Moderné podoby narácie v próze 20. storočia
Moderné podoby narácie v próze 20. storočia
Franz Kafka
- predstaviteľ pražskej nemeckej
literatúry (súčasť nemeckej)
- má veľkú chuť experimentovať so svojimi textami
- píše aj texty, v kt. sa odráža politická
a spol. situácia
- 3 veľké vplyvy v tvorbe:
- otec – správal sa despoticky –-› psychicky to Kafku
poznačilo –-› odzrkadlilo sa to aj v texte Premena
- choroba – tuberkulóza – blížiaca sa smrť –-› cítiť to
v textoch
- plachosť – bol psychicky labilný, liečil sa u psychiatra (najvýraznejšia je v Premene)
-
v textoch zobrazuje:
- pocit izolovanosti, odcudzenia
- problém jednotlivca a spoločnosti
- vnútorný
nepokoj
- túžbu po niečom, o čom vie, že to nedosiahne
- sústredenie sa na vlastný vnútorný svet
-
tvorba:
- romány (Amerika, Proces, Zámok)
- krátke práce (Premena)
- texty dokumentárneho charakteru (List otcovi –-› 21
listov)
- aforizmy (Aforizmy)
- píše texty plné rozpadu osobnosti, konca, krízy či stroskotania, aktuálne v každej dobe,
nadčasové, mimo určitého priestoru
- ovplyvnený existencializmom
- zaoberá sa bytím, osobnosťou jednotlivca, zachytáva jeho
bezvýchodiskovosť
- mnohokrát zobrazuje človeka v absurdnej situácii
- mení realitu na symbol
a metaforu
Proces
Bankového prokuristu Jozefa K. prekvapia v deň jeho 30. narodenín hneď po prebudení
dvaja neznámi muži, ktorí ho zatýkajú a oznamujú mu, že sa proti nemu začne proces. Zatknutého ponechajú na slobode, proces však ďalej
pokračuje vyšetrovaním v záhadnom podkroví starého činžiaka. Jozef K. sa usiluje o ukončenie nezmyselného procesu, lebo ho súdia pre
neznáme obvinenie. Súdna mašinéria však mechanicky pracuje ďalej. Jozefa K., ktorý nikdy neuvidí svojich sudcov, neskutočný proces stále
viac pohlcuje. O absurdnom správaní sa dozvedajú ďalší ľudia. Pri návšteve chrámu, kde mal sprevádzať talianskeho zákazníka, sa Jozef
K. stretne s duchovným, ktorý mu oznamuje, že všetky deje sú súčasťou procesu. V predvečer 31. narodenín 2 muži hrdinu odvedú do
opusteného lomu za mestom, kde ho bez toho, aby sa bránil prebodnú a umiera ako pes.
- román má 10 kapitol – sú označené
číslom a heslovite približujú obsah,
- písaný je v 3. osobe, ale príbeh sa rozvíja z pozície hlavného hrdinu – realitu
vnímame jeho očami,
- K. je podrobený procesu, no nemôže ho ovplyvniť,
- platí daň za vlastnú redukovanosť,
ktorú pripustil stereotypným životom, svojou staromládeneckou izolovanosťou, chladným vzťahom k matke, indiferentným vzťahom k milenke,
ktorá je pre neho iba telesným objektom,
- je zároveň obeťou mechanizmu, ktorý nemôže ovplyvniť ani
zmeniť,
- dejová línia je slabá – spojovací článok – J. K.
- rozprávač nekomentuje činy, len ich
zachytáva,
- kontrast – absurdná situácia X pokojné správanie
- - životu nebezpečná chvíľa X banálne reči,
opis predmetov
- priestor – miestnosť – väzenie,
- časté sú dlhé monológy,
- autor do detailov
zachytil prostredie, postavy, hroziaci proces, ale detaily pospájal do absurdných spojení, realita je obrátená hore
nohami,
- hrdina je osamotený,
- nie je vinný, ale vnútorne si priznáva vinu za niečo, čo sa nedá postrehnúť,
pretože prijíma obvinenie a o chvíľu sa tomu bráni
- PREMENA
rozbor bude v piatok na
hodine
James Joyce
- írsky spisovateľ
- ULYSSES
(ODYSEUS)
- experimentátorskú líniu vytvára pomocou:
- prienik do
vedomia, podvedomia cez nezoradené, spontánne myšlienky
- snaha vyjadriť pocity, myšlienky, spomienky v „surovom“ stave, ako sa
v nás rodia a prepletajú
- metódy vnútorného monológu
- zachytávajú sa nevyslovené a zmätené
pocity
- prienik do psychiky postáv
- dejová línia nie je výrazná
- nachádzajú sa tu prvky:
- starovekej
lit. – alegorické mýty, postava, dej. línia (ako putovanie Odysea)
- stredovekej lit. – idealizované typizovanie,
transcendentálnosť, alegória
- baroka – pompéznosť, patetickosť, dekoratívnosť
- humanizmu &
renesancie – individualizmus, racionalizmus, senzualizmus
- osvietenstva – vedecké poznanie,
encyklopedickosť
- romantizmu – romantické snenie
- realizmu –-› naturalizmus, realistická
detailnosť
- moderny – symbolizmus, futuristické predstavy, surrealistické podvedomie
- inšpirácia: Flaubertom,
Maupassantom, Ibsenom, Čechovom, Homérom, Dante Alighierim
- je to analytický román, strieda sa realita
s fantáziou
- vedomie a podvedomie sú si rovnocenné a sú rovnako zastúpené v texte
- čas: 16. 6. 1904, 8:00 – 17. 6. 1904,
8:00
- postava: bezvýznamný človek: Leopold Bloom
- národnosťou bol Žid
- venuje sa banálnym veciam, chodí po Dubline
––› prostredníctvom neho spoznávame mikrokozmos tohto mesta
- predstavuje Odysea (putovanie Blooma je ako putovanie Odysea, keď sa
vracal z Tróje do Itaky)
- stretáva Stephena Dedalusa (= Telemachos, Odyseov syn) –-› výrazný intelektuál, učiteľ
a spisovateľ
- jeho žena sa volá Molly (= Penelopa, Odyseova žena) –-› je takisto vyčkávajúca ako Penelopa, keď čakala
Odysea
- so Stephenom sa stretáva vo verejnom dome, ujme sa ho a ponúka mu nocľah u neho doma –-› Stephen odmieta –-› potom sa už
dozvedáme len to, že Bloom si líha k manželke ––› odohráva sa monológ v Bloomovej hlave
- kompozícia: 3 veľké
časti
- odlíšené podľa miesta a času, v kt. sa odohrávajú
- členia sa na menšie epizódy
-
časť
- Bloom blúdi Dublinom
- Stephen (Telemachos) sa ho vydáva hľadať
- časť
- najviac sa tu
experimentuje
- dochádza tu k stretnutiu Blooma a Stephena (Odysea so synom)
- časť
- prozaická časť
- interview
- nekonečná veta = podvedomá veta Leopolda Blooma = erotický sen
(má viac ako 40 strán) –-› v tej chvíli, keď sa Bloom vráti späť k svojej žene Molly
- využíva slovné hračky: hra
otázka - odpoveď
- množstvo synkretizmu: druhový aj žánrový
- dialóg, pasáže „bez servítky“, listy, báseň,
novinové články, notová osnova (pieseň), pokladničný bloček
- rozprávanie, opis, charakteristika, novinársky štýl
- riekanky,
divadelná hra (so scénickými poznámkami) – hra otázok a odpovedí
- úvahy nad otázkami: závisť, žiarlivosť, zhovievavosť,
vyrovnanosť
- využíva poznatky encyklopedického charakteru z histórie, filozofie, botaniky, ekonomiky, biológie, chémie,
medicíny a astronómie
- obohatený o citáty v jazykoch: latinčina, nemčina, hebrejčina, taliančina, francúzština,
španielčina, maďarčina, ruština, jidiš
- tematicky veľmi bohatý materiál
- snaha o posilnenie detailov
-
rozprávanie v 1. a aj 3. osobe
Zones.sk – Zóny pre každého študenta