výrazná
- nachádzajú sa tu prvky:
- starovekej lit. – alegorické mýty, postava, dej. línia (ako putovanie Odysea)
- stredovekej lit. – idealizované typizovanie, transcendentálnosť, alegória
- baroka – pompéznosť, patetickosť, dekoratívnosť
- humanizmu & renesancie – individualizmus, racionalizmus, senzualizmus
- osvietenstva – vedecké poznanie, encyklopedickosť
- romantizmu – romantické snenie
- realizmu –-› naturalizmus, realistická detailnosť
- moderny – symbolizmus, futuristické predstavy, surrealistické podvedomie
- inšpirácia: Flaubertom, Maupassantom, Ibsenom, Čechovom, Homérom, Dante Alighierim
- je to analytický román, strieda sa realita s fantáziou
- vedomie a podvedomie sú si rovnocenné a sú rovnako zastúpené v texte
- čas: 16. 6. 1904, 8:00 – 17. 6. 1904, 8:00
- postava: bezvýznamný človek: Leopold Bloom
- národnosťou bol Žid
- venuje sa banálnym veciam, chodí po Dubline ––› prostredníctvom neho spoznávame mikrokozmos tohto mesta
- predstavuje Odysea (putovanie Blooma je ako putovanie Odysea, keď sa vracal z Tróje do Itaky)
- stretáva Stephena Dedalusa (= Telemachos, Odyseov syn) –-› výrazný intelektuál, učiteľ a spisovateľ
- jeho žena sa volá Molly (= Penelopa, Odyseova žena) –-› je takisto vyčkávajúca ako Penelopa, keď čakala Odysea
- so Stephenom sa stretáva vo verejnom dome, ujme sa ho a ponúka mu nocľah u neho doma –-› Stephen odmieta –-› potom sa už dozvedáme len to, že Bloom si líha k manželke ––› odohráva sa monológ v Bloomovej hlave
- kompozícia: 3 veľké časti
- odlíšené podľa miesta a času, v kt. sa odohrávajú
- členia sa na menšie epizódy
- časť
- Bloom blúdi Dublinom
- Stephen (Telemachos) sa ho vydáva hľadať
- časť
- najviac sa tu experimentuje
- dochádza tu k stretnutiu Blooma a Stephena (Odysea so synom)
- časť
- 3 kategórie
- prozaická časť
- interview
- nekonečná veta = podvedomá veta Leopolda Blooma = erotický sen (má viac ako 40 strán) –-› v tej chvíli, keď sa Bloom vráti späť k svojej žene Molly
- využíva slovné hračky: hra otázka - odpoveď
- množstvo synkretizmu: druhový aj žánrový
- dialóg, pasáže „bez servítky“, listy, báseň, novinové články, notová osnova (pieseň), pokladničný bloček
- rozprávanie, opis, charakteristika, novinársky štýl
- riekanky, divadelná hra (so scénickými poznámkami) – hra otázok a odpovedí
- úvahy nad otázkami: závisť, žiarlivosť, zhovievavosť, vyrovnanosť
- využíva poznatky encyklopedického charakteru z histórie, filozofie, botaniky, ekonomiky, biológie, chémie, medicíny a astronómie
- obohatený o citáty v jazykoch: latinčina, nemčina, hebrejčina, taliančina, francúzština, španielčina, maďarčina, ruština, jidiš
- tematicky veľmi bohatý materiál
- snaha o posilnenie detailov
- rozprávanie v 1. a aj 3. osobe