1849- Vyšný Kubín 1921- Dolný Kubín
– 1. vlna slov. realizmu
– Básnik, dramatik, prekladateľ, povolaním právnik
– Študoval na základnej škole vo Vyšnom Kubíne a Jasenovej, na gymnáziu v Miškovci a Kežmarku, na právnickej akadémii v Prešove, advokátske skúšky robil v Budapešti
– Pôsobil ako koncipient u Ladislava Nadaši- Jégeho
– Pôsobil v Martine, Námestove a v Dolnom Kubíne ako vedúci filiálky Tatra banky
– Najskôr písal po maďarsky, ale po preštudovaní Sládkovičovej tvorby začal aj on písať po slovensky
– Snažil sa vymaniť z ideovej opatery starých mecenášov. Cítil potrebu niečoho nového
– S Kolomanom Banšellom vydali v Prešove almanach Napred- boli nepochopení a staršia generácia ich odsúdila, generačný spor, nakoniec si mladá generácia vydobyla svoje miesto
Lyrika
zb. Básnické prviesienky Jozefa Zbranského(1868)
-pod
pseudonymom
-vyjadril svoj citový vzťah k vlasti; velebí Jána Kollára a jeho slovanskú myšlienku
-zbierku venoval Andrejovi
Sládkovičovi
cyklus Severné žiare
-uverejnil svoje dojmy z prusko-francúzskej vojny
-proti monarchii a vyzýva aj
Slovákov do revolúcie, bol demokrat- proti monarchii
-nezhodoval sa s Hurbanom, ktorý sa proti nemu postavil
-Hurban chcel pokoj, nechcel
revolučný boj
– napísal list Sitnianskemu (šéfredaktorovi Orla) a odpovedal na kritiku
– začal využívať pseudonym
Hviezdoslav
-1874- verejne sa vyslovil za práva Slovákov- musel opustiť sudcovskú funkciu- téma spravodlivosti
c. Krb
a vatra
-sloboda a spravodlivosť
b.Sloboda
-túži po ideáloch, avšak uvedomuje si reálnu
situáciu
-najťaživejším problémom je samota- jediným východiskom je tvorivá práca
c. Sonety
-21 básní,
ktoré vyšli v SP
-oslava básnictva
-poézia mu pomáha uniknúť z reality
-vždy sa vracia k pozemským problémom
-pravda,
dobro a krása
c.Letorosty I.
b. Čo dávam, dávam z úprimnosti duše – nosná báseň (obsahuje všetky
myšlienky a témy celého cyklu)
– chce byť úprimný a bojuje svojimi básňami proti pokrytectvu a nepravde
b. Ó,
prajte mi ticha, žičte pokoja
-vedome sa dáva do pozície samotára- geniálny čudák
– chce niečo viac než
ostatní
c. Letorosty II.
-intímny charakter
-veľké životné rany- zomrela mu mama, otec aj brat
b. Čierny
rok
-reaguje na smrť svojej matky
b. Pustý dom
-reaguje na bezdetné manželstvo a aj smrť rodiny
c. Letorosty
III.
-sociálne a spoločenské problémy- problémy Slovákov
b. K vám urodzeným, veľkomožným
-kritika sociálnej
nerovnosti
b. Ó, prečo nie som víchrom
– chcel by byť ničivý živel, ktorý zmätie všetko zlé zo sveta
-avšak on sám
ako človek nič nezmôže
b. Mňa kedys’ zvádzal svet mi hovoriac
-láska k slovenčine
-vraveli mu, že slovenská reč nestojí
za nič
c. Žalmy a hymny
-biblická tematika
-myšlienky o Bohu sa menia na božský princíp
spravodlivosti
c. Prechádzky jarom
-pocity starnúceho básnika- protiklad s jarou
-prírodu považuje za svoj
druhý domov
-bojí sa, že neosloví mládež
b. Ja starý, vychádzajúc
-napriek obavám odvážne vstupuje medzi
mladých
c. Prechádzky letom
-obrazy letnej prírody, slnka, chleba a práce
-v závere aj jesenná atmosféra (polia
pustnú)
c. Stesky
-smútky
-motív starnutia- zmieruje sa s osudom
b. Slovenský Prometej
-básnik
sa štylizuje do postavy Prometea a trápi ho osud slovenského národa
c. Dozvuky
-uvažuje nad postavením
básnika
-starnutie, pohľad späť, rozlúčka so životom
b. Keď obzriem sa svojom po živote
-analýza jeho života
b. Nové
zvuky počujem
reaguje na tvorbu mladej generácie- moderny
-dáva im šancu- nekritizuje ich
KRVAVÉ SONETY
-cyklus
básní; august- september 1914; vydané r.1919
-32 sonetov; 4-4-6
– využíva sylabotonický jambický verš
Idea:
-hodnota života
-nikto neunikne vojne- umierajú nevinní + smútok pozostalých
-pokrytecké prosenie Boha
o pomoc vo vojne + odvrátenie od kresťanstva
-šťastie tých, ktorí zomreli už pred vojnou a nemuseli zažiť vojnu
-kritizuje
odvrátenie od Kristovho učenia
-výchova a morálka ľudí, ktorí začali vojnu
-ukazuje ako on trpí vojnou
-príčina vojny-
egoizmus
-odhaľuje svoju psychiku, ako trpí
-volá k Bohu, aby ukončil vojnu a zachránil slovanstvo
-v polovici zvrat- venuje sa
otázkam okolo vojny
-vzýva mierotvorcu, ktorý ukončí vojnu
-monológ o tom, či je vojna očistou
– kritizuje Puškinove teórie
(Rusko- stred slovanského sveta)
-v závere sa témy opakujú
-posledný sonet- posolstvo- lúči sa s piesňami krvavými, krv tento cyklus
rámcuje
Veľká epika
skl. Hájnikova žena
-lyricko – epická skladba
-skladá sa
z Pozdravu, 15 spevov, Zbohom
-osud hájnika Michala Čajku a jeho ženy Hanky
(viď. Maturitná otázka č.10)
epos Ežo
Vlkolinský
-hovorí o zemanoch a sedliakoch- chce rovnosť
-materiál čerpal zo spomienok na život z rodiska- Vlkolín- Vyšný
Kubín
-pochádzal z drobných zemanov- lepšie ich poznal
-viac dejových línií- vzťahy medzi zemanmi
-Ežo si chce vziať sedliačku
Žofku Bockovú, ale jeho mama Ester je proti tomu
-strýko Eliáš podporí Eža i keď nesúhlasí so spojením sedliactva a zemianstva- chce
nahnevať Ester
-zmierlivý koniec- dojímavá scéna s vnúčikom Benkom
e. Gábor Vlkolinský
-riešenie zemianskych
problémov
-morálny úpadok zemianstva
-jediným riešením je sobáš so sedliačkou
-dej prichádza k rovnakému záveru ako v Ežovi,
ale iným spôsobom
-dej- postupnný hospodársky i morálny úpadok poprednej zemianskej rodiny Šimona Vlkolinského
-Gábor, po tom, čo sa
jeho súrodenci rozleteli po svete a jeho rodičia prepadli vášni alkoholu, zostáva so svojím zemianstvom celkom sám
-odmieta ho aj dievča,
ktoré mu sľúbili
-Ežo mu poradí, aby sa priženil k Blažkovcom- do sedliackej rodiny
– deje oboch eposov prebiehajú takmer
paralelne
-obe diela- umelecká rodinná kronika
– spomínajú sa v nich aj udalosti vonkajšieho sveta
-objektívny vývoj smerujúci
k naplneniu idey rovnosti
KRÁTKA EPIKA
1.Menšie epické skladby
Bútora a Čútora- poviedkový sujet- úsmevná skladba; láska zničí susedské spory
Na
obnôcke
V žatvu- jednoduché črty bez pevnejšieho deja
-problematika majetkových vzťahov, ktoré narúšajú vzájomné
ľudské spolužitie:
Poludienok, Večera, Prvý záprah
2.Biblické epické básne:
-aj obrazné
zobrazenia skutočnosti
báseň Agar- osudy matky Agar a jej syna Izmaela, ktorí boli vyhnaní z Abrahámovho domu; pripomína postavenie
Slovenska v Uhorsku
Ráchel- vyvraždenie detí Herodesom; utrpenie národa
Kain
Vianoce- história ľudstva a zmysel
jeho vývinu
Sen Šalamúnov
3.Kratšia epika:
-pôvodne žáner balady:
epické skladby- U kaplice;
Anča; Zuzanka Hraškovie
Roľnícka tematika- Oráč a kosec
Historická tematika- Rastislav; Pribina;
Ľútosť Svätoplukova
Povesti- Jánošíkova stupaj
Fantastický námet- Pomsta mŕtvych;
Topeľci
Dráma
Herodes a Herodias
-tragédia v 5 dejstvách
-5 stopový jambický verš bez
rýmov
-časť je aj próza
-biblicko-historická tematika- Ján Krstiteľ a Salome
-zameriava sa na potrestanie zla, vykreslenie
postáv
– veľmi výpravná a zložitá na scénickú úpravu
-inšpiroval sa starovekými dejinami židovského národa a
Bibliou
-životné osudy Herodesa Antipa a jeho druhej ženy- Herodiady
-Herodes- typ nadutého, krutého vládcu- ide mu iba
o moc
-Herodiada- vhodná partnerka- túžba po vláde a ženská prefíkanosť
-Jochanan- Ján Krstiteľ- hlásateľ kresťanstva, kritik
vládcov a tyranov, zaplatí za to životom
-spupnosť tyrana neujde odplate- Herodesa porazí arabský kráľ Aretas za pohanenie svojej dcéry
Tamary, jeho prvej ženy, ktorú vyhnal
-Herodes a Herodias do vyhnanstva