Lyrizovaná próza a naturizmus

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: tatiania (16)
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 17.04.2024
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 260 slov
Počet zobrazení: 292
Tlačení: 17
Uložení: 23

Lyrizovaná próza a naturizmus

  • po roku 1918 nové tendencie v literatúre
  • publikuje sa v časopisoch Svojeť a Mladé Slovensko
  • rozvoj v 4 líniách:
    1. ornamentálna próza
    2. lyricky tvarovaná próza
    3. literárny naturizmus – próza naturizmu
    4. básnici sujetu

Lyricky tvarovaná próza

  • dominanta - expresionisticko-senzualistická epika
    • o jestvovaní
    • sociálne témy
    • vnemy, psychologizácia postáv
    • konflikty sa riešia harmonicky
  • nadviazala na realizmus
  • najvýraznejší žáner: anekdotická novela
  • autori: C. Hronský, J. Horák, Mária Topoľská, J. Bodenek

Literárny naturizmus:

  • dominanta – rozprávkovo-mýtický epický princíp
  • nadviazal na romantizmus: dôraz na dedinské prostredie spracúvajú sa len niektoré témy a motívy
  • najvýraznejší žáner: romantická baladická rozprávka a novela
  • autori: Chrobák, M. Figuli, Ľ. Ondrejov, F. Švantner

Básnici sujetu

  • dominanta - imaginatívno-intelektuálny realizmus
  • nadviazali na tvorbu E. Zolu (naturalizmus)
  • najvýraznejší žáner: reflexívna esej
  • autori: Červeň → Modrá katedrála, P. Karvaš

Naturizmus

  • 1937 = medzník naturizmu
    • Figuli - Pokušenie (zb. noviel)
    • Chrobák – Drak sa vracia
    • Ľ. Ondrejov - Zbojnícka mladosť
  • vetva expresionizmu
  • lyrizácia postáv a jazyka
  • zobrazuje človeka bezprostredne spojeného s prírodou
  • záchrana pred skazeným svetom
  • všetky príbehy sú v dedinskom prostredí
  • lyrizmus sa prejavuje v plnej miere: opis, dej, vykresľovanie postáv, rozprávač
  • Ja - rozprávanie
  • hrdina je individualista, kt. spoločnosť zavrhla
  • hrdina je často rozprávačom a zapadá do dedinského prostredia
  • čas:
  • biologický (skoro ráno, ráno, večer, neskoro večer) – striedanie ročných období, vyčlenený vekom postáv, prírodou
  • historický - nie je prítomný
  • psychika jednotlivca je založená na pudovom
  • žánre: krátke epické príbehy (poviedky, novely)
  • dôležité je prežívanie
  • svet sa delí na:
    • TAM HORE - príroda, útek od reality, čistota, pokoj; človek sa cíti sám, ale šťastný v bezprostrednom spojení s prírodou
  • TAM DOLE - dedina, mestečko, skazení ľudia, dedina je nečistá, plná klamstva a odcudzenia
  • rozprávkovosť a mýtickosť:
    • dobro víťazí nad zlom
    • nadprirodzené schopnosti postáv
    • magické čísla 3 a 7

Drak sa vracia

  • žáner: naturistická novela alebo rozprávka
  • kompozícia: 12 kapitol + epilóg
  • rozprávač:
  • Er – forma (dedina, Šimon, oči Evy)
  • Ja – forma (Eva rozpráva ako babka svojmu vnúčikovi ako príbeh svojej mladosti)
  • My – rozprávanie (autor priberá do textu čitateľa)
  • motívy: tajomstvo, rozprávkový
  • príbeh nie je podaný chronologicky
  • epizodické odbočenia a retrospektívy
  • kompozícia: komplikovaná
  • motto: „ Hľadanie stratenej cti, lásky a dôvery ľudí tvorí vhodnú látku pre hrdinskú rozprávku.“ = kľúčové slová motta sú témou diela
  • rámcovanie deja: postava Evy
    • v úvode mladá, čaká muža Šimona Jariabka
    • v závere stará, rozpráva rozprávku
  • konfikty:

jednotlivec X spoločnosť

Drak X Šimon Jariabek- podpálil Drakovi chatu (dôvod - nedôvera)

Šimon X Eva – postavy sú mlčanlivé

Eva X Drak - kvôli mlčanlivosti

Eva X dedina – vydávala sa bez venčeka na kroji, lebo už bola tehotná

vina X nevina

napätie dediny X vnútorný Drakov pokoj

  • témy: vysoké témy- nekomunikuje sa o nich, ale nájdeme ich v texte = láska, česť, morálka, priateľstvo
  • funkcia prírody: dotvára atmosféru, spolučiniteľ na deji
  • hrdina: individualista, človek prírody, sám proti celej dedine
  • 3 príchody Draka do dediny:
    1. v mladosti
    2. v dospelosti
    3. so stádom
  • priestor príbehu:
    1. TAM HORE – príroda – keď zachraňuje lastovičky, sám, šťastný, slobodný
    2. TAM DOLE – dedina - bojí sa ho, obviňuje ho zo všetkého zlého
      • priestor hlavných postáv: priestor Draka a Šimona sú odlišné

↓ ↓

cez obrazy (vizuálne) psychologický pohľad

vizuálne vnímanie prostredia:

  • čierna silueta zasadená do svetlého prostredia
  • práca s farbami a svetlom pri príchode Draka
  • dramatickosť a napätie stúpa
  • kontrastnosť postáv:
  • Drak
    • vnútorne kontrastná postava
    • vo vnútri: citlivý, čestný, priamy, odvážny
    • navonok: symbol zla pre dedinu
  • Eva
    • vydatá za Šimona, miluje Draka
    • nežije život, len ho prežíva
    • vnútorne trpí
    • kontrastná postava
    • zastúpenie rozprávkového a magického
      • viera v nadprirodzené javy
      • víťazstvo dobra nad zlom (túžba človeka žiť s dedinou zvíťazila nad nevraživosťou dediny)
    • expresivita textu - Šimon ide vraždiť a zastaví ho príroda
    • magické čísla: 3 (príchody Draka odnikiaľ = tajomné), 7
    • koniec príbehu – hrdina vykonáva hrdinský čin (zachraňuje stádo)
    • motívy diela:
  • viny a trestu = mravné dielo
  • rozprávkový
  • tajomnosť
    • čas: biologický – postavy vykonávajú veci skoro ráno, neskoro večer - tajomnosť
    • tón novely:
  • lyrický
  • rozprávkový
  • baladický
    • postavenie ženy = je mužovou korisťou (chápeme v zmysle telesnom)
    • charakteristika postáv :
      • Drak
        • tajomný hrdina, nositeľ vlastností naturizmu
        • hľadá svoje miesto
        • iný od ostatných - pôvodom, zjavom, oblečením, vlastnosťami
        • má rád 2 ženy - Eva, na kt. postupne zabúda, ale je vrytá do pamäti
        • ľúbi Zošku (Poľka)
        • mal chuť usadiť sa v dedine
        • najviac ho trápi boj so Šimonom, aj keď sa ich vzťah v závere urovná
        • udržuje si odstup od žien
      • Šimon
        • obraz dediny, pomstychtivý
        • Drakov protiklad
        • nevie riešiť vzťahy komunikáciou
        • zlá postava až do záveru
        • aktívny
      • Eva
        • pasívna, ľúbi Draka (jednostranný vzťah)
        • návrat do reality po tom, ako si Drak privedie Zošku
        • ľúbi Šimona
        • nekomunikatívna
        • pohybuje sa uprostred – medzi dobrom a zlom
        • zmena v správaní postáv:
          • Drak: 1. samotár, rozprávková postava, zlo, vyvrheľ
  1. reálna postava, včleňuje sa do spoločnosti
  • Eva: ľúbi Draka ( jednostranný vzťah )
  1. ľúbi Šimona
  • Šimon - 1. nenávidí Draka, chce ho zabiť
  1. nájde v Drakovi charakterného človeka
  • richtár – 1. hlúpy
  1. múdry (chápavý, bystrý)
    • jazyk: archaizmy, historizmy

Jozef Cíger-Hronský

  • rád experimentoval s textom
  • zobrazuje jednoduchých ľudí
  • dedinské prostredie
  • sociálno-psychologický realizmus
  • vychádza zo svetového a slov. realizmu – prienik do psychiky postáv
  • vychádza z experimentálnych tendencií
  • línie tvorby:
    1. príklon k realizmu

- písal poviedky (U nás, Domov, Medové srdce)

- kladie dôraz na harmonizáciu medziľudských vzťahov

  • Kukučínovsky zobrazuje dedinu
  1. experiment s textom

- experiment v rámci dediny – zobrazenie vonkajšej skutočnosti v kontraste s vnútorným svetom

- písal krátke poviedkové práce (Sedem sŕdc)

  1. línia prózy naturizmu a lyrizovaná próza (Jozef Mak)
  2. línia s prvkami absurdity (Pisár Gráč – absurdný román)
  3. exilová tvorba (Svet na Trasovisku, Andreas Búr Majster, Na krížnych cestách, Predavač talizmanov)
  • novátorstvo J.C.-Hronského:
    • stratifikácia postáv
      • kladné X záporné
      • domáce (Slováci, Nemci, katolíci) X cudzie (Česi, Rusi, evanjelici)
    • riešenie konfliktu medzi mužom a ženou
      • muži z textov odchádzajú
      • ženy zrádzajú
    • vzťah postáv k Bohu
      • postavy pristupujú k vonkajšej modlitbe
      • po smrti postavy čaká raj, kt. je pre ne darom
    • komentár rozprávača
      • rozprávač prehlušuje postavy (tento typ rozprávača patrí skôr do publicistických textov ako do umeleckých)
    • mlčanlivé postavy
      • muži mlčia a nesú si svoje bremeno a trápenie
      • taktiež mlčia domáci
      • ženy a cudzí sú hluční
      • mlčanlivých postáv je viac ako hlučných

JOZEF MAK

  • sociálno-psychologický román na prelome 19. a 20. storočia
  • v Európe vládne hosp. kríza, bieda, nezamestnanosť
  • autor sa pýta, kto má nádej prežiť
  • príbeh o obyčajnom človeku z obyčajnej dediny Hudákovo
  • fatalistický (osudový) román - životná cesta hl. postáv je vopred daná a postavy sa jej nebránia
  • idea: utrpenie je súčasťou dedinského života, a keď sa človeku nedostáva tak je nešťastný a chýba mu
  • téma: ponor do psychiky prostého človeka na pozadí zložitej spol. situácie
  • pobáda čitateľa k zamysleniu sa nad životom a základnými hodnotami, ktoré ho tvoria
  • hrdina: človek milión

„Trp, Jozef Mak, človek milión si,

nuž vydržíš všetko. Keďže nie je pravda,

že najtvrdší je kameň, najmocnejšia je oceľ,

ale pravda je, že najviac vydrží na svete

obyčajný Jozef Mak.“

  • človek malý, drobný, húževnatý, má vôľu a vnútornú silu
  • je to Jozef Mak alebo hocikto z ľudí, kto sa cíti tak ako on
  • heroizmus (osoba naplnená osobnou vnút. silou)
  • kompozícia: 75 kapitol (začínajú sa lyrickým opisom prírody)
  • príroda
    • je personifikovaná
    • má dôležitú úlohu, pri príchode hl. hrdinu sa vôbec nemení
    • opis prírody sa používa, keď autor opisuje smrť alebo čistotu
  • motív inovate
    • pri postave July, keď zomiera
    • symbolizuje smrť v prírode
    • závoj záhadný a chladný
  • časopriestor
    • čas: obdobie pred 1. svet. Vojnou (1900-1930)
    • priestor: Hudákovo
  • rozprávač: vševediaci - radí postavám a hovorí za ne, vstupuje do deja, v celom texte oslovuje Jozefa Maka menom a priezviskom
  • jazyk: jednoduchý, archaizmy, historizmy, nárečové slová, občasné nem. a maď. výrazy
  • výrazný vplyv expresionizmu
  • autor začína lyrizovať prózu (epitetá, metafory,...)
  • nachádzajú sa tu výrazy zdesenia a hrôzy
  • kontrasty:
  • postavy: Jozef Mak X jeho brat Jano

Maruša (nečistá) X Jula (čistá)

  • činy a city: Jozef, matka X Jozef, dedina

dôvera, láska Jozefa k Maruši X sklamanie z nej

práca Jozefa X strata domu

  • retardácia
  • mnohé veci autor neskôr vysvetľuje
  • pomalé konanie postáv
  • uplatňuje sa mlčanie a hovorenie postáv
    • láska, smrť, nenávisť = vyššie témy (o nich sa nehovorí, len uvažuje)
    • mlčiace postavy = hlavné postavy
    • hovoriace postavy = vedľajšie postavy
  • uplatňuje sa žánrový synkretizmus (próza & piesne)
  • na konci sa nachádza výzva – autor vyzýva Jozefa Maka, aby vstal a šiel ďalej
  • nachádzajú sa tu úvahy o bytí a existencii
  • postavy:
  • postavy sú nositeľmi masiek
  • nepovedia to, čo cítia
  • komunikujú v náznakoch a s veľkými odmlkami
  • Jozef Mak
  • pasívna postava
  • má svoj kríž, ktorý si celý život vláči so sebou
  • mlčanlivá postava, mnohokrát na pokraji
  • znáša svojho brata Jana, kt. ho mláti, ale v podstate ho má rád, lebo mu rozpráva príbehy o mátohách, strigách (magické prvky)
  • keď Jozef odchádza na vojnu Jano mu zoberie dom aj veľkú lásku Marušu –> sklamanie, keď sa vráti z vojny domov (vzplanutie a výbuchy sa odohrávajú len v jeho vnútri)
  • ľúbi Júliu a ona jeho, ale príde na to až keď Júlia umiera
  • celá jeho tragédia vychádza z toho že bol nemanželským synom
  • Jano Mak
  • brat Jozefa Maka
  • tyran, alkoholik
  • vníma Jozefa ako príťaž a hanbu
  • má rád prírodu
  • Maruša
    • najexpresionistickejšia postava v rámci slov. literatúry
    • krásna, usilovná, pracovitá, ale alkohol a choroba ju zmení na škaredú, zlú a nepríjemnú
    • ľúbi Jozefa – spočiatku aj on ju, ale Maruša ho zradí, lebo sa zblíži po jeho odchode s Janom
      • Jula
    • škaredá, ale má dobré srdce
    • citlivá, dobrá
    • slúžila svojim 3 sestrám –> mala sa stať starou dievkou no napokon si vzala Jozefa Maka, kt. ľúbila
    • umiera vo štvrtok po pondelkovom pôrode, ale s úsmevom na tvári (vedela, že ju Jozef ľúbi)
  • trojitá tragédia:
  • Maruša – opitá sa utopí pri praní bielizne
  • Jula – čaká 2. dieťa, udobrí sa s Jozefom, v pondelok porodí a vo štvrtok s úsmevom zomiera
  • Jozef Mak – ostáva sám so svojím trápením a stará sa o deti
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.022 s.
Zavrieť reklamu